Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Nový způsob, jak zabránit krádeži auta. Strčte klíčky do lednice

aktualizováno 
Přijdete domů z práce, odložíte si a zamíříte si to rovnou k ledničce. Vedle másla a vajec si uložíte do přihrádky klíče od auta. Vypadá to spíše jako realita přepracovaného jedince, kterému po náročném dnu mozek pracuje na volnoběh. Brzy se ale možná bude jednat o nový bezpečnostní trend.

Šperháky a další nárobíčko ničící auto je minulostí. Zloději dnes používají elektronická „udělátka“. | foto: Jaroslav Halamka, iDNES.cz

Vše se váže k záhadným vloupáním do automobilů v okolí Los Angeles. Před pár měsíci došlo k velkému množství podivných krádeží v losangeleské oblasti Los Feliz. Všechny se vyznačovaly tím, že nikdy nedošlo k násilnému vniknutí. Žádné rozbité kusy skla na chodníku nebo škrábance kolem dveřního zámku. Případ popsal New York Times

Když policie nepomůže

Místní občan Nick věděl o zvláštních krádežích u sousedů a jednoho rána se podíval, proč tolik štěká na dvorku pes. Před domem uviděl obyčejný mladý pár, jak zastavil se svými koly u jeho Toyoty Prius, dívka vytáhla malou černou krabičku z batohu, pohodlně otevírá dveře a nastupuje do původně zamčeného vozu.

Když se Nick vzpamatoval a rozběhl se za nimi, naskočili rychle zpátky na kola a ujeli. Přivolaní policisté neměli co vyšetřovat, protože nic nezmizelo a nebylo poškozeno.

Může se hodit

Hledáte nové auto a nechce se vám běhat po autobazarech? Vyberte si svůj nový vůz z nejširší nabídky na trhu v klidu domova na Automodul.cz.

Nickovi však vrtalo hlavou malé zařízení v rukou teenagerů. Jak se mohli dostat do jeho auta tak snadno? Pomoc nepřišla ani po telefonátu s centrem zákaznické podpory automobilky. Na policejním oddělení zase zarytě trvali na tom, že si prostě zapomněl auto zamknout.

Nick se však nespokojil s výsledkem a rozjel své vlastní vyšetřování. Našel informaci z kanadského Toronta, kde policie vydala prohlášení s varováním, že zloději mohou používat elektronická zařízení, která jsou schopna překonat bezpečnostní systém automobilu. Nijak ale nespecifikovali, o jaké zařízení jde.

Ponořil se tedy do svého pátrání ještě více a například na jednom blogu našel řadu informací, že krádeže se dějí za pomoci podobného „tajného zařízení“ již několik let. Na dalších webech nalezl dokonce i videa, jak lupiči dokážou hacknout auto a v poklidu s ním také odjet, aniž by použili jakýkoliv klíč.

Sofistikovaní zloději

Vyšetřování ho zavedlo k Diego Mónicovi z Institutu pro elektrické a elektronické inženýrství, který mu poskytl informace o sofistikovanějších zlodějích, používajících ke kradení aut laptopy vybavené radiovým vysílačem. Pomocí něho a speciálních programů hledají přes miliony různých kombinací jedinečný kód pro otevření zámku. Nejslavnější případ tohoto způsobu loupeže se odehrál v roce 2006, kdy bylo ukradeno BMW X5 slavnému fotbalistovi Davidu Beckhamovi.

Ilustrační snímek

Podobným metodám už pomalu odzvonilo. Moderní zloděj se může pyšnit kultivovanějšími metodami.

Experti, které Nick oslovil, potvrdili, že drtivá většina aut s otevíráním bez klíče se dá hacknout. Nikdo z nich, včetně uznávaného Diega Mónicy, však nedokázal odpovědět na to, jaké zařízení mohli mít dva teenageři, jež se pokusili vykrást Nickovo auto.

Po dalším prohledávání internetu a speciálně zaměřených webů, kde například našel, že se dá objednat z Číny zařízení zhruba za 1 000 Kč, s kterým se dostanete do BMW, objevil Borise Daneva, zakladatele bezpečnostní firmy ve Švýcarsku, jež se specializuje na bezdrátové technologie.

Ten napsal řadu studií o bezpečnostních chybách bezkontaktních klíčů a téměř okamžitě měl pro Nicka vysvětlení. Nejpravděpodobněji použili lupiči relativně jednoduché a levné zařízení v podobě zesilovače signálu.

Zesilovač, který neuslyšíte

V normálním případě, když se blížíte k autu s bezkontaktním klíčem, se auto bezdrátově spojí s klíčem, takže nemusíte mačkat žádné tlačítko, abyste se dostali dovnitř. Pokud klíč odpoví autu zpátky, dveře se odemknou. Vše ale funguje jen na pár metrů. Mladí zloději však svým zařízením zvýšili oblast pátrání auta i přes celý dům a klíč ležící v kuchyni na stole se ozval zpět a vozidlo odemkl.

„Je to něco jako zesilovač, do kterého stačí normálně promluvit a jste slyšet třeba až 100 metrů daleko. Podobná zařízení se dají v pohodě sehnat pod 3 000 Kč. Některé z nižším dosahem i lehce přes 400 Kč na stránkách jako eBay nebo Amazon,“ řekl Boris Danev.

Boris už prý řešil s několika výrobci automobilů instalování čipu, který by byl schopen určit, jak daleko se klíč od auta nachází, a tím tak podobným zařízením sebral vítr z plachet.

Než automobilky tento problém vyřeší, je podle Daneva nejlepší možnou variantou dát klíče do lednice. Ta se chová jako tzv. Faradayova klec, takže nedovolí žádný signál přijmout ani vysílat. Výrobci ledniček tak mohou přidat do svých nových modelů i přihrádku na klíče, jelikož aut s bezkontaktním odemykáním výrazně přibývá.

Autoři:


Témata: Máslo




Nejčtenější

Volkswagen GTI Clubsport
Všechno nejlepší! Golf GTI slaví čtyřicátiny. Clubsport je vrchol

Volkswagen Golf GTI není nejrychlejší z hot-hatchů. Není ani nejvýkonnější a na papíře nevyniká superlativy. Jenže o to lepší je v praxi. Tak zábavné auto pro...  celý článek

Porsche Macan Turbo
Úřady zkoumají, zda Porsche nepodvádělo s emisemi

Německé úřady vyšetřují, zda výrobce sportovních aut Porsche nepoužíval software manipulující s výsledky měření emisí výfukových plynů. Oznámil to Spolkový...  celý článek

Crashtest deformačních zón
VIDEO: Test deformačních zón ukázal, že měkčí auto může lépe chránit

Deformační zóny aut chrání posádku, ale mohou efektivně zmírnit následky nehody i u vozidla, do kterého bourají. Netradiční crashtest německého autoklubu...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2016 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.