Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

10 let stabilizačního systému ESP

  15:16aktualizováno  15:16
Před deseti lety se do sériové výroby dostal elektronický stabilizační program (ESP). Aktivní bezpečnostní systém firmy Bosch zpočátku dostávaly automobily nejvyšších kategorií. Elektronický strážce, který pomáhá řidiči udržet v kritických situacích požadovanou jízdní stopu, se ale rychle rozšířil i do ostatních tříd.

„Studie jednoznačně prokázaly, že díky těmto bezpečnostním systémům se počet dopravních nehod, při kterých řidiči bez vlivu dalších účastníků silničního provozu ztratí kontrolu nad vozidlem, sníží až o 50 procent", říká Wolfgang Drees, který má podvozkové systémy u Bosche na starosti.

Stále více ESP
Vybavenost nových aut elektronickým andělem strážným je v jednotlivých zemích rozdílná. V roce 2004 bylo v Německu vybaveno systémem ESP asi 64 procent všech nově vyrobených vozů, ve Francii mělo ESP asi 39 procent nových osobních automobilů.

Vše začalo vylepšením ABS

V roce 1983 začali vývojáři uvažovat o vylepšení stability vozidla při plném brzdění optimálním seřízením ABS. Bosch začal na systému pracovat a v roce 1987 podal žádost o jeho patentování. V letech 1990/1991 rozšířili inženýři funkci systému na ostatní jízdní stavy a v březnu 1995 se ESP začalo sériově vyrábět.

V Evropě dostalo ESP v tomto období asi 36 procent aut. V Japonsku a Severní Americe je míra vybavení stabilizačními systémy prozatím nižší: ve Spojených státech asi 10 procent a v Japonsku ještě méně.

Toyota vyhodnotila přibližně jeden milion dopravních nehod, při kterých došlo ke zranění osob. Z výsledků vyplynulo, že sériové zavedení stabilizačního systému by mohlo počet těžkých nehod způsobených řidičem zredukovat na polovinu.

Losi, mercedes a ESP

Za rychlým rozšířením stabilizačních systémů stojí losí test, který v roce 1997 zarmoutil automobilku Mercedes. Švédští novináři převrátili v průběhu testu stability  tehdejší žhavou novinku: Mercedes třídy A. Automobilka díky tomu na krátkou dobu dokonce zastavila výrobu "Áček", řešení problému přinesla montáž stabilizačního systému ESP.
Studie amerického úřadu pro bezpečnost na silnicích (National Highway Traffic Safety Administration - NHTSA) říká, že u osobních vozidel v USA, které byly v období mezi roky 1997 a 2002 sériově vybaveny stabilizačním systémem, je počet nehod způsobených řidičem v průměru o 35 procent nižší než u srovnatelné skupiny stejných modelů před zavedením ESP. Počet nehod způsobených řidičem se smrtelnými následky se snížil o 30 procent. Ve třídách vozů SUV  poklesl počet nehod způsobených řidičem podle studie dokonce o 67 procent, počet smrtelných nehod o 63 procent.

Poslední generace stabilizačních systémů dnes zvládá kromě svých základních úkolů (zamezení smyku, protiblokovací systém a regulace prokluzu) také další funkce.

SUVčka dostala „Hill Descent Control“, který při sjezdu z prudkého kopce udržuje konstantní rychlost. Následují funkce snižující nebezpečí převrhnutí, nebo ochrana proti rozkývání přívěsů.

ESP pomáhá řidičům i při rozjezdech do kopce. Po uvolnění brzdového pedálu ponechá až 2 sekundy zabrzděná kola a zamezí tak nechtěnému couvnutí.

Elektronické stabilizační systémy
(ESP = DSC = AHS = PSM = VSC = VDC)

Elektronické stabilizační systémy mají za úkol zajistit bezpečné chování vozu v mezních situacích, zejména při průjezdech zatáček, nebo na kluzkém povrchu. Stabilizační systém během jízdy vyhodnocuje množství parametrů. V případě, že hrozí nebezpečí smyku systém přibrzďuje jednotlivá kola a je tak schopen - v rámci fyzikálních zákonů - vůz vrátit do původního směru.

Jízdní situace je vyhodnocována z údajů o příčném zrychlení a otáčení vozu okolo svislé osy. Pokud systém zjistí odchylku od standardních hodnot, ESP zasáhne. Upraví se točivý moment motoru a je přibrzděno jedno nebo více kol, čímž se odstraní nežádoucí pohyb vozidla.

Stabilizační systém umí korigovat nedotáčivost a přetáčivost vozu při jízdě v zatáčkách. Nedotáčivost je korigována přibrzděním zadního vnitřního kola. Při přetáčivosti se přibrzďuje přední vnější kolo.

Zmáčknutí magického tlačítka s označením DSC pošle na dovolenou elektronické strážné anděly.

Autoři: ,




Nejčtenější

Ford Fiesta
Prodeje malých aut rostou, Evropané si dopřávají dražší provedení

S 1,8 milionu prodaných vozů je kategorie malých aut v prvním pololetí letošního roku stále nejpopulárnější automobilovou třídou. Ale není tomu tak díky ceně,...  celý článek

Turbodiesel V6 TDI koncernu Volkswagen
Podle kapitánů automobilového průmyslu není diesel žádná mrtvola

Diesely rozhodně nejsou ze hry, shodují se výrobci aut i jejich dodavatelé. Do vývoje naftových motorů v uplynulých letech investoval autoprůmysl obrovské...  celý článek

Kdo peče s kým a kdo koho vlastní v automobilovém průmyslu?
Kdo komu patří: přehledný průvodce automobilkami

Letošní prodej Opelu společnosti PSA opět změnil situaci na poli automobilových koncernů a aliancí. Kdo peče s kým? A kdo koho vlastní? Připravili jsme velký...  celý článek

Test zimních pneumatik pro SUV
Suverenita SUV je v zimě zrádná. Pohon všech kol zimní gumy nenahradí

„Kvalitní zimní pneumatiky jsou bezpodmínečně nutné i u pohonu všech kol,“ varují odborníci, kteří otestovali pláště pro velká SUV v rozměru 235/55 R 17. Ty...  celý článek

(Ilustrační snímek)
Nová Dieselgate, tentokrát u kamionů. Německo loví podvádějící dopravce

Řada velkých nákladních aut podle všeho jezdí i na našich silnicích s odpojeným systémem čištění výfukových plynů. Stačí k tomu krabička z internetu za 80 eur....  celý článek

Další z rubriky

Veteránský závod Pražská noblesa
OBRAZEM: Pražská noblesa je závod, kde nevyhrává nejrychlejší

Rekordních 144 historických automobilů a motocyklů soutěžilo o uplynulém víkendu v pražské Jeremenkově ulici v závodě v pravidelnosti do vrchu. Na trať směly...  celý článek

Řidič, volant, řízení
Jezdíte v autě, nebo latríně? Ukliďte si i klimatizaci

Čas prosezený v autě už pomalu konkuruje tomu strávenému v obývacím pokoji na gauči. Za volantem tráví většina řidičů takovou dobu, že na čtyřech kolech jedí,...  celý článek

Ford Fiesta
Prodeje malých aut rostou, Evropané si dopřávají dražší provedení

S 1,8 milionu prodaných vozů je kategorie malých aut v prvním pololetí letošního roku stále nejpopulárnější automobilovou třídou. Ale není tomu tak díky ceně,...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.