Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Stopadesátka na dálnici zvýší riziko, úspora času je minimální

  12:48aktualizováno  12:48
„Zvýšení rychlosti ze 130 na 150 kilometrů v hodině zvýší pravděpodobnost smrtelné nehody téměř dvojnásobně,“ říkají dopravní psychologové. Ministr dopravy Dan Ťok už oznámil, že stopadesátku nepovolí.
Zvýšení dálniční maximálky v Česku jde proti trendu v celé Evropě.

Zvýšení dálniční maximálky v Česku jde proti trendu v celé Evropě. | foto: GTÜ

Česká dálniční síť v současné době není podle ministra dopravy stavěná na to, aby se po ní mohlo bezpečně jezdit 150 km/h. Ministerstvo dopravy už oznámilo, že nebude vybírat žádné úseky, kde by se rychlost zvýšila až na tento limit.

Zvýšit rychlost na stopadesátku chtějí poslanci, kteří návrh novely schválili koncem dubna, na rovných přehledných úsecích dálnic. Moderní dálnice se ovšem stavějí spíše klikaté, na sebe navazující oblouky různého poloměru jsou lepší z pohledu bezpečnosti, monotónní jízda rovnou dálnicí totiž řidiče uspává.

Zvýšení povolené rychlosti na dálnicích o 20 kilometrů zvýší pravděpodobnost smrtelné nehody téměř na dvojnásobek. Je prokázán jasný vztah mezi rychlostí, kterou vozidlo jede, a pravděpodobností vzniku nehody, závažností zranění nebo úmrtím.

„Při zvýšení rychlosti o 1 kilometr v hodině se zvyšuje pravděpodobnost nehody se smrtelnými následky o 4,5 %. To říká tzv. Nilssonův zákon, který v roce 2000 představil a následně v mnoha zemích empiricky potvrdil Göran Nilsson,“ řekl Matúš Šucha, vedoucí Katedry psychologie Univerzity Palackého. Pokud řidič zvýší rychlost ze 130 na 150 kilometrů, znamená to, že riziko jeho účasti v smrtelné nehodě vzrostlo o plných 90 %.

Zvyšování povolené maximální rychlosti je také v rozporu s Vizí nula, oficiální strategií Evropské unie vedoucí k výraznému zvýšení bezpečnosti dopravního provozu. Česká republika se zavázala zvyšovat dopravní bezpečnost, a do roku 2020 snížit počet usmrcených na silnicích o 50 % (v porovnání s rokem 2010). „Zákon, který umožňuje navýšení rychlostního limitu na dálnicích na 150 kilometrů a vybraných úsecích silnic první třídy na 110 kilometrů v hodině, je v přímém rozporu s tímto cílem,“ dodala Dana Černochová z Asociace dopravních psychologů ČR.

V Evropě patří mezi dlouhodobě nejbezpečnější země Švédsko, Velká Británie a Nizozemsko. V těchto zemích je povolená rychlost na dálnicích nižší, v případě Švédska a Velké Británie 110 kilometrů, v Nizozemsku 130 kilometrů.

Naopak v zemích s výrazně nižší dopravní bezpečností, v Bulharsku nebo Polsku, je rychlost 140 kilometrů v hodině.

Často uváděný příklad Německa jako země s neomezenou rychlostí je podle dopravních expertů zavádějící. „Pouze na zhruba třetině dálnic je rychlost neomezená, dálnice i vozový park jsou v lepším technickém stavu, ale zejména jsou řidiči dlouhodobě vedeni k odpovědnosti a bezpečnému řízení. Navíc Německo z pohledu dopravní bezpečnosti nepatří k nejvyspělejším zemím,“ vysvětlil Šucha.

„Vyšší rychlost také poskytuje kratší čas ke zpracování informací a k reakci, brzdná dráha je delší a možnost vyhnout se kolizi menší. Vyšší maximální rychlost rovněž zvýší rozdíly v rychlostech jednotlivých aut,“ popisuje Šucha.

„Ve 130 km/h máte třeba na sněhu a ledu brzdnou dráhu kolem šesti set až sedmi set metrů. Pokud jedete 150 km/h, tak už je to přes kilometr,“ uvádí Petr Vomáčka z ÚAMK v rozhovoru pro lidovky.cz.

