Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

3. Elektrická zařízení chrání auto lépe než zámky

aktualizováno 
- Výrobci automobilů se už ani nesnaží motoristům namluvit, že zámky na dveřích vůz ochrání. Ze lží by je svými výsledky usvědčili především zloději, čas od času do diskuse na dané téma vstupují různé testy. Například anglický motoristický časopis A uto Express zjistil, že z pěti desítek různých osobních vozů otevře zloděj-profesionál do pouhých pěti minut čtyřiatřicet typů. Některé dveře zdolá do sekundy,tedy rychleji, než si je otevře leckterý majitel klíčem.
V základní ochraně vozidel tedy svou roli sehrávají spolu s mechanickými také jednodušší elektrická a elektronická zabezpečovací zařízení. T a už musí být - na rozdíl od mechanických typů, které nejsou trvale a pevně spojeny s vozidlem - k použití v automobilech schválena. »Tuto důležitou okolnost motorista pozná podle toho, že buďto na výrobku samotném, v návodu k obsluze, záručním listu či na obalu je čtvercová homologační značka s nápisem A TEST 8 SD a příslušným číslem,« říká Josef Pokorný, který se na ministerstvu dopravy zabývá schvalováním automobilových a motocyklových doplňků. Blikající led-dioda je s cenou kolem 60 korun v nabídce nejlevnější. Však také jenom imituje autoalarm. »V zaparkovaném autě bliká červené světýlko a průměrně protřelý zloděj těžko odliší, zda je v pohotovosti neškodná náhrada nebo složitější technika,« objasňuje smysl zařízení pražský obchodník s autodoplňky Jindřich Sojka. Tajný vypínač lze i s odbornou montáží pořídit zhruba za 300 korun. »Většinou bývá spojený přes relé na zapalování či na palivovou pumpu, možná jsou i jiná řešení,« říká Michal Roček, který se zabývá identifikací motorových vozidel. »Je-li tajný vypínač instalován v místě, které zloděj snadno odhalí, ztrácí na významu. Důmyslné ukrytí naopak brání v odjezdu v případě,že kdosi nepovolaný ukradne klíče i s ovladači jiného zabezpečení. Je vhodný v kombinaci s dalším typem zabezpečení vozu. Imobilizér na zdejším trhu stojí od 3000 do 7000 korun. Martin Pajer,šéf významné tuzemské firm y zaměřené na prověrky původu motorových vozidel, řadí imobilizér k pasivním elektronickým zabezpečovacím zařízením. »U dieselových motorů se uplatňují obvykle dvouokruhové imobilizéry,které - většinou automaticky, po třiceti vteřinách od vytažení klíčku zapalování rozpojují okruh startování a ventil dodávky paliva. U benzinových motorů se navíc rozpojuje okruh zapalování,« informoval Martin Pajer. A doplnil, že současná moderní auta mají ovládání imobilizéru většinou již v klíčku zapalování, což představuje bezdotykové zařízení. V ětšina dodatečně instalovaných imobilizérů se vypíná za pomoci digitálně kódovaného čipu v podobě přívěsku, který řidič před startováním přiloží na příslušné senzorové pole. »Osobně doporučuji zařízení ovládaná bezdotykově nebo s elektronickým čipem, za nejlepší považuji německou nebo americkou výrobu. Výhodou jsou typy se servisním režimem,« upřesňuje Michal Roček. Tvrdí také,že imoblizér lze překonat poměrně složitě - v řádu desítek minut. »Platí to s výjimkou některých originálně montovaných imobilizérů do vozů Škoda, kde stačí vyměnit vstřikovací jednotku,« upozorňuje Michal Roček. Jindřich Sojka doporučuje imobilizér minimálně dvou-, ale raději tříokruhový, v ceně kolem tří a půl tisíce korun.

Dodatečně instalované imobilizéry se vypínají pomocí čipu v podobě přívěšku. Blikající LED dioda přijde na šedesát korun.

Autor:


Témata: Škoda


Nejčtenější

Test zimních pneumatik pro SUV
Suverenita SUV je v zimě zrádná. Pohon všech kol zimní gumy nenahradí

„Kvalitní zimní pneumatiky jsou bezpodmínečně nutné i u pohonu všech kol,“ varují odborníci, kteří otestovali pláště pro velká SUV v rozměru 235/55 R 17. Ty...  celý článek

Ford Fiesta
Prodeje malých aut rostou, Evropané si dopřávají dražší provedení

S 1,8 milionu prodaných vozů je kategorie malých aut v prvním pololetí letošního roku stále nejpopulárnější automobilovou třídou. Ale není tomu tak díky ceně,...  celý článek

(Ilustrační snímek)
Nová Dieselgate, tentokrát u kamionů. Německo loví podvádějící dopravce

Řada velkých nákladních aut podle všeho jezdí i na našich silnicích s odpojeným systémem čištění výfukových plynů. Stačí k tomu krabička z internetu za 80 eur....  celý článek

Yamaha Venture
Vzduchem chlazení obři od Yamahy couvají a popojíždí na elektřinu

Že by první důsledek odstoupení USA od klimatické dohody? Nová dvojice obřích cesťáků Yamaha Venture a Yamaha Eluder je zatím určena pouze pro americký trh....  celý článek

Kdo peče s kým a kdo koho vlastní v automobilovém průmyslu?
Kdo komu patří: přehledný průvodce automobilkami

Letošní prodej Opelu společnosti PSA opět změnil situaci na poli automobilových koncernů a aliancí. Kdo peče s kým? A kdo koho vlastní? Připravili jsme velký...  celý článek

Další z rubriky

Volvo od roku 2019 nabídne pouze elektrická či hybridní auta
Evropa je pozadu ve výrobě baterií pro elektroauta

Evropská komise má zájem o vytvoření konsorcia typu Airbusu, které by spojilo přední evropské společnosti s cílem vyvíjet technologie pro baterie. V této...  celý článek

Volkswagen Golf sedmé generace prošel faceliftem.
VW upraví strategii, aby si Volkswagen, Škoda a Seat nekonkurovaly

Koncern VW chce, aby se její tři značky pro masový trh více odlišily, omezilo se tak překrývání a potlačilo napětí v rámci skupiny. Prohlásil to generální...  celý článek

Turbodiesel V6 TDI koncernu Volkswagen
Podle kapitánů automobilového průmyslu není diesel žádná mrtvola

Diesely rozhodně nejsou ze hry, shodují se výrobci aut i jejich dodavatelé. Do vývoje naftových motorů v uplynulých letech investoval autoprůmysl obrovské...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.