Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Zkušební polygon zatím zakouší námitky a spory

  9:18aktualizováno  9:18
Pokud by se laický návštěvník dostal do prostoru, v němž se testují nové automobily, pak by z toho příliš moudrý nebyl. Několik aut monotónně krouží po zkušebním okruhu. Pokud zastaví, tak jen proto, aby se změnilo nastavení nějakého zkoušeného agregátu či prvku v autě a předala disketa či CD-ROM z měřicího zařízení instalovaného v tomto voze k vyhodnocení do nedalekých budov, v nichž sídlí techničtí specialisté. Žádné dramatické situace na pořadu dne nebývají.

Spíše kulisu dokresluje šumění stromů, dokonce je slyšet zpěv ptáků. Takové testovací areály mají prakticky všechny významné automobilky. Mladoboleslavská Škoda jako jediná značka začleněná do koncernu VW takovým polygonem nedisponuje. Chce ho stavět v bývalém vojenském prostoru sovětské armády u Milovic na pomezí Nymburska a Mladoboleslavska. Zatím však naráží na odpor ekologů. Nyní je na tahu zastupitelstvo Středočeského kraje, které má schvalovat příslušný územní plán.

Kdyby se projekt nakonec automobilce podařilo prosadit, mělo by se příští rok začít se stavbou a areál by byl dokončen zřejmě v roce 2006. Škodovka argumentuje tím, že polygon nutně potřebuje hlavně kvůli vývoji nových modelů, a chce ho budovat i nyní, když vinou horších prodejů musí omezovat některé investice. Naopak odpůrci říkají, že když se Škodovka bez polygonu obešla dosud a když navíc má svůj zkušební areál v Úhelnici na Mladoboleslavsku a existuje polygon v Kopřivnici, může bez něj být i nadále. To však kategoricky vyvrací mluvčí Škody Roman Meliška.

Je nutné si uvědomit, že polygon Kopřivnice byl postaven pro zkoušení terénních nákladních vozidel a jednotlivé dráhy neodpovídají pro zkoušení osobních vozů. Proto je vhodný pouze pro několik málo specifických zkoušek, které jsou především informativního a porovnávacího charakteru. Nelze tam plnohodnotně provést certifikované zkoušky dle požadovaných předpisů. Dalším negativním faktorem je to, že je prakticky nemožné utajení prototypů na těchto dráhách. To, že areál je koncipován především pro nákladní vozy, přiznávají i v Tatře a uznávají i to, že utajit zkoušené prototypy by tu dost dobře nešlo. "Řadu jiných zkoušek by tu však Škoda dělat mohla," tvrdí Miroslav Křížek ze zkušebního centra kopřivnické Tatry.

 Areál v Úhelnici je podle Melišky možné využívat jen pro některá měření, například zrychlení, brzdné dráhy a podobně. Ostatní zkoušky se dělají buď za běžného provozu na normální silnici, nebo se vozy vozí testovat na polygony například do Německa. To je pro Škodovku samozřejmě nepraktické, a navíc i drahé. "Navíc testy na veřejných komunikacích jsou na základě měnícího se stavu komunikací a dopravních poměrů špatně reprodukovatelné. Díky polygonu se kvalita zkoušek výrazně zlepší," tvrdí Meliška. Podle něho by každý den na novém polygonu jezdilo zhruba patnáct až dvacet vozů. "Málokdo ví, že je nutno najezdit desetitisíce kilometrů nejen s novým modelem, ale i s každým modelem, do něhož se začíná montovat nový motor nebo například jen stěrač s pozměněným tvarem," vysvětluje mluvčí.


Co se například skrývá za plotem polygonu:

1) Rychlodráha - je to 5720 metrů dlouhá dráha oválného tvaru. Má dvě vždy 1000 metrů dlouhé rovinky a dvě dostředně klopené zatáčky. Umožňuje testování vozů do rychlosti 200 kilometrů za hodinu bez působení odstředivých sil.

