Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Zjistěte, jakou ekonormu plní vaše auto

aktualizováno 
Už jen dva dny zbývají do okamžiku, v němž se vaše staré levné ojeté auto změní ve staré neprodejné ojeté auto. Stát začne vybírat za přihlášení nejstarších vozidel 10 tisíc korun, což je často víc než jejich hodnota; u novějších je to pět a tři tisíce korun. Tato částka se přitom vztahuje už i na některé vozy z roku 2000 a 2001.
Ilustrační foto

Ilustrační foto | foto: Iveta Lhotská

Takzvaná ekologická daň se bude platit jen jednou – u dovozů z ciziny při první registraci v Česku, u tuzemských ojetin pouze při prvním přepisu na nového majitele.

Od deseti po tři tisíce
Kolik tedy po Novém roce nový majitel starého auta vlastně zaplatí? Částka závisí na tom, jak moc motor auta "špiní" – tedy kolik vypouští do vzduchu emisí škodlivých plynů.

Nejvíc, 10 tisíc korun, se bude platit za auta zhruba do roku výroby 1992, která většinou měla karburátor a nebyla vybavena katalyzátorem výfukových plynů – a nevejdou se tudíž do žádné "emisní normy Euro".

Proto se jim říká Euro 0. Přibližně do roku výroby 1996 pak platila norma Euro I (za tato auta zaplatí kupec poplatek pět tisíc korun), asi do roku 2000 pak Euro II (poplatek tři tisíce korun). Od normy Euro III výše se už neplatí nic. Přibližné jsou všechny časové údaje proto, že auta byla v každé evropské zemi ve své době homologována jinak. Takže třeba starý Opel Vectra ročníku 1990 může plnit normu Euro i s poplatkem 5 000 korun stejně jako třeba dieselový Opel Corsa z roku 1999.

Normu Euro lze – byť nepřímo – vyčíst z Osvědčení o registraci vozidla, lidově zvaného velký technický průkaz (VTP). V kolonce "emise" je tam uvedeno číslo evropské směrnice a pomocí převodní tabulky emisních limitů zjistíte, do které skupiny váš vůz patří. Pokud je kolonka v průkazu prázdná nebo úplně chybí (staré průkazy – knížečky), měl by příští majitel zaplatit při registraci nejvyšší sazbu, 10 tisíc korun.

Najděte si své auto v tabulce
Majitelům starých aut jsme připravili přehlednou tabulku mnoha vozů a norem Euro, jež plní. Protože jedinou možností, jak emisní limit zjistit, je nahlédnout do VTP, šli jsme tam, kde jich mají k dispozici spoustu – do centrály autocentra AAA Auto.

Údaje z průzkumu zhruba 180 průkazů aut starších osmi let jsme pak seřadili do tabulky, kde si můžete zkusit najít svůj vůz – je v ní většina nejrozšířenějších typů.

Zároveň se však v praxi ukázalo, jak nepříjemné a složité někdy určování normy Euro bude. Příklad? Občas se to zdá nelogické: třeba Opel Astra 1.4 z roku 1994 nemá v TP žádný záznam o emisích, ale o dva roky starší vůz z roku 1992 s týmž motorem "plní 94/12", tedy Euro I.

"Takto argumentovat ovšem nestačí. Když není údaj zapsán v dokladech, zaplatí budoucí majitel deset tisíc korun. Pokud se bude domnívat, že vozidlo plní vyšší hodnotu emisí, bude to muset věrohodně dokázat," tvrdí Jarmila Krebsová z ministerstva životního prostředí. A takových aut je více: VW Passat z roku 1994 má v TP uvedeno "řízený katalyzátor", a tudíž musí plnit alespoň Euro I. Majitel však musí mít "důkaz", který jej bude něco stát.

V některých případech jsme narazili i na podezřelé údaje – když třeba staré auto (renault z roku 1994) plní podle TP normu Euro II. Úředníci ministerstva sice tvrdí, že TP jsou vedeny i v elektronické podobě, a že se tedy na případné zfalšování papírového průkazu přijde, otázka je, co se stane v případě, kdy byl při registraci před několika lety třeba za úplatek zanesen špatný údaj i do registru.

