Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Zvýšení daně? Diesel pořád výhodnější!

  9:28aktualizováno  9:28
Čím dál více osobních aut, která jezdí po českých silnicích, tankuje do svých nádrží naftu. Především na dálnicích ve všedních dnech, kdy se na své cesty vydávají obchodníci, je stále častěji vidět na víku zavazadlového prostoru označení, které náleží naftovému motoru. Protože jsme v Česku, bývají to pochopitelně ponejvíce motory z produkce koncernu Volkswagen stradiční zkratkou TDI.

"Motor TDI o výkonu 66 kW je obecně nejoblíbenější motor zákazníků, kteří si kupují octavie," říká tiskový mluvčí mladoboleslavské Škody Evžen Krauskopf. To, že více než padesát procent kupců octavií, ať už v krátkém provedení nebo jako kombi, si objednává dieselové motory, potvrzují i prodavači aut, například v kolínské prodejně vozů Škoda Auto-Bohemia. Naftové motory jdou zatím hodně na odbyt převážně v automobilech od nižší střední třídy výše, v malých vozech a minivozech stále převažují úsporné zážehové pohonné jednotky.

Ale i tady se situace začíná měnit, řada významných výrobců automobilů již má k dispozici maloobjemové dieselové motory různých koncepcí. Zatímco nyní se každým rokem v tuzemsku počty prodaných nových aut se vznětovými motory zvyšují, chystaná daňová opatření by mohla tento trend zbrzdit, nebo dokonce úplně zastavit. To, že nafta se v budoucnu kvůli vyšší spotřební dani u této komodity bude zdražovat, je víceméně jisté. Není jisté jen to, kdy to bude a o kolik. "Zatím o ničem není rozhodnuto, jednotlivé sazby se stále diskutují, souvisí to s mnoha dalšími aspekty, mimo jiné i s nynějšími daňovými opatřeními v souvislosti s povodněmi, uvedla minulý týden mluvčí ministerstva financí Eva Nováková.

Jisté je také to, že alespoň minimální sazby v rozmezí platném v Evropské unii bude muset republika v okamžiku vstupu do unie také dosahovat. Této úrovně zatím nedosahujeme, a navíc je dost možné, že se tato daň bude v EU v brzké době také zvyšovat, nebo dokonce sjednocovat." Chystaného zdražování se bojí nejen ti, kdo už osobní vůz s dieselovým motorem používají, ale i výrobci. Milan Smutný ze Škoda Auto například nedávno v tisku prohlásil: "Při porovnání kupní síly obyvatel a daňového zatížení pohonných hmot si již nedokážu představit další zvýšení," uvedl. Skepsi naopak nesdílí expert na dieselové motory Petr Svoboda z plzeňské firmy Roto. "Již na minulém frankfurtském autosalonu byla prezentována studie, která udává, že letos v Evropě dosáhne podíl aut s naftovými motory z celkového objemu prodaných nových vozů čtyřiceti procent a již za tři roky to má být dokonce sedmdesát procent.

Česká republika má sice oproti tomuto trendu jisté zpoždění a chystané zvyšování spotřební daně u nafty může znamenat další zpomalení srovnávání se s evropským trendem, ale i u nás se bude podíl dieselů stále zvyšovat," tvrdí. Přesné statistiky o tom, kolik u nás jezdí dieselových osobních aut, mají pracovníci Sdružení automobilového průmyslu. Z nich vyplývá, že v současné době je poměr benzinových aut k dieselovým v republice přibližně 87: 13. Ještě před osmi měsíci, na konci roku 2001 bylo přitom aut se vznětovými motory registrováno téměř o procento méně. Podle Svobody se diesely vyplácejí stále větší skupině motoristů a přestává platit pravidlo, že ten, kdo nenajezdí ročně alespoň třicet tisíc kilometrů, na drahém dieselovém motoru prodělá.

