Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Zloději se nezastaví před ničím

  12:40aktualizováno  12:40
V České republice zmizí ročně téměř 25 tisíc vozů. Krádeži se přitom zabránit téměř nedá. Organizované gangy zlodějů totiž dokážou ukrást jakýkoliv automobil. Jak si co nejlépe zajistit vůz proti zlodějům? Tuto otázku si mnozí řidiči kladou až poté, co jim je vykraden, v horším případě odcizen. To je však už pozdě. Přitom možná stačilo málo.

Přibližně o 25 000 vozů za více než čtyři miliardy korun přijdou krádežemi každý rok řidiči v Česku.

Počet aut, která byla „pouze“ vykradena, dosahuje ještě hrozivějšího čísla - 66 000. Jakou možnost máme bránit se před nenechavými zloději? Pokud vůz není pod neustálým dohledem, pak prakticky žádnou.

Zjištění, že nám někdo ukradl automobil, je pro každého šokující a znamená řetěz různých problémů a komplikací. Jde tedy o to, jak více či méně zkušeného lapku od krádeže odradit. Možností, jak ochránit automobil, je mnoho.

Ceny zabezpečovacích zařízení se pohybují v rozmezí několika stovek korun za páku uzamykající volant až po desítky tisíc za neustálé satelitní sledování našeho plechového miláčka.

Různé vozy, různé zabezpečení
Při výběru ochranného prvku je třeba si uvědomit, že zřejmě nemá cenu na dvacetiletou Škodu 120 pořizovat satelitní vyhledávání za 20 000 korun. V tomto případě se vyplatí maximálně páka na volant či zařízení na uzamčení pedálů. Stejně tak je dobré přemýšlet o tom, jak je vůz využíván.

„Znalost myšlení zloděje a jeho psychologie může pomoci ochránit vůz před odcizením. Rozdílné způsoby ochrany bude žádat zaměstnaný otec rodiny s fabií, nebo obchodní zástupce z Prahy, jenž ročně najezdí šedesát tisíc kilometrů,“ říká Petr Roček z firmy AAA Hero, která se na zabezpečovací systémy automobilů i motocyklů specializuje. Zabezpečení vozu zlevňuje i pojištění. Případná sleva může v některých případech dosáhnout až 40 procent.

Počet odcizených a vykradených aut v Česku

rok

odcizeno

vykradeno

2001

22 139

53 472

2002

24 977

66 941

2003

24 174

65 877

Zdroj:Policejní prezidium ČR

Nejvíce aut se ztratí v Praze
Alarmující čísla o počtu ukradených či vykradených vozů se v nejbližších letech asi nezmění. Zloději jsou prakticky vždy o krok napřed před výrobci ochranných zařízení. Nejohroženější jsou auta již tradičně na území Prahy, kde jich z celkového počtu zmizí téměř polovina.

Hlavní město se dá doslova nazvat Mekkou zlodějů aut, což je dáno množstvím supermarketů a sídlišť, odkud se vozy ztrácejí nejčastěji. V letošním roce se situace vyvíjí o poznání lépe. „Za první tři měsíce se počet ukradených vozů snížil o sto osmdesát vozů. Naší metou je nepřekročit číslo deset tisíc,“ řekl šéf policejního odboru obecné kriminality Igor Kuchař.

Druhým nejproblematičtějším regionem jsou severní Čechy, kde se za minulý rok ztratilo 3490 vozů. Naopak nejméně aktivní jsou východočeští zloději, kteří ročně ukradnou okolo jedné tisícovky aut. Objasněnost případů odcizených vozů se pohybuje okolo 15 procent. Tento údaj však hovoří o případech, kdy se pachatele podaří usvědčit. „Odcizených vozidel, která se vrátí majiteli, ale kdy pachatel není usvědčen, je podstatně více. V posledních letech se to pohybuje mezi sedmatřiceti a čtyřiceti procenty,“ sdělil major Zdeněk Zelenka z Policejního prezidia České republiky.

Odcizená vozidla podle značek

Značka vozu

2001

2002

2003

Škoda

7868

9227

10074

Volkswagen

2803

3158

2929

Fiat

1238

1666

1482

Peugeot

1184

1465

1301

Renault

1150

1049

1382

Ford

945

1032

1236

Audi

1186

1176

1058

Opel

611

799

887

Mercedes

731

822

761

BMW

525

543

515

Kradou se hlavně škodovky
Tak jako v každé zemi, i v Česku je statisticky nejkradenějším vozem to nejrozšířenější - v tomto případě tedy škodovka. „Je to i proto, že k nejrozšířenějšímu vozu je i nejvíce dokladů od vozidel totálně havarovaných. Odcizený vůz lze tedy poměrně snadno legalizovat na platných dokladech,“ vysvětluje Petr Roček.

