Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Zpráva o dalším zázračném vynálezu na úsporu spotřeby: nefunguje!

  17:38aktualizováno  17:38
Zpráva o dalším zázračném vynálezu na úsporu spotřeby: nefunguje! Po všech turbínkách, vrtulkách, sítkách a růžicích do sání benzinových motorů, které měly pozoruhodně snížit spotřebu a zvýšit výkon, je k mání další "patent". Jmenuje se Termoback.

Jediný, kdo si zatím pochvaluje genialitu nápadu, je sám vynálezce. Už však našel naivní majitele aut, kterým svou vizi dokázal za tisícikorunu prodat.

Vynález bez dokladu

Počátkem roku nalezl Josef Týč z Olomouce za stěračem své škodovky reklamní leták nabízející úžasný šetřič paliva. Pan Týč sice před několika měsíci už na podobný chyták naletěl - byly to jakési magnety na hadici přívodu paliva a nebylo to k ničemu - přesto ho slib úspory až 26 procent (!) paliva oslovil.

"Objednal jsem si tedy ten termoback a čekal jsem přes tři měsíce," říká Josef Týč. Když už poněkolikáté výrobce urgoval, přišel za ním vynálezce a výrobce v jedné osobě, Josef Šmoldas.

"Působil na mě dost divně, zvlášť když mi prodal dva kusy plechu a čtyři těsnění za osm set korun bez dokladu s tím, že prý má pozastavené podnikání, ale že v květnu mi paragon přinese," vzpomíná pan Týč. Po rozpačitém převalování onoho tajemného termobacku v dlaních vynález do svého favoritu nakonec nenamontoval.

Redakční pokus

Redaktoři MF DNES si opatřili také jednu sadu termobacku, zapůjčili třináctiletou Škodu Favorit a nechali v autorizovaném servisu namontovat oba kovové díly i čtyři těsnění podle vynálezcova návodu.

Po pečlivém seřízení na počítačové diagnostice vyrazil testovací vůz na pětisetkilometrovou trať ke změření spotřeby. Výsledek? Přinejlepším žádný! Podle přístrojů zůstal výkon tentýž jako předtím změřený, exhalační plyny setrvaly také v předchozích hodnotách, jen ta spotřeba... Ta se zhruba o dvě procenta zvýšila!

Technik se zlobil

Mechanik Škodou autorizovaného servisu Papoušek Josef Rut měl dost hluboké vrásky na čele, už když nejčerstvější patent na snížení spotřeby do favoritu montoval. "Podívejte se na to mizerné dílenské zpracování! Tady ty hrany, jak jsou ostré, ty naopak komplikují průtok nasávané směsi a hoření spíš zhoršují," zlobil se s termobackem v ruce.

Kroutil dokonce hlavou nad návodem k montáži, který na jednom konci mluví o "geometrii vnitřní části spalovacího prostoru" a na druhém připouští, že když nejde termoback volně nasadit, můžeme ho "přihnout kleštěmi nebo přibrousit rozbruškou". Po ukončení testu mechanik Josef Rut konstatoval: "Jestli to nemělo na spotřebu žádný dopad, pak je to vlastně ten nejlepší výsledek.

Já jsem dělal karburátory deset let, a když slyším, že někdo přišel zase s nějakou vrtulkou nebo turbínkou nebo magnetem, vyrazí mi kopřivka." Jako naprostý nesmysl označil zkušený mechanik slib úspory paliva: "Kdyby mi někdo slíbil úsporu tak čtvrt litru na sto kilometrů, budu se s ním bavit, ale tohle je zlá lež." Má prý jediný cíl, prodat plechový díl s výrobními náklady tak kolem čtyřiceti korun za dvacetinásobek.

Slovo vědce

"Takových vynálezců... těch jsme tu viděli už víc," říká diplomaticky a kulantně Václav Pištěk, profesor z Vysokého učení technického v Brně. I jeho navštívil Josef Šmoldas se svým termobackem, a dokonce ho přiměl k laboratorním zkouškám. "Bylo to jedno orientační měření. Žádný dlouhodobý výzkum. A samozřejmě že si to pan Šmoldas také zaplatil," říká Václav Pištěk.

Z pokusů vyšlo najevo, že motor nevykazuje takové hodnoty, jaké očekával tvůrce vynálezu. "Snížila se skutečně spotřeba, ale také šel hodně dolů výkon," vzpomíná Václav Pištěk ve své laboratoři.

Nad tím, že k přesvědčování potenciálních kupců používá nyní pan Šmoldas grafy získané právě v jeho zkušebně, jen krčí rameny. Rozumný člověk prý patent, který má stejný účinek jako třeba cihla zasunutá pod pedál plynu, stejně nekoupí.

