Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Než vyjedete na D1, přeměřte si auto. Dodávky musí jet v pravém pruhu

  14:18aktualizováno  14:18
Dálniční pruh musí být široký aspoň 2,5 metru, což je pro mnoho aut na hranici bezpečnosti. Vždyť mrazírenský kamion může mít návěs dokonce o deset centimetrů širší. Právě 2,5 metru budou úzké pruhy na dálnici D1 v místech, kde se začátkem dubna začnou opravy.

Dálnice D1 se zúží na třech místech: 41-49 kilometr Šternov - Hořice, 66-75 kilometr Loket - Hořice, 104-112 kilometr větrný Jeníkov - Jihlava | foto: Petr Lemberk, MAFRA

Na třech úsecích opravované dálnice bude levý pruh široký 2,5 metru a pravý 3,15 metru. "Dva a půl metru je absolutní minimum. Když bude potřeba, bude se na D1 zužovat v pravém pruhu," říká pro iDNES.cz jeden z projektantů, který se na rekonstrukci nejdůležitější české dálnice podílí. Prozrazuje, že na první rozkopané části trasy mezi Šternovem a Psářemi (kilometry 41 až 49) bude dokonce třísetmetrový úsek, kde bude kvůli rozměrovým poměrům pravý pruh zúžen na 2,96 metru.

Kolik měří auta se zrcátky

Šířka v metrech

Osobní vozidla a MPV

Audi A2 - 1,87

Audi A6 avant - 2,09

Audi A7 sportback - 2,14

BMW 3 - 2,01

Citroen C1 - 1,85

Citroen C4 - 2,05

CitroenC5 tourer - 2,09

Dacia Lodgy - 2,00

Dacia Logan - 2,00

Dacia Sandero - 1,99

Ford Focus I - 2,00

Hyundai i20 - 1,70

Hyundai i30 - 1,78

Hyundai i40 sedan - 1,81

Kia Rio - 1,74

Mazda 5 - 1,99

Mercedes Benz CLS - 2,07

Mercedes Benz B - 2,01

Opel Corza - 1,95

Opel Zafira -  2,00

Seat Mii - 1,91

Seat Leon - 1,98

Seat Alhambra - 2,08

Škoda Fabia II. - 1,88

Škoda Octavia combi Tour - 1,92

Škoda Octavia III. - 2,16

Škoda Roomster - 1,86

Škoda Superb II. - 2,00

Škoda Rapid - 1,94

Toyota Yaris - 1,67

VW Golf VII - 2,03

VW Passat - 2,06

auta typu SUV

Audi Q5 - 2,10

BMW X3 - 2,10

BMW X5 - 2,20

Dacia Duster - 2,00

Hyundai ix35 - 1,82

Hyundai Santa Fe - 1,88

Mercedes Benz GLK - 2,02

Toyota RAV4 - 1,81

Škoda Yeti - 1,96

dodávky

Fiat Ducato - 2,38

Ford Tranzit - 2,49

Hyundai H1 - 2,23

Mercedes Vito - 2,24

Peugeot Partner - 2,21

Renault Master - 2,36

VW Caravelle - 2,24

VW Multivan - 2,38

VW Crafter - 2,42

Řidič "terénní" Škody Yeti by si tedy do levého dálničního pruhu možná netroufl, ale jeho auto je užší než nejnovější octavia, dokonce o dvacet centimetrů. Octavia má včetně zrcátek na šířku 216 centimetrů, na obou stranách tedy zbývá k okrajům pruhu 17 centimetrů místa. To je v osmdesátikilometrové rychlosti hodně málo i pro zkušeného šoféra.

S centimetry navíc, které nabídnou dělící pruhy (ty mají být podle normy široké čtvrt až půl metru) se počítat nedá. Široký návěs kamionu, do kterého se opře vítr, se rozkývá, a půlmetrová rezerva je pak málo, zvlášť když se míjí s vyšším autem, třeba právě se Škodou Yeti.

Standardní míra jízdního pruhu je v Česku 2,5 až přibližně 3,75 metru, záleží na typu komunikace. Na dálnici je to z důvodu bezpečnosti a komfortu pro řidiče až 3,75 metru, do toho patří i dělící pruh, ale ne krajní takzvaný vodící čára. To je laicky řečeno bílá čára na kraji vozovky. Ta měří čtvrt až půl metru.

V uzavírce bude použita žlutá vodící čára široká 0,125 m. Tato šířka je už započtena v šířce jízdního pruhu.

