Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Život je krásný: jízda v Maserati GranTurismo

  9:30aktualizováno  9:30
Třesou se mi kolena, mám sucho v krku, ať už mě pustí dovnitř! Ne, nečeká mě setkání s prezidentem ani zkouška z matematiky. Právě jsem dostal klíčky od Maserati GranTurismo. Teď je jen moje! Aspoň na pár hodin.

Na pozvání českého zastoupení legendární automobilky Maserati, společnosti Scuderia, jsme se v Modeně seznámili s italskou aristokracií.

Velké kupé GranTurismo vzniklo na základech Maserati Quattroporte, s velkým sedanem má ale jinak málo společného. Co je zač, prozrazuje už jeho jméno.

Může se hodit

Inzerce nových i ojetých vozů www.automodul.cz

Umí být úžasně pohodlné a umírněné, ideální pro lenošivé ploužení se po riviéře. Když ho ale chytnete pod krkem, je rychlé a ostré. Není to čistokrevný sporťák, je to typické gran turismo - tedy auto pro "velké cestování" napříč Evropou. A dokazuje to vším, od rozměrů přes nebývale komfortní podvozek až po luxusní pracfoviště řidiče. A dva dospěláci se na zadní sedadla vejdou taky.

Když poprvé předletí funící kamion a jako dravá šelma se ladně prosmýkne šikanou, právě jste propadli kouzlu jeho druhé tváře. Žádné supersportovní pocení krve, ale výjimečně rychlé svezení v kupé se skvělým podvozkem a burácejícím osmiválcem, jehož poslech je silně návykový.

Maserati GranTurismo

Oblek na míru
Italská aristokracie - neskromná, okázalá, přitahující pohledy všeho živého. Šlechta šije u svých osvědčených krejčích a maestro Pininfarina je sázka na jistotu. Při sochání granturisma překonal sám sebe. Nic krásnějšího mezi velkými kupé rozhodně neseženete, možná nebudete nejrychlejší, ale srdce za vás rozhodne jednoznačně.

Svými rozměry je velké, na pohled to nepoznáte, ani na dotek. Když váš pohled mlsně klouže po úžasně tvarovaných linkách a oblinách, říkáte si naopak, že by těch centimetrů na laskání pohledem mohlo být ještě víc.

Granturismo je kupé klasického střihu, s čumákem přisátým k zemi, nekonečně dlouhou kapotou, na pohled stísněnou kabinou a nádherným zadečkem. Tvary granturisma nejsou vyvážené a ladné jen pro oko, ale také pro vzduch, který ladné křivky olizuje: ve větrném tunelu naměřili koeficient aerodynamického odporu Cx = 0,33.

Maserati GranTurismo

Svaly napjaté na ladné siluetě, dlouhý aristokratický nos, na soupeře, co by se mu chtěli postavit, hrozí velkou mřížkou chladiče, kterou osmiválec polyká litry životadárného kyslíku, a ještě je do toho stihne popichovat trojzubcem ve znaku - s ničím jiným si tohle maserati splést nemůžete, je jedinečné.

Jmenuje se GranTurismo, ale díky velké technické spřízněnosti s velkým quattroporte mu můžeme říkat třeba Dueporte. Od velké (ale neuvěřitelně sportovní) limuzíny dostalo zkrácený podvozek o 12,5 centimetru rozvoru a 6,6 centimetru zadního převisu. 20palcová kola jsou za příplatek, standardně dostanete devatenáctipalcová, která pro vyplnění podběhů rozhodně stačí. Za nimi jsou schované 33centimetrové kotouče, do kterých se zakusují čtyřpístkové třmeny Brembo.

Uvnitř se necítíte stísněně. Nastupování je jako oblékání na míru šitého obleku, padne vám na první usednutí. Kabina je až nečekaně prostorná, čtyři cestující se tam opravdu vejdou a nemají problém s místem, ale kdo by jezdil ve čtyřech...

S sebou poberete dvě sady golfových holí nebo příplatkovou pětidílnou sadu kožených kufrů od Salvatora Ferragama, které se do kufru nachlup vejdou. Řečí čísel to je 260 litrů nákladu.

Kombinací barev, čalounění interiéru a dekorů je nespočet. Na cokoliv si vzpomenete, to mají u Maserati v ceníku a vám to dopřejí. Ale nejdřív bude třeba zaplatit 120 000 euro základní ceny, což jsou tři miliony korun.

Modrá krev
Motor dovážejí z nedalekého Maranella od Ferrari, koně z lepšího chovu jinde na světě nepořídíte. 405 plnokrevníků se usadilo za přední nápravu, co nejblíž středu auta, aby bylo zajištěno dokonale vyvážené chování. Granturismo není žádné pírko. Přední a zadní náprava se o neskromných 1 880 kilo podělily téměř rovným dílem. Na předku spočívá 49 procent hmotnosti.

