Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Diskuze

Před čtvrtstoletím vyjela Tatra 700, poslední osobní auto z Kopřivnice

Limuzína Tatra 700, která se představila veřejnosti 9. dubna 1996, byla poslední evolucí známého modelu 613. Tým kolem šéfkonstruktéra Miroslava Staroně ji postavil za rok. Sedmistovek nevyrobili v Kopřivnici ani sto, dnes je to vzácný unikát.
Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.
JK

J66a98n 31K94r46p72e13c

10. 4. 2021 14:36

cela koncepce t613 byla zastarala v den kdy vyjel prvni kus z vyrobni linky. tohle se jako jediny vyrobni podukt v osobnich vozech proste nemohlo udrzet. T700 je jen takova blbustka, nemeli prachy na homologizaci noveho auta, tak tento "model" museli temer komplet prevzit z T613. realna slo tedy maximalne tak o facelift a ne o novy model.

1 0
možnosti
Foto

Kdysi jsem nepřímo spolupracoval s BMW, moji přátelé tam vyvíjeli laserový automat, který měl vyřezávat blatníky seriového vozu a navařovat sportovní rozšířené, bylo to nutné kvůli předpisům pro akreditaci modelu do třídy tuším GT.

Byl předepsán minimální počet stejných vozů, což by v ruční výrobě stálo majlont.

Zajímavé bylo sdělení jednoho managera BMW, v té době na sedmičkových limusínách jako konkurenci k W140 od Daimler-Benze silně dopláceli, zde šlo o prestiž.

Vynahradili si to na proletářských BMW třídy 3, na těch hrubě vydělávali.

Tatře chyběl nějaký velkosériový vůz, jako následovník typu 57B- Hadimršky. Modernizovaná Hadimrška by sice nebyla příliš tichá, chladící voda tlumí dobře zvuk, vzduchové chlazení má svůj sound.

Dělal jsem na ní svoji řidičskou zkoušku, 1957. Ale stejně, jako bikeři, existuje i skupina automobilistů, kteří milují zvuk svého miláčka. Zajezdil jsem si později na Citroenu 2 CV (dó ševó) a i ten sotva 800 ccm- motůrek pěkně zahučel.

1 1
možnosti
RP

Bohužel určení Tatry Kopřivnice jako výrobce čistě jen nákladních aut znemožnily jakékoliv pokračování řady 57. T603 byla výjimka, daná i tím, že byla byla v Československu jedinečná. To řada 57 nebyla.

0 0
možnosti
JZ

J25i33ř62í 28Z72ý71k33a

9. 4. 2021 17:33

existovat tu klasické tržní prostředí, tak T700 měla přijít cirka o 10let dřív, tedy někdy v 1985. V tom 1996 to už mělo mít jinou kastli, vymakanou bezpečnost a nějakou tu moderní výbavu. Automatku třeba od ZF. Motor ve vyšších verzích decentně přifouknutý turbem, aby to konkurovalo S8, AMG.

Vždyť to soudobé A8, nebo MB S nesahalo ani po blatníky. Jak designem, tak technikou.

Jenže nic z toho tehdejší průmysl nedokázal ani dovézt, zaplatit nebo dokonce vyrobit.

8 0
možnosti
Foto

Takže od základu úplně jiné / nové auto. Jen detail, ten vývoj by se financoval jak? ;-D

0 0
možnosti
RP

Výrobu osobních aut pohřbila samotná Tatra Kopřivnice. Od roku 1975, kdy výroba T613 začala, Tatrovka nebyla schopná dát dohromady solidní výrobní dokumentaci tohoto auta nutnou pro sériovou výrobu. Výkresy, podle kterých se dělalo a to až do ukončení výroby T613, byly spíš jen vývojové náčrtky, spousta věcí tam nebyla a závisela čistě jen na zkušenostech klíčových dělníků , řemeslných odborníků v dílnách. Taky nástroje a dílny byly z převážné většiny spíš provizorní. například lisovací nástroje na části karosérie nebyly dokončené, takže na svařovně karosérií dělníci kladivkama sklepávalí a lícovali až třícentimetrové mezery. Lakovna, která byla postavena v Příboře z investice RVHP do Tatrovky v letech 1976 - 82 nebyla nikdy zprovozněna a byla využívána jen částečně, všechny finální nástřiky metalízou byly prováděny v hale montáže T613 v opravárenském boxu postaveném pro T603 někdy v roce 1967 nebo přímo v hale na prostranství před boxem. atd atd.

