13. Zemní plyn je v motorismu bezpečnější než jiné palivo

- V seriálu o využití propan-butanu a zemního plynu k pohonu automobilů už potřetí přinášíme odpovědi na dotazy čtenářů. Odpovídáme ve spolupráci s šéfem technického odboru Pražské plynárenské a jediným českým zástupcem v pracovní skupině k využití plynu v dopravě Mezinárodní plynárenské unie Janem Žákovcem a Tomášem Hanzlem, předsedou LPG klubu v Brandýse nad Orlicí.

Z fotografií otištěných v MF DNES jsem pochopil, že nádrže na zemní plyn jsou zhruba o polovinu větší než nádrže na propan-butan, a přitom auta poháněná zemním plynem ujedou na jednu nádrž jen asi poloviční vzdálenost. Můžete to srozumitelně vysvětlit?
Jiří Janda, Brno
Jan Žákovec: Propan-butan sloužící k pohonu motorových vozidel je kapalný, zatímco zemní plyn určený k témuž účelu je stlačený na tlak 200 až 220 atmosfér. V tuzemsku obvyklá nádrž na zemní plyn je tedy ocelová, silnostěnná tlaková nádoba, těžší než ta, která slouží propan-butanu. Do sedmdesátilitrové nádrže se při stlačení na 200 až 220 atmosfér vejde 16 metrů krychlových zemního plynu, čemuž odpovídá 16 litrů benzinu. Tím se u auta poháněného zemním plynem dostáváme k dojezdu 200 až 250 kilometrů na jednu nádrž. Výhodou kapalného propan-butanu přitom zůstává, že do padesátilitrové nádrže lze tankovat zhruba 40 litrů, což stačí na čtyři stovky kilometrů. Automobilky, které sériově vyrábějí auta na zemní plyn, se snaží zvětšit jejich dojezdovou vzdálenost. Třeba Volvo u modelu S 80 sází na tři menší nádrže z kompozitních materiálů, které do celkového objemu sta litrů pojmou zemní plyn na tři stovky kilometrů. V autě dále zůstává třicetilitrová benzinová nádrž, která umožní zhruba 330 kilometrů jízdy. Dalším řešením, které se už uplatňuje kupříkladu v USA, bude zkapalněný zemní plyn.

Jsem z Prahy, která je jedním z prvních sedmi míst s veřejnými čerpacími stanicemi zemního plynu. Ten bych rád jako nejlevnější z dostupných pohonných hmot využíval, ale mám obavy z výbuchu.
Karel Zídek, Praha 5
Jan Žákovec: Žádný strach není na místě, zemní plyn je dokonce bezpečnější než konkurenční pohonné hmoty. Na rozdíl od nich je lehčí než vzduch, takže v případě jakkoliv málo pravděpodobného konfliktu s únikem by se odpařil, zatímco benzin či propan-butan by zůstaly při zemi. Také zápalná teplota zemního plynu je ve srovnání s benzinem dvojnásobná. Navíc proti plechovým benzinovým nádržím je zemní plyn v maximálně pevných tlakových nádobách. Nepřekvapila například zkušenost ze 6. června 1990 z holandského Utrechtu: při velkém požáru autobusových garáží shořely naftové vozy do posledního, zatímco nádrže autobusů na zemní plyn nijak neutrpěly.

V MF DNES jste představili Renaulta Mégane, který má nádrž na propan-butan v prostoru pro rezervní kolo a nepřichází tak o cenné místo v zavazadlovém prostoru. Mohu něco podobného uplatnit ve Škodě Favorit?
Josef Řeřicha, Jihlava
Tomáš Hanzl: V současné době kompetentní místa řeší technické podmínky umístění rezervního kola, když na jeho místě bude nádrž. Zatímco v cizině již rezervní kolo není povinné, zdejší předpisy na něm trvají. Další otázkou je nutnost umístění nádrže 40 centimetrů od nárazníku. Zatím vše nasvědčuje tomu, že nádrž místo rezervy bude eventuálně možné využít u některých zahraničních automobilů a u Škody Forman či Felicia kombi, ovšem už ne u krátkých favoritů a felicií.

Lze měřit emise automobilu na propanbutanový pohon ve stanicích, kde kontrolují emise benzinových vozů?
Marcel Beneš, Jičín
Tomáš Hanzl: Kontroly emisí propan-butanu zajišťují jen pracoviště vybavená přístrojem k měření emisí u plynových motorů. Takové pracoviště by mělo být v každém okrese. Seznam lze najít například na internetové stránce LPG-klubu www.lpg.cz. Připomínám, že k pravidelné prohlídce ve stanici technické kontroly je nutný protokol o výsledku měření emisí plynového i benzinového pohonu.

Příště se budeme věnovat novinkám ve využití propan-butanu.