Autobazary zažívají vrchol sezony tradičně s příchodem jara. V létě pak zájem motoristů o koupi ojetého vozu zpravidla opadá.
Tento pokles však letos není nijak razantní. "Oproti loňskému roku máme i přes nepřízeň počasí nárůst prodeje přibližně o osm procent.
Na šesti prodejních místech tak svého majitele denně najde přibližně dvacítka automobilů," vysvětluje tisková mluvčí společnosti AAA Auto Magdalena Drsová.
"Letní pokles prodeje se více projevuje v menších autobazarech, které na lidi nepůsobí tak masivní reklamní kampaní," vysvětluje technik z autobazaru při Porsche Inter Auto Jan Štolba.
Letní sezona má v bazarech určitá specifika i co se týká požadavků zákazníků. S teplými dny výrazně roste zájem o automobily s mechanickou či elektronicky řízenou klimatizací. Ostražitost v této oblasti může novému majiteli ojetého vozu ušetřit tisíce korun. Nejproblematičtější jsou vozy pět a více let staré, jejichž klimatizace trpí netěsností. "Přetěsnění celého systému stojí i pět tisíc korun," upozorňuje Kiss z autobazaru Auto Esa. Pokud se však na klimatizaci objeví závada, která způsobí její úplnou nefunkčnost, oprava může vyjít i na dvacet tisíc. Proto je potřeba klimatizaci vyzkoušet i za jízdy. "Motor nechte minimálně patnáct minut běžet a sledujte pravidelné spínání a celkový chod klimatizace," radí Magdalena Drsová. |
Letním hitem jsou i kabriolety. U těch bývá největším místem obtíží střecha. Rozhodně by neměla být poškozená, protože její oprava je velmi drahá a případná úplná výměna může být u některých modelů dražší než celé auto. Další závady se objevují na mechanismu jejího stahování. "Pokud jde o ruční ovládání, nemusí být problém takový, protože ohnuté nosiče se dají narovnat. Více vrásek na tváři novému majiteli může způsobit auto s elektricky ovládanou střechou, u kterého se občas objeví závady na servomotoru. Případná oprava je dost finančně náročná," varuje Jan Kiss. |
Vyšších cen se s největší pravděpodobností není třeba obávat ani v dalších měsících. "S blížící se zimou budou ceny nejspíš ještě klesat," odhaduje Jan Kiss z autobazaru Auto Esa. Jako nejvýhodnější místo pro nákup ojetého automobilu se ukazuje být Praha.
Podle Jan Štolby, technika z autobazaru při Porsche Auto Praha, jsou ceny ojetin v pražských bazarech oproti jiným částem republiky až o pětinu nižší. "Je to dané především větším počtem zákazníků a velkou konkurencí," vysvětluje Jan Štolba.
Sehnat kvalitní automobil v tradičně nejoblíbenější cenové hladině do dvou set tisíc korun vyžaduje hodně trpělivosti. Nedostatek těchto vozů se vedení sítě autobazarů AAA Auto dokonce rozhodlo řešit dovozem aut z Nizozemska.
"Zájem o auta s klimatizací, nízkým počtem najetých kilometrů, servisní knížkou a s maximálně dvěma předchozími majiteli je v Česku opravdu velký. Dovezená auta se tu prodávají téměř okamžitě," sděluje tisková mluvčí autobazaru AAA Auto Magdalena Drsová.
Kvalitních ojetin není mnoho
Najít však auto v nejlépe se prodávající kategorii do dvou set tisíc korun, které je v dobrém technickém stavu, není snadné.
Již tradičně dobře se prodávají škodovky, Opel Corsa nebo Renault Mégane. Škoda Felicia, Favorit a Octavia stojí na pomyslném stupni vítězů prodaných vozů v autobazaru Auto Esa. Do první dvacítky se s osmnáctým místem vešla už i Škoda Fabia.
20 nejprodávanejších ojetin
1. Škoda Felicia |
2. Škoda Favorit |
3. Škoda Octavia |
Ceny starších šly dolů, dobrou lze mít už za 80 000 Kč |
Kupovat má smysl jen hodně zachovalý do 50 000 Kč |
Verze s dieslovými motory lze sehnat už pod 300 000 Kč |
|
|
|
4. Ford Escort |
5. Škoda Forman |
6. Opel Vectra |
Nejlepší léta už má za sebou, důležitý je stav podvozku |
Ceny dnes už jsou jen o 5 až 8 tisíc vyšší proti favoritu |
Nejmladší generace už začíná střídat předchozí, ale je drahá |
|
|
|
7. Opel Astra |
8. Ford Mondeo |
9. VW Golf |
Cenově klesla, dá se sehnat již kolem 120 000 Kč |
Zajímavé jsou už i ve věku 3 až 4 roky s dieselmotorem |
Ceny se drží vysoko; s hodně kilometry bude za 200 000 Kč |
|
|
|
10. Ford Fiesta |
11. Fiat Punto |
12. Renault 19 |
Vyplatí se i za vyšší cenu díky nižším provozním nákladům |
Bývá k mání za nízkou cenu i ve velmi slušném stavu |
Po mnoha letech na trhu už mívá hodně kilometrů |
|
|
|
13. Renault Mégane |
14. Opel Corsa |
15. Opel Omega |
Starší ročníky měly své mouchy, nové jsou lepší |
Typická jistota mezi ojetinami ve všech generacích |
Auto s příznivou cenou a slušnými provozními náklady |
|
|
|
16. VW Passat |
17. Ford Sierra |
18. Škoda Fabia |
Pozor na kilometry! Většina vozů jezdila ve firmách |
Pečlivě vybírat! Také tady už bývá najeto mnoho kilometrů |
Jsou mladé, kolem 140 000 Kč budou mít už více najeto |
19. Peugeot 406 20. BMW 3 Vůz, který i jako ojetý má stále dost vysokou hodnotu Za rozumnou cenu, bude mít najeto hodně kilometrů
Praha je levnější
Při koupi ojetého auta se může vyplatit i cesta do Prahy. Konkurence a vysoký obrat největších českých autobazarů tlačí ceny vozů v české metropoli směrem dolů. "Na nižší ceny lze narazit také v příhraničních oblastech s Německem a Rakouskem, ale ani tam už není nabídka výhodné koupě tak velká.
Odhaduji, že ve srovnání se zbytkem naší republiky jsou ceny v Praze až o dvacet procent nižší. Výjimkou nejsou ani případy, kdy majitel bazaru koupí vůz v Praze a s patřičnou přirážkou ho prodá ve své provozovně, která je třeba na Moravě," říká Jan Štolba z autobazaru při Porsche Inter Auto. Na cenách ojetých vozů se výrazně neprojevil ani květnový vstup České republiky do Evropské unie.
"Ceny zůstaly prakticky na stejné úrovni. Velké bazary tlačí konkurence a ty menší se potýkají s letním odlivem zákazníků, kteří se vrátí znovu až s koncem dovolených a příchodem podzimu," komentuje současnou situaci na trhu Jan Štolba.