Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Diskuze

Přelomovou škodovku začal vyrábět nový závod s moderními technologiemi

Přelomovým vozem v historii československého automobilismu se stala Škoda 1000 MB. Pro výrobu tohoto prvního tuzemského velkosériového vozu byla v Mladé Boleslavi postavena zcela nová továrna, jedna z nejmodernějších v Evropě a ve východním bloku nemající obdoby.
Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Vidím, že nikdo nebere v potaz, že Š 1000 MB byl v podstatě okopírovaný Renault Dauphine což byl předchůdce R 8 ! Stejně jako v Rusku upravili pozdeji Fiata 124, ti se k tomu alespoň přiznali, že se jedná o licenci ! Zkuste Dauphine porovnat s MB - na skelet šly blatníky z MB , které byly najednou přišroubovány šrouby M7, které naše norma v že době ani neznala. Motor a převodovka s rozvodovou taky byly zaměnitelné !! Proto ustrnul další vývoj !

1 5
možnosti

pod " v podstatě okopírovaný " si tedy představuji něco jiného...

Že by sestava motor-převodovka po přizpůsobení šla zaměnit, není zas tak zvláštní - vzhledem k tomu, že to má tři úchytná místa - a v podstatě to (po úpravách) jde dát do čeholkoliv, co počítá s motorem vzadu. Jen tak, bez úprav, to zaměnit nepůjde, stačí si najít obrázky, jak to vypadá.

Další vývoj ustrnul hlavně kvůli tomu, že nebyly prachy.

1 1
možnosti
Foto

Škoda mívala předstih svojí koncepcí páteře, na které byla montována karoserie. Poslední vůz, který byl ve své době na úrovni, byl Spartak, čili Oktávie, v provedení kabrioletu Felicie, ovšem na začátku šedesátých let.

Jenomže v RVHP měl přednost Moskvič, Škoda by mu tvrdě konkurovala. Bylo proto rozhadnuto, že Škoda bude stavět auta s motorem vzadu.

Už ta hliníková konstrukce motoru svědčí o úvahách konstruktérů, nadměrná váha vzadu je nezdravá pro jízdní vlastnosti a bezpečnost. Ale vodní chlazení tu váhu zase zvedlo.

Moje Liduška z r. 1938 měla motor vpředu, kardan šel tou páteří do převodovky, hned za ní hruška a talíř, bohužel z úsporných důvodů chyběl diferenciál. Ale rozložení váhy bylo optimální. Kdyby se jenom ty zadní klouby pohonných tyčí stále nelámaly.

V r. 1962 by bývalo stačilo, tomu Spartaku nadělit hermeticky uzavřené čepy na řízení a přední nápravě, aby se nemusely stále promazávat tekalemitkou, zavést kotoučové brzdy, zdvojnásobit počet ventilů a zvýšit výkon na v Evropě běžnou hodnotu, ta auta by se byla prodávala jsko housky na krámě, především tem kabriolet a trochu dravější kupé.

0 1
možnosti

P65e11t26r 97Č52e92r54m64á51k

29. 12. 2018 16:52

V zásadě souhlas, jen rozhodnutí o koncepci vzadu nijak nesouviselo s moskvičem, to bylo čistě důsledkem nedostupnosti homokineťáků.

2 0
možnosti
Foto

T62o57m49á60š 13B49u50r68a

29. 12. 2018 13:50

Embéčko že bylo ve světové špičce? Čím prosím? Už ve své době to byl aušusový produkt. A to po všech stránkách. Namátkou svou koncepcí "vše vzadu". Nebo výkonem motoru - považte: to "dělo" poskytovalo při obsahu necelých jedenácet závratných 38 kW! Na tomto nic neměníl ani fakt, že sama technologie výroby motoru byla na svou dobu na úrovni - motor sám byl konstrukčně už tehdy poměrně zastaralý. O tom lapsu s typem rozvodu se snad netřeba ani zmiňovat.

