Žlutý blesk na baterky ujede 100 kilometrů po desetiminutovém dobití

  • 53
Švýcarská společnost Protoscar představí na autosalonu v Ženevě druhou generaci svého elektrického prototypu Lampo. Auto má zaujmout výbornými výkony, dlouhým dojezdem a snadným nabíjením.

S původním prototypem Lampo najezdili vývojáři firmy Protoscar přes 10 000 kilometrů nejen po běžných silnicích, ale i na závodních okruzích. Nový model s názvem Lampo2 byl vyvinut právě na základě poznatků z testování prvního prototypu. Oproti němu tak nabídne především efektivnější pohonné ústrojí.

Lampo2 má opět dvojici elektromotorů z nichž každý pohání jednu nápravu. Celkový výkon je tentokrát 300 kW, točivý moment pak 640 Nm. Automobil má jednostupňový stálý převod, který mu propůjčuje maximální rychlost zhruba 200 km/h a zrychlení z nuly na 100 km/h za 5 sekund. Každý z motorů má k dispozici svou vlastní sadu baterií Li-ion s polymerickým elektrolytem. Ty pojmou celkem 32 kWh energie a jejich napětí je 400 V. Soubor 216 článků s vodním chlazením váží 280 kilogramů. Vůz s nimi může ujet na jedno nabití vzdálenost až 200 kilometrů. Životnost baterií by měla být více než 800 nabíjecích cyklů, tedy přes 160 000 kilometrů.

Protoscar Lampo2

Žlutý blesk (Lampo je italský výraz pro blesk) nabízí řadu možností nabíjení. Standardní možností je dobíjení z domácí zásuvky výkonem 3,3 kW. V takovém případě se baterie plně nabijí za 12 hodin. Z veřejné rozvodné sítě je schopen se vůz dobíjet výkonem 6,6 kW.

Z třífázové zásuvky se vůz nabíjí s výkonem 9,9 kW. Speciální nabíjecí stanice je pak schopná přenášet až 80 kW energie, což znamená, že se vůz dobije na dalších 100 kilometrů jízdy za pouhých 10 minut. Inteligentní nabíjecí systém umožní řidiči libovolně si nastavit, jak se vůz má nabíjet. Dá se tedy třeba vybrat, kdy se vůz připojený k zásuvce má začít nabíjet a kdy má přestat. Nebo se dá například vybrat nakolik se vůz má dobít. Automobil pak za jízdy i za pomoci GPS aktuálně dopočítává, jak daleko je ještě schopen dojet. V úvahu přitom bere dosavadní styl jízdy a také profil očekávané trati.

Protoscar Lampo2

Roadster Lampo2 váží 1 580 kilogramů a jeho rozměry jsou 4 280 x 1 880 x 1 203 mm, rozvor měří 2 415 mm. Obouvá pneumatiky s rozměrem 245/45 R18. Výbava odpovídá běžným vozům. Nechybí v ní dva airbagy, pásy s předpínači, multifunkční dotykový displej s GPS navigací nebo vyhřívaná sedadla. Topení je elektrické, stejně jako parkovací brzda.

Firma v případě původního prototypu Lampo uvažovala o případné zakázkové kusové výrobě. K té určitě nedojde, své plány s novým modelem Protoscar prozatím neprozradil.


Témata: Testování, Ženeva