Maserati GranTurismo

Nebe se odemyká klasickým klíčkem, žádné startovací karty nebo knoflíky se nekonají. A pak to přijde: úžasný zvuk, rachot, chrapot... každému zní jinak, ale všem opojně. Burácení motoru jde přímo za vámi do kabiny, zvenčí i zevnitř rozechvívá vaše tělo.

Zapínat rádio je nesmysl a svatokrádež. Pro pořádek ale dodejme, že multimediální centrum je doplněno sedmipalcovým barevným displejem. Hudbu a mapové podklady navigace si můžete natáhnout na 30GB harddisk.

Motor je úžasně točivý. Atmosferický 4,2litr zhluboka dýchá a vy stále máte dostatek výkonu, s kterým můžete hospodařit. Je to ten samý, který pohání quattroporte, motoráři z něho ovšem vymámili nějakých 5 koní navíc. Je o něco dravější, hlavně když zmáčknete knoflík s nápisem sport na přístrojovce. To je pak reakce na sešlápnutí plynu divočejší a elektronika nechává převodovku motor víc vytáčet. Méně citelné je ztuhnutí podvozku.

Naplno umí granturismo uhánět až 285 km/h, z nuly na stovce je za 5,2 sekundy. 460 newtonmetrů komanduje šestistupňová automatická převodovka ZF. Řadí bleskurychle a pěkně zostra, určitě rychleji než vy. Pokud to ale přeci jen nechcete nechat jen na ní, je to velká zábava. Dokud to nedělá motoru vyloženě špatně, poslouchá vás na slovo. Velkým zážitkem je podřazování, kdy přidává do opojného burácení osmiválce ještě jak žiletka ostré, chirurgicky přesné meziplyny.

Řadí se pádly pod volantem, levým dolů, pravým nahoru. Jsou hodně velká, ale uchycená na sloupku řízení. Někomu by možná vyhovovalo, kdyby byla přímo na volantu. Pokud máte krátké prsty, můžete mít problém s páčkami stěračů a směrovek; díky pádlům jsou dále a nemusíte na ně dosáhnout.

Maserati GranTurismo

O spotřebě se ve slušné společnosti aut za tři miliony nemluví. Pokud vás to ale zajímá, tak při dovádění v klikaticích kopců kolem Modeny jsme nakonec dojeli s přibližně dvacetilitrovou spotřebou, podle výrobce má granturismo jezdit za čtrnáct litrů.

Člověk a auto - dokonalé spojení
Vaše tělo je auto a nervová zakončení máte na hranách nárazníků. S jistotou se protahujete tam, kam byste se s menším autem neodvážili. Ven není bůhvíjaký výhled jinam než dopředu (jak už to u kupátek bývá), ale řidič ho cítí jako součást sebe.

Je to typické GT, ovšem pokud nemáte geny nebo zkušenosti se závoděním, nikdy jeho limity neodhalíte. Asfaltky se drží jako přibité. Když ale "nejedete pilu", je neskonale komfortní a klidné. Konstruktéři ho odladili tak, aby bylo přátelské i při pohodové jízdě, lhostejno jestli pomalu ve městě, nebo při kalupu po autostrádě.

Je ale zároveň neskutečně hravé, záď vám v rychlých klikaticích hezky tancuje pod zadkem a vy cítíte, jak se zadní kola 460 newtonmetry kroutícího momentu mazlí s asfaltem. Když dáváte kontra, jak vám v asfaltové klikatici občas kontrolovaně ujede záď, cítíte příjemné mrazení v zádech.

Řízení je mnohem lepší než ve quattroporte, tužší, dokonale přesné a hlavně strmější. Velká, doširoka otevřená ústa masky chladiče se na každý pokyn volantu zaměří tam, kam chcete, přesně víte, jak máte natočená kola.

51% váhy se usadilo na zadní nápravě vybavené samosvorným diferenciálem. Když kroužíte tenhle tááááhlý oblouk, máte pocit, že na ni sedíte.

Pokud si chcete naplno vychutnat konverzaci kol se silnicí, zvolte verzi S s konvenčními tlumiči namísto nastavovacích, kterým říkají u Maserati Skyhook. Sice umožňují měnit tuhost podvozku ve standardním a sportovním režimu, ale jistota a sportovní přímost je pak o špetku horší.

Maserati GranTurismo

Pokud jste do zatáčky dlouzí nebo krátcí, zachraňuje vás jinak dokonale netečný stabilizační systém, který zasáhne, až když jde opravdu do tuhého. Na pedál brzdy je třeba hodně dupat, pak brzdí skvěle. Žádné lechtání brzdy, hezky "do plných". A jeden zajímavý údaj na závěr: ze stovky zabrzdí granturismo na pouhých 35 metrech.

