Diskuze

Tatra 111 dobyla Sibiř. V Rusku má pomník a v Číně převálcovala vlak

První velkou československou nákladní automobilovou legendou se stala Tatra 111. Vůz vznikl za války původně pro Němce, kteří ho mohli využít při ústupových operacích. Pravý čas tatrovky však přišel až po válce, prakticky zajistila tehdejší velké stavby u nás a vydobyla si tu nejlepší pověst při práci na Sibiři.
Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

J13o61s26e61f 39P74e75t96k54a

25. 12. 2018 21:41

Reaguji pozdě, ale přece.

Velice pěkný článek - ostatně pokud se tady na Technetu článek týká starší techniky, tak bývá vždy čtivý a poučný - a to včetně diskusí.

Tatra 111, 141, Praga V3S/S5T, Tatra 805, Škoda RTO, "erena", "bučoun", Robur atd. - to byly stroje našeho mládí.

S T111 valník jsem občas jezdil jeden měsíc, kdy jsem byl na jedné velké stavbě jako student-brigádník - to mi bylo 16 let. Samozřejmě, že řidičák jsem neměl. Dělal jsem závozníka jednomu řidiči, kterého jsem nikdy neviděl střízlivého. Jak to dělal, že mu to procházelo, nevím, ale chlastal i za jízdy. Tehdy jsme vozili na stavbu řezivo, cement, cihly - co bylo třeba. Já vždy bedlivě sledoval, jak se stroj ovládá a ve skrytu "mé klukovské duše" bylo veliké přání se s tím někdy projet. Jednou, hned zpočátku brigády, když přijel ke kantýně na stavbě, vystoupil a houknul na mě, abych to rozvezl po stavbě. Já měl tehdy 55 kilo - tedy na takový náklaďák chrastítko - ale zasednul jsem za volant a po několika pokusech to rozjel. Na konec vše rozvezl - nikoho vůbec neudivovalo, že to řídí kluk - prostě to všechno tehdy tak nějak šlo. Řídit to, byť pomalou rychlostí, byla neskutečná raubírna; volant šel ztuha, když jsem zatáčel, tak jsem na jedné straně volantu ručkoval, na sešlápnutí spojky jsem musel vstát ze sedadla, bez prošlapávání spojky se přeřadit nedalo ani náhodou - prostě si ti řidiči na tom užili svý.

Další příhoda: Krátce na to jsem v Zalužanech (těmi tehdy procházela hlavní silnice) stopnul vojáky v sólo T141, kteří mě vzali do Prahy. Nevím, zda nebyli nalitý, ale podle humoru asi ano, a pořád heftovali řidiče aby přidal. Ten nakonec asi v polovině kopce z Cukráku vyhodil kvalt; dole nám už pomalu nestačila dvouproudovka, i ostatní vojáci v kabině náhle zmlkli a řidič měl co dělat, aby to udržel na silnici. Já seděl vzádu, oči vytřeštěný... Nakonec do dobře dopadlo. Ale bylo to poučení: Z kopce se nevyřazuje - ostatně již tehdy to bylo zakázané. Brzdy těchto vozidel nebyly žádný zázrak.

0 0
možnosti

Jezdil jsem s Tatrou 111 na vojně, a to v automobilové poddůstojnické škole ve Volarech. Jezdili jsme mj. na nějakém tankodromu a Tatrovka jela bez problémů. R^

0 0
možnosti

Ako u malých šarvancov bola "stojedenástka" top-náklaďák!;-)Nemýlili sme sa...

0 0
možnosti

Tata zacinal na lanovem autobagru na podvozku T111. Mame nekde fotku, jak v tom jako batole sedim. A vyhrabal s tim zaklady domku nasich. Asi uz moc lidi timhle bagrovat neumi.

Ale jinak moc nechapu ty ody na nesmrtelnost Tater atd. Stacilo u 111 dyl podrzet spojku a bylo po ni. Ze vseho tekl olej, kabiny nepohodlny, rizeni to same. Furt clovek cekal nejakou poruchu nebo ji musel predchazet a lezt pod tim. To uz tedy mluvim o patnactkach, liazkach a dalsich socialistickych vozech, ktere jsou mne vekove bliz. Kdyz jsem zacinal na kamionu a dostal staricke Volvo F12, to bylo proti nasim autum neco. Jak vydrzi, razenim, spolehlivosti, pohodlnosti... A to melo milion bez jakekoli generalky.

2 3
možnosti

Jestlipak vite, kolik kloubu ta Tatra mela a jak casto se musely mazat? Ja s ni najezdil tak 50 000 km a jedinou obcasnou zavadou bylo ze praskla nektera z trubicek od cerpadla k tryskam a nafta strikala na okno. Pri spravn udrzbe byla bezporuchova.

1 0
možnosti

E78w60a 41N45o87v31o67t43n68á

24. 11. 2018 19:40

Až listopadový převrat tuto legendu zničil!!!

2 7
možnosti

Výborný článek. Bavily mě nenápadné vtípky typu “sami němci byli překvapeni záborem Kopřivnice” nebo “tatrovka se velmi osvědčila při hektickém ústupu němců na východní frontě” :-)

1 0
možnosti

Němci překvapeni být mohli, protože žádní původní němci v Kopřivnici tehdy téměř nežili. Bylo zde akorát pár desítek rodin přistěhovaných rakouských němců, převážně členové středního a vyššího manažmentu Tatrovky, tehdy vlastně Ringhofera.

