Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Změny předpisů čekají na schválení: 160 km/h a povinná vesta

aktualizováno 
Letošní rok bude zřejmě znamenat výrazné změny v dopravních předpisech. Upravený bodový systém, vyšší rychlost na některých dálnicích, povinná reflexní vesta v autě nebo úplné zrušení povinnosti volat k nehodě policii, pokud při ní nebyl nikdo zraněn. To je jen část návrhů úprav takzvaného silničního zákona, jimiž se bude parlament během tohoto roku zabývat.

Nové, nejrychlejší auto dálniční policie: VW Passat R36 | foto: Volkswagen

Když projednávání v Poslanecké sněmovně půjde rychle, změny by mohly začít platit už od prvního července. "Je možné, že se to protáhne. V takovém případě novinky začnou platit až od 1. ledna příštího roku," uvedl včera odvolaný mluvčí ministerstva dopravy Karel Hanzelka.

Mírné překročení rychlosti jen s pokutou

Překročíte rychlost o čtyři kilometry za hodinu, změří vás přitom policisté či napevno umístěná kamera s radarem a během pár dnů vám v kartě řidiče přibudou dva trestné body. Tak to už by od července nemuselo platit.

"Navrhli jsme ponechat pokutu, ale zrušit trestné body. Ty by se přidělovaly, až když řidič povolenou rychlost překročí o pět a více kilometrů za hodinu," uvedl Václav Špička z Autoklubu ČR, který byl jedním z více než třiceti dopravních expertů, kteří se na úpravách silničního zákona podíleli.

Politici Zmatkují

Za stání na místě pro invalidy opět ztráta řidičáku - více čtěte ZDE

Bez trestného bodu také zřejmě vyváznou ti, kteří poruší zákazovou či příkazovou značku - například přikázaný směr jízdy či zákaz odbočování. Zrušit by se mohl i trestný bod za nerozsvícená světla.

Dalším návrhem ministerstva dopravy je novinka v podobě přidělení dvou bodů za nepoužití směrových světel při přejíždění z pruhu do pruhu a rovněž dvou bodů za nedodržení bezpečné vzdálenosti mezi auty mimo obec.

Šest bodů pak bude hrozit tomu, kdo bude dalšímu autu nebo motorce zrychlováním bránit v předjíždění. "Souhlasím s tím, ale jsem zvědavý, jak to budou policisté prokazovat," říká k tomuto bodu člen komise a bývalý šéf středočeských dopravních policistů Miloslav Huml.

Předjetí cyklisty ve městě za šest bodů

Návrh ministerstva dopravy však podle některých obsahuje zásadní nedostatky. Poměrně problematickou částí novely je podle předsedy autoškol České republiky Ondřeje Horázného návrh na zákaz předjíždění v křižovatce.

"Naprosto neškodné a přitom zcela normální chování řidiče se tak stane protiprávním s naprosto nepřiměřenou sankcí. Bude to například předjíždění pomalu jedoucího cyklisty na široké, ale pouze dvouproudové silnici v obci nebo předjíždění na místě, kde je na dálnici připojovací pruh," varuje Horázný. A jaká za tento přestupek bude sankce? Pokuta 5 000 až 10 000 korun, 6 až 12 měsíců zákaz řízení a šest trestných bodů. Další příkladem je sankce za porušení zákazu zastavení na místě vyhrazeném pro osoby tělesně postižené.

"V roce 2006 byla stanovena pokuta až 10 000 korun a zákaz řízení na 6 měsíců až 1 rok. Následně bylo toto ustanovení novelou pracně změněno pouze na pokutu. Aniž by bylo cokoli v expertní skupině navrhováno, v návrhu od ministerstva pro poslance se opět objevuje zákaz řízení na 6 měsíců až 1 rok," říká Horázný. Stejně tak ministerstvo i přes nesouhlas expertní komise prosadilo i zvýšení maximální rychlosti až na 160 kilometrů v hodině na některých úsecích dálnic

Vesta prošla, bezpečnostní helmy pro malé děti ne

Zatímco u zvýšení rychlosti na dálnicích se dají čekat bouřlivé diskuse, bez větších problémů by mohla projít povinnost použít reflexní vestu při nouzovém zastavení. Naopak ani do konečného návrhu neprošel nápad, aby i děti mladší sedmi let při převážení na kole musely mít ochrannou helmu.

Stejně tak byl zamítnut návrh Autoklubu ČR na zavedení tolerance na minimální množství alkoholu v krvi. Stejně tak se nepodařilo prosadit zavedení jednotných karet pro postižené řidiče, které by odpovídaly značení v celé Evropské unii.

"Je to škoda, protože naše modré značky s piktogramem vozíčkáře jsou českým občanům v zahraničí k ničemu," uvedl Václav Špička. Zamítnutím skončil i návrh na zavedení takzvaných řidičáků na zkoušku.

Ministerstvo dopravy se podle posledních informací chystá mezi povinnou výbavu automobilu zařadit mimo jiné ještě měřicí pásmo, tužku a formulář o nehodě. Zatím není jasné, zda budou nové součásti výbavy nějak přesněji specifikované. Pokud řidiči na některou věc zapomenou, hrozí jim pokuta až 2 000 korun.