A řidičsky? Autor článku patrně neměl nikdy tu možnost užívat profesně předmětný vehikl (zde myšleno pejorativně). Jako příklad nehorázného pohrdání budoucím uživatelem bych uvedl počin konstruktérů s vyoseným volantem. A za vše hovoří dodnes přežívající motoristická přezdívka "Š 1000 MB - tisíc malých bolestí".

Už tehdy to byl propadák téměř na úrovni Trabanta - nemít plechovou kastli, byla by to stejná kategorie.

1 5
možnosti

P29e40t55r 83Č83e22r29m81á80k

29. 12. 2018 16:08

Kdepak, žádný aušus, naopak plně odpovídající době, koncepce vše vzadu byla tehdy v této třídě velmi rozšířená a modní a používali jí nejeden renomovaný výrobce. To že to za pár let bylo jinak je pak jiný příběh. Motor měl velmi slušný výkon - např. litrový renault 8 (taky motor vzadu) měl k dispozici “jen” 30kW, což je z dnešního pohledu vcelku málo ale v té době to bylo plně odpovídající. Jasně nikdo netvrdí že to bylo nejlepší auto na světě, ale v rámci své třídy to v době uvedení skutečně patřilo k tomu lepšímu co šlo v Evropě sehnat.

4 1
možnosti
Foto

Ani vzor konstruktérů Škody, Simca 1000 nezískal v Evropě větší popularitu.

Doba už preferovala pohon přední nápravy, i když ta potřebuje drahé homokinetické klouby.

Zadní náhon byl bezkonkurenčně levný, ale skutečně rozšířený se stal teprve VW Broukem. Ten byl o chladič a vodu lehčí, celý hnací agregát byl vyměněn za hodinu.

Automatické hydraulické nastavení ventilů zavedl Mercedes v modelu W123, to se po r. 1974 rozšířilo všude. Nastavování ventilů a promazávání čepů trápilo předtím řidiče každých pár tisíc km.

1 1
možnosti

V75á81c95l24a57v 37M82r19á75z

28. 12. 2018 21:18

MB 1000 měl opravdu těch tisíc "malých" bolestí, ale bez mbéčka by se nerozjela u nás motorizace ani náhodou i za cenu těch bolestí. Z mých zkušeností s embéčkem z r.výroby 1965 to byla hlavně velmi špatná přední konstrukce přední náprava, brzdy přední, nesamomazná kluzná ložiska na přední nápravě, kdy často bylo vidět na silnici MB s vylomeným předním kolem, kmitání řízení, kdy se proti kmitání dodatečně montoval tlumič řízení proti kmitání, přechlazený motor (moc lopatek) kdy se potom počet lopatek na ventilátoru dodatečně snížil už i pro hlučnost, přednost byla v jednoduchosti motoru v jeho přístupnosti u oprav, další velká nevýhoda byla u zadních brzd, kdy se muselo používat na buben stahováku, který se nedal sehnat jen si jej udělat svépomocí, velmi špatná kvalita veškerých pryžových těsnění (to bylo též potom i u automatických praček), pro zručného motoristu se embéčko dalo velmi dobře opravovat jako např.šroubované blatíky při nabourání to bylo snadnější s výměnou, nebyla v té době ještě aplikována kvalitní ochrana spodní části karoserie, když v šedesátých letech byl masivní nástup v zimě posyp solí tak se to projevilo na korozi a používání ochranných plachet jako alespoň nějaké zlepšení ochrany vozu jako náhrady za garáž, kdy po nějaké době se ale zjistilo, že prodávaná ochranná plachta je zcela nevhodná a spíše je víc ke škodě. Pro motorizaci, ale tyto všechny mínusy a plusy měly nesmírný plus pro proškolení motoristů, každý se pomalu stal velkým odborníkem a to dnes už je jen jako krásná vzpomínka jak jsme si tenkrát s auty užívali.

4 0
možnosti

P22a60v49e17l 96R81u88s

28. 12. 2018 17:20

Uf, uf, uf: "se nebývale rozmnožili lidoví motoristé", anebo

"se vyráběl v množství menším než malém dvoudveřový tudor"

0 0
možnosti

K těm lidovým motoristů přeci patří klasický sedan, tedy standardní embéčko, které všichni znají. Ten tudor, značený MBX, byl rarita.

