Diskuze
Před čtvrtstoletím vyjela Tatra 700, poslední osobní auto z Kopřivnice
Děkujeme za pochopení.
J66a98n 31K94r46p72e13c
cela koncepce t613 byla zastarala v den kdy vyjel prvni kus z vyrobni linky. tohle se jako jediny vyrobni podukt v osobnich vozech proste nemohlo udrzet. T700 je jen takova blbustka, nemeli prachy na homologizaci noveho auta, tak tento "model" museli temer komplet prevzit z T613. realna slo tedy maximalne tak o facelift a ne o novy model.
M33i57r64o17s85l60a29v 23S96t71e57i26n19e51r
Kdysi jsem nepřímo spolupracoval s BMW, moji přátelé tam vyvíjeli laserový automat, který měl vyřezávat blatníky seriového vozu a navařovat sportovní rozšířené, bylo to nutné kvůli předpisům pro akreditaci modelu do třídy tuším GT.
Byl předepsán minimální počet stejných vozů, což by v ruční výrobě stálo majlont.
Zajímavé bylo sdělení jednoho managera BMW, v té době na sedmičkových limusínách jako konkurenci k W140 od Daimler-Benze silně dopláceli, zde šlo o prestiž.
Vynahradili si to na proletářských BMW třídy 3, na těch hrubě vydělávali.
Tatře chyběl nějaký velkosériový vůz, jako následovník typu 57B- Hadimršky. Modernizovaná Hadimrška by sice nebyla příliš tichá, chladící voda tlumí dobře zvuk, vzduchové chlazení má svůj sound.
Dělal jsem na ní svoji řidičskou zkoušku, 1957. Ale stejně, jako bikeři, existuje i skupina automobilistů, kteří milují zvuk svého miláčka. Zajezdil jsem si později na Citroenu 2 CV (dó ševó) a i ten sotva 800 ccm- motůrek pěkně zahučel.
R93a50d68i46m 70P96o91l47á95š95e24k
Bohužel určení Tatry Kopřivnice jako výrobce čistě jen nákladních aut znemožnily jakékoliv pokračování řady 57. T603 byla výjimka, daná i tím, že byla byla v Československu jedinečná. To řada 57 nebyla.
J25i33ř62í 28Z72ý71k33a
existovat tu klasické tržní prostředí, tak T700 měla přijít cirka o 10let dřív, tedy někdy v 1985. V tom 1996 to už mělo mít jinou kastli, vymakanou bezpečnost a nějakou tu moderní výbavu. Automatku třeba od ZF. Motor ve vyšších verzích decentně přifouknutý turbem, aby to konkurovalo S8, AMG.
Vždyť to soudobé A8, nebo MB S nesahalo ani po blatníky. Jak designem, tak technikou.
Jenže nic z toho tehdejší průmysl nedokázal ani dovézt, zaplatit nebo dokonce vyrobit.
Š96i41m17o63n 58M55a25r20t88y75n21e20k
Takže od základu úplně jiné / nové auto. Jen detail, ten vývoj by se financoval jak?
R79a36d10i12m 16P44o84l60á68š91e75k
Výrobu osobních aut pohřbila samotná Tatra Kopřivnice. Od roku 1975, kdy výroba T613 začala, Tatrovka nebyla schopná dát dohromady solidní výrobní dokumentaci tohoto auta nutnou pro sériovou výrobu. Výkresy, podle kterých se dělalo a to až do ukončení výroby T613, byly spíš jen vývojové náčrtky, spousta věcí tam nebyla a závisela čistě jen na zkušenostech klíčových dělníků , řemeslných odborníků v dílnách. Taky nástroje a dílny byly z převážné většiny spíš provizorní. například lisovací nástroje na části karosérie nebyly dokončené, takže na svařovně karosérií dělníci kladivkama sklepávalí a lícovali až třícentimetrové mezery. Lakovna, která byla postavena v Příboře z investice RVHP do Tatrovky v letech 1976 - 82 nebyla nikdy zprovozněna a byla využívána jen částečně, všechny finální nástřiky metalízou byly prováděny v hale montáže T613 v opravárenském boxu postaveném pro T603 někdy v roce 1967 nebo přímo v hale na prostranství před boxem. atd atd.
Pokud Tatrovka vyráběla pro papaláše, tak to nevadilo, ale jakmile měla v devadesátých letech vyrábět pro západní trhy, kde se už taky začínaly prosazovat první normy jakosti definované a certifikované výroby, budoucí kupci požadovali auto vyrobené, mimo vlastní know how výrobce, profesionálním způsobem v čistých prostorách novodobými technologiemi, možnost exkurzí zákazníků, videa z výroby atd. To všechno Tatra nemohla poskytnout bez mnoha stovek miliónů Kč investic do technologií výroby a ty peníze Tatra neměla.
