Zjistěte si, kolik zaplatíte při registraci ojetiny

Od Nového roku se bude platit za převod starého vozu. Ve velkém technickém průkazu auta můžete zjistit, do které kategorie vaše auto spadá.

Ilustrační foto | foto: DaimlerChrysler

Jak zjistit, kolik bude muset nový majitel při přepisu staršího auta zaplatit? Řídit se podle roku výroby vozu lze, ale pouze orientačně – systém homologací byl v 90. letech dost složitý a odlišný v různých státech, mnohé vozy splňovaly už tenkrát pozdější přísnější normy. Například Škoda Octavia roku výroby 1996 se už vejde do normy Euro III. Naopak Škoda Felicia mohla být registrována v roce 1997, ale plní pouze starší normu Euro I.

Najděte si v unikátním seznamu 150 vozů, jakou ekologickou daň bude muset státu zaplatit budoucí majitel vašeho ojetého auta ZDE

Směrodatný je proto velký technický průkaz vozu (v nové podobě Osvědčení o registraci vozidla), kde na druhé straně (ta s technickými údaji) najdete v kolonce "Emise" číslo směrnice. Podle ní pak v tabulce najdete příslušnou normu Euro I až Euro III, kterou motor vašeho vozu plní.

Pozor, jiná čísla směrnic se týkají osobních a jiná užitkových vozů. Konkrétní příklad? "Třeba Škoda
Felicia z roku 1996 bude plnit normu Euro II a při převodu se bude platit třítisícový poplatek; zatímco
Felicia pick-up bude plnit pouze Euro I a platit se bude pět tisíc," přibližuje možné problémy Petr Říha,
vedoucí motorové zkušebny organizace Dekra, která v Česku provozuje Stanice technické kontroly.

Někdy však mohou čekat majitele ojetin problémy – to když v technickém průkazu žádné číslo směrnice nenajdou. "Stává se to často u vozů zhruba do roku výroby 1994, kdy se u individuálních dovozů mnohdy
kolonka nevyplňovala. Nikdo se tím moc nezatěžoval, ostatně nešlo o peníze," říká Petr Říha.

Ale teď už o ně jde. A když nebude v tomto ohledu jasno, bude to znamenat další výdaje na zjišťování přes Stanici technické kontroly či oficiálního českého importéra – systémové řešení však ministerstvo dopravy teprve hledá.

Skoro každého napadne, že by stačilo zajet do Stanice měření emisí a údaj zjistit, to však nepomůže. "Hodnoty pro směrnice EHK se zjišťovaly při homologaci auta na takzvaném dynamometru, což je složité a drahé zařízení. Emisní stanice zjišťují na mnohem jednodušších přístrojích pouze to, zda je motor vozidla seřízen podle předpisu výrobce," vysvětluje Petr Říha.

Kolik dáte za převod auta

Platí se podle toho, jakou směrnici EURO vůz plní. Jak to poznáte? Ve velkém technickém průkazu v kolonce Emise najdete číslo směrnice EHK nebo EHS/ES a podle převodní tabulky zjistíte, jestli váš vůz z let výroby 1992 až 1999 plní normu Euro 0, Euro I nebo Euro II, a zda tedy při přepisu zaplatíte deset, pět, nebo tři tisíce korun. Pokud žádné číslo v TP nenajdete, obraťte se pro radu na STK.

Čísla směrnic v technickém průkazu

zážehové motory (benzin, LPG, CNG) pro M1 (osobní) a N1 (užitková)

Euro 0 – 10 000 Kč
*EHS/ES: 70/220, 74/290, 77/102, 78/665, 83/351, 88/436, 89/458, 89/491
*EHK: 15 R00, 15 R01, 15 R02, 15 R03, 15 R04, 83 R00 A, 83 R00 B, 83 R01 A, 83 R01 B – platí pro M1 s max. hmotností nad 2 500 kg, obsaditelností nad 6 osob, v terénním provedení M1G + vozidla N1.

Euro I – 5 000 Kč
*EHS/ES: 91/441, 93/59, 94/12 – u N1, M1 s obsaditelností více než 6 osob a max. hmotností přes 2 500 kg
*EHK: 83 R01 B – pouze M1 s maximální hmotností do 2 500kg, s obsaditelností do max. 6 osob a v neterénním provedení; 83 R02 B, 83 R03 B – u N1, M1 s obsaditelností více než 6 osob a max. hmotností více než 2 500 kg.