"Za prvé již není tak úplně pravda, že diesely jsou dražší. Jejich ceny jsou sice stále většinou vyšší, ale zatímco před lety stál Volkswagen Golf s turbodieselem o sto tisíc korun více než ten s benzinovým motorem, dnes jsou rozdíly několik desítek tisíc. Navíc se srovnávají provozní náklady. Třetím důležitým faktorem je, že i auto s dnešním dieselovým motorem může být dostatečně živé. Svobodův optimismus sdílí i vedoucí odboru zkušeben z Ústavu paliv a maziv Vladimír Havlíček. Na benzinových motorech se toho již mnoho nového zlepšit nedá. Naopak na dieselech se stále vymýšlí něco nového," uvedl.

Nynější poměr vozů se zážehovými a vznětovými motory v Česku (údaj za první pololetí):

benzin do 1400 cm3 64,43 %
benzin
do 1400 - 1999 cm3
16,67 %
benzin
od 1999 cm3
2,56 %
diesel
do 2000 cm3
10,70 %
diesel
od 2000 cm3
2,27 %
ostatní 0,19 %













GRAF: SDRUŽENÍ AUTOMOBILOVÉHO PRŮMYSLU


Autor:




Nejčtenější

Veteránský závod Sachsen Classic 2017
OBRAZEM: Smečka škodovek ozdobila veteránský závod u českých hranic

Ne rychlost, ale pravidelnost a přesnost rozhodují o vítězích veteránských setinových rally. Například je třeba ujet 150 metrů za 15 sekund. V druhé půlce...  celý článek

Předání nového auta v pražském autosalonu Seat.
Nákupem auta placení teprve začíná a peníze se kutálí, i když nejezdíte

Kolik vlastně ten komfort mít před domem nebo v garáži auto stojí? Leasingové firmy na to mají celá oddělení. I vy si to můžete zkusit aspoň přibližně...  celý článek

Řidičovy ruce kryjí stylové blastery.
Speciál pro vysokorychlostní turistiku má duši supersportu

Recept na výrobu tohohle bombarďáku není složitý. Vezměte jeden supersport, odmontujte maximum kapotáže, instalujte zvýšená řídítka, vysoké plexi, cestovní...  celý článek

Nové logo Škoda
Škoda pokračuje ve vývoji levného auta pro rozvojové trhy

Koncernu Volkswagen už roky chybí ultralevné modely pro rozvojové trhy. Takový projekt se naposledy pokoušel vytvořit s indickou automobilkou Tata a hlavní...  celý článek

Angela Merkelová ve čtvrtek vystoupila ve Spolkovém sněmu (27. dubna 2017)
Merkelová je naštvaná na německé automobilky

Německá kancléřka Angela Merkelová je naštvaná a rozčilená na německé automobilky. Důvodem je způsob, jakým automobilový průmysl využil mezer v pravidlech,...  celý článek

Další z rubriky

Řidič nezvládl vyjet od domu, naboural okap, dvě auta, dům a skončil v plotu...
Pokuta za neplacené povinné ručení je zpátky, novela jde na Hrad

Motoristé patrně budou opět platit poplatek České kanceláři pojistitelů za vozidla bez takzvaného povinného ručení. Přijetí novely zákona o pojištění...  celý článek

Hyundai i30 Combi
Hyundai v Česku opět provokuje. Agresivně prosazuje svůj kombík

„Tržní mechanismy pracují a vytlačují výrobce nepovedených vozů na samé bahnité dno automobilové branže. Jejich produkty už nikdo nechce ani za měsíční splátku...  celý článek

(Ilustrační snímek)
Karambol v Chorvatsku? Nehodu nechte zapsat a pokutám se nebraňte

Zkazila vám dovolenou v Chorvatsku bouračka? Zkuste nepanikařit a nezapomeňte na záznam o dopravní nehodě. A hlavně zavolejte tamní policii - stačí vyťukat...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.