Zpětné zrcátko, které nemá slepý bod. Rozhled se zvětší až na 45 stupňů a...

Zpětné zrcátko, které nemá slepý bod. Rozhled se zvětší až na 45 stupňů a snižuje tak riziko dopravní nehody. | foto: Profimedia.cz

Nové zpětné zrcátko má zabránit kolizím, nemá totiž mrtvý úhel

  • 360
Americkému matematikovi se minulý měsíc podařilo patentovat speciální zrcátko, které by konečně mohlo zabránit nehodám způsobeným takzvaným mrtvým úhlem. Zároveň by však na rozdíl od svých předchůdců nemělo zkreslovat výsledný obraz.

Největší nedostatek klasických zpětných zrcátek zná každý řidič. Je jím takzvaný mrtvý úhel, tedy místo, které v zrcátku není vidět, a řidič tak nemůže reagovat na vozidlo, jež je dostatečně blízko.

Vyrobit zakřivené zrcátko, které by řidičům nabízelo rozšířený pohled, není až tak těžké. Koupit je možné i malá panoramatická zrcátka, jež si řidiči přilepují oboustrannými páskami na původní zrcátko. Upravovaná zrcátka ale zkreslují výsledný obraz. Zatímco ploché zrcátko nabízí poměrně jasný odhad vzdálenosti vozidla, panoramatické vždy způsobí vizuální pokřivení a objekty se zdají menší a vzdálenější.

Zpětné zrcátko, které nemá slepý bod. Rozhled se zvětší až na 45 stupňů a...

U panoramatického zrcátka dochází k zakřivení rovných čar a výsledný obraz je značně pokřivený.

Nové širokoúhlé zrcátko vyrobil matematik Andrew Hicks z Drexel University ve Filadelfii. Zatímco klasická konvenční zobrazují zhruba 15 až 17 stupňů zorného pole, jeho nový patent pokrývá oblast až 45 stupňů. Díky speciální technologii ale navíc jeho obraz nepůsobí zkresleně a nedochází tak k pokřivení rovných čar.

Hicks použil ke konstrukci matematický algoritmus, který přesně sleduje úhel světla odrážejícího se od pokřiveného zrcátka. "Představte si, že jeho povrch je tvořen spoustou malých zrcátek natočených do různých úhlů. Podobně, jako je tomu třeba na disko kouli," prohlašuje Hicks.

"Algoritmus je vlastně řadou výpočtů, kterými se nastavuje směr každého kousku této disko koule, takže paprsky světla se odrazí od zrcátka tak, že nabízejí široký a téměř nezkreslený obraz."  Podle slov Hickse jde o desítky tisíc plošek a na pohled tak má zrcátko téměř hladký povrch.

Zpětné zrcátko, které nemá slepý bod. Rozhled se zvětší až na 45 stupňů a snižuje tak riziko dopravní nehody.

K pokrytí mrtvého úhlu se v moderních vozidlech používají různé nákladné elektronické systémy, které s pomocí kamer a senzorů detekují vozidlo nebo překážku, jež řidič v plochém zpětném zrcátku nevidí. A na některých vozidlech se budou používat, i přestože Andrew Hicks už obdržel objednávky z Asie i Evropy.

V Americe jsou totiž u zpětných zrcátek na straně řidiče zákonem nařízená jen plochá zrcátka. Zakřivená se smí používat pouze na straně spolujezdce a ještě na nich musí být nápis Objekty v zrcátku jsou blíže, než se zdají. Američané tedy budou zrcátko prodávat jen na trhu s náhradními díly, jejich dodatečné montáži ale nic nebrání.