Audience u vynálezce

"Víte, já mám skvělé technické myšlení, neotřelá řešení, z takových mají rádoby vědci ve všech těch výzkumných ústavech strach, a tak mi házejí klacky pod nohy," tvrdí zaníceně muž středního věku Josef Šmoldas. Souhlasil se schůzkou, ale místo setkání vybral sám: zatáčku v lese osm kilometrů za Olomoucí. Prý bydlí kdesi na samotě a špatně by se to hledalo.

O svém vynálezu Termoback mluví jako o převratném nápadu. Ještě sice nemá úplně vyřízený patent a nedovolí ho fotografovat, ale o jeho úspěchu nemá nejmenší pochyby. "Navázal jsem kontakty se Škodou v Mladé Boleslavi, ale nenabídli mi dost slušné podmínky," tvrdí Josef Šmoldas v lese. Pravdou však je, že Škoda se nabídla, že nejprve prozkoumá technickou dokumentaci a poté v případě zájmu o patent...

Hrozivé zítřky

Josef Šmoldas je podle všeho svérázný nadšenec. Svůj slavný termoback vysekal majzlíkem doma v dílně a prodá ho komukoliv, kdo mu za něj dá hotové peníze. Dokud se drží bláhových spořičů benzinu u starých modelů škodovek a žigulíků, bude páchat škodu jen na důvěřivcích.

Horší to bude, pokud začne se stejnou vervou prosazovat do života i další své vynálezy. Josef Šmoldas říká: "Jsem tak všestranný, že jsem třeba teď vyvinul necelé tři milimetry silnou neprůstřelnou vestu!"

Ekonomickou jízdou

Kdo se naučí při řízení jemně zacházet s pedálem plynu, předvídat a využívat setrvačnosti auta, ušetří i litry.

FUNGUJE

Dobrým stavem vozu

Občasná kontrola správného nahuštění pneumatik a seřízení motoru spotřebu vozu citelně ovlivní - samozřejmě směrem dolů.

FUNGUJE

Odstraněním zbytečností

Po inventuře, kilogramů zbytečností ve vašem kufru a po sundání střešního nosič, u pumpy také ušetříte.

FUNGUJE



Koupí zázračného šetřiče

Za 800 Kč koupíte kus plechu.

NEFUNGUJE

 

 

Spořič paliva

Autoři:




Nejčtenější

Porsche Mission E
Elektřina brzy vytlačí motory. Vyvíjet se budou nabíječky a baterie

Po roce 2023 skončí vývoj spalovacích motorů. Agentuře Reuters to řekl finanční šéf technologické firmy Continental Wolfgang Schaeffer. Příčinou jsou emisní...  celý článek

Seat Alhambra
Hledá se velké auto. Opravdu velké a levné. Řešením je benzinové MPV

Hledáte co největší auto s levným provozem? Řešením nemusí být naftové kombi nebo stále populárnější SUV. Jen musíte vědět, které vybrat. Spočítali jsme to za...  celý článek

Řidič nezvládl vyjet od domu, naboural okap, dvě auta, dům a skončil v plotu...
Pokuta za neplacené povinné ručení je zpátky, novela jde na Hrad

Motoristé patrně budou opět platit poplatek České kanceláři pojistitelů za vozidla bez takzvaného povinného ručení. Přijetí novely zákona o pojištění...  celý článek

BMW Lipsko
BMW Lipsko: Továrna na sny, kde automechanikům vidíte až do kuchyně

V německém Lipsku, kousek od českých hranic, vyrostla a v roce 2013 zahájila produkci jedna z nejmodernějších továren automobilového průmyslu. BMW zde...  celý článek

Infiniti Prototype 9
OBRAZEM: Nejkrásnější koncept roku je stříbrný šíp z Japonska

Třicátá léta minulého století jsou jednou z vrcholných ér automobilových závodů. Bájné monstrózní stříbrné šípy značek Auto Union a Mercedes krotili na...  celý článek

Další z rubriky

Infiniti Prototype 9
OBRAZEM: Nejkrásnější koncept roku je stříbrný šíp z Japonska

Třicátá léta minulého století jsou jednou z vrcholných ér automobilových závodů. Bájné monstrózní stříbrné šípy značek Auto Union a Mercedes krotili na...  celý článek

Řidič nezvládl vyjet od domu, naboural okap, dvě auta, dům a skončil v plotu...
Pokuta za neplacené povinné ručení je zpátky, novela jde na Hrad

Motoristé patrně budou opět platit poplatek České kanceláři pojistitelů za vozidla bez takzvaného povinného ručení. Přijetí novely zákona o pojištění...  celý článek

Tesla 3
Zadlužený miláček a jeho S3XY auta: Tesla 3 vyjíždí

Módní americká značka rozjíždí prodej lidového elektromobilu. Auto na baterky s dojezdem 500 kilometrů vyjde na milion. I tak si na Teslu 3 ten, kdo ji objedná...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.