Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Autofotka týdne: První škodovka se předvedla nejprve Rakušanům

Dřevěná kola, táhla, výkon sedm koní a francouzské jméno. Voiturette A byl vůbec prvním autem značky Laurin & Klement a pro její zakladatele šlo o splněný sen. Po deseti letech výroby velocipedů a motocyklů se továrna z Mladé Boleslavi definitivně zařadila mezi výrobce automobilů a dnes patří mezi nejstarší značky vůbec.
První automobil vyrobený v Mladé Boleslavi se v říjnu 1905 objevil na stránkách renomovaného časopisu Allgemeine Automobil-Zeitung.

První automobil vyrobený v Mladé Boleslavi se v říjnu 1905 objevil na stránkách renomovaného časopisu Allgemeine Automobil-Zeitung. | foto: Škoda Auto

Dne 29. října 1905 se v renomovaném motoristickém časopisu Allgemeine Automobil-Zeitung objevila vůbec první oficiální fotografie vozu Laurin & Klement Voiturette A s informací o brzkém uvedení na trh.

Deset let po založení společnosti L&K na výrobu velocipedů a šest let po vzniku prvního motocyklu se díky novému vozidlu o výkonu sedm koňských sil společnost stala výrobcem osobních automobilů.

Jméno Voiturette A vycházelo z francouzské zdrobněliny pro vozítko, malé auto. Krátce po zveřejnění prvních fotografií a prvních zkušebních jízdách byl zahájen prodej. Konstrukce vozu Laurin & Klement Voiturette A měla uspořádání s chladičem umístěným před motorem a skloněným sloupkem řízení.

Pohon zajišťoval čtyřdobý kapalinou chlazený vidlicový dvouválec o objemu 1 005 cm3 s výkonem 5,2 kW (7 koní), který umožňoval dosažení rychlosti až 40 km/h. Převodovka byla třístupňová se zpětným chodem, spojka měla v té době tradiční kožené obložení a automobil vážil přibližně půl tuny. Vyrobeno bylo nejméně 44 exemplářů typu Voiturette A.

Voiturette A byl vůbec prvním automobilem značky Laurin & Klement.

„Čechy jsou jednou z kolébek automobilu. Pánové Laurin s Klementem položili díky svým znalostem, odvaze a ráznosti základy dnešního úspěchu naší společnosti,“ říká Bohdan Wojnar, člen představenstva Škoda Auto.

Řidič až na druhém místě

Myšlenkou změny orientace výroby od jízdních kol a motocyklů směrem k automobilům se Laurin s Klementem zabývali již od roku 1900, kdy bylo v jejich oficiálním prospektu na motocykly značky Slavia doslova uvedeno: „Laurin & Klement, továrna velocipedů, motocyklů a automobilů Slavia, Mladá Boleslav (Království České).“

Cesta k prvnímu automobilu z Mladé Boleslavi byla ještě dlouhá, ale už tehdy se začaly objevovat první konstrukční variace na téma dvoustopého vozidla. V Praze byl například 1. července 1900 představen quadricykl, u kterého spolujezdec seděl vepředu o něco níže před řidičem.

Voiturette A byl vůbec prvním automobilem značky Laurin & Klement.

O rok později se na vídeňské automobilové výstavě objevila další čtyřkolka, avšak již s volantem místo řídítek. Kresba možného prvního automobilu se objevila také na zdi mladoboleslavské továrny, a to už v roce 1902, přičemž na září 1903 se pak datuje fotografie zachycující před branami továrny čtyřmístný vůz, za jehož volantem seděl podle dobových zdrojů sám Václav Klement.

Zlomový rok

Řada vývojových stupňů přinesla své ovoce v roce 1905 a vyústila v první sériový automobil. Nejprve byl během dubnového autosalonu v pražském Průmyslovém paláci představen automobilový motor – dvouválec do V. Výroba vlastního vozu byla na spadnutí.

Voiturette A byl vůbec prvním automobilem značky Laurin & Klement.

