Zimní špína ohrožuje staré i nové auto

Pokud velkou zimní špínu nesmyje z karoserie auta silný proud vody, může očista poškodit lak. A lhostejno, zda zrnka nečistot roztírají po plechu kartáče v automatické myčce, nebo houba v motoristově ruce. "Když se mě lidé ptají, jestli v zimě mají vůz mýt či nikoliv, tak odpovídám: Ano!" říká Martin Kulhánek z lakovny servisu v Praze-Jarově. "Není přitom důležité, je-li automobil nový, nebo starý. Správné mytí odstraní soli a nečistoty, důležitá je i bezpečnost. Špína na oknech přece může výrazně omezit výhled."
Pro zimní měsíce jsou typická auta špinavá od soli a mechanických nečistot, které tvoří na laku jakýsi film. "Jen vysoký tlak vody dokáže takovou vrstvu smýt," tvrdí pražský obchodník s automatickými myčkami Otakar Kraml. Připomíná, že po mytí má následovat voskování - proto, aby se na laku vytvořila jemná vrstva, která po nějakou dobu nečistoty odpuzuje. "A čím víc vody na auto při mytí stříká, tím lépe," doplňuje Martin Kulhánek. Zatímco v létě obvykle stačí k umytí auta šedesátiaž osmdesátikorunový mycí program, v zimě se podle názoru odborníků vyplatí přidat a koupit službu alespoň za stokorunu. "Dražší mytí zahrnuje také aktivní pěnu, která nečistoty rozpouští. A závěrečné voskování obstará dvousložkový materiál nebo horký vosk, což odolává špínám lépe než základní jednosložkový vosk," vysvětluje Otakar Kraml. Automobilky se v současnosti předhánějí u nových vozů v antikorozních zárukách, ovšem pro majitele starších vozů je zima stále ve znamení boje s rezivěním. "Nejlepší myčky dovedou dobře vystříkat i spodek auta, ale všude se voda nedostane. Vhodnější jsou ruční wapky, které řada umýváren při předmytí aut používá," informuje Otakar Kraml. "Je pravda, že majitelé nových vozů nemusí mít z posolených silnic takové obavy jako dříve. Vždyť současné záruky proti prorezivění jsou desetii dvanáctileté," potvrzuje Martin Kulhánek. V tuzemsku rozšířené felicie, favority a další starší vozy však ještě tak dokonale proti korozi chráněny nejsou. "Nejhorší je parkovat auto v zimě ve vytopené garáži. Když do ní vjedete, dá se s dávkou nadsázky tvrdit, že po chvíli uslyšíte, jak koroze auto chroupe," konstatuje Otakar Kraml. Ten má po ruce i rady, jak poznat opravdu dobrou myčku, která auto očistí a nepoškodí. "Kartáče mají mít čisté konečky, solidní myčka se pozná i podle neznečištěných podlah a stěn," vypočítává Otakar Kraml. "Také široká nabídka programů leccos prozradí. A v neposlední řadě se kvalitní myčka pozná i tak, že kartáče při mytí neohnou zpětná zrcátka. Pro řidiče jsou praktické také nízké a k podlaze přišroubované lišty, které řidiče v myčce navádějí tam, kde je potřeba zastavit." Protože se řidiči mohou cítit zmatení, když zjistí, že každá myčka funguje trochu jinak, vyplatí se při každé nejistotě dobře přečíst návod k obsluze a případně se informovat o postupu u obsluhy.

Při zimní očistě se v automatické myčce vyplatí zvolit důkladnější a dražší program.


Témata: Mýto