Co by se mohlo změnit
Nově bodované přestupky
- bránění v předjíždění (zrychlováním) 6 bodů
- nedání "blinkru" při přejíždění z pruhu do pruhu, zejména na dálnici a v obcích 2 body
- nedodržení bezpečné vzdálenosti mezi auty mimo obec; týká se i takzvaných "myšek" při předjíždění 2 body
Zrušení bodů
- za jízdu bez rozsvícených světel ve dne (pokuta zůstává)
- za neoprávněné použití oranžového majáku
- za porušení zákazové nebo příkazové značky
- za překročení rychlosti o méně než 5 km/h
Zpřísnění bodů
- za nezastavení před přechodem pro chodce (ze 3 na 4 b.)
- za jízdu bez připoutání nebo bez dětské sedačky (ze 2 na 3 b.)
- za neoprávněné použití modrého majáku (z 1 na 4 b.)
- za jízdu po dálnici s vozidlem, jehož stav neumožňuje dosáhnout rychlost 80 km/h (z 1 na 2 b.)
Další novinky
- zrušení limitu škody při nehodě - přítomnost policistů při nehodě by byla omezena jen na případy, kdy bude někdo zraněn, zabit, bude poškozeno životní prostředí nebo obecně prospěšné zařízení, bude podezření na přítomnost alkoholu či drog u řidiče; také pokud se účastníci nehody nedohodnou na tom, kdo ji zavinil
- úřady by nově měly informovat o udělených bodech už při rozhodování o přestupku a tuto informaci uvést i do odůvodnění rozhodnutí o přestupku
- správní úřad by měl povinnost bezprostředně informovat majitele auta o přestupku, který byl zaznamenán elektronicky (radary nebo kamerami)
- ten, kdo přijde kvůli 12 trestným bodům o řidičský průkaz, by musel absolvovat psychologické vyšetření
- zrušení povinnosti žadatele o řidičské oprávnění dokládat autoškole výpis z Rejstříku trestů a výpis z registru řidičů (platí od 1. dubna 2008)
Co neprošlo
- zavedení bezpečnostních přileb pro děti do 7 let
- řidičák na zkoušku
- tolerance minimální hladiny alkoholu v krvi
- zavedení evropské karty pro tělesně postižené řidiče
- nepodařilo se vymyslet odbourání možnosti svádět přestupek na na osobu blízkou
- prodloužení promlčecí doby u dopravního přestupku z jednoho na dva až tři roky





Nejčtenější

Předání nového auta v pražském autosalonu Seat.
Nákupem auta placení teprve začíná a peníze se kutálí, i když nejezdíte

Kolik vlastně ten komfort mít před domem nebo v garáži auto stojí? Leasingové firmy na to mají celá oddělení. I vy si to můžete zkusit aspoň přibližně...  celý článek

Nové logo Škoda
Škoda pokračuje ve vývoji levného auta pro rozvojové trhy

Koncernu Volkswagen už roky chybí ultralevné modely pro rozvojové trhy. Takový projekt se naposledy pokoušel vytvořit s indickou automobilkou Tata a hlavní...  celý článek

Ferrari F40
Jízda s Ferrari F40 je životní zážitek. Nejlepší auto světa slaví 30 let

Ferrari F40, jedno z nejslavnějších aut historie, se představilo právě před třiceti lety, v létě 1987. S perlou, která má cenu desítek milionů, jsme se svezli...  celý článek

Tesla Model X P90D Ludicrous
Pouliční nabíječky spustí revoluci, slibuje nadšenec do elektroaut

Až budou stojany pro nabíjení v ulicích, rozvoj elektroaut nic nezastaví, říká majitel vozu Tesla a velký propagátor elektromobilů Martin Hejtmánek.  celý článek

Škoda Fabia 1.2 TSI 63 kW
Jaká je Škoda Fabia 1.2 TSI?

Podívali jsme se na zoubek ojeté Fabii s motorizací 1.2 TSI o výkonu 63 kW ve výbavě SPORT. Na co si dát pozor a kam se auto hodí?  celý článek

Další z rubriky

Fiat Ottimo
Číňané jsou na nákupech, teď krouží kolem Fiatu a Jeepu

Čínští výrobci podle informátora magazínu Automotive News teď velmi intenzivně studují nejen značky Fial a Jeep, ale celou italsko-americkou automobilku. V...  celý článek

Nové logo Škoda
Škoda pokračuje ve vývoji levného auta pro rozvojové trhy

Koncernu Volkswagen už roky chybí ultralevné modely pro rozvojové trhy. Takový projekt se naposledy pokoušel vytvořit s indickou automobilkou Tata a hlavní...  celý článek

BMW Lipsko
BMW Lipsko: Továrna na sny, kde automechanikům vidíte až do kuchyně

V německém Lipsku, kousek od českých hranic, vyrostla a v roce 2013 zahájila produkci jedna z nejmodernějších továren automobilového průmyslu. BMW zde...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.