Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Značka na dálnici si spočítá auta a sníží jim rychlost

  16:18aktualizováno  16:18
Sedíte za volantem svého auta a bezstarostně se řítíte po dálnici, aniž byste tušili, že pár stovek metrů před vámi se právě sťukl kamion s osobákem a silnice se ucpává. Najednou máte co dělat, abyste auto ubrzdili a neskončili na kufru vozu brzdícího před vámi.

Ilustrační foto | foto: Jaroslav Halamka, iDNES.cz

Takové situace nejsou na pražských silnicích ničím výjimečným. Aby k nim nedocházelo, vstoupí mezi omylné řidiče zpravidla neomylný počítač. Obrazně řečeno jim umožní pohlédnout do budoucnosti.

Automatické snižování rychlosti

Počítač začne dohlížet na provoz na právě dokončovaném úseku dálničního okruhu kolem Prahy, který propojí brněnskou dálnici s plzeňskou. Jednoduše řečeno zde budou instalovány "inteligentní" značky, jež dokážou snížit rychlost v případě, že kvůli příliš husté dopravě hrozí kolony. Na cedulích nad vozovkou naskočí třeba místo povolené stovky osmdesátka.

"Cílem je usměrnit vozidla do stejné rychlosti. Díky tomu se zkrátí vzdálenost mezi nimi, a tak se zvýší kapacita silnice. Srovnáním rychlosti se zároveň zvýší plynulost i bezpečnost provozu," popsala Martina Vápeníková z Ředitelství sinic a dálnic. Zároveň značky dokážou kamionům zatrhnout jezdit v pravém pruhu.

Značky také umějí varovat řidiče před námrazou, nebezpečím smyku, nehodou, kolonami nebo před dělníky na silnici. Systém pracuje automaticky bez zásahu člověka. Když přes čidla umístěná na dálnici projede víc aut, než je vhodné, cedule se automaticky změní a sníží nejvyšší povolenou rychlost.

Jak takové zařízení funguje, si budou moci řidiči vyzkoušet na konci léta, kdy má být okruh mezi D1 a D5 plně zprovozněn.

Počítač určí, kde bude zelená

Tvorbě kolon chce Praha zabránit i v centru Prahy. A ještě důvtipnějším systémem. Již se pracuje na řídicí ústředně, na niž budou napojeny všechny semafory na hlavních křižovatkách. Když se někde začnou štosovat auta, počítač sám vyhodnotí, kde je nejvhodnější jim dát zelenou a kde naopak provoz pozdržet, aby byla doprava co nejplynulejší. "Jen na semafory chceme do patnácti let vynaložit pět miliard korun," řekl Tomáš Mrázek ze správy silnic.

Značka si spočítá auta

Čerstvé statistiky správy silnic ukazují, že počet aut pohybujících se každý den po hlavním městě i přes hospodářskou krizi stoupá. Loni sice o 8 procent poklesl počet nákladních aut, ale osobáky výpadek vyrovnaly. Denně tak do Prahy přijelo na 280 tisíc aut.

Kolonám v ulicích hlavního města nyní nejde prakticky zabránit, ale město věří, že se dopravě výrazně uleví po zářijovém zprovoznění dálničního okruhu mezi D1 a D5.

Zde bude nainstalováno unikátní zařízení, které bude řídit dopravu tak, aby ke kolonám nedocházelo. "Bude to fungovat na celém novém úseku okruhu a pak také na právě opravovaném úseku mezi Slivencem a dálnicí D5. Rovněž pak na úseku D1," říká Martina Vápeníková z Ředitelství silnic a dálnic.

Můžete popsat, jaké zařízení vlastně na novou dálnici namontujete? Jak ho řidiči poznají?
Budou tu textové tabule s informacemi pro řidiče, značky omezující rychlost a předjíždění nákladních aut, proměnné orientační cedule. Ty doplní meteostanice, sčítače dopravy, hlásky tísňového volání. Celý systém se nazývá liniové řízení dopravy.

