Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

3. Elektrická zařízení chrání auto lépe než zámky

aktualizováno 
- Výrobci automobilů se už ani nesnaží motoristům namluvit, že zámky na dveřích vůz ochrání. Ze lží by je svými výsledky usvědčili především zloději, čas od času do diskuse na dané téma vstupují různé testy. Například anglický motoristický časopis A uto Express zjistil, že z pěti desítek různých osobních vozů otevře zloděj-profesionál do pouhých pěti minut čtyřiatřicet typů. Některé dveře zdolá do sekundy,tedy rychleji, než si je otevře leckterý majitel klíčem.
V základní ochraně vozidel tedy svou roli sehrávají spolu s mechanickými také jednodušší elektrická a elektronická zabezpečovací zařízení. T a už musí být - na rozdíl od mechanických typů, které nejsou trvale a pevně spojeny s vozidlem - k použití v automobilech schválena. »Tuto důležitou okolnost motorista pozná podle toho, že buďto na výrobku samotném, v návodu k obsluze, záručním listu či na obalu je čtvercová homologační značka s nápisem A TEST 8 SD a příslušným číslem,« říká Josef Pokorný, který se na ministerstvu dopravy zabývá schvalováním automobilových a motocyklových doplňků. Blikající led-dioda je s cenou kolem 60 korun v nabídce nejlevnější. Však také jenom imituje autoalarm. »V zaparkovaném autě bliká červené světýlko a průměrně protřelý zloděj těžko odliší, zda je v pohotovosti neškodná náhrada nebo složitější technika,« objasňuje smysl zařízení pražský obchodník s autodoplňky Jindřich Sojka. Tajný vypínač lze i s odbornou montáží pořídit zhruba za 300 korun. »Většinou bývá spojený přes relé na zapalování či na palivovou pumpu, možná jsou i jiná řešení,« říká Michal Roček, který se zabývá identifikací motorových vozidel. »Je-li tajný vypínač instalován v místě, které zloděj snadno odhalí, ztrácí na významu. Důmyslné ukrytí naopak brání v odjezdu v případě,že kdosi nepovolaný ukradne klíče i s ovladači jiného zabezpečení. Je vhodný v kombinaci s dalším typem zabezpečení vozu. Imobilizér na zdejším trhu stojí od 3000 do 7000 korun. Martin Pajer,šéf významné tuzemské firm y zaměřené na prověrky původu motorových vozidel, řadí imobilizér k pasivním elektronickým zabezpečovacím zařízením. »U dieselových motorů se uplatňují obvykle dvouokruhové imobilizéry,které - většinou automaticky, po třiceti vteřinách od vytažení klíčku zapalování rozpojují okruh startování a ventil dodávky paliva. U benzinových motorů se navíc rozpojuje okruh zapalování,« informoval Martin Pajer. A doplnil, že současná moderní auta mají ovládání imobilizéru většinou již v klíčku zapalování, což představuje bezdotykové zařízení. V ětšina dodatečně instalovaných imobilizérů se vypíná za pomoci digitálně kódovaného čipu v podobě přívěsku, který řidič před startováním přiloží na příslušné senzorové pole. »Osobně doporučuji zařízení ovládaná bezdotykově nebo s elektronickým čipem, za nejlepší považuji německou nebo americkou výrobu. Výhodou jsou typy se servisním režimem,« upřesňuje Michal Roček. Tvrdí také,že imoblizér lze překonat poměrně složitě - v řádu desítek minut. »Platí to s výjimkou některých originálně montovaných imobilizérů do vozů Škoda, kde stačí vyměnit vstřikovací jednotku,« upozorňuje Michal Roček. Jindřich Sojka doporučuje imobilizér minimálně dvou-, ale raději tříokruhový, v ceně kolem tří a půl tisíce korun.

Dodatečně instalované imobilizéry se vypínají pomocí čipu v podobě přívěšku. Blikající LED dioda přijde na šedesát korun.

Autor:


Témata: Škoda

Nejčtenější

Nohu z plynu! Policie bude ve středu měřit na každém rohu, víme kde

(Ilustrační snímek)

Policisté budou ve středu 18. dubna měřit rychlost na stovkách míst v celé České republice, která vybrali občané....

Všichni dealeři Opelu dostanou výpověď, jsou málo produktivní

Opel Grandland X

Opel chystá v Evropě rozsáhlou úpravu prodejní sítě. Všichni dealeři dostanou výpověď, týkat se to bude i České...



Tesla opět nevyrábí. Musk spí v továrně ve spacáku, zradili ho roboti

Majitel firmy Tesla Elon Musk.

Výroba Tesly 3 opět stojí. Elon Musk věnuje všechen čas tomu, aby jeho automobilka na elektromobily konečně rozběhla...

Tesla Model S je méně ekologická než diesely, ukázala analýza ADACu

auto, spaliny, diesel (ilustrační snímek)

Německý autoklub se ve svém aktuálním testu nesoustředil jen na emise, které vznikají při provozu, ale i na výrobu...

Kamufláž, která nefunguje: nálepky na SPZ proti radarům jsou vyhozené peníze

Facebookové stránky nabízejí polep na SPZ proti radaru, po osvícení bleskem...

Přelepte, posprejujte SPZ a zákon vás nedohoní. Internet je plný tipů, jak bez rizika zakrýt registrační značku, aby ji...

Další z rubriky

Nedostatek umělého semiše pro auta. Výrobce nestíhá vyrábět alcantaru

Česká premiéra sportovního SUV Lamborghini Urus

Italská firma Alcantara, která vyrábí stejnojmennou syntetickou náhradu semiše, hlásí nedostatek výrobních kapacit, aby...

Plány Seatu: růst urychlí sportovní značka Cupra, nový Leon a SUV

Seat zakládá novou značku Cupra zaměřenou na sportovní modely.

Seat letos oficiálně představil svou novou sportovní značku Cupra. Ta nově bude vystupovat samostatně a bude přinášet...

Tesla Model S je méně ekologická než diesely, ukázala analýza ADACu

auto, spaliny, diesel (ilustrační snímek)

Německý autoklub se ve svém aktuálním testu nesoustředil jen na emise, které vznikají při provozu, ale i na výrobu...

Najdete na iDNES.cz