2) Plocha pro dynamiku jízdy - jde o kruhovou plochu o poloměru 100 metrů. Na ní se sleduje chování vozů v zatáčkách a v nestandardních situacích. Zkoušejí se zde manévrovací schopnosti auta a simuluje se například i podélný a příčný aquaplaning.

3) Dráha pro měření účinnosti brzd - je to dráha vybavená úsekem se speciálními povrchy. Zkouší se zde chování brzdného systému a elektronických bezpečnostních systémů automobilů při nejrůznějších jízdních režimech.

4) Dráha EVP - jde o přesnou kopii dráhy na polygonu Ehra v Německu. Je dlouhá 2,3 kilometru a zajímavostí je, že má různorodé povrchy, které se mění v úsecích od třiceti do padesáti metrů. Díky tomu je možné udělat zkoušky vozu při najetí čtrnáctkrát menšího počtu kilometrů než při zkouškách na běžných silnicích.

5) Dráhy strmých stoupání. Mají délku 2,1 kilometru a jsou na nich různé podélné sklony od šesti do 30 procent. Zkouší se zde mechanické části vozidel při stoupání - zejména brzdy a spojka i při rozjezdech s připojeným vozíkem.

Polygon má zabírat území o velikosti přibližně 400 hektarů. Všechny komunikace v celém areálu měří celkem 36 kilometrů. Na polygonu bude zaměstnáno zhruba 150 lidí, třetina z toho budou nová pracovní místa. Nejbližší obec, Lipník, je od oplocení areálu vzdálena šest set metrů a od rychlodráhy 840 metrů.

Autor:


Témata: Škoda, Testování


Nejčtenější

Nissan Qashqai
Qashqai slaví deset let, láká na luxusní detaily a neustálé inovace

Udržet se na vrcholu je ještě těžší než se na něj dostat. Proto Nissan společně s faceliftem modelu Qashqai rovnou slibuje další vylepšení.  celý článek

Fiat Ottimo
Číňané jsou na nákupech, teď krouží kolem Fiatu a Jeepu

Čínští výrobci podle informátora magazínu Automotive News teď velmi intenzivně studují nejen značky Fial a Jeep, ale celou italsko-americkou automobilku. V...  celý článek

Maskované BMW X2
OBRAZEM: BMW X2 se pomalu odhaluje, má digitální maskáče

Premiéra nového BMW X2 se blíží, v plné parádě se představí za necelý měsíc na autosalonu ve Frankfurtu. Mnichovská automobilka už publikum láká fotkami...  celý článek

Seat Alhambra
Hledá se velké auto. Opravdu velké a levné. Řešením je benzinové MPV

Hledáte co největší auto s levným provozem? Řešením nemusí být naftové kombi nebo stále populárnější SUV. Jen musíte vědět, které vybrat. Spočítali jsme to za...  celý článek

Německá kancléřka Angela Merkelová zahájila kampaň před zářijovými...
Německá kancléřka už uvažuje o konci dieselů a kritizuje automobilky

Německý automobilový průmysl se dopustil vážných chyb a přišel o důvěru, je přesvědčena německá kancléřka Angela Merkelová. Řekla to v rozhovoru s televizí...  celý článek

Další z rubriky

Hyundai i30 Combi
Hyundai v Česku opět provokuje. Agresivně prosazuje svůj kombík

„Tržní mechanismy pracují a vytlačují výrobce nepovedených vozů na samé bahnité dno automobilové branže. Jejich produkty už nikdo nechce ani za měsíční splátku...  celý článek

Rupert Stadler
Šéf Audi Dieselgate přežil, teď ho ovšem čachry s TDI dohnaly

Rupert Stadler byl jediným z vedení koncernu VW, kdo přežil prvotní úder aféry Dieselgate. Teď ovšem vyšlo najevo, že podle všeho před americkými vyšetřovateli...  celý článek

Dopravní značka střídavá jízda
Místo dovolené snů hodiny v koloně: jak to ustát?

Čím více aut vyrazí o prázdninách na silnice, tím více uzavírek, omezení, objížděk a kolon se vyrojí na dálnicích a silnicích. Jak přežít hodiny v zácpě, když...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.