10 let stabilizačního systému ESP

  15:16aktualizováno  15:16
Před deseti lety se do sériové výroby dostal elektronický stabilizační program (ESP). Aktivní bezpečnostní systém firmy Bosch zpočátku dostávaly automobily nejvyšších kategorií. Elektronický strážce, který pomáhá řidiči udržet v kritických situacích požadovanou jízdní stopu, se ale rychle rozšířil i do ostatních tříd.

„Studie jednoznačně prokázaly, že díky těmto bezpečnostním systémům se počet dopravních nehod, při kterých řidiči bez vlivu dalších účastníků silničního provozu ztratí kontrolu nad vozidlem, sníží až o 50 procent", říká Wolfgang Drees, který má podvozkové systémy u Bosche na starosti.

Stále více ESP
Vybavenost nových aut elektronickým andělem strážným je v jednotlivých zemích rozdílná. V roce 2004 bylo v Německu vybaveno systémem ESP asi 64 procent všech nově vyrobených vozů, ve Francii mělo ESP asi 39 procent nových osobních automobilů.

Vše začalo vylepšením ABS

V roce 1983 začali vývojáři uvažovat o vylepšení stability vozidla při plném brzdění optimálním seřízením ABS. Bosch začal na systému pracovat a v roce 1987 podal žádost o jeho patentování. V letech 1990/1991 rozšířili inženýři funkci systému na ostatní jízdní stavy a v březnu 1995 se ESP začalo sériově vyrábět.

V Evropě dostalo ESP v tomto období asi 36 procent aut. V Japonsku a Severní Americe je míra vybavení stabilizačními systémy prozatím nižší: ve Spojených státech asi 10 procent a v Japonsku ještě méně.

Toyota vyhodnotila přibližně jeden milion dopravních nehod, při kterých došlo ke zranění osob. Z výsledků vyplynulo, že sériové zavedení stabilizačního systému by mohlo počet těžkých nehod způsobených řidičem zredukovat na polovinu.

Losi, mercedes a ESP

Za rychlým rozšířením stabilizačních systémů stojí losí test, který v roce 1997 zarmoutil automobilku Mercedes. Švédští novináři převrátili v průběhu testu stability  tehdejší žhavou novinku: Mercedes třídy A. Automobilka díky tomu na krátkou dobu dokonce zastavila výrobu "Áček", řešení problému přinesla montáž stabilizačního systému ESP.
Studie amerického úřadu pro bezpečnost na silnicích (National Highway Traffic Safety Administration - NHTSA) říká, že u osobních vozidel v USA, které byly v období mezi roky 1997 a 2002 sériově vybaveny stabilizačním systémem, je počet nehod způsobených řidičem v průměru o 35 procent nižší než u srovnatelné skupiny stejných modelů před zavedením ESP. Počet nehod způsobených řidičem se smrtelnými následky se snížil o 30 procent. Ve třídách vozů SUV  poklesl počet nehod způsobených řidičem podle studie dokonce o 67 procent, počet smrtelných nehod o 63 procent.

Poslední generace stabilizačních systémů dnes zvládá kromě svých základních úkolů (zamezení smyku, protiblokovací systém a regulace prokluzu) také další funkce.

SUVčka dostala „Hill Descent Control“, který při sjezdu z prudkého kopce udržuje konstantní rychlost. Následují funkce snižující nebezpečí převrhnutí, nebo ochrana proti rozkývání přívěsů.

ESP pomáhá řidičům i při rozjezdech do kopce. Po uvolnění brzdového pedálu ponechá až 2 sekundy zabrzděná kola a zamezí tak nechtěnému couvnutí.

Elektronické stabilizační systémy
(ESP = DSC = AHS = PSM = VSC = VDC)

Elektronické stabilizační systémy mají za úkol zajistit bezpečné chování vozu v mezních situacích, zejména při průjezdech zatáček, nebo na kluzkém povrchu. Stabilizační systém během jízdy vyhodnocuje množství parametrů. V případě, že hrozí nebezpečí smyku systém přibrzďuje jednotlivá kola a je tak schopen - v rámci fyzikálních zákonů - vůz vrátit do původního směru.

Jízdní situace je vyhodnocována z údajů o příčném zrychlení a otáčení vozu okolo svislé osy. Pokud systém zjistí odchylku od standardních hodnot, ESP zasáhne. Upraví se točivý moment motoru a je přibrzděno jedno nebo více kol, čímž se odstraní nežádoucí pohyb vozidla.

Stabilizační systém umí korigovat nedotáčivost a přetáčivost vozu při jízdě v zatáčkách. Nedotáčivost je korigována přibrzděním zadního vnitřního kola. Při přetáčivosti se přibrzďuje přední vnější kolo.

Zmáčknutí magického tlačítka s označením DSC pošle na dovolenou elektronické strážné anděly.

Autoři: ,

Nejčtenější

Evropa si schválila elektrická nákladní auta, výrobci jsou zděšeni

Prototyp elektrického tahače Tesla Semi

Evropský parlament schválil výrazné snížení emisních limitů pro nákladní vozidla. Postup je podobně agresivní jako v...

Německé továrny VW přejdou na elektro, Passat vyrobí Škoda v Kvasinách

Volkswagen I.D. Vision

Po roce 2020 se budou v německých továrnách Volkswagenu vyrábět statisíce elektroaut. První bude model ze Cvikova. Z...

Ford hledá partnery pro cestu z mizérie. Jedná s Volkswagenem

Dav návštěvníků a novinářů na autosalonu Auto China v Pekingu během show...

Americký Ford a německý koncern VW s tím mají zkušenosti. Sdílení techniky, platformy a motorů si vyzkoušely desítky...

Autofotka týdne: Nákladní vůz bez řidiče nastoupil do práce

Autonomní elektrický nákladní vůz T-pod v akci na překladišti v Jönköpingu

Einride je švédský, jen dva roky mladý start-up, který postavil elektrický robotický nákladní vůz T-Pod. Futuristický...

Nové dvoukolové Formule 1 mají křídla a přes 215 koní

Novinka Ducati Panigale V4R

Vývoj materiálů, technologií a elektroniky stále posouvá hranice dnešních sportovních motocyklů. Za půl milionu si...

Další z rubriky

Německé továrny VW přejdou na elektro, Passat vyrobí Škoda v Kvasinách

Volkswagen I.D. Vision

Po roce 2020 se budou v německých továrnách Volkswagenu vyrábět statisíce elektroaut. První bude model ze Cvikova. Z...

Re.volt: Sdílenou elektrickou myš neprohánějte ostrými zatáčkami

Re.volt je maličké vozítko, je dlouhé pouhých 2,5 metru, takže se dá zaparkovat...

Potkáte je na ulici a můžete si je půjčit, ale není to hned. Cena je docela rozumná a jízda je silný zážitek....

Do zimního už máte mít přezuto. Víte, jak zimní gumy poznáte?

Ilustrační snímek

Doba přezouvání do zimního obutí je v plném proudu. Od začátku listopadu platí povinnost mít na autě zimní pneumatiky v...

Najdete na iDNES.cz