Sny se plní
Když si umanete, budete agresivní a (skoro) nejrychlejší ze všech. Když sportování unaví, přepraví vás komfortně na druhý konec Evropy. Granturismo je přesně na půl cesty mezi sportovním autem a pohodlnou limuzínou. A tak to má být.

V kopcovité krajině kolem Modeny se cítí nejlépe. Právě silničky široké na dvě auta a klikaté, až se vám z toho zamotá hlava, jsou - ač se to nezdá - skvělým rejdištěm maseratího GT. Pro obyvatele kouzelných vesniček rozesetých po kopcích je to každodenní chleba; maserati se tam prohánějí ostošest, už se ani neohlížejí, když kolem nich prolétnete.

Když na jejich pandu dorážíte v obloucích už moc, uhnou ke straně a ještě vám zamávají. Policie je mimo města benevolentní, ušlechtilé sochy na kolech z bájných stájí v Modeně, Maranellu a okolí nechává dovádět, jak se jim zachce, je to přece jejich národní poklad...

Maserati GranTurismo

Konkurence v podobě Mercedesu CL, Bentleye Continentalu GT, Jaguaru XKR nebo BMW 650i může být rychlejší, silnější, technicky vyspělejší, ale charizma Maserati je jedinečné. Taková auta umí postavit jen v Itálii. Čím to je, nikdo neví.

Maserati GranTurismo v číslech
délka x šířka x
výška x rozvor (mm)
4 881 x 1 847 x1 353 x 2 542
suchá hmotnost (kg) 1 880
rozdělení hmotnosti (přední/zadní náprava) 49 %/51 %
pneumatiky 245/40 R19 vpředu, 285/40 R19 vzadu
objem kufru/nádrže (l) 260/86
motor V8 4,2 (4244 ccm)
max. výkon (kW/k) 298/405 při 7 100 ot./min
max. kroutící moment (Nm) 460 při 4 750 ot./min
maximální rychlost (km/h) 285
zrychlení 0-100 km/h (s) 5,2
průměrná spotřeba (l/100 km) 14,3
základní cena (EUR/Kč) 120 000 / 3 000 000

Děkujeme firmě SONY za půjčení kamery HDR-FX7E





Nejčtenější

Nové logo Škoda
Škoda pokračuje ve vývoji levného auta pro rozvojové trhy

Koncernu Volkswagen už roky chybí ultralevné modely pro rozvojové trhy. Takový projekt se naposledy pokoušel vytvořit s indickou automobilkou Tata a hlavní...  celý článek

Předání nového auta v pražském autosalonu Seat.
Nákupem auta placení teprve začíná a peníze se kutálí, i když nejezdíte

Kolik vlastně ten komfort mít před domem nebo v garáži auto stojí? Leasingové firmy na to mají celá oddělení. I vy si to můžete zkusit aspoň přibližně...  celý článek

Veteránský závod Sachsen Classic 2017
OBRAZEM: Smečka škodovek ozdobila veteránský závod u českých hranic

Ne rychlost, ale pravidelnost a přesnost rozhodují o vítězích veteránských setinových rally. Například je třeba ujet 150 metrů za 15 sekund. V druhé půlce...  celý článek

(Ilustrační snímek)
Karambol v Chorvatsku? Nehodu nechte zapsat a pokutám se nebraňte

Zkazila vám dovolenou v Chorvatsku bouračka? Zkuste nepanikařit a nezapomeňte na záznam o dopravní nehodě. A hlavně zavolejte tamní policii - stačí vyťukat...  celý článek

Ferrari F40
Jízda s Ferrari F40 je životní zážitek. Nejlepší auto světa slaví 30 let

Ferrari F40, jedno z nejslavnějších aut historie, se představilo právě před třiceti lety, v létě 1987. S perlou, která má cenu desítek milionů, jsme se svezli...  celý článek

Další z rubriky

Opel Insignia
Nová insignia v testu: velký opel nabídne náramné svezení

Evropská komise před pár dny schválila převzetí Opelu koncernem PSA. A Francouzi si mnou ruce, v insignii dostali skvělé auto, které je rovnocenným konkurentem...  celý článek

Nissan Qashqai
Qashqai slaví deset let, láká na luxusní detaily a neustálé inovace

Udržet se na vrcholu je ještě těžší než se na něj dostat. Proto Nissan společně s faceliftem modelu Qashqai rovnou slibuje další vylepšení.  celý článek

Elektrický Swincar nezastaví žádný terén
VIDEOTEST: Terénního pavouka na baterky nezastaví žádný terén

Ta čtyřkolová šílenost se jmenuje Swincar. Elektrického šplhavce, který pokoří snad každý terén, jsme vyzkoušeli.  celý článek

Mercedes Třída E 3,0 350d...
Mercedes Třída E 3,0 350d...

r.v. 2016, naj. 17 430 km, diesel
1 352 624 Kč (s DPH)

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.