Ve stejném roce pak byly zhotoveny patrně dva funkční exempláře celého vozu Voiturette A, které byly podrobovány jízdním zkouškám. Díky tomu se také 29. října 1905 jeden z nich dostal i na stránky prestižního vídeňského motoristického týdeníku Allgemeine Automobil-Zeitung, který uvádí nejen brzké uvedení na trh, ale také o automobilu hovoří jako o voiturettě, čímž potvrzuje označení prvního automobilu vyrobeného v Mladé Boleslavi. Stejná fotografie s dalšími doplňujícími informacemi se koncem roku 1905 objevila také na titulní straně českého týdeníku Sport a hry.

Co začalo v roce 1905 vozem Laurin & Klement Voiturette A, se do dnešních dnů rozvinulo v mezinárodně aktivní automobilku, která nabízí přibližně 40 variant automobilů a která od roku 1905 vyrobila více než 17 milionů vozů.

  • Nejčtenější

Číňanům jsme předali automobilový byznys na zlatém podnosu, říká šéf Brano

17. dubna 2024,  aktualizováno  18.4 16:25

„Evropa směřuje ke skanzenu, Číňanům jsme předali byznys na zlatém podnosu,“ říká o vývoji...

Tatra má nejmladšího šéfa vývoje v historii, třicetiletého veteránistu

23. dubna 2024

Od počátku března nově zastává pozici ředitele výzkumu a vývoje společnosti Tatra Trucks Jakub...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Slovenská superstar Kabaň namaluje auta pro Číňany. Dohlédne i na tvary MG

23. dubna 2024

Premium Na otázku, co bude s designérem Jozefem Kabaněm poté, co skončil v odkladišti stylistů Volkswagenu...

Exota z bazaru se není třeba bát, SsangYong Korando postavili festovně

22. dubna 2024

Premium Když se řekne SsangYong Korando, mnoho lidí sice ví, že je to nějaké auto, ale vlastně ani nevědí,...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Test prodejců aut: Za hvězdy, exoty i nuly. Ani milion nezaručí respekt

26. dubna 2024

Premium I když automobilky odvážně plánují strategie, jak si podmaní české zákazníky, takříkajíc skutek...

Toyota slaví, je novou dvojkou českého trhu

26. dubna 2024

Domácí automobilka Škoda Auto je prakticky neotřesitelnou jedničkou českého trhu s novými...

Test prodejců aut: Za hvězdy, exoty i nuly. Ani milion nezaručí respekt

26. dubna 2024

Premium I když automobilky odvážně plánují strategie, jak si podmaní české zákazníky, takříkajíc skutek...

První jízda novou Dacia Duster. Odolný klasik dostal místo dieselu hybrid

25. dubna 2024

Dacia Duster prošla ve třetí generaci výraznou proměnou. I přes citelné změny v ceníku a nabídce...

KOMENTÁŘ: Do parkovací války se zapojují aktivisté, politici i městské části

25. dubna 2024

Premium Parkovací barikády mají dvě strany. Na jedné jsou ti, kteří chtějí parkovat na ulici tak, jak jsou...

Samoživitelka skončila v nemocnici a čtvrt roku nemohla pracovat
Samoživitelka skončila v nemocnici a čtvrt roku nemohla pracovat

Téměř deset miliard korun – tolik jen za loňský rok poslaly pojišťovny lidem za úrazy, závažná onemocnění či úmrtí. Životní pojištění pomohlo za...

Bývalý fitness trenér Kavalír zrušil asistovanou sebevraždu, manželka je těhotná

Bývalý fitness trenér Jan Kavalír (33) trpí osmým rokem amyotrofickou laterální sklerózou. 19. dubna tohoto roku měl ve...

Herečka Hunter Schaferová potvrdila románek se španělskou zpěvačkou

Americká herečka Hunter Schaferová potvrdila domněnky mnoha jejích fanoušků. A to sice, že před pěti lety opravdu...

Největší mýty o zubní hygieně, kvůli kterým si můžete zničit chrup

Možná si myslíte, že se v péči o zuby orientujete dost dobře, přesto v této oblasti stále ještě existuje spousta...

Tenistka Markéta Vondroušová se po necelých dvou letech manželství rozvádí

Sedmá hráčka světa a aktuální vítězka nejprestižnějšího turnaje světa Wimbledonu, tenistka Markéta Vondroušová (24), se...

Za vytlačení z linky do Brna musí Student Agency zaplatit náhradu 21 milionů

Společnost Student Agency provozující autobusy a vlaky pod označením RegioJet musí zaplatit bývalému konkurentovi 21...