Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Zkouška alkoholtesterů: věřte jenom nule

aktualizováno 
Test běžně prodávaných alkotesterů ukázal, že sice řeknou, jestli už můžete řídit, ale hladinu alkoholu v těle přesně nezměří. Stejně dobře poslouží laciné proužky, které měří hladinu alkoholu ve slinách.
(ilustrační snímek)

(ilustrační snímek) | foto: MF DNES

Figurant v testu vypil dávku 40% alkoholu a poté foukal do policejního přístroje a běžných alkoholtesterů. Rozptyl měření byl obrovský. Podle výpočtů by takové množství alkoholu měl organismus odbourat nejdřív za necelé tři hodiny, ale může to trvat i pět.

Alkoholtester má pomoci určit, jestli máte v krvi ještě zbytek alkoholu. Náš malý test ukázal, že s jistotou vám určí jedině absolutní nulu – takže pokud nenafoukáte nic, můžete jet. Pokud byste však chtěli zjistit, jestli se vejdete do hranice 0,24 promile, kterou toxikologové považují za hraniční, vřele vám to nedoporučujeme – rozptyl měření alkoholtesterů je obrovský.

Ilustrační foto

"Univerzální návod k použití je prostý – jeďte jen tehdy, když na displeji svítí samé nuly. Pokud tam bude cokoli jiného, nedá se na údaje spolehnout. Tak to bylo u všech přístrojů," říká toxikolog pražské Fakultní nemocnice na Bulovce a soudní znalec Jaroslav Zikmund, s nímž jsme na testu spolupracovali.

Na přístroji nezáleží

Na trhu najdete desítky různých elektronických detektorů množství alkoholu od těch nejlevnějších za dvě stovky až po přístroje za dva tisíce; ještě levnější jsou detekční trubičky či olizovací proužky měřící obsah alkoholu ve slinách za řádově desítky korun.

Do testu redakcí MF DNES a iDNES.cz jsme zařadili osm přístrojů. Některé už byly použité, ty přinesli naši redakční kolegové, jiné zbrusu nové, zapůjčené prodejci alkoholtesterů. Nakonec se nám sešly dvě identické dvojice měřidel lišící se pouze označením a stářím, dva starší přístroje, reklamní detekční trubička a olizovací proužek.

Alkotestery v testu

Zkoušeli jsme nové i používané alkotestery - přehled ZDE

Jako referenční zařízení pro zjištění obsahu alkoholu v dechu jsme použili certifikovaný a kalibrovaný přístroj Dräger Alcotest 7410 plus, který používá při dechových zkouškách policie. I ten si teoreticky můžete koupit, ovšem cena se pohybuje kolem 42 tisíc korun.

A jak test probíhal? Náš figurant vypil v určenou hodinu přesně odměřenou dávku 40% alkoholu a dvakrát po půlhodině a poté po 12 hodinách foukal do všech přístrojů. Rozptyl výsledků byl obrovský – tam kde policejní certifikovaný Dräger ukazoval 0,64 promile, hlásil Jett 6 celých 1,08, šedý přístroj Jett 2 pak neskutečných 2,4 promile.

A naopak bílý Alkohol Tester pouhých 0,15. Ještě větší kuriozitou byl rok starý stříbrný exemplář Jettu 2, který druhého dne ráno, když všechny ostatní mašinky ukázaly figurantovi čistou nulu, oznámil, že má stále v dechu 0,7 promile. S takovým přístrojem byste ani nevyjeli z garáže. A zánovní černý Clatronic jsme museli z testu úplně vyřadit, protože ukazoval sveřepě nulové hodnoty ve všech případech.

Olizovací proužek postačí

Když pomineme dva v podstatě nefunkční přístroje, ty zbývající vždy nějaké hodnoty ukázaly, a když alkohol vyprchal, správně signalizovaly nulu. Pro orientační měření tedy budou stačit.

Ke stejnému výsledku jsme však došli i při použití obyčejné trubičky s krystaly a olizovacího proužku, jež měří alkohol ve slinách. Také ty spolehlivě přítomnost opojného nápoje odhalily a druhého dne stejně dobře ukázaly jeho absenci. Jsou přitom nesrovnatelně levnější.

"Takový výsledek jsem předpokládal. Nepřesnost při měření je dána hlavně díky konstrukci přístrojů – u certifikovaného Drägeru se profoukává vzduch náustkem, takže plný průtok jde přímo z plic do analyzéru. Zatímco u většiny levných přístrojů se při foukání dostává dovnitř i okolní vzduch, míchá se s dechem, a měření není tak přesné," vysvětluje Jaroslav Zikmund.

Nejlépe proto z testu vycházejí "pistolové" měřáky Jett 6 (AL 6000), které mají navíc i náustky podobně jako Dräger. Jeho přesnosti však nedosahují. A bylo by možné kvůli nepřesnosti přístroj reklamovat? "To by byl problém, protože výrobci používají pro měření kalibrační roztok, s nímž to funguje. Problém je v praktickém použití," míní Zikmund.