Dálnice jsou nyní nejbezpečnějšími komunikacemi v Česku. Šéf dopravní policie Tomáš Lerch uvádí, že úspora času by při zvýšení rychlosti byla naprosto minimální - více čtěte zde

„Navýšení rychlosti na konkrétním dálničním úseku vždy definuje a schvaluje ministerstvo dopravy. Podmínkou bude i souhlas ministerstva vnitra. Rozhodnutí poslanců dát do zákona možnost zvýšit rychlost na 150 km/h není ani dobrým psychologickým vzkazem pro řidiče. Nechci, aby řidiči na dálnicích závodili. Naopak si přeju, aby jezdili bezpečně a ohleduplně,“ komentuje ministr dopravy Dan Ťok. Podle návrhu by daný úsek označovala speciální značka. Jinak by zůstala stotřicítka.

Ostřeji odsoudil schválený návrh vedoucí oddělení Besip na ministerstvu dopravy Martin Farář. „Zvýšit na vybraných úsecích dálnic nejvyšší rychlost na 150 kilometrů v hodině je scestné.“

Návrh na zvýšení rychlosti vymyslel občanský demokrat Ivan Adamec a osvojil si ho šéf klubu ODS Zbyněk Stanjura.

Prezident Zeman už oznámil, že bude zákon, pokud projde i Senátem, vetovat. Zvýšení rychlosti považuje za nezodpovědné - čtěte zde.





Nejčtenější

Autosalon Frankfurt 2017
Subaru Impreza se vrací do Evropy, opět jako hatchback

Nová platforma, nové motory, důkladně zmodernizovaný design, ale samozřejmě také pohon všech kol. K tomu sériově dodávaná převodovka CVT. To je nová Impreza,...  celý článek

Projeli jsme s harvestorem na kácení stromů
VIDEO: Prozkoumali jsme monstrum, co kácí stromy jako párátka

Strom pokácí, odvětví a naporcuje. Říká se mu harvestor a vypadá jak stroj, který sem přivezli mimozemšťané. Monstrum, které stromy poráží jako párátka, jsme...  celý článek

SsangYong Rexton
Rexton je po 16 letech nový. Offroadové techniky se nevzdal

V době, kdy nová generace u teréňáku znamená hlavně nárůst luxusu nebo rovnou odklon od jízdy v terénu, se SsangYong rozhodl postavit zcela nový model, který...  celý článek

Vedoucí rubriky Auto.iDNES.cz František Dvořák (vlevo) v diskusním pořadu...
Autosalony to mají nahnuté, jsou drahé, říká expert

Evropské autosalony to mají nahnuté. Výrobci znají mnohem efektivnější a levnější způsoby, jak auta představit. Soumrak autosalonů, jak je známe, potvrzuje ten...  celý článek

Harley Davidson Street Rod
Harley pro manželky na sobě zamakal v posilovně

Když začnete poctivě každý den makat v posilovně, po roce budete vypadat stejně jako nový Street Rod vedle původního modelu Street 750. Posílený motor doplněný...  celý článek

Další z rubriky

Aktivisté Greenpeace protestovali před frankfurtským výstavištěm.
Nejhorší čas na autosalon. Automobilky peskují politici i ekologové

Frankfurt nad Mohanem (od zpravodaje iDNES.cz) Autosalon ve Frankfurtu je dnes výsostným polem německých značek. Ostatní, které dorazily, jsou tu chvílemi trochu do počtu. Překvapením jsou čínská auta, ale...  celý článek

Škoda Vision E na autosalonu ve Frankfurtu
Škoda pro koncern VW vymýšlí, jak vyrábět levná auta pro rozvojové trhy

Frankfurt nad Mohanem (od zpravodaje iDNES.cz) Škoda ve Frankfurtu představuje plány na elektrickou budoucnost. Koncept elektrického SUV Vision E ukazuje, jak bude vypadat sériový elektromobil, který dorazí...  celý článek

Vedoucí rubriky Auto.iDNES.cz František Dvořák (vlevo) v diskusním pořadu...
Autosalony to mají nahnuté, jsou drahé, říká expert

Evropské autosalony to mají nahnuté. Výrobci znají mnohem efektivnější a levnější způsoby, jak auta představit. Soumrak autosalonů, jak je známe, potvrzuje ten...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.