Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Změna v evidenci vozidel se po roce příliš neosvědčila

aktualizováno 
- Už více než rok platí vyhláška, podle níž řidiči nemusí při přehlašování svého auta z okresu do okresu měnit státní poznávací značku. Dopravní policii, ale i samotným řidičům však tento předpis situaci často spíše komplikuje a otevírá prostor mnoha podvodům.
»V případě hledaného vozidla se ztěžuje prověřování. Dříve když mělo vozidlo například pražskou SPZ, bylo jasné,že je evidováno v místě trvalého bydliště držitele,v tomto případě v Praze. Dnes se stane, že auto má pražskou značku, odhlášeno bylo do Ostravy, z Ostravy do Tábora a odtud třeba do Sokolova, a než se policista dostane k poslednímu držiteli vozidla, uplyne i několik hodin,« říká Petr Mareček, zástupce vedoucího oddělení dopravně správních agend Policie České republiky.« Na problémy s doručováním pokut si stěžuje i šéf pražské dopravní policie Zdeněk Bezouška. Jedním z důvodů této novely bylo i ušetřit práci motoristům. Bezouška však říká: »Řidičům to nic nepřineslo. Stejně na dopravní inspektorát přehlásit vozidlo musí, jenom dřív přišli navíc s espézetkami v ruce.« Sami řidiči však vidí výhodu především v tom, že při přehlašování vozidla do evidence jiného dopravního inspektorátu nemusí absolvovat prohlídku auta policejním technikem. Zdeněk Zmeškal ze Zlína, který si nedávno koupil starší automobil Ford Sierra, dodává: »Technické kontroly se obává každý řidič. A při přehlašování vás to v menší míře vždycky čekalo.« V tom však vidí šéf policejní evidence Josef Mihalík pro motoristu naopak výhodu. »Zdarma vám policie prověří, jestli nejsou na vozidle nějaké nesrovnalosti nebo zda není kradené,« říká Mihalík a dodává: »Stalo se, že ojetý automobil úspěšně absolvoval technickou kontrolu, ale těsně před prodejem na něm vyměnili spoustu součástek za staré. Nesouhlasící čísla motoru a karoserie by policejní technik odhalil, dnes se na to přijde třeba až při další technické kontrole a auto ztratí technický průkaz.« Ministerstvo vnitra, které loni v dubnu novelu vyhlášky č.145 z roku 1956 vydalo, bylo podle slov mluvčího Jiřího Drbohlava vedeno hlavně snahou ušetřit finanční prostředky za nové SPZ a také se přiblížit pravidlům v Evropské unii. Miroslav Rajchart z Dopravního inspektorátu v Praze upozorňuje: »Podle našich informací přijde výroba jedné SPZ asi na dvě stě korun, což je stejně jako správní poplatek, který musí řidič při převodu tak jako tak zaplatit.« Druhý důvod vyvrací soudní znalec zahraničních pravidel silničního provozu Zdeněk Svátek: »Podle okresu, v němž má vlastník trvalé bydliště, evidují vozidla například v Německu, Rakousku, F rancii, Itálii a Polsku.« Rok praxe ukázal, že řidiči si ve většině případů stejně SPZ na vlastní žádost mění tak, aby se shodovaly s okresem trvalého bydliště. Podle oddělení dopravně správních agend je to ihned při převodu 50 % motoristů, do tří týdnů pak dalších 25 %. V příštím roce evidence vozidel pravděpodobně od policie přejde do civilního sektoru, konkrétně do kompetence okresních úřadů.



Autor:


Témata: Ford


Nejčtenější

Ford Ranger doublecab 2.2 TDCI
Ford Ranger je stylový pracant. Nezaváhá ani na dlouhé expedici

Pick-upy už dávno nejsou jen pracovní auta pro farmáře a stavaře, prodělávají vývoj a podobně jako off-roady přidávají na komfortu. Jsou uhlazenější a...  celý článek

Hyundai i30 Combi
Hyundai v Česku opět provokuje. Agresivně prosazuje svůj kombík

„Tržní mechanismy pracují a vytlačují výrobce nepovedených vozů na samé bahnité dno automobilové branže. Jejich produkty už nikdo nechce ani za měsíční splátku...  celý článek

Maskované BMW X2
OBRAZEM: BMW X2 se pomalu odhaluje, má digitální maskáče

Premiéra nového BMW X2 se blíží, v plné parádě se představí za necelý měsíc na autosalonu ve Frankfurtu. Mnichovská automobilka už publikum láká fotkami...  celý článek

KTM 1290 Super Duke R
Superufon není nic pro začátečníky. Vražedné sklony mírní elektronika

Existuje motorka která po celotýdenním dojíždění do práce dokáže předvést víkendový masakr na okruhu a odtud odjet třeba na dovolenou? Po testu patrně...  celý článek

Nissan Qashqai
Qashqai slaví deset let, láká na luxusní detaily a neustálé inovace

Udržet se na vrcholu je ještě těžší než se na něj dostat. Proto Nissan společně s faceliftem modelu Qashqai rovnou slibuje další vylepšení.  celý článek

Další z rubriky

Škoda Yeti Monte Carlo
V Rusku stahují kvůli technickým potížím několik modelů Škoda

Volkswagen svolá na ruském trhu 3463 automobilů, včetně vozů Škoda Octavia, Yeti a Rapid. Koncern o tom informoval tamní úřady. Podle nich jsou důvodem...  celý článek

Lina - prototyp lehkého elektrického auta studentů v Nizozemsku
Autofotka týdne: Auto z cukrové třtiny a karoserie ze lnu

Je to vyrobeno z cukru, uveze čtyři lidi a může jet rychlostí až 80 kilometrů za hodinu. Řeč je o biologicky rozložitelném autě, o němž jeho tvůrci tvrdí, že...  celý článek

Řidička najela v Petrohradu do protisměru
VIDEO: Řidička najela do protisměru, řešení bylo jednoduché

Řidička v Petrohradě najela na rušném průtahu městem do protisměru. Po nešikovném couvání a několika nebezpečných manévrech nakonec ze situace vyvázla, chvíli...  celý článek

Mercedes Třída E 2,0 220d...
Mercedes Třída E 2,0 220d...

r.v. 2016, naj. 10 000 km, diesel
1 021 475 Kč (s DPH)

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.