Pokud Tatrovka vyráběla pro papaláše, tak to nevadilo, ale jakmile měla v devadesátých letech vyrábět pro západní trhy, kde se už taky začínaly prosazovat první normy jakosti definované a certifikované výroby, budoucí kupci požadovali auto vyrobené, mimo vlastní know how výrobce, profesionálním způsobem v čistých prostorách novodobými technologiemi, možnost exkurzí zákazníků, videa z výroby atd. To všechno Tatra nemohla poskytnout bez mnoha stovek miliónů Kč investic do technologií výroby a ty peníze Tatra neměla.

Osobní Tatra měla šanci prorazit na Západě ihned po Sametu, v roce 1990 nebo 1991, kdy výše uvedené věci nevadily a byly brány spíše jako kolorit bývalých sovětských satelitů. Tehdy byl na Západě potenciál prodávat stovky osobních T 613 ročně a tím na modernizaci technologí T613 vydělat. Té příležitosti Tatra Kopřivnice nevyužila a potom už bylo pozdě.

7 0
možnosti
FS

Prodejem stovek, no možná spíš jen desítek, aut vydělat stovky milionů na nezbytné investice? Tomu nevěřím.

0 0
možnosti
JP

tatry jsem mel rad jako kluk a vzdycky jsem si pral mit triokou 603 a i 613

0 0
možnosti
DH

V roce 1985 jsem měl to štěstí a 613 jsem se svezl. Neuvěřitelný zážitek jet tak obrovským autem se silným motore. V roce 2019 jsem jel jako spolujezdec na akci veteránů na předním sedadle. To auto bylo děsně malé a nepohodlné. Vše je relativní. Škoda, že osobní Tatra zmizela ze světa. Mohli jsme v ČR vyrábět i něco exkluzivního.

0 0
možnosti

To byl křest mrtvého dítěte! Už tehdá každý věděl, že nebude mít šanci...

Jen nechápu, jak se někdo může radovat z “veterána” který byl už v době vzniku zastaralý a neměl šanci se prosadit. Jen proto jich vzniklo tak málo.

2 0
možnosti
RP

V roce 1994 - 95 bylo dávno pozdě.

Ale hned po sametu 1989 měla Tatra Kopřivnice velkou šanci, protože osobní tatrovky byly na Západě díky několika emigrantům velmi dobře známy. V Británii vyšla kniha o osobních tatrovkách, v USA byly Ledwinkovy osobní tatrovky známy ve veteránských kruzích.

Ale bohužel tehdejší vedení Tatry Kopřivnice tuto příležitost nevidělo.

Stejně jako o nějaký rok později nevidělo příležitost ve výrobě dodávkových automobilů pro začínající podnikatelský boom.

2 0
možnosti
JV

Nepřevzít to Němci, asi by AZNP potkal podobný osud.

3 0
možnosti
  • Nejčtenější

Číňanům jsme předali automobilový byznys na zlatém podnosu, říká šéf Brano

17. dubna 2024,  aktualizováno  18.4 16:25

„Evropa směřuje ke skanzenu, Číňanům jsme předali byznys na zlatém podnosu,“ říká o vývoji...

Tatra má nejmladšího šéfa vývoje v historii, třicetiletého veteránistu

23. dubna 2024

Od počátku března nově zastává pozici ředitele výzkumu a vývoje společnosti Tatra Trucks Jakub...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Slovenská superstar Kabaň namaluje auta pro Číňany. Dohlédne i na tvary MG

23. dubna 2024

Premium Na otázku, co bude s designérem Jozefem Kabaněm poté, co skončil v odkladišti stylistů Volkswagenu...

Exota z bazaru se není třeba bát, SsangYong Korando postavili festovně

22. dubna 2024

Premium Když se řekne SsangYong Korando, mnoho lidí sice ví, že je to nějaké auto, ale vlastně ani nevědí,...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

VW chystá restart v Číně. Nový koncept jsme prozkoumali jako jediní na světě

24. dubna 2024

Exkluzivně Andreas Mindt, obrovský sympaťák a nadšený autař s šéfdesignérskou tužkou značky Volkswagen obchází...

Toyota slaví, je novou dvojkou českého trhu

26. dubna 2024

Domácí automobilka Škoda Auto je prakticky neotřesitelnou jedničkou českého trhu s novými...

Test prodejců aut: Za hvězdy, exoty i nuly. Ani milion nezaručí respekt

26. dubna 2024

Premium I když automobilky odvážně plánují strategie, jak si podmaní české zákazníky, takříkajíc skutek...

První jízda novou Dacia Duster. Odolný klasik dostal místo dieselu hybrid

25. dubna 2024

Dacia Duster prošla ve třetí generaci výraznou proměnou. I přes citelné změny v ceníku a nabídce...

KOMENTÁŘ: Do parkovací války se zapojují aktivisté, politici i městské části

25. dubna 2024

Premium Parkovací barikády mají dvě strany. Na jedné jsou ti, kteří chtějí parkovat na ulici tak, jak jsou...

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!