Pokud by se zájem zlodějů posuzoval na základě počtu registrovaných aut dané značky, na předních místech žebříčku by figurovaly vozy Audi, BMW a Mercedes.

Jak se vyhnout krádeži automobilu

Vyhýbejte se oblíbeným místům zlodějů, jako jsou parkoviště u nákupních center. Pokud bydlíte na sídlišti, snažte se parkovat pod světly. Můžete-li zvolit hlídané parkoviště, neváhejte. I přes vyšší náklady se to vyplatí.

Fakt, že pro zloděje je překonání bezpečnostní páky na volant maličkost, neznamená ji nepoužívat vůbec. I takové zabezpečení může hrát ve váš prospěch. Pokud zloděj narazí na dvě stejná auta, z nichž jedno bude alespoň minimálně zajištěné, je jasné, které si vybere. Pokud se rozhodnete pro koupi zabezpečovacího zařízení za několik tisíc korun, ptejte se na více místech. Prodavači se mohou snažit vám prodat i to, co nepotřebujete. Čidlo proti odtahu na Fiat Uno, jehož hodnota je pár desítek tisíc, je opravdu zbytečné.

Pokud na sedačce spolujezdce necháte notebook, za oknem fotoaparát a v odkládacím prostoru peněženku, těžko pak můžete nadávat, že vám vykradli auto. Chcete-li možnost vykradení vozu minimalizovat, nesmíte v něm nic nechat. Vlastníte-li dražší vůz, vyplatí se investovat i do garáže. Kvalitně zajištěné auto ve spojení s chráněnou garáží může odradit i profesionální zloděje.

Nezastaví se před ničím

Způsobů zabezpečení auta je několik. Pokud váš vůz přilákal zloděje zahajujícího kariéru, mohla by pomoci už blikající dioda na palubní desce či páka na volant za pár set korun. Kdyby si váš vůz vyhlédl profesionál, byla by šance, že mu v tom zabráníte, téměř nulová.

Na setkání se zkušenými zloději s hořkostí v hlase ještě dnes vzpomíná Zdeněk Čermák z Rakovníka.

"Přednedávnem mi vykradli vůz před jedním pražským supermarketem. Bez jakéhokoliv násilí otevřeli kufr Škody Octavia Combi a vzali mi z něho tašku. Nebyl jsem jediný. Stejným způsobem vykradených oktávek tam bylo více. Když policisté po hodině přijeli, ještě nám skoro vynadali, protože každý přece ví, jak se na těchto místech krade. Protože s autem nic nebylo, ani jsem nečekal, až něco začnou vyšetřovat a raději jsem odjel domů. Ostatní na tom byli hůř. Jedné paní vzali doklady i platební karty," vzpomíná Zdeněk Čermák.

Proč jsou škodovky tak snadnou kořistí zlodějů? Vyjádření tiskového mluvčího Evžena Krauskopfa k popsanému případu je velice nekonkrétní: "Během celého životního cyklu automobilu sbíráme i podněty z reálného prostředí a snažíme se takto získané informace využít pro další zdokonalování prvků zabezpečení ve vozech Škoda." Zároveň uvedl, že roste vybavenost a technická vyspělost zlodějů automobilů, kteří se snaží tyto zabezpečovací systémy překonat.

