Značky na silnicích často matou

Ne všechny dopravní značky řidiči vnímají jako přínosnou informaci při jízdě. Zatímco některá omezení rychlosti běžný řidič ignoruje a vystavuje se tak sám nebezpečí, na jiných místech je možné zhlédnout naprostou ukázku ignorace toho, kdo značku umístil.

Most přes železnici mezi Mělníkem a nájezdem na dálnici u Nové Vsi je na rychlé široké silnici. Bez zvláštního řidičského umu je možné tu projet 70-80 kilometrovou rychlostí. Ale na mostě je snížená rychlost na třicet. Několik šoférů poslalo do redakce upozornění na tento podle jejich slov zbytečný nesmysl, který nikdo nedodržuje, akorát tu občas vybírá policie pokuty".

Na zkoušku jsme několikrát zmíněný most přejeli. Ponejprv jsme se zařadili do skupiny čtyř aut, která jela zhruba devadesátkou. Na značku svedoucí vozidlo reagovalo snížením rychlosti na 70 km za hodinu a všichni ostatní, spokojení s tímto tempem, most přejeli. Subjektivní pocit řidiče v tomto případě byl: klidný a bezpečný průjezd. Druhý pokus jsme uskutečnili v souladu s pravidly provozu - na mostě jsme projížděli rychlostí 30 km za hodinu.

Tento pokus však bylo nutno opakovat, protože při prvním průjezdu redaktor uhnul na autobusovou zastávku zhruba v polovině cesty před velmi hrozivě se blížícím, plně naloženým náklaďákem s přívěsem. Jeho rychlost byla odhadem 80 km/h. Při druhé rozjížďce jsme si v řadě pěti vozů vysloužili za třicítku nejprve blikání dálkovými světly, nato troubení a poté dvojnásobné předjetí s vulgárním posunkem.

Během půlhodinového pozorování aut přejíždějících most se redaktoři shodli, že žádný z projíždějících vozů příkaz nedodržel. Už je tam ta třicítka strašně dlouho," říká znechuceně řidič Milan, který tudy jezdí nejméně dvakrát denně. Dříve asi proto, že nahoře na mostě byla vozovka rozbitá. Teď už je to jakžtakž vyspravené, ale značky nikdo neodstranil."

 Tvrdí, že podobně otrávení jsou všichni šoféři, kteří tudy mají cestu. Velmi nelichotivě se Milan zmiňuje o dopravních policistech, kteří na tomto úseku prý už několikrát vybírali pokuty za překročenou rychlost. O vysvětlení, proč je na mostě třicítka, jsme nejprve požádali dopravní policii. Ta o značce sice věděla, ale dopravní značení už jí tak zcela nepodléhá.

Byli jsme odkázáni na okresní úřad. Pracovníkům dopravního odboru situace na mostě také nebyla neznámá, ale v referátu ho má prý krajský úřad. Upozorněni jsme byli i na Ředitelství silnic a dálnic. Nakonec jediný, kdo byl ochoten k otázce mostu něco oficiálně říci, byl provozní náměstek Správy a údržby silnic v Mělníku Jan Havlíček: Třicítka je tam proto, že most je prasklý. Když se tam bude jezdit rychleji, zjistíme třeba ještě větší prasklinu a zavřeme to úplně. Všichni by tedy měli dopravní značení dodržovat."

Příliš přednosti škodí

V Praze-Modřanech je benzinová pumpa Aral, na jejímž výjezdu stojí značka Dej přednost v jízdě. Dokáže zmást všechny, kteří se na malé křižovatce potkají. Vtip je v tom, že řidič vyjíždějící na silnici od čerpadla automaticky dává přednost. Takže značka je tu jaksi k připomenutí. Ale kdo přijíždí úzkou asfaltkou mezi paneláky, na níž výjezd od čerpadla ústí, má čerstvě natankovaný vůz zprava. Dává mu přednost podle zásady pravé ruky.

Nezřídka se stává, že dvě auta vedle sebe se derou do křižovatky jako první, nebo naopak obě stojí a dávají jedno druhému přednost. Řidiči tu na sebe mávají rukama. Dávají si přednost tak dlouho, dokud se nerozjedou oba najednou," říká Václav Janeček, který bydlí poblíž. Stačilo dvacet minut pozorování a bylo možné dát mu plně zapravdu. Jediným štěstím na tomto místě je, že řidiči mezi paneláky zajíždějí s citem, takže k opravdové srážce tu snad ještě nedošlo.