Osobní Tatra měla šanci prorazit na Západě ihned po Sametu, v roce 1990 nebo 1991, kdy výše uvedené věci nevadily a byly brány spíše jako kolorit bývalých sovětských satelitů. Tehdy byl na Západě potenciál prodávat stovky osobních T 613 ročně a tím na modernizaci technologí T613 vydělat. Té příležitosti Tatra Kopřivnice nevyužila a potom už bylo pozdě.
F45i95l60i78p 98S84i92r31o54t34e48k
Prodejem stovek, no možná spíš jen desítek, aut vydělat stovky milionů na nezbytné investice? Tomu nevěřím.
J90a22n 31P59e18t26r35z84e90l43a
tatry jsem mel rad jako kluk a vzdycky jsem si pral mit triokou 603 a i 613
D83a25v30i55d 82H86u21r64k94a
V roce 1985 jsem měl to štěstí a 613 jsem se svezl. Neuvěřitelný zážitek jet tak obrovským autem se silným motore. V roce 2019 jsem jel jako spolujezdec na akci veteránů na předním sedadle. To auto bylo děsně malé a nepohodlné. Vše je relativní. Škoda, že osobní Tatra zmizela ze světa. Mohli jsme v ČR vyrábět i něco exkluzivního.
P31e95t21r 12Š79e56b39e27s66t30a
To byl křest mrtvého dítěte! Už tehdá každý věděl, že nebude mít šanci...
Jen nechápu, jak se někdo může radovat z “veterána” který byl už v době vzniku zastaralý a neměl šanci se prosadit. Jen proto jich vzniklo tak málo.
R88a23d78i51m 96P28o59l74á76š57e90k
V roce 1994 - 95 bylo dávno pozdě.
Ale hned po sametu 1989 měla Tatra Kopřivnice velkou šanci, protože osobní tatrovky byly na Západě díky několika emigrantům velmi dobře známy. V Británii vyšla kniha o osobních tatrovkách, v USA byly Ledwinkovy osobní tatrovky známy ve veteránských kruzích.
Ale bohužel tehdejší vedení Tatry Kopřivnice tuto příležitost nevidělo.
Stejně jako o nějaký rok později nevidělo příležitost ve výrobě dodávkových automobilů pro začínající podnikatelský boom.
J30a74n 14V94á21c73l38a36v33í38k
Nepřevzít to Němci, asi by AZNP potkal podobný osud.
Číňanům jsme předali automobilový byznys na zlatém podnosu, říká šéf Brano
„Evropa směřuje ke skanzenu, Číňanům jsme předali byznys na zlatém podnosu,“ říká o vývoji...
Tatra má nejmladšího šéfa vývoje v historii, třicetiletého veteránistu
Od počátku března nově zastává pozici ředitele výzkumu a vývoje společnosti Tatra Trucks Jakub...
{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}
{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}
Slovenská superstar Kabaň namaluje auta pro Číňany. Dohlédne i na tvary MG
Premium Na otázku, co bude s designérem Jozefem Kabaněm poté, co skončil v odkladišti stylistů Volkswagenu...
Exota z bazaru se není třeba bát, SsangYong Korando postavili festovně
Premium Když se řekne SsangYong Korando, mnoho lidí sice ví, že je to nějaké auto, ale vlastně ani nevědí,...
{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}
{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}
VW chystá restart v Číně. Nový koncept jsme prozkoumali jako jediní na světě
Exkluzivně Andreas Mindt, obrovský sympaťák a nadšený autař s šéfdesignérskou tužkou značky Volkswagen obchází...
Toyota slaví, je novou dvojkou českého trhu
Domácí automobilka Škoda Auto je prakticky neotřesitelnou jedničkou českého trhu s novými...
Test prodejců aut: Za hvězdy, exoty i nuly. Ani milion nezaručí respekt
Premium I když automobilky odvážně plánují strategie, jak si podmaní české zákazníky, takříkajíc skutek...
První jízda novou Dacia Duster. Odolný klasik dostal místo dieselu hybrid
Dacia Duster prošla ve třetí generaci výraznou proměnou. I přes citelné změny v ceníku a nabídce...
KOMENTÁŘ: Do parkovací války se zapojují aktivisté, politici i městské části
Premium Parkovací barikády mají dvě strany. Na jedné jsou ti, kteří chtějí parkovat na ulici tak, jak jsou...
Akční letáky
Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!