Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Zodpovědný řidič bez dětské autosedačky nevyjede

aktualizováno 
Nezajištěné děti v autě umírají při nehodě 7x častěji než děti v autosedačce. Pokud si myslíte, že dítě udržte v náruči, jste na omylu. Při nárazu ho nikdy neudržíte, ale naopak rozmačkáte tíhou vlastního těla. Například při rychlosti 50 km/h a při váze dítěte 10 kg byste totiž museli udržet ve svých rukou 300 kg.

Dítě v autosedačce | foto: Chicco

Hrozí ještě další nebezpečí: Bez odpovídající autosedačky nestačí dítě připoutat bezpečnostním pásem – ten může totiž malé dítě zaškrtit.

Dítě v autosedačce

Povinnost být za jízdy připoután bezpečnostním pásem na sedadle, které je povinně tímto zařízením vybaveno, je stanoveno již několik let jako základní povinnost všech cestujících ve vozidle.

Novinku však přinesl zákon č. 361/2000 Sb., který ukládá povinnost používání dětských autosedaček každým dítětem (menším než 150 cm, lehčím než 36 kg) na dálnicích a rychlostních silnicích.

Novela zákona o provozu na pozemních komunikacích přinesla v červenci loňského roku výrazné zpřísnění, podle kterého se děti musí vozit ve vhodné autosedačce na všech typech pozemních komunikací.

Výjimku mají pouze početnější rodiny. Pokud se na zadní sedadlo nevejdou vedle sebe tři dětské sedačky, je možné třetí dítě starší 3 let a menší než 150 cm na zadním sedadle mimo dálnice a rychlostní komunikace přepravovat také, ale pouze je-li připoutané bezpečnostním pásem. Tato výjimka však platí jen to 1. května roku 2008.

Jak vybrat správnou autosedačku? Základním kritériem pro výběr je váha a výška dítěte.
Sedačky se dělí do několika váhových skupin:
Skupina 0 od narození do 10 kg
Skupina 0+ od narození do 13 kg
Skupina 1 od 9 do 18 kg
Skupina 2 od 15 do 25 kg
Skupina 3 od 22 do 36 kg
 

Autosedačka

Sedačka musí být technicky i tvarově vhodná do vašeho auta. Každá homologovaná sedačka musí být opatřena nálepkou o její homologaci.

Nálepka obsahuje:
jméno výrobce a jméno produktu.

Nápis Universal na značce znamená, že schválená sedačka je použitelná téměř v každém autě.

15-36 kg udává váhový rozsah a rozsah použiti

E4 v kroužku je zkušební symbol a kód země (E4 - Nizozemí, E8 - ČR)

ECE R44/03 předpis Evropské hospodářské komise OSN č.44 verze 03

Každá dětská sedačka musí projít bezpečnostním testem. Ten zkouší bezpečnostní pásy, upínací spony, odolnost vůči korozi a celkovou kvalitu vlastním crash testem.

V crashtestech nezávislé organizace EuroNCAP se provádí speciální nárazové zkoušky, hodnotící ochranu dítěte v autě. Každý výrobce přímo doporučuje určité značky a modely autosedaček a právě úroveň ochrany dítěte, kterou taková kombinace (ochranné prvky auta + dětská autosedačka) zajišťuje, EuroNCAP při svých testech zkoumá.

Autosedačka

Důležité zásady při používání autosedačky
Při přepravě dětí váhové kategorie 0 a 0+ je nutné sedačky vždy upevnit proti směru jízdy vozidla. Pokud je místo spolujezdce vybaveno i airbagem, je bezpodmínečně nutné jej před usazení sedačky deaktivovat.

Pokud se tak nestane, může vystřelený airbag dítě smrtelně zranit. Některá vozidla jsou vybavena přímo speciálním vypínačem, v ostatních případech je nutné navštívit odborný autoservis, kde deaktivaci provedou a tuto skutečnost zaznamenají do technického průkazu.

Při upínání dítěte do sedačky musíme dbát na její dobré upevnění. Menší děti do dětské sedačky zapínáme sami a u větších dětí se vyplatí zapnutí zkontrolovat, zda je provedeno dobře.

Pro účely zákona č. 361/2000 Sb. vyhovuje i tzv. kolíbka nebo podsedák, pokud je homologován pro použití (má atest). Je tedy možné jej považovat za autosedačku, pokud bude použit zároveň s bezpečnostním pásem.

Autosedačka musí být ve vozidle umístěna, upevněna a použita k přepravě dětí pouze podle podmínek stanovených výrobcem autosedačky, které jsou uvedeny v návodu k použití.

Dítě v autosedačce

Autor:




Nejčtenější

Lochkovský tunel je součást jižní části Pražského okruhu. (Ilustrační snímek)
Jízda v tunelu: Pětina řidičů zápasí s úzkostí a řídí nepředvídatelně

Síť evropských dálnic je protkaná tisícovkami tunelů. Podle expertů nehrozí v tunelu vyšší riziko nehody, nezbytné je ovšem striktní dodržování rychlostních...  celý článek

Maserati GranTurismo MC
Maserati GranTurismo: deset let na krku a řádí jako zamlada

Nejlepší auta už tu byla, mrmlají občas tradicionalisté. Maserati to potvrzuje i popírá. Kupé granturismo a z něj odvozené grancabrio jsou na trhu už deset let...  celý článek

Opel Insignia
Nová insignia v testu: velký opel nabídne náramné svezení

Evropská komise před pár dny schválila převzetí Opelu koncernem PSA. A Francouzi si mnou ruce, v insignii dostali skvělé auto, které je rovnocenným konkurentem...  celý článek

Ale když se tohle všechno vypne, působí zpoza volantu jako příjemné a normální...
Toyota pracuje na elektromobilu, který se nabije za pár minut

Japonská automobilka Toyota vyvíjí nový typ baterie, kterou lze nabít během několika minut a která umožní podstatně delší dobu dojezdu. Vozy s touto baterií...  celý článek

Volkswagen v září přiznal, že software umožňující manipulovat s testy emisí...
V Německu chtějí auta s cinknutými TDI vyhnat ze silnic

Naftové vozy koncernu Volkswagen vybavené softwarem pro falšování údajů při měření emisí by mohly přijít o registraci, pokud jejich majitelé odmítnou...  celý článek

Další z rubriky

Ale když se tohle všechno vypne, působí zpoza volantu jako příjemné a normální...
Toyota pracuje na elektromobilu, který se nabije za pár minut

Japonská automobilka Toyota vyvíjí nový typ baterie, kterou lze nabít během několika minut a která umožní podstatně delší dobu dojezdu. Vozy s touto baterií...  celý článek

Lochkovský tunel je součást jižní části Pražského okruhu. (Ilustrační snímek)
Jízda v tunelu: Pětina řidičů zápasí s úzkostí a řídí nepředvídatelně

Síť evropských dálnic je protkaná tisícovkami tunelů. Podle expertů nehrozí v tunelu vyšší riziko nehody, nezbytné je ovšem striktní dodržování rychlostních...  celý článek

BMW 5 GT se pomalu loučí. Stále ale má co nabídnout.
Eurobojovnice za auta bez emisí řadí zpátečku, diesely hned ničit nechce

Zákaz naftových automobilů v evropských městech by ničemu neprospěl a pouze by podkopal schopnost výrobců investovat do vývoje bezemisních vozů. Uvedla to...  celý článek

Volvo V60 D4 R-Design 1.maj.
Volvo V60 D4 R-Design 1.maj.

r.v. 2015, naj. 72 683 km, diesel
559 999 Kč (s DPH)

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.