Máme strach

Podle výzkumů německé Dekry patří právě předjíždění kamionu ve zúženém pruhu k nejstresovějším řidičským situacím. "Zhruba 65 procent dotázaných přiznalo, že při předjíždění kamionu často pociťují nepříjemný pocit v žaludku spojený s obavami, jestli bez problémů místem projedou," uvádí průzkum z roku 2010. Podle něj 42 procent šoférů raději ani do levého pruhu na dálničních stavbách nezajíždí, mezi ženami jde dokonce o celou polovinu. "Pokud se však necítíte na jízdu v takto zúženém pruhu, raději jeďte v pravém", dodává Petr Vomáčka z ÚAMK.

A auta stále rostou i do šířky. Vždyť i malý Opel Corsa má bez pěti centimetrů na šířku dva metry. Pode informací iDNES.cz bude na D1 na třech opravovaných úsecích do levého pruhu zakázán vjezd aut s šířkou přesahující 2,2 metru. Na to si budou muset dát pozor řidiči mohutnějších aut. 

Autoklub ÚAMK prozkoumal tabulky parametrů padesátky aut, která se pohybují po českých silnicích. Vyplývá z něj, že řidiči všech osobních aut se do něj vejdou. Ale čím je auto větší, tím těsněji v levém úzkém pruhu na D1 projede. Třeba BMW X5 zabírá přesně 2,2 metru.

"Rozhodující je okamžitá šířka vozidla včetně nákladu, tedy i včetně zrcátek, nikoliv celková šířka vozidla, která je uvedena v technickém průkaze vozidla," upozorňuje ministerstvo vnitra.

Celková šířka vozidla, která se píše do technického průkazu, se totiž měří bez zrcátek.

Petr Vomáčka z ÚAMK varuje hlavně dodávkáře. "Pokud se jedná o dodávkové vozy, tam jízdu nedoporučujeme, jelikož drtivá většina se do tohoto limitu nevejde."

Vjezdem do levého pruhu budou porušovat předpisy. V místě dopravního omezení policisté auto samozřejmě nezastaví, protože by to ještě více narušilo plynulost provozu. Dodávkář míjející na centimetry kamion tedy pravděpodobně vyvázne bez trestu. To, že vjelo široké auto do úzkého pruhu, zjistí policisté asi jen při nehodě. Podle vedoucího odboru služby dopravní policie v Ústeckém kraji Jiřího Ušáka je pokuta za takový přestupek do dvou tisíc korun.

V Německu pokutují

Dekra, zabývající se technickými kontrolami motorových vozidel, v průzkumu mezi německými motoristy zjistila,že polovina z 1 700 dotázaných se v sousedství dálničních staveb necítí bezpečně, každý šestý má při průjezdu takovým místem strach.

Když na německých dálnicích stoupla nehodovost, rozhodla se německá policie zakročit i na zúžených místech dopravních staveb. Právě tam se podle německých policistů odehraje každá šestá nehoda. Policie u našich západních sousedů se ovšem nesoustředí jen na prosté měření rychlosti, jak bývá obvyklé. Kontroluje také, zda konkrétní vozidlo není širší než levý jízdní pruh, který bývá na zúžených místech určen jen pro auta do dvou metrů šířky.

Řidiči, kteří zapomenou k rozměrům svého vozu připočítat i zpětná zrcátka, dostanou v Německu pokutu 20 eur. Podle policejních statistik se do levého zúženého pruhu nevejde až 80 procent aut, která tudy nevědomky projíždějí.







Nejčtenější

Ilustrační snímek
Jak jsem asistovala při záchraně auta

Jsme tam hned a jsme rovný, přímo z tvý pojišťovny... Ta chytlavá melodie z televizní reklamy mi zní v uších a už se těším, jak budu jezdit se dvěma veselými...  celý článek

Ford RS200
Rallyová monstra neměla limity. Jejich krátkou kariéru uťaly tragédie

V roce 1986 nevybuchla jen jaderná elektrárna v Černobylu, ale také časovaná bomba v podobě monster skupiny B. Ford RS200 byl jedním z továrních speciálů...  celý článek

Škoda 1101 Tudor
Autofotka týdne: První poválečná škodovka slaví sedmdesátiny

Jméno dostala první poválečná škodovka z angličtiny. Dnes už nepoužívaný termín „tudor“ označuje obecně typ dvoudveřové karoserie, vychází z anglického...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2016 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.