Ilustrační foto.

Ilustrační foto.

Zlatá doba „nafťáků” končí

  • 159
Podíl prodávaných aut s dieselovým motorem letos klesl v Česku na 25 procent. Další pokles zájmu o naftová auta očekává i studie německé organizace Center Automotive Research (CAR).

Podíl prodávaných aut s dieselovým motorem se od začátku letošního roku v Česku snížil o čtyři procentní body. Zatímco v lednu se pohyboval kolem 29 procent, v květnu to bylo jen 25 procent.

Vyplývá to z údajů Svazu dovozců aut. Podle části ekonomů by se mohlo jednat o reakci na zdražující naftu, která se nyní prodává o dvě i více korun dráž než benzin. Prodejci tento trend ale zatím nepotvrdili.
 
Podle studie CAR si dieselové vozy nebudou držet tak dobře svou hodnotu, jak tomu bylo dříve. Ojeté diesely si kupovali lidé, kteří auto využívají soukromě, nenajedou ročně velké porce kilometrů a lákala je cena nafty u pumpy. Pro ty už nebudou dieselová auta tak atraktivní.

"To, jestli dojde k nějakým změnám v rozložení prodávaných motorizací, případně zjistíme až s odstupem cca tří měsíců, a to zejména kvůli délce rozhodovací fáze při koupi auta a kvůli dodacím lhůtám," uvedl mluvčí Volkswagenu Jan Klíma.

"Osobně si myslím, že spotřebitelské návyky a preference se nemění tak rychle, navíc vyšší cena nafty v zimních měsících byla normou i v loňských letech, je zdůvodněna zvyšující se spotřebou topných olejů," dodává analytik Cyrrusu Jan Procházka.

Podle něj dosavadní vývoj nelze zatím nazvat trendem, ale v dlouhodobějším horizontu je možné počítat s tím, že úsloví "nafta patří do kamen" dostane pro řidiče osobních automobilů nový význam.

Vedle drahé nafty se podle odborníků na poklesu podílu dieselových vozů projevuje i pokračující přesun aut nakupovaných firmami mezi lehké užitkové, kde je možný odpočet DPH.

Firemní vozy přitom ročně většinou najezdí více kilometrů a zastoupení aut na naftu je mezi nimi vyšší. I v této kategorii ale došlo k poklesu podílu dieselů o 1,5 procentního bodu na 73,4 procenta.

Odborníci z organizace CAR se domnívají, že také dále poroste cena nových aut tankujících naftu. Aby automobilky očistily jejich emise, musí jim dodávat dražší zařízení než u benzinových aut.

Motorová nafta u českých čerpacích stanic od začátku roku zdražila o 3,50 Kč a v současnosti se prodává kolem 35 korun za litr. Benzin zdražil o dvě koruny na v průměru 32,70 Kč.

V západní části Evropy činil loňský podíl nových aut s dieselovými motory 53 procent. Převaha se pomalu začne podle výzkumníků z CAR přesouvat na stranu benzinových vozů.

,