První německá čtvrť byla o 4 - 5 kilometrů severněji v Příboře a první celá německá osada byla ještě o pár kilometrů severněji v Mošnově. či o kousek na západ v Sedlnicích

3 0
možnosti

Ještě v roce 1985 jich byly desítky s cisternami jako uloženky u jednoho nejmenovaného VÚ.

0 0
možnosti
Foto

J37i46ř77í 40E17r24b89e95n

24. 11. 2018 23:34

Uloženky byly likvidovány u slovenské i české armády po roce 1999 dost brutálně - zánovní nakonzervované T111, T805, T138, V3S apod., které měly ujeto pár desítek kilometrů, prostě vytáhli na dvůr, uřízli jim autogenem kabinu a nástavbu a poslali to do hutí. Svědci málem brečeli.

1 0
možnosti
Foto

J22i36ř89í 40F33e22i75x

23. 11. 2018 14:34

Snímek 15 , takhle si tu zeď u trati pamatuji v letech 1984 - 1997 , naproti vývoje...

To byly časy , 15 000 náklaďáků/rok ...

0 0
možnosti

18 tisíc náklaďáků/rok.

15 tisíc v dvousměnném provozu byla kapacita linek postavených v rozvojovém záměru 1976 - 82, to byly ( a snad ještě ty čísla jsou) haly objektů 410 až 414, lisovna, svařovna,. lakovna, mnontáž. Ale občas tam dělali i noční směny a u vývoje byl provoz výroby speciálů, kde dělali obvykle cca 5 speciálů denně. Většinou vojáků., ale taky třeba i tahače nebo tuším i základy vozů pro Dakar v době, kdy soutěžní vozy byly firemní.

Dohromady pak vycházelo +- 18 tisíc/rok

0 0
možnosti

Kamarád, co jezdil do Ruska (dělal na vývoji TATRA 815 a občas u nich pobýval v servisních střediscích) mi říkal, proč jsou u rusů oblíbené Tatry. Viděl opilého Ivana s plně naloženou Tatrou přejet zákop (šířka asi 50cm) rychlostí asi 70km/hod. Potom mu dotyčný sdělil, že Mercedesu již při 40km/hod rupne přední náprava a proto se k Mercedesům musejí chovat slušně a překážky objíždět ...

A když v té době byly Tatry za hubičku, tak klidně vzali celou produkci :-P.

Po listopadu chtěla TATRA za slušné auta slušnou cenu - tak nějak prodejnost poklesla.

4 0
možnosti

A Rusové za ně platili? Jsou o tom někde doklady?

2 2
možnosti
  • Nejčtenější

Autoškoly mají povinně vyučovat holandský chvat na otevření dveří, přeje si EU

25. března 2024

Autoškoly by se měly do budoucna při výcviku nových řidičů věnovat bezpečnosti chodců a cyklistů....

Ukrajinský malíř nevzdává boj se Škodou. Spor o design zamítl i ústavní soud

28. března 2024

Malíř a designér Vladislav Vovkanič neuspěl s ústavní stížností ve sporu se společností Škoda Auto....

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

AUTOVIDEO: Čínské ferrari nemá žádné zápaďácké díly. Stovku dá za 1,9 s a stojí třetinu

24. března 2024

Čína se stále více emancipuje i v případě supersportovních aut. V poslední době se objevily...

Autorizované, nebo neautorizované servisy? Boj mezi nimi se vyostřuje

22. března 2024

Dát auto do autorizovaného, nebo neautorizovaného servisu? Věčné dilema, které nemá jednoduchou...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Číňané vycítili šanci uspět s létajícími auty, koupili práva na slovenský AirCar

27. března 2024  18:40

Čínská společnost Hebei Jianxin Flying Car Technology koupila exkluzivní práva na výrobu a...

Průkopnický fiat ukázal všem cestu. Jezdil s ním i Ferrari

29. března 2024

Italská továrna Fiat představila koncem 60. let minulého století vůz, který předběhl konkurenci a...

Dopravní policie v pohotovosti. Akce Velikonoce bude probíhat čtyři dny

28. března 2024

S cílem zabezpečit plynulost dopravy a zvýšit bezpečnost všech účastníků silničního provozu...

Xiaomi na kolech v prodeji. Čínský výrobce telefonů už nabízí svůj elektrovůz

28. března 2024,  aktualizováno  15:25

Čínský výrobce chytrých telefonů Xiaomi vstupuje na trh s elektromobily. Firma v Číně zahajuje...

Diář petrolheada: Do Mostu dorazí klenoty z Mnichova i Stuttgartu

28. března 2024

Zdá se, že i přes poslední záchvěvy je zima u konce a vládu po ní přebírá snad rovnou léto. Alespoň...

Šárka Hamrusová: Díky laktační poradkyni jsem si přestala myslet, že je chyba ve mně
Šárka Hamrusová: Díky laktační poradkyni jsem si přestala myslet, že je chyba ve mně

Šárka chtěla kojit. Chvíli to ale vypadalo, že se jí to nepodaří. Díky správně zvolené laktační poradkyni nakonec dosáhla úspěchu. Poslechněte si...