O symbolickou obhajobu takto řešeného značení se pokusil dopravní inženýr a policejní rada Zdeněk Sklenář: Místo konkrétně neznám, ale jak mi ho popisujete, tak ho nevidím nějak závadně. Čerpací stanice je takzvané místo mimo silnici a při výjezdu odsud je nutné dávat vždy přednost. Ta značka je tam jakoby zbytečná, ale plní nejspíš roli jakéhosi upozornění pro jistotu. Je lepší umístit značku navíc než několikrát řešit dopravní nehodu."

Tak trochu neplatná značka

Ve Vítězné ulici ve Slaném je z jedné strany označen jednosměrný provoz, ale na druhé je značka Zákaz vjezdu motorovým vozidlům! Ta přitom povoluje vjezd dopravní obsluze. Je to nesmysl, jezdíme sem zákazem," říká rodák ze Slaného Ivan Stýskal. Občas je zde prý vidět policistu, pak prý místní zuří. Podle dopravního inženýra z policejního prezidia Zdeňka Sklenáře by značka v této podobě být neměla: Obecně lze říct, že výjimky ze zákazů jsou zrušené.

Do takto označené ulice může jen ten, kdo zde bydlí, nebo vozidla například popelářů či pohřební služby. Ostatní ne. Já osobně bych za vjezd ale nikoho nepokutoval." Na Obvodním oddělení Policie ČR ve Slaném mají na Vítěznou ulici jednoznačný názor: kontrolovat ji chodí strážníci městské policie. Naši lidi tam občas jdou, ale spíš kontrolují dodržování zákazu zastavení. Je na samotném strážníkovi, zda bude kontrolovat a eventuelně i nějak postihovat řidiče, který do Vítězné vjede," říká na služebně slánské městské policie Zdeněk Pazdera.

Dopravní značky v pohybu

Všímat si řidiči musí i přenosných značek chránících místo, kde se pracuje buď na silnici, nebo v její těsné blízkosti. A pak také značek, kterými upozorňují zemědělci třeba na časté výjezdy polní techniky na silnici. Vjedné z příměstských vesnic u Prahy trvá už několik měsíců výstavba kanalizační sítě. Znamená to neustále různě postupující výkopové práce. Zároveň s hromadami hlušiny se pohybují i přenosné dopravní značky.

Tak například v prvním prosincovém týdnu zde na jednom místě byly navzájem opřeny tyto značky: Práce na silnici, 50 km/hod, 30 km/hod a Nerovnosti na vozovce. Jedním z mužů, který se v době naší přítomnosti pohyboval nablízku s krumpáčem, byl sedmadvacetiletý Roman: Značky si šoupáme, jak potřebujeme. Žádný vedoucí nám do toho mluvit nemusí.

Jde o to, aby do nás někdo nevletěl. Těch značek dám proto radši víc vedle sebe, aby byly vidět z dálky." Na dotaz, zda o umísťování dopravního značení absolvoval nějaké školení, nebyl schopen odpovědět. Tiskový mluvčí Ředitelství silnic a dálnic k tomu uvádí: Dopravní značení instalují jen určení a proškolení pracovníci. Na složitější označení jsou i projekty schvalované dopravní policií a ministerstvem vnitra. Nikdo ale ani v tom nejdokonalejším systému nemůže zcela vyloučit lidskou chybu.

Nejasnou situaci dopravních značek komplikují také jejich krádeže." Vpodzimních měsících jsou k potkání na silnicích značky často jen na vratkých dřevěných trojnožkách: 30km/hod s doplňkovou tabulkou Řepná kampaň. Několik ohlasů čtenářů se týkalo právě jich. Jsou umístěny buď těsně před výjezdem z pole na silnici, nebo někde zůstaly úplně zapomenuty.


ROZHOVOR: Značky by neměly zdržovat provoz

Otázky pro odborníka
Dopravní inženýr policejního prezidia Zdeněk Sklenář odpovídá na otázky ohledně silničního značení.
* Dříve rozhodovala o značkách dopravní policie, dnes okresní úřady. Je to dobře?
Mám smíšené pocity. Policisté mě dříve častěji upozorňovali, že tam a tam je čtyřicítka úplně zbytečná. Spočítejte si sami, jak často se dostanou ven pracovnice okresních úřadů.
* Na některých místech je rychlost omezena na třicet, musí to opravdu být?
Budu věřit, že to třeba stav vozovky opravdu vyžaduje. Značky jsou ale od toho, aby provoz činily bezpečným, ale i co nejvíce plynulým. Třicítka není žádná plynulost!
* Existuje statistika počtů dopravních značek v ČR?
Ne. Stále se vyrábějí a osazují nové, vyměňují se. Možná jich bude tak sto tisíc.
* Kolik stojí jedna značka?
Tak dva a půl tisíce i s nohou.
* Kdo rozhoduje o umístění?
Správce silnice nebo firma, kterou správce najal.