Diskuze
Tatra 111 dobyla Sibiř. V Rusku má pomník a v Číně převálcovala vlak
Děkujeme za pochopení.
J13o61s26e61f 39P74e75t96k54a
Reaguji pozdě, ale přece.
Velice pěkný článek - ostatně pokud se tady na Technetu článek týká starší techniky, tak bývá vždy čtivý a poučný - a to včetně diskusí.
Tatra 111, 141, Praga V3S/S5T, Tatra 805, Škoda RTO, "erena", "bučoun", Robur atd. - to byly stroje našeho mládí.
S T111 valník jsem občas jezdil jeden měsíc, kdy jsem byl na jedné velké stavbě jako student-brigádník - to mi bylo 16 let. Samozřejmě, že řidičák jsem neměl. Dělal jsem závozníka jednomu řidiči, kterého jsem nikdy neviděl střízlivého. Jak to dělal, že mu to procházelo, nevím, ale chlastal i za jízdy. Tehdy jsme vozili na stavbu řezivo, cement, cihly - co bylo třeba. Já vždy bedlivě sledoval, jak se stroj ovládá a ve skrytu "mé klukovské duše" bylo veliké přání se s tím někdy projet. Jednou, hned zpočátku brigády, když přijel ke kantýně na stavbě, vystoupil a houknul na mě, abych to rozvezl po stavbě. Já měl tehdy 55 kilo - tedy na takový náklaďák chrastítko - ale zasednul jsem za volant a po několika pokusech to rozjel. Na konec vše rozvezl - nikoho vůbec neudivovalo, že to řídí kluk - prostě to všechno tehdy tak nějak šlo. Řídit to, byť pomalou rychlostí, byla neskutečná raubírna; volant šel ztuha, když jsem zatáčel, tak jsem na jedné straně volantu ručkoval, na sešlápnutí spojky jsem musel vstát ze sedadla, bez prošlapávání spojky se přeřadit nedalo ani náhodou - prostě si ti řidiči na tom užili svý.
Další příhoda: Krátce na to jsem v Zalužanech (těmi tehdy procházela hlavní silnice) stopnul vojáky v sólo T141, kteří mě vzali do Prahy. Nevím, zda nebyli nalitý, ale podle humoru asi ano, a pořád heftovali řidiče aby přidal. Ten nakonec asi v polovině kopce z Cukráku vyhodil kvalt; dole nám už pomalu nestačila dvouproudovka, i ostatní vojáci v kabině náhle zmlkli a řidič měl co dělat, aby to udržel na silnici. Já seděl vzádu, oči vytřeštěný... Nakonec do dobře dopadlo. Ale bylo to poučení: Z kopce se nevyřazuje - ostatně již tehdy to bylo zakázané. Brzdy těchto vozidel nebyly žádný zázrak.
V91l64a97d40i79m77í38r 91M21a27c60a59n
Jezdil jsem s Tatrou 111 na vojně, a to v automobilové poddůstojnické škole ve Volarech. Jezdili jsme mj. na nějakém tankodromu a Tatrovka jela bez problémů.
J62o63z68e65f 69B68e94v25i65l18a13q42u39a
Ako u malých šarvancov bola "stojedenástka" top-náklaďákNemýlili sme sa...
J95i21n32d58ř86i63c72h 72L38u65k89e13š
Tata zacinal na lanovem autobagru na podvozku T111. Mame nekde fotku, jak v tom jako batole sedim. A vyhrabal s tim zaklady domku nasich. Asi uz moc lidi timhle bagrovat neumi.
Ale jinak moc nechapu ty ody na nesmrtelnost Tater atd. Stacilo u 111 dyl podrzet spojku a bylo po ni. Ze vseho tekl olej, kabiny nepohodlny, rizeni to same. Furt clovek cekal nejakou poruchu nebo ji musel predchazet a lezt pod tim. To uz tedy mluvim o patnactkach, liazkach a dalsich socialistickych vozech, ktere jsou mne vekove bliz. Kdyz jsem zacinal na kamionu a dostal staricke Volvo F12, to bylo proti nasim autum neco. Jak vydrzi, razenim, spolehlivosti, pohodlnosti... A to melo milion bez jakekoli generalky.
V82o91k39o79u46n 57V52l57a49d92i60m90i69r
Jestlipak vite, kolik kloubu ta Tatra mela a jak casto se musely mazat? Ja s ni najezdil tak 50 000 km a jedinou obcasnou zavadou bylo ze praskla nektera z trubicek od cerpadla k tryskam a nafta strikala na okno. Pri spravn udrzbe byla bezporuchova.
E78w60a 41N45o87v31o67t43n68á
Až listopadový převrat tuto legendu zničil!!!
P65a44v28e60l 60N84o88v13o60t40n87ý
Výborný článek. Bavily mě nenápadné vtípky typu “sami němci byli překvapeni záborem Kopřivnice” nebo “tatrovka se velmi osvědčila při hektickém ústupu němců na východní frontě”
R17a13d41i37m 49P43o31l68á70š37e22k
Němci překvapeni být mohli, protože žádní původní němci v Kopřivnici tehdy téměř nežili. Bylo zde akorát pár desítek rodin přistěhovaných rakouských němců, převážně členové středního a vyššího manažmentu Tatrovky, tehdy vlastně Ringhofera.