Rady odborníka

Jak vybrat správné zabezpečovací zařízení do auta? Zkusme se řídit dobrými radami Saliho Hudka, odborníka na ochranné prvky automobilů z brněnské firmy Autoscream.
* Škoda Favorit, z roku 1993, cena 39 000 Kč Krade se kvůli rozebrání na náhradní díly. Hudek: Doporučuji kombinaci blikající diody asi za 250 Kč a skrytého vypínače, který vyjde přibližně o 100 korun dráž.
* Škoda Felicia z roku 1995, cena 85 000 Kč Krade se na náhradní díly a různé přestavby. Hudek: Doporučuji alarm Cobra AK 3193 za šest tisíc, který hlídá dveře, kapotu, kufr i vnitřní prostor. Jeho součástí je imobilizér a dálkové ovládání spolupracující s centrálním zámkem.
* VW Golf III z roku 1996, cena 150 000 Kč Krade se na náhradní díly a přestavby. Hudek: Doporučuji alarm jako v předchozí kategorii. Přidal bych i zámek zpátečky za sedm tisíc.
* Škoda Fabia z roku 2001, cena 249 000 Kč Krade se na vývoz nebo další prodej. Hudek: Doporučuji alarm Cobra AK 3198 za 8400 Kč a zámek zpátečky.
* Škoda Octavia z roku 2004, cena 385 000 Kč Krade se na vývoz nebo k dalšímu prodeji. Hudek: K alarmu a k zámku převodovky radím přikoupit náklonové čidlo za 2200 Kč.
* Škoda Superb z roku 2003, cena 620 000 Kč Tyto vozy se často kradou na objednávku. Hudek: K alarmu doporučuji GSM pager Patriot za 15 400 Kč: majitel vozu se o poplachu dozví prostřednictvím zvonění na mobilním telefonu.
* Vozy od 750 000 Kč výše Tyto vozy se už běžně odtahují a kradou téměř výlučně na objednávku. Hudek: Sem patří vhodný alarm, zámek převodovky, náklonové čidlo a satelitní vyhledávání v ceně okolo 25 000 Kč.


Škodovka se zlepšila

Podle odborníka na zabezpečení aut Petra Ročka se automobilka Škoda v tomto směru u svých vozů během posledních let o poznání zlepšila. Jako příklad slouží třeba Škoda Octavia, která prošla celou řadou postupných změn a vylepšení poté, co si zákazníci stěžovali na příliš časté vnikání do těchto vozů dveřmi.

"Mladoboleslavskou automobilku je potřeba pochválit, protože na rozdíl od jiných automobilek hlasy zákazníků vnímá a respektuje je. Výsledkem jsou i octavie s velmi dobrou dveřní ochranou zámků nebo pouze s dálkovým ovladačem. U fabie se výrobce již poučil a v podstatě žádné stížnosti na snadnost překonání dveří nezaznamenal," říká Petr Roček.

Na otázku, zda Škoda Auto nějakým způsobem zkouší odolnost ochranných prvků, jimiž své vozy vybavuje, mluvčí firmy Evžen Krauskopf existenci testů potvrdil, ale k jejich průběhu odmítl sdělit bližší údaje.

Druhy zapezpečení - co dnes lze koupit pro váš automobil

Mechanické prostředky
Do této kategorie patří různé tyče na volant, zamykání pedálů nebo i botičky. Výhodou je především přijatelná pořizovací cena. Tyto výrobky však odradí pouze nezkušené zloděje, profesionál si s nimi poradí během pár desítek vteřin. O něco kvalitnější ochranu nabízejí systémy, které jsou spojeny s karoserií a blokují řadicí mechanismus (Medvěd block, Defend-block). Bezpečnostní tyč lze pořídit za 250 korun. Pořízení zámku převodovky vyjde přibližně na 6000 korun.
Značení skel
Zloděje může od krádeže odradit i označení skel automobilu. Stalo se samozřejmostí mít označená skla již při koupi nového vozu. Na trhu jsou i kompletní sady, pomocí nichž si každý může svůj vůz označit sám během deseti minut. Aby se tato investice vyplatila, je třeba se zaregistrovat do databáze, podle níž mohou například policisté vůz zkontrolovat. V této oblasti odborníci na zabezpečení vozů nejčastěji doporučují systém OCIS. Označení šesti oken a zenesení do databáze vyjde na 850 korun.
Alarmy
V posledních letech z ulic téměř zmizelo houkání vozidel. Trend směřuje k pasivním alarmům, tedy způsobu zabezpečení, kdy je vůz narušen zvenčí. To se dozví pouze majitel vozu, který pak sám může zavolat policii. Základním prvkem alarmů je řídicí jednotka s přijímačem ovládacího signálu a soustavou čidel. Pokud nebyl alarm majitelem deaktivován a došlo ke vloupání, čidla vyšlou signál do řídicí jednotky, která upozorní majitele či spustí sirénu. Ceny kvalitních alarmů začínají od 6000 korun.
Imobilizéry
Imobilizér je zařízení, které blokuje řídicí jednotku motoru, a tak velmi účinně brání nastartování vozu nepovolanou osobou. Aktivuje se vždy po vytažení klíčku zapalování ze spínací skříňky. V současné době je již výrobci instalován prakticky do každého nového vozu. Zloděj se musí opravdu snažit, aby ho překonal. Imobilizér jako doplňková výbava se dá pořídit za 5000 korun.
Satelitní vyhledávací systém
Tento systém nezabrání krádeži, ale pomůže vůz vyhledat. Jedna z firem, která tento systém nabízí na svých internetových stránkách, tvrdí, že při hledání vozů je úspěšná v 96 procentech případů. V okamžiku, kdy dojde k neoprávněnému vniknutí do vozu, se zapne vyhledávací zařízení. Poté je zahájeno pátrání za pomoci vyhledávacích automobilů. Pořízení vyjde přibližně na 15 000 korun. Provozní roční poplatek se pohybuje mezi 5000 a 10 000 korun.

