Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Jelen nemá hodinky. Se změnou času pozor na zvěř na silnici

  15:53aktualizováno  15:53
V noci ze soboty na neděli začne platit letní čas, hodinové ručičky posuneme o hodinu dopředu. Změna času zvyšuje riziko střetu se zvěří. Za každou dvacátou nehodu může lesní zvěř, uvádí pojišťovna Generali.

Crashtest auto v. jelen | foto: ADAC

Podle odhadu myslivců vzrůstá riziko střetu se zvěří se změnou času ze zimního na letní až o desítky procent. Nebezpečí číhá především v ranních hodinách a v místech, kde lesní zvěř přechází vozovku při cestě za potravou.

Změna času

Letní čas: poslední neděle v březnu +1 hodina
Zimní čas: poslední neděle v říjnu -1 hodina

Zvěř totiž nemá hodinky a změnu času neregistruje. Za pastvou chodí ve stále stejnou dobu. Kvůli časovému posunu je na silnicích o hodinu dříve silnější provoz. V místech, kde lesní zvěř přechází vozovku při hledání potravy, tím pádem narůstá riziko střetu.

Jelenovi čelem

Když je střet se zvířetem nevyhnutelný, je lepší do něj najet, než se pokoušet o riskantní vyhýbací manévr. 

Zvěř bourá

Každou 20. nehodu řešenou likvidátory Generali v loňském roce způsobila srážka s lesní zvěří. Celková škoda přesáhla 83 milionů korun.

Automobil byl po střetu se statným jelenem nepojízdný.

Automobil byl po střetu se statným jelenem nepojízdný.

Zhruba 95 % škod způsobených střetem se zvěří se výší škody vejde do 100 tisíc korun. Většina z nich ale není Policií ČR evidována.

Podle odhadů expertů autoklubu ADAC může až třetina všech nehod, při nichž auto vrazí do stromu, vzniknout proto, že se řidič snaží vyhnout zvířeti. Auto se může stát neovladatelným. Hrozí srážka s vozidlem v protisměru či náraz do stromu, opustí-li vozidlo vozovku.

Největší deformační zóna je vepředu auta. Posádku chrání nejlépe a pohltí nejvíce energie nárazu. Už proto se snažte jelena nebo divočáka srazit čelem, pokud je střet nevyhnutelný. "Když už bourat skutečně musíte, je lépe narazit co největší čelní plochou. Čím víc energie pohltí deformační zóny, tím lépe. Horší je náraz do boku, tam je méně prostoru," vysvětluje odborník na bezpečnost Škody Auto Petr Kraus.

Ráda chodí ve skupinách

Jakmile se vysoká objeví na silnici, je třeba vypnout dálková světla, přibrzdit a pomalu pokračovat. A být dále na pozoru. Lesní zvěř se totiž často pohybuje ve stádech. Proto je dobré počítat s dalšími kusy v okolí silnice.

Když střetu nezabrání ani prudké brzdění a stane se nehoda, řidič by měl ihned poté zapnout výstražné blikače a postavit na silnici varovný trojúhelník.

Zraněnou zvěř by řidič neměl ze silnice odklízet. Poraněná zvěř ho může zranit. Je třeba zavolat místní dopravní policii. Ta ví, koho v těchto případech kontaktovat, aby zvíře ze silnice bezpečně odklidil.

V žádném případě nenakládejte sražené zvíře do auta. Mohlo by to být později posouzeno jako trestný čin pytláctví. "Podle orientačního sazebníku Ministerstva zemědělství je například jelen ohodnocen částkou 29 300 korun. Zákonná hranice pro rozlišení mezi přestupkem a trestným činem je pět tisíc korun," varuje Jiří Cívka, tiskový mluvčí pojišťovny Generali. Ceník autopytláka najdete zde

Ve středních Čechách pozor na ropuchy

Právě v těchto dnech migrují přes silnice tisíce žab, hlavně ropuch. "Je to nebezpečné nejen pro žáby, ale i pro řidiče. Ti se mohou vylekat a nabourat. Na silnici může být v jednu chvíli i pět stovek žab," říká Michala Musilová, vedoucí úseku stanice pro živočichy Vlašim.

Jen v okolí města mají ochranáři vytipovaných osm přechodů. "Instalovali jsme tam sítě, žáby do nich narážejí, pak se je snaží obejít a spadnou do kýblů na okrajích sítí. My je pak přenášíme do bezpečí," dodala ochranářka.

Žáby migrují v těchto dnech po celé republice. Hlavně v okolí Trhového Štěpánova, u Šternova, u obce Horka, Zruče nad Sázavou, u Nových Dvorů na Kutnohorsku, u Tehova u Říčan a ve dvou lokalitách u Stříbrné Skalice.

"Tyto jarní migrace obojživelníků bývají velmi intenzivní. Jak rychle nastávají, tak rychle končí, je to hlavně období na přelomu března a dubna," uzavřela Musilová. Pod koly aut jich hynou v těchto dnech desítky, hlavně hnědých ropuch obecných.

Ohroženi jsou i čolci a skokani. "Skokani dokážou překonat komunikaci ještě vcelku svižně a doprava je ohrožuje méně než třeba ropuchy, ty potřebují desítky minut. Čolci jsou ještě pomalejší než ropuchy," řekl Petr Vach, který zachraňuje žáby v okolí města Vlašim.

Autor:




Nejčtenější

BMW Lipsko
BMW Lipsko: Továrna na sny, kde automechanikům vidíte až do kuchyně

V německém Lipsku, kousek od českých hranic, vyrostla a v roce 2013 zahájila produkci jedna z nejmodernějších továren automobilového průmyslu. BMW zde...  celý článek

Infiniti Prototype 9
OBRAZEM: Nejkrásnější koncept roku je stříbrný šíp z Japonska

Třicátá léta minulého století jsou jednou z vrcholných ér automobilových závodů. Bájné monstrózní stříbrné šípy značek Auto Union a Mercedes krotili na...  celý článek

Porsche Mission E
Elektřina brzy vytlačí motory. Vyvíjet se budou nabíječky a baterie

Po roce 2023 skončí vývoj spalovacích motorů. Agentuře Reuters to řekl finanční šéf technologické firmy Continental Wolfgang Schaeffer. Příčinou jsou emisní...  celý článek

Dřevěný sanitní vůz (v pozadí) z první světové války tahal pár koní.
Autofotka týdne: Kolářský mistr dá do kupy i sanitku z 1. světové války

Kolář Aleš Uherka právě renovuje dřevěný sanitní vůz z první světové války, který tahal pár koní. Jde o muzejní exponát z rakouského města Laa an der Thaya. Na...  celý článek

Další z rubriky

BMW Lipsko
BMW Lipsko: Továrna na sny, kde automechanikům vidíte až do kuchyně

V německém Lipsku, kousek od českých hranic, vyrostla a v roce 2013 zahájila produkci jedna z nejmodernějších továren automobilového průmyslu. BMW zde...  celý článek

Infiniti Prototype 9
OBRAZEM: Nejkrásnější koncept roku je stříbrný šíp z Japonska

Třicátá léta minulého století jsou jednou z vrcholných ér automobilových závodů. Bájné monstrózní stříbrné šípy značek Auto Union a Mercedes krotili na...  celý článek

Porsche Mission E
Elektřina brzy vytlačí motory. Vyvíjet se budou nabíječky a baterie

Po roce 2023 skončí vývoj spalovacích motorů. Agentuře Reuters to řekl finanční šéf technologické firmy Continental Wolfgang Schaeffer. Příčinou jsou emisní...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.