Značka by měla dostat šanci, přejí si saabisté

  • 174
Rozhodnutí o budoucnosti Saabu mělo padnout včera. Lhůtu, do které měli zástupci GM odpovědět na nabídku, stanovenou na pondělní 17:00 hodinu "amerického" času, hlavní zájemce Spyker prodloužil. Nejprve dostali vládci GM dvě hodiny navíc, jednání se však protahují.

Saabisté s napětím očekávají rozhodnutí o osudu jejich milované automobilky. "Saab není jen auto, je to životní styl," říká Marek Šafarčík, který automobilku v Česku zastupuje. A vystihl tak pocity většiny tazatelů v online rozhovoru na iDNES.cz. Většina doufá, že legendární značka přežije.

Veškerá jednání mezi GM a Spykerem probíhají za zavřenými dveřmi. Spekuluje se ještě o nových zájemcích o Saab. "Není důležité odkud peníze jsou, podstatné je, zda to se Saabem myslí vážně," říká Šafarčík. "Saab a GM zatím nepodali žádné informace o dalších zájemcích," doplňuje.

online rozhovor

Odpovědi Marka Šafarčíka z českého zastoupení Saabu ZDE

Marek Šafarčík

Podle Šafarčíka by bylo nejvhodnější, kdyby se Saab stal součástí malé společnosti, kde bude možné dělat rychlá rozhodnutí. "Kde se plně využije potenciál značky a vrátíme se zpět ke kořenům. Tak jak se to stalo v případě nové 9-5," říká.

Saaby nejsou jen převlečené opely

"Každý koncern využívá určité prvky v zájmu zefektivnění výroby. Je ale spousta prvků, které se vyvíjejí přímo pro Saab a pak jsou použity i u ostatních značek koncernu GM," vysvětluje Šafarčík. Třeba systém pohonu všech kol XWD byl vyvíjen techniky Saabu ve spolupráci se společností Haldex. GM také stále využívá techniky SAABu pro odladění a vývoj svých motorů.

Počátkem příštího roku by se měl začít prodávat nový Saab 9-5 sedan, koncem roku model 9-4X a 9-5 Combi. Současně již probíhá vývoj nové 9-3. "Proto si myslíme, že Saab by měl dostat šanci. Nikdy v historii tolik modelů v jednom roce neuváděl," říká Šafarčík.

Servis, dodávky náhradních dílů i řešení reklamací bude probíhat dále v rámci existující sítě dealerů GM. "Saab byl v dané chvíli stále ve vlastnictví GM, a proto by plnil veškeré své závazky z toho vyplývající," vysvětluje.

Kolotoč kolem Saabu

Dění kolem švédské automobilky Saab patřící pod křídla amerického koncernu General Motors začíná připomínat osud německého Opelu. Ten chtěl General Motors nejprve prodat, ale po dlouhých vyjednáváních si to rozmyslel. Podobně protichůdná rozhodnutí vypouští vedení GM i kolem Saabu.

S malou švédskou automobilkou, která ze svých závodů ročně vypustí 90 tisíc vozů (mladoboleslavská Škoda Auto vyrobí sedmkrát více), to vypadá bledě od pátku. Tehdy GM oznámil, že vyjednávání o jejím prodeji s nizozemským výrobcem luxusních sporťáků Spyker zkrachovala a továrny Saab definitivně uzavře.

Během víkendu se však přihlásili zájemci o technologie, výrobní stroje i hlavní továrnu ve švédském Trollhaettanu, řekl agentuře Bloomberg zdroj blízký jednání.

Novou nabídku podal i nizozemský Spyker. výrobci luxusních aut se jinak příliš nedaří, loni prodělal 25 milionů eur. "Je těžké odhadnou výsledek jednání, zvláště poté, co se GM rozhodl firmu zavřít," řekl včera šéf Spykeru Victor Muller. Mluvčí GM Europe Johan Willems nechtěl nové nabídky komentovat.

Podle Mullera jsou v nové nabídce vyřešeny všechny problémy, která stály v cestě úspěšné dohodě minulý týden.

Tehdy Spyker podával nabídku spolu s ruskou společností RMC Convers Group, kterou vlastní Vladimir Antonov. Ten je s 30procentním podílem zároveň největším spolumajitelem Spykeru. Dalším podílníkem je Mubadala Development, emirátem Abú Zabí vlastněná investiční společnost.

Právě ruský majitel a finanční zázemí dělaly největší starost GM, uvedl zdroj obeznámený s jednáním. Podle Mullera už Mubadala Development v nové nabídce nefiguruje, účast či neúčast Antonova nechtěl komentovat.

Také německý Opel měli původně spoluvlastnit Rusové. V závěru GM vyjednával s konsorciem kanadského výrobce autosoučástek Magna International a ruské banky Sberbank.

,