Kdybychom si tedy měli některý z alkoholtesterů koupit, rozmysleli bychom si to. Přesné hodnoty neposkytl žádný, ještě horší to bylo u starších kousků. Jeden nefungoval už po půlroce vůbec, jiný ukazoval nesmyslná čísla po roce používání. V nejlepším světle se ukázaly dva nejdražší přístroje – Jett 6 a AL 6 000. My bychom si však kvůli poměru cena/hodnota pořídili nejlevnější pomůcku v testu – olizovací proužek. Fungovala i klasická detekční trubička.

Žvýkačka a ústní voda

Pro zajímavost jsme se rozhodli na jiném figurantovi otestovat, zda přístroje dokáže ovlivnit i jiná látka než alkohol, jak se mnohdy spekuluje. Ukázalo se, že to tak skutečně je, ale takový efekt trvá jen chvilinku: okamžitě po vypláchnutí ústní vodou Alpa Dent ukázal policejní Dräger v dechu dvě promile alkoholu, ale po dalších pěti minutách už nulu.

Na mentolovou žvýkačku Dräger nereagoval, přístroj AL 6000 však ukázal 0,41 promile; po dvou minutách však efekt zmizel. "Každý, kdo si koupí alkohotester, by si měl sám vyzkoušet, jak reaguje na různé látky, které neobsahují alkohol – žvýkačky, ústní vodu, kafe... Pokud mu bude ukazovat nějaké hodnoty, musí to brát s rezervou a počítat s tím u svých měření," říká toxikolog.

Výsledky měření
V 16.00 vypil figurant 3 x 0,5 dcl tvrdého 40% alkoholu
přístroj/měření 16.30 17.00 09.00 ráno
Dräger (referenční) 0,64 0,51 0,00
Clatronic AT 3260 0,00 0,00 0,00
AL 6 000 0,88 0,45 0,00
Jett 6 Prestige 1,08 0,66 0,00
Alkohol Tester 0,15 0,08 0,00
Jett 2 nový 2,4 2,1 0,00
Jett 2 starý 0,6 2 0,7
detekční trubička Alkohol Test - 0,4 0,00
olizovací proužek 1stepbiotest - 0,2–0,8 0,00
Poznámka: Podle teoretického výpočtu by měl figurant mít v 17.00 hodin 0,36 až 0,44 promile. Odběr krve přesně v 17.10 hod. ukázal 0,48 promile.





Nejčtenější

BMW NineT Racer
Tak má vypadat retro. Superbike BMW je syrový drsňák ze stroje času

Každá sportovní motorka má dnes pět počítačů, osm asistenčních systémů a její nastavení je složité jako instalace nového počítače. Proto je stále populárnější...  celý článek

Opel Insignia
První jízda: Francouzi nakoupili dobře, nový Opel Insignia se povedl

Kdyby koncern PSA koupil Opel jen kvůli nové generaci Insignie, udělal by dobře. Nová vlajková loď Opelu nejen skvěle vypadá, ale i slušně jezdí. Navíc její...  celý článek

Cestovatel Pavel Suchý hostem pořadu Rozstřel (21. března 2017)
Nejnebezpečnější šelma je úředník, říká Čech, který objel svět na jawě

Padesát stupňů ve stínu, nad hlavou žhnoucí slunce a pod koly rozpálený písek, taková byla tříměsíční expedice Pavla Suchého na Jawě 350. Dobrodruh se začátkem...  celý článek

Pneumatiky před sezonou tradičně testují evropské autokluby
Co obout na léto: nejdražší gumy nemusí být nejlepší

Evropské autokluby už tradičně testují před sezonami pneumatiky pro nejžádanější vozy. První testy poradí, jaké letní pneumatiky zvolit pro vozy velikosti...  celý článek

Třetina dovážených ojetin má jiný původ, než uvádí prodejci.
Třetina dovážených ojetin má jiný původ, než uvádí prodejci.

Cebia provedla prověření země původu u více než 70 tisíc VIN náhodně vybraných dovážených ojetých vozidel aktuálně nabízených na inzertních portálech. Analýza...  celý článek

Další z rubriky

Motor 1,0 TSI
Základem pro škody je definitivně tříválec, 1,2 TSI zůstává jen v Yetim

Nejžádanější motory pro fabie a rapidy už zákazníci neobjednají. Od pondělí tohoto týdne (13. března) vypadly z objednávkového systému Škody motory 1,2 TSI....  celý článek

Lexus LS500h
Lexus LS přišel o dva válce, místo turba má elektromotor

Ženeva (od zpravodaje iDNES.cz) Lexus LS byl až dosud vždy osmiválcovou limuzínou. Nová generace se drží tradičního formátu až na jednu podstatnou věc, pod kapotou jsou výhradně motory V6 o...  celý článek

Porsche Panamera Sport Turismo
Sport Turismo je první kombi porsche historie, cena je 2,6 milionu

Ženeva (od zpravodaje iDNES.cz) Porsche rozšiřuje nabídku novým směrem. Německá automobilka šokovala svět již mnohokrát, kombi ale ještě nikdy svým zákazníkům nenabídla.  celý článek

Ferrari 512 TR
Ferrari 512 TR

r.v. 1992, naj. 66 590 km, benzín
4 860 000 Kč (s DPH)

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.