"Zavedení zón s maximální rychlostí automobilového provozu 30 kilometrů v hodině snížilo počet smrtelných nehod o 40 procent," píše server AutemBezpečně.cz.
Retardéry ale zpomalují i sanitky, hasiče či policisty v akci. Stěžují si na ně dopravci zboží, například potravin, kterým natřásání při přejíždění hrbolů škodí. Kromě zvýšené hlučnosti vidí dopravní odborníci jako negativum příčných prahů omezení dopravy ve chvílích, kdy není třeba. "Při umístění v místech s pouze nárazovými nárůsty pěšího provozu (např. před školami – období ráno – příchody a odpoledne – odchody) omezují automobilovou dopravu i v době, kdy se na komunikaci chodci téměř vůbec nevyskytují, tj. mimo dobu vyučování, o prázdninách apod.," uvádí Nadace Partnerství.
retardér vs. tlumičMetr zpomalovacího prahu stojí asi 1500 korun, přibližně tolik stojí jeden tlumič na fabii. |
"Pojišťovací firma Warranty Direct spočítala, že při průměrné ceně 240 liber za výměnu poničených tlumičů se celková částka u všech opravovaných aut ročně vyšplhá přes 400 milionů liber," píše AutemBezpečně.cz.
Internetová encyklopedie Wikipedia cituje výzkum Britské automobilové asociace, která srovnala spotřebu paliva při stálé rychlosti 30 mph (48 km/h) oproti jízdě přes zpomalovací prahy a zjistila vzrůst spotřeby ze 4,9 na 9,1 litru/100 km. Při prostém snížení rychlosti ze 30 na 20 mph (32 km/h) stoupla spotřeba jen o 10 %. "Podobný výzkum údajně provedla britská Laboratoř dopravního výzkumu, podle níž na silnicích se zpomalovacími prahy jsou zvýšeny emise oxidu uhelnatého až o 82 % a oxidu dusného až o 37 %," píše Wikipedia.
Úřady se musí začít zabývat otázkou, jak takovýmto výdajům předcházet, ale zachovat účinnost pomalých zón. "Například ve městě Portsmouth na jihovýchodě Anglie jsou chodci a cyklisté v bezpečí i bez zpomalovacích prahů. Maximální třicetikilometrovou rychlost zde zavedli plošně," uvádí AutemBezpečně.cz.