Zabezpečení proti krádeži - Trendem jsou mechanické zámky řadicí páky a volantu, protože houkající alarmy nechávají mnoho lidí chladnými. Páka na volant stojí několik set korun, zámek řadicí páky okolo čtyř tisíc korun. Imobilizéry, které blokují elektroinstalaci, jsou většinou ve standardní výbavě auta.

Zloděje může od krádeže vozu odradit i tyč na volantu.

Podle policie tvoří desetinu zlodějů profesionálové, kteří překonají i sebelépe zabezpečené vozidlo

Nálepka Stop 24 má ochránit auto před zloději

Zloděj s páčidlem u auta

Zámek octavie se stopami po zloději

Autoři:




Nejčtenější

Veteránský závod Sachsen Classic 2017
OBRAZEM: Smečka škodovek ozdobila veteránský závod u českých hranic

Ne rychlost, ale pravidelnost a přesnost rozhodují o vítězích veteránských setinových rally. Například je třeba ujet 150 metrů za 15 sekund. V druhé půlce...  celý článek

Předání nového auta v pražském autosalonu Seat.
Nákupem auta placení teprve začíná a peníze se kutálí, i když nejezdíte

Kolik vlastně ten komfort mít před domem nebo v garáži auto stojí? Leasingové firmy na to mají celá oddělení. I vy si to můžete zkusit aspoň přibližně...  celý článek

Ferrari F40
Jízda s Ferrari F40 je životní zážitek. Nejlepší auto světa slaví 30 let

Ferrari F40, jedno z nejslavnějších aut historie, se představilo právě před třiceti lety, v létě 1987. S perlou, která má cenu desítek milionů, jsme se svezli...  celý článek

(Ilustrační snímek)
Karambol v Chorvatsku? Nehodu nechte zapsat a pokutám se nebraňte

Zkazila vám dovolenou v Chorvatsku bouračka? Zkuste nepanikařit a nezapomeňte na záznam o dopravní nehodě. A hlavně zavolejte tamní policii - stačí vyťukat...  celý článek

Řidičovy ruce kryjí stylové blastery.
Speciál pro vysokorychlostní turistiku má duši supersportu

Recept na výrobu tohohle bombarďáku není složitý. Vezměte jeden supersport, odmontujte maximum kapotáže, instalujte zvýšená řídítka, vysoké plexi, cestovní...  celý článek

Další z rubriky

Porsche Mission E
Elektřina brzy vytlačí motory. Vyvíjet se budou nabíječky a baterie

Po roce 2023 skončí vývoj spalovacích motorů. Agentuře Reuters to řekl finanční šéf technologické firmy Continental Wolfgang Schaeffer. Příčinou jsou emisní...  celý článek

Německá kancléřka Angela Merkelová zahájila kampaň před zářijovými...
Německá kancléřka už uvažuje o konci dieselů a kritizuje automobilky

Německý automobilový průmysl se dopustil vážných chyb a přišel o důvěru, je přesvědčena německá kancléřka Angela Merkelová. Řekla to v rozhovoru s televizí...  celý článek

Dřevěný sanitní vůz (v pozadí) z první světové války tahal pár koní.
Autofotka týdne: Kolářský mistr dá do kupy i sanitku z 1. světové války

Kolář Aleš Uherka právě renovuje dřevěný sanitní vůz z první světové války, který tahal pár koní. Jde o muzejní exponát z rakouského města Laa an der Thaya. Na...  celý článek

Mercedes Třída E 3,0 350d AMG...
Mercedes Třída E 3,0 350d AMG...

r.v. 2016, naj. 15 000 km, diesel
1 352 150 Kč (s DPH)

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.