"Donedávna platilo, že co neplní normu Euro II, nejde přivézt z ciziny, takže se určitě podvody v tomto směru dělaly. Půjde o to, co řekne úředník na registru vozidel. Bude-li mít podezření, může poslat údaje na ověření k výrobci vozu nebo k nám a rozhodnout až po přezkoumání," říká Petr Říha z Dekry.

A totéž se bude dít v případech, na něž jsme také narazili, když jsou v TP uvedeny dva kódy a jeden ukazuje na Euro II, druhý už na bezplatné Euro III. I tady bude muset rozhodnout registrační úředník.

Jen pro zajímavost, v některých TP je uvedeno, že auto "plní emisní normu S2", a tento kód je uveden i za některými čísly evropských směrnic. "To k uznání normy Euro I stačit nebude. V devadesátých letech to bylo jen označení aut, která mohla vjíždět do centra města při smogovém nebezpečí," říká Petr Říha z Dekry.

Najděte si v unikátním seznamu 150 vozů, jakou ekologickou daň bude muset státu zaplatit budoucí majitel vašeho ojetého auta ZDE





Nejčtenější

Rolls-Royce VISION NEXT 100 (103EX)
Británie od roku 2040 zakáže prodej benzinových a naftových aut

Britská vláda chce od roku 2040 zakázat prodej aut s benzinovým či naftovým motorem. V té době už by měly být všechny vozy na britských silnicích plně...  celý článek

Volkswagen v září přiznal, že software umožňující manipulovat s testy emisí...
V Německu chtějí auta s cinknutými TDI vyhnat ze silnic

Naftové vozy koncernu Volkswagen vybavené softwarem pro falšování údajů při měření emisí by mohly přijít o registraci, pokud jejich majitelé odmítnou...  celý článek

Herec David Matásek a jeho vespa
David Matásek je milovník vos. Každý rok jede přes Alpy do Itálie

Pokud z rovna nechumelí, potkáte ho v Praze v sedle žlutého skútru. Populární herec David Matásek je pravověrný vespař. A každé léto osedlá svou „vosu“...  celý článek

Rolls-Royce Phantom
Smekněte, jeho výsost Phantom přijíždí. Nový rolls je chrám ticha

Když se ten antický chrám masky chladiče z ručně leštěné oceli, za kterou se diskrétně převaluje dvanáctiválec, valí bulvárem, ulice ztichne. Být designérem...  celý článek

Ale když se tohle všechno vypne, působí zpoza volantu jako příjemné a normální...
Toyota pracuje na elektromobilu, který se nabije za pár minut

Japonská automobilka Toyota vyvíjí nový typ baterie, kterou lze nabít během několika minut a která umožní podstatně delší dobu dojezdu. Vozy s touto baterií...  celý článek

Další z rubriky

Studebaker Avanti
Avanti je krásné mizerné auto, kterým skončil Studebaker

Jsou tvary, které poznáte poslepu. Po ženském těle je to třeba lahev od coca-coly, jejímž autorem je Raymond Loewy. Z jeho hlavy je taky toto krásné auto s...  celý článek

Adolf Veřmiřovský (vlevo) s Tatrou 607 a Jaroslav Pavelka s T607-2 na startu...
Autofotka týdne: Formule Tatra se potkají na trati poprvé od roku 1958

V padesátých létech vládly formule Tatra československým okruhům a pomýšlet mohly i na start ve Formuli 1. V roce 1958 ale jejich kariéra skončila v muzeu a na...  celý článek

Škoda Fabia, která najela přes jeden a čtvrt milionu kilometrů.
Fabia rekordmanka: test škodovky s milionem a čtvrt kilometrů

Slyšeli jsme zkazky o taxikářských mercedesech a volvech s natočeným milionem na tachometru, měli jsme v rukou Škodu Octavia 1.9 TDI s půlmilionem. Ale malou...  celý článek

Renault Captur 1.5dCi ZEN LIMITED  ČR ...
Renault Captur 1.5dCi ZEN LIMITED ČR ...

r.v. 2016, naj. 20 325 km, diesel, 1. majitel
389 000 Kč (s DPH)

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.