Díky digitální tabuli bude možné řídit rychlost na dálnici. Rychlost bude snižovat dispečer, nebo se bude systém regulovat automaticky? Bude ho řídit počítač?
Systém bude fungovat automaticky, dispečer na něj bude dohlížet. On ovšem bude moci do řízení zasáhnout třeba při nepředpokládaných událostech.

Podle čeho počítač pozná, že má snížit rychlost?
Systém vyhodnocuje on-line data z detektorů dopravy, které jsou na okruhu rozmístěny v pravidelných intervalech. Po překročení určitého počtu aut, při kterém hrozí kolaps a kolony, postupně omezí rychlost dopravy. Rychlost lze postupně snižovat po 20 kilometrech za hodinu.

Existuje podobné zařízení jinde v Evropě? Nebo v Česku?
Jednotlivá zařízení na českých dálnicích najdete například u dálničních tunelů Klimkovice nebo Panenská. Ale takové liniové řízení dopravy, které bude v Praze, dosud v Česku instalováno není. V Evropě je systém v některých zemích používán - třeba v Německu. Řidiči jej ze svých cest do Alp znají z obchvatu Mnichova.

Bude se toto chytré zařízení instalovat i na jiných dálnicích v Česku?
Ano, zároveň s instalací systému na Pražském okruhu mezi dálnicemi D1 a D5 bude stejný systém instalován i na dálnici D1, a to v úseku od křižovatky Mirošovice po právě budovanou křižovatku v Modleticích. Ovšem jen ve směru do Prahy. Tady se také předpokládá intenzivní provoz, který dosahuje kapacitních limitů dálnice.

Autor:




Nejčtenější

Řidičovy ruce kryjí stylové blastery.
Speciál pro vysokorychlostní turistiku má duši supersportu

Recept na výrobu tohohle bombarďáku není složitý. Vezměte jeden supersport, odmontujte maximum kapotáže, instalujte zvýšená řídítka, vysoké plexi, cestovní...  celý článek

(Ilustrační snímek)
Karambol v Chorvatsku? Nehodu nechte zapsat a pokutám se nebraňte

Zkazila vám dovolenou v Chorvatsku bouračka? Zkuste nepanikařit a nezapomeňte na záznam o dopravní nehodě. A hlavně zavolejte tamní policii - stačí vyťukat...  celý článek

BMW Lipsko
BMW Lipsko: Továrna na sny, kde automechanikům vidíte až do kuchyně

V německém Lipsku, kousek od českých hranic, vyrostla a v roce 2013 zahájila produkci jedna z nejmodernějších továren automobilového průmyslu. BMW zde...  celý článek

Dřevěný sanitní vůz (v pozadí) z první světové války tahal pár koní.
Autofotka týdne: Kolářský mistr dá do kupy i sanitku z 1. světové války

Kolář Aleš Uherka právě renovuje dřevěný sanitní vůz z první světové války, který tahal pár koní. Jde o muzejní exponát z rakouského města Laa an der Thaya. Na...  celý článek

Další z rubriky

BMW Lipsko
BMW Lipsko: Továrna na sny, kde automechanikům vidíte až do kuchyně

V německém Lipsku, kousek od českých hranic, vyrostla a v roce 2013 zahájila produkci jedna z nejmodernějších továren automobilového průmyslu. BMW zde...  celý článek

Dopravní značka střídavá jízda
Místo dovolené snů hodiny v koloně: jak to ustát?

Čím více aut vyrazí o prázdninách na silnice, tím více uzavírek, omezení, objížděk a kolon se vyrojí na dálnicích a silnicích. Jak přežít hodiny v zácpě, když...  celý článek

Maskované BMW X2
OBRAZEM: BMW X2 se pomalu odhaluje, má digitální maskáče

Premiéra nového BMW X2 se blíží, v plné parádě se představí za necelý měsíc na autosalonu ve Frankfurtu. Mnichovská automobilka už publikum láká fotkami...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.