První německá čtvrť byla o 4 - 5 kilometrů severněji v Příboře a první celá německá osada byla ještě o pár kilometrů severněji v Mošnově. či o kousek na západ v Sedlnicích
S34t32a91n69i30s60l76a37v 35R14o92s23e25c22k84ý
Ještě v roce 1985 jich byly desítky s cisternami jako uloženky u jednoho nejmenovaného VÚ.
J37i46ř77í 40E17r24b89e95n
Uloženky byly likvidovány u slovenské i české armády po roce 1999 dost brutálně - zánovní nakonzervované T111, T805, T138, V3S apod., které měly ujeto pár desítek kilometrů, prostě vytáhli na dvůr, uřízli jim autogenem kabinu a nástavbu a poslali to do hutí. Svědci málem brečeli.
J22i36ř89í 40F33e22i75x
Snímek 15 , takhle si tu zeď u trati pamatuji v letech 1984 - 1997 , naproti vývoje...
To byly časy , 15 000 náklaďáků/rok ...
R35a36d94i93m 86P28o51l22á95š52e37k
18 tisíc náklaďáků/rok.
15 tisíc v dvousměnném provozu byla kapacita linek postavených v rozvojovém záměru 1976 - 82, to byly ( a snad ještě ty čísla jsou) haly objektů 410 až 414, lisovna, svařovna,. lakovna, mnontáž. Ale občas tam dělali i noční směny a u vývoje byl provoz výroby speciálů, kde dělali obvykle cca 5 speciálů denně. Většinou vojáků., ale taky třeba i tahače nebo tuším i základy vozů pro Dakar v době, kdy soutěžní vozy byly firemní.
Dohromady pak vycházelo +- 18 tisíc/rok
S62t23a32n37i77s79l19a48v 96L35á40t69a54l
Kamarád, co jezdil do Ruska (dělal na vývoji TATRA 815 a občas u nich pobýval v servisních střediscích) mi říkal, proč jsou u rusů oblíbené Tatry. Viděl opilého Ivana s plně naloženou Tatrou přejet zákop (šířka asi 50cm) rychlostí asi 70km/hod. Potom mu dotyčný sdělil, že Mercedesu již při 40km/hod rupne přední náprava a proto se k Mercedesům musejí chovat slušně a překážky objíždět ...
A když v té době byly Tatry za hubičku, tak klidně vzali celou produkci .
Po listopadu chtěla TATRA za slušné auta slušnou cenu - tak nějak prodejnost poklesla.
K81a13r85e93l 95K22o65c64i81a86n
A Rusové za ně platili? Jsou o tom někde doklady?
Autoškoly mají povinně vyučovat holandský chvat na otevření dveří, přeje si EU
Autoškoly by se měly do budoucna při výcviku nových řidičů věnovat bezpečnosti chodců a cyklistů....
Ukrajinský malíř nevzdává boj se Škodou. Spor o design zamítl i ústavní soud
Malíř a designér Vladislav Vovkanič neuspěl s ústavní stížností ve sporu se společností Škoda Auto....
{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}
{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}
AUTOVIDEO: Čínské ferrari nemá žádné zápaďácké díly. Stovku dá za 1,9 s a stojí třetinu
Čína se stále více emancipuje i v případě supersportovních aut. V poslední době se objevily...
Autorizované, nebo neautorizované servisy? Boj mezi nimi se vyostřuje
Dát auto do autorizovaného, nebo neautorizovaného servisu? Věčné dilema, které nemá jednoduchou...
{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}
{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}
Číňané vycítili šanci uspět s létajícími auty, koupili práva na slovenský AirCar
Čínská společnost Hebei Jianxin Flying Car Technology koupila exkluzivní práva na výrobu a...
Průkopnický fiat ukázal všem cestu. Jezdil s ním i Ferrari
Italská továrna Fiat představila koncem 60. let minulého století vůz, který předběhl konkurenci a...
Dopravní policie v pohotovosti. Akce Velikonoce bude probíhat čtyři dny
S cílem zabezpečit plynulost dopravy a zvýšit bezpečnost všech účastníků silničního provozu...
Xiaomi na kolech v prodeji. Čínský výrobce telefonů už nabízí svůj elektrovůz
Čínský výrobce chytrých telefonů Xiaomi vstupuje na trh s elektromobily. Firma v Číně zahajuje...
Diář petrolheada: Do Mostu dorazí klenoty z Mnichova i Stuttgartu
Zdá se, že i přes poslední záchvěvy je zima u konce a vládu po ní přebírá snad rovnou léto. Alespoň...
Šárka Hamrusová: Díky laktační poradkyni jsem si přestala myslet, že je chyba ve mně
Šárka chtěla kojit. Chvíli to ale vypadalo, že se jí to nepodaří. Díky správně zvolené laktační poradkyni nakonec dosáhla úspěchu. Poslechněte si...