Pro německého turistu, který začátkem srpna přijel do Litomyšle, nedopadla návštěva šťastně.
Svého passata sice zaparkoval v centru města, aby snížil riziko ukradení, ale nepomohlo to.
Když se k místu, kde vůz zaparkoval, vrátil, už auto nenašel.
Policisté vyčíslili škodu, která cizinci vznikla, na víc než 650 tisíc korun. Zloděje ani auto se jim dosud najít nepodařilo.
Šance, že policisté cizincův vůz ještě vypátrají, je mizivá. Najít se jim podaří jen každé osmé auto.
Celkový počet ukradených vozů
ukradeno |
nalezeno |
|
ukradeno |
nalezeno |
13268 |
1751 |
|
14042 |
1967 |
leden-červenec 2004 |
|
leden-červenec 2003 |
Veřejnost může alespoň uklidňovat fakt, že počet odcizených vozů letos klesl. Podle statistik za prvních sedm měsíců roku jich zmizelo 13 268. Loni to bylo za stejnou dobu o osm set aut víc.
"Zjednodušeně se dá říct, že se v Česku postupně ztěžuje možnost prodat kradený vůz. Proto jejich počet klesá," uvedl Vladimír Fischer, specialista policejního prezidia na autokrádeže.
Pouhá páka na volant je lepší než nic |
Řada motoristů řeší každý večer nepříjemnou otázku: Najdu druhý den ráno svůj automobil tam, kde jsem jej včera zaparkoval? |
Na vrakoviště s občankou?
Hitem mezi zloději jsou stále škodovky, loni jich v Česku zmizelo přes deset tisíc, tedy téměř polovina všech kradených aut. Je to tím, že jich jezdí v tuzemsku nejvíc. Zájem je však i o dražší a luxusnější vozy.
"Novější auta většinou okamžitě po krádeži zloději převezou za hranice. V Česku se jim je většinou legalizovat nepodaří, kupce proto mají ve východoevropských státech nebo v zemích bývalé Jugoslávie," řekl zástupce teplického policejního ředitele Jaroslav Jedlička.
Starší auta naopak většinou po krádeži putují do dílen, kde jsou rozmontována na náhradní díly. Kriminalisté zároveň tvrdí, že se části aut stále častěji objevují na autovrakovištích. Někteří proto navrhují, aby na vrakovištích platila stejná pravidla jako například v bazarech, kde se musí při prodeji mobilního telefonu prodávající prokázat občanským průkazem.
"V bazarech to funguje, proč by to nemohlo být i na vrakovištích. Dnes po lidech, kteří sem vozí části aut, doklady nikdo nežádá," uvedl Igor Kuchař, kriminalista z pražské policejní správy.
Majitelé některých vrakovišť se brání, že už doklady žádají. "Když mi někdo přijde prodat auto na náhradní díly, chci vědět, že je to majitel. Chráním tím svou osobu," tvrdí například Roman Křenek, majitel firmy Auto Křenek z Ostravy.
Řada krádeží je fingovaná
Policisté zároveň říkají, že třetina krádeží je fingovaná a jde jen o pojistné podvody. Majitel si nechá svůj vůz ukradnout, dostane peníze od zlodějů a pak ještě chce další od pojišťovny. Případů navíc postupně přibývá.
"Naše zkušenosti ukazují, že u aut jde ve 37 procentech nahlášených případů o pokus o pojistný podvod," potvrzuje situaci Václav Bálek, mluvčí České pojišťovny.
Pojišťovny však mohou udělat pouze to, že na podezřelou krádež upozorní policisty. Na kriminalistech je, aby podvod dokázali.
Nejčastěji kradená auta (v roce 2003)
1. | Škoda | 10 174 |
2. | VW | 2929 |
3. | Fiat | 1482 |
4. | Peugeot | 1301 |
5. | Renault | 1271 |
6. | Ford | 1236 |
7. | Audi | 1058 |
8. | Opel | 887 |
9. | Mercedes | 761 |
10. | BMW | 515 |
11. | Citroen | 508 |
12. | Seat | 423 |