0 1
možnosti

Š1000 MB rok výroby 1969 bylo moje první auto, se kterým jsem jezdil od r. 1985 téměř 10 let (najeto přes 260 000 km) a dodnes na něj vzpomínám jako na to nejstylovější auto, co jsem kdy měl v ruce.

Jasně že mělo své mouchy, ale na to, co umělo a jak bylo u něj vše jednoduše a promyšleně kounstruováno, mě dodnes nepřestává překvapovat. Nestalo se mi, že bych někdy nedojel. A to jsem na cestě občas opravoval, tu výměna svíčky, tu odešla cívka, tu praskla hadička od benzínu, tu kabel ke svíčce, tu palec v rozdělovači, tu prasklá membrána v benzínové pumpě ... a šlo to! Ač motoristický lajk, problém se opravdu dal logicky najít a jednoduše opravit!

A ty dva klínové řemeny, kdo z vás to dnes má! :)

Jediné, co mne fakt štvalo byla reznoucí karoserie. To bylo jak mor ... ale zase se člověk naučil dobře laminovat, že .. ;-)

Š1000 MB jednoduše patří k automobilům, na které se nezapomíná. Neodmyslitelně patří k době, kdy Váš automobil nebyl jako dnes jen "spotřební materiál" na dobu určitou, ale patřil k Vám do rodiny ... navždy! :-)

9 2
možnosti

P71a54v22e81l 97R98u32s

28. 12. 2018 17:25

Jo, v tu dobu se generálka motoru embéčka dělala na kuchyňskem stole. K tomu výčtu závad: 2x se mi zlomila poloosa. . . .

1 0
možnosti
Foto

Poblémem embéčka a všech škodovek byl kapající olej z olejové skříně.

0 0
možnosti
Foto

A taky proděrávěné chladiče, když se do nich nalila zimní kapalina. A pojistky.

0 0
možnosti
  • Nejčtenější

Autoškoly mají povinně vyučovat holandský chvat na otevření dveří, přeje si EU

25. března 2024

Autoškoly by se měly do budoucna při výcviku nových řidičů věnovat bezpečnosti chodců a cyklistů....

Ukrajinský malíř nevzdává boj se Škodou. Spor o design zamítl i ústavní soud

28. března 2024

Malíř a designér Vladislav Vovkanič neuspěl s ústavní stížností ve sporu se společností Škoda Auto....

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

AUTOVIDEO: Čínské ferrari nemá žádné zápaďácké díly. Stovku dá za 1,9 s a stojí třetinu

24. března 2024

Čína se stále více emancipuje i v případě supersportovních aut. V poslední době se objevily...

Autorizované, nebo neautorizované servisy? Boj mezi nimi se vyostřuje

22. března 2024

Dát auto do autorizovaného, nebo neautorizovaného servisu? Věčné dilema, které nemá jednoduchou...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Číňané vycítili šanci uspět s létajícími auty, koupili práva na slovenský AirCar

27. března 2024  18:40

Čínská společnost Hebei Jianxin Flying Car Technology koupila exkluzivní práva na výrobu a...

Průkopnický fiat ukázal všem cestu. Jezdil s ním i Ferrari

29. března 2024

Italská továrna Fiat představila koncem 60. let minulého století vůz, který předběhl konkurenci a...

Dopravní policie v pohotovosti. Akce Velikonoce bude probíhat čtyři dny

28. března 2024

S cílem zabezpečit plynulost dopravy a zvýšit bezpečnost všech účastníků silničního provozu...

Xiaomi na kolech v prodeji. Čínský výrobce telefonů už nabízí svůj elektrovůz

28. března 2024,  aktualizováno  15:25

Čínský výrobce chytrých telefonů Xiaomi vstupuje na trh s elektromobily. Firma v Číně zahajuje...

Diář petrolheada: Do Mostu dorazí klenoty z Mnichova i Stuttgartu

28. března 2024

Zdá se, že i přes poslední záchvěvy je zima u konce a vládu po ní přebírá snad rovnou léto. Alespoň...