Nebezpečí ve zúženích: 86 % řidičů neví, jak široké je jejich auto

Většina šoférů si myslí, že má jejich auto na šířku méně než ve skutečnosti. V průzkumu to zjistil rakouský autoklub ÖAMTC. Každý druhý dotázaný Rakušan se při odhadu svého vozu „sekl“ o 30 cm.

Než vyjedete na D1, přeměřte si auto. Dodávky musí jet v pravém pruhu. | foto: Petr Lemberk, MAFRA

Celkem nezná šířku vlastního vozu 86 % dotázaných a 88 % jich ani neví, jaká je minimální šířka levého pruhu v dálničních zúženích. Ta je stejně jako v Česku stanovena na 2,5 metru.

Pravděpodobně je to dáno historicky. Rakušané odkazují na první generaci Golfu, která měla na šířku 1,6 metru, poslední sedmá má o 20 cm více a se zrcátky přerostla dva metry, konkrétně měří 2 027 mm. Podobnému nárůstu rozměrů se však infrastruktura zcela nepřizpůsobila. Nedostatečně široká jsou parkovací stání i zúžené pruhy v omezení na dálnicích. Ty mohou mít minimálně 2,5 metru (srovnejte s běžným 3,75 pruhem) a značky do nich u nás zamezují vjezd vozům širokým 2,2 metru (pozor, včetně zrcátek, případně přesahujícího nákladu).

Již to z předjíždění v omezeních legálně diskvalifikuje dodávky nebo velká SUV, jako je např. Audi Q7. Ani u menších aut (např. Škody Octavia, na šířku se zrcátky 2 017 mm) však v takovém případě není zachován doporučovaný bezpečnostní odstup 0,25 m na každé straně vozu.

Poznatky rakouského průzkumu podporují i starší německé průzkumy. V roce 2010 německé Dekře přiznalo 65 % lidí, že se při předjíždění kamionu v dopravním omezení necítí dvakrát příjemně. Jak je vidět, řidiči se navíc nemohou spolehnout na svůj odhad a v technickém průkazu se povinně vypisuje šířka bez zrcátek. Právě to je s ohledem na zúžení problém a ÖAMTC proto výrobce automobilů nabádá, aby celkovou šířku vozidla např. v návodu k použití udávali včetně zrcátek.

„Podle našich zjištění má 77 % nových aut na trhu na šířku se zrcátky více než dva metry, 29 % pak více než 2,1 metru. Dvoumetrovou hranici překračují dokonce kompaktní nebo malá auta,“ uvádí David Nosé z rakouského autoklubu. Průměrná šířka malých aut a mini je 1,94 m, luxusní vozy a SUV mají běžně 2,16 m. U našich jižních sousedů je přitom omezení pro vjezd do zúženého levého pruhu drsnější – platí i pro vozy široké 2,1 metru.

Pokuty se u nás za porušení zákazu běžně asi nedočkáte (policisté by vaším zastavením zbytečně blokovali provoz), ale pokud způsobíte havárii, hrozí vám postih do dvou tisíc korun. Rakušané nebo Němci se však peněžní tresty udělovat nezdráhají. Hrozí za to 20 eur.

Základní rada však zůstává stejná pro všechny země: pokud se na vjezd do zúženého pruhu necítíte, nevjíždějte do něj. Ostatně podle zmiňovaného průzkumu Dekry se touto radou řídí 42 % německých řidičů a podle obrázků ze zúžené D1 i velké množství Čechů.

Jak správně jezdit ve zúžených úsecích vysvětluje nová kampaň BESIP:

29. června 2017

Autoři:
  • Nejčtenější

Autoškoly mají povinně vyučovat holandský chvat na otevření dveří, přeje si EU

25. března 2024

Autoškoly by se měly do budoucna při výcviku nových řidičů věnovat bezpečnosti chodců a cyklistů....

Ukrajinský malíř nevzdává boj se Škodou. Spor o design zamítl i ústavní soud

28. března 2024

Malíř a designér Vladislav Vovkanič neuspěl s ústavní stížností ve sporu se společností Škoda Auto....

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

AUTOVIDEO: Čínské ferrari nemá žádné zápaďácké díly. Stovku dá za 1,9 s a stojí třetinu

24. března 2024

Čína se stále více emancipuje i v případě supersportovních aut. V poslední době se objevily...

Autorizované, nebo neautorizované servisy? Boj mezi nimi se vyostřuje

22. března 2024

Dát auto do autorizovaného, nebo neautorizovaného servisu? Věčné dilema, které nemá jednoduchou...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Číňané vycítili šanci uspět s létajícími auty, koupili práva na slovenský AirCar

27. března 2024  18:40

Čínská společnost Hebei Jianxin Flying Car Technology koupila exkluzivní práva na výrobu a...

Průkopnický fiat ukázal všem cestu. Jezdil s ním i Ferrari

29. března 2024

Italská továrna Fiat představila koncem 60. let minulého století vůz, který předběhl konkurenci a...

Dopravní policie v pohotovosti. Akce Velikonoce bude probíhat čtyři dny

28. března 2024

S cílem zabezpečit plynulost dopravy a zvýšit bezpečnost všech účastníků silničního provozu...

Xiaomi na kolech v prodeji. Čínský výrobce telefonů už nabízí svůj elektrovůz

28. března 2024,  aktualizováno  15:25

Čínský výrobce chytrých telefonů Xiaomi vstupuje na trh s elektromobily. Firma v Číně zahajuje...

Diář petrolheada: Do Mostu dorazí klenoty z Mnichova i Stuttgartu

28. března 2024

Zdá se, že i přes poslední záchvěvy je zima u konce a vládu po ní přebírá snad rovnou léto. Alespoň...

Smoljak nechtěl Sobotu v Jáchymovi. Zničil jsi nám film, řekl mu

Příběh naivního vesnického mladíka Františka, který získá v Praze díky kondiciogramu nejen pracovní místo, ale i...

Rejžo, jdu do naha! Balzerová vzpomínala na nahou scénu v Zlatých úhořích

Eliška Balzerová (74) v 7 pádech Honzy Dědka přiznala, že dodnes neví, ve který den se narodila. Kromě toho, že...

Pliveme vám do piva. Centrum Málagy zaplavily nenávistné vzkazy turistům

Mezi turisticky oblíbené destinace se dlouhá léta řadí i španělská Málaga. Přístavní město na jihu země láká na...

Velikonoce 2024: Na Velký pátek bude otevřeno, v pondělí obchody zavřou

Otevírací doba v obchodech se řídí zákonem, který nařizuje, že obchody s plochou nad 200 čtverečních metrů musí mít...

Kam pro filmy bez Ulož.to? Přinášíme další várku streamovacích služeb do TV

S vhodnou aplikací na vás mohou v televizoru na stisk tlačítka čekat tisíce filmů, seriálů nebo divadelních...