Euro II – 3 000 Kč
*EHS/ES: 94/12/ (pouze M1), 96/44, 96/69, 98/77
*EHK: 83 R03 B – pouze M1 s obsaditelností do 6 osob (včetně) s max. hmotností do 2 500 kg (včetně), 83 R04 B.

vznětové motory – diesely pro vozidla kategorie M1, N1

Euro 0 – 10 000 Kč
*EHS/ES: 70/220, 74/290, 77/102, 78/665, 83/351, 88/436, 89/458, 89/491
*EHK: 15 R 00, 15 R 01, 15 R 02, 15 R 03, 15 R 04, 83 R 00, 83 R 00 C, 83 R 01 C – u M1 s max. hmotností nad 2 500 kg, s obsaditelností nad  6 osob, v terénním provedení (M1G) a N1.

Euro I – 5 000 Kč
*EHS/ES: 91/441, 93/59, 94/12 kat. N1 – I, II, III
*EHK: 83 R 01 C – pouze M1 max. hmotností do 2 500 kg (včetně) s obsaditelností do 6 osob (včetně) v neterénním provedení; 83 R 02 C, 83 R 03 C – u N1, M1 s obsaditelností nad 6 osob a max. hmotností
nad 2 500 kg, 49 R 02 A – limity emisí A, vozidla N1 a M1 s max. hmotností přes 3 500 kg.

Euro II – 3 000 Kč
*EHS/ES: 94/12 – pouze M1; 96/44, 96/69, 98/77, 91/542/
*EHS–B, 96/1/ES–B EHK: 83 R 03 C – pouze u M1 s obsaditelností do 6 osob (včetně) s max. hmotností do 2 500 kg (včetně), 83 R 04 C, 49 R 02 B – limity emisí B kat. N1 a M1 s max. hmotností přes 3 500 kg.

  • Nejčtenější

Autoškoly mají povinně vyučovat holandský chvat na otevření dveří, přeje si EU

25. března 2024

Autoškoly by se měly do budoucna při výcviku nových řidičů věnovat bezpečnosti chodců a cyklistů....

Ukrajinský malíř nevzdává boj se Škodou. Spor o design zamítl i ústavní soud

28. března 2024

Malíř a designér Vladislav Vovkanič neuspěl s ústavní stížností ve sporu se společností Škoda Auto....

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

AUTOVIDEO: Čínské ferrari nemá žádné zápaďácké díly. Stovku dá za 1,9 s a stojí třetinu

24. března 2024

Čína se stále více emancipuje i v případě supersportovních aut. V poslední době se objevily...

Autorizované, nebo neautorizované servisy? Boj mezi nimi se vyostřuje

22. března 2024

Dát auto do autorizovaného, nebo neautorizovaného servisu? Věčné dilema, které nemá jednoduchou...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Šedesátiny slavné škodovky. Embéčko bylo krásné a moderní, na dlouho poslední

21. března 2024

Dnešní Škoda se dá co do objemu výroby i množství modelů jen těžko srovnávat s předchozí...

Dopravní policie v pohotovosti. Akce Velikonoce bude probíhat čtyři dny

28. března 2024

S cílem zabezpečit plynulost dopravy a zvýšit bezpečnost všech účastníků silničního provozu...

Xiaomi na kolech v prodeji. Čínský výrobce telefonů už nabízí svůj elektrovůz

28. března 2024,  aktualizováno  15:25

Čínský výrobce chytrých telefonů Xiaomi vstupuje na trh s elektromobily. Firma v Číně zahajuje...

Diář petrolheada: Do Mostu dorazí klenoty z Mnichova i Stuttgartu

28. března 2024

Zdá se, že i přes poslední záchvěvy je zima u konce a vládu po ní přebírá snad rovnou léto. Alespoň...

Za nula i skoro sedm procent. Úrok na dotovaný elektromobil se hodně liší

28. března 2024

V půlce března byly v Česku spuštěny dotace na elektromobily. Řada lidí je vítá, ale systém podpory...

Rána pro britskou monarchii. Princezna Kate má rakovinu, chodí na chemoterapii

Britská princezna z Walesu Kate (42) se léčí s rakovinou. Oznámila to sama ve videu na sociálních sítích poté, co se...

Smoljak nechtěl Sobotu v Jáchymovi. Zničil jsi nám film, řekl mu

Příběh naivního vesnického mladíka Františka, který získá v Praze díky kondiciogramu nejen pracovní místo, ale i...

Rejžo, jdu do naha! Balzerová vzpomínala na nahou scénu v Zlatých úhořích

Eliška Balzerová (74) v 7 pádech Honzy Dědka přiznala, že dodnes neví, ve který den se narodila. Kromě toho, že...

Pliveme vám do piva. Centrum Málagy zaplavily nenávistné vzkazy turistům

Mezi turisticky oblíbené destinace se dlouhá léta řadí i španělská Málaga. Přístavní město na jihu země láká na...

Kam pro filmy bez Ulož.to? Přinášíme další várku streamovacích služeb do TV

S vhodnou aplikací na vás mohou v televizoru na stisk tlačítka čekat tisíce filmů, seriálů nebo divadelních...