Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

4. Autoalarm burcuje ulici a někdy také vězní zloděje

aktualizováno 
- Autoalarm je v žebříčku elektronických ochranných systém ů prvním z aktivních. Na rozdíl od pasivní techniky, která vůz jenom mlčky zamyká, vyřazuje z provozu či jinak blokuje, se alarm staví zloději tváří v tvář.
Autoalarm je v žebříčku elektronických ochranných systém ů prvním z aktivních. Na rozdíl od pasivní techniky, která vůz jenom mlčky zamyká, vyřazuje z provozu či jinak blokuje, se alarm staví zloději tváří v tvář. V jednodušších verzích spustí rámus a varovně bliká, dokonalejší provedení vžene do kabiny plyn či s pobertou zastaví a zamkne všechny dveře v okamžiku prvního sešlápnutí brzdy. Zní to slibně,ale je poctivé přiznat, že ve lhostejném Česku má obyčejnější alarm zásadní handicap: troubící a blikající auto u chodníku málokoho vzruší a přiměje k ochraně cizího majetku.

Přesto alarm zaslouží respekt. »Ve většině případů bývá jednookruhovým, ale i tříokruhovým imobilizérem, takže po uvedení do pohotovosti rozpojí v autě až tři elektrické okruhy,« upozorňuje Martin Pajer, ředitel pražské firm y zaměřené na prověrky původu motorových vozidel a jejich zabezpečení. »Alarm střeží všechny vstupy do vozidla dveře i víka motoru a zavazadlového prostoru. Lze k němu připojit řadu čidel a rozšířit tím funkci. Například náklonové čidlo reaguje na pokus o naložení auta na odtahový vůz, otřesové čidlo zaznamená snahu o rozbití okna, prostorové čidlo chrání vnitřní prostor vozidla a podobně.« Protože profesionální zloději umějí napodobit kód dálkového ovládání, doporučují experti alarm s plovoucím - proměnným kódem, který nepovolané odjištění systému komplikuje. »Z praxe plyne,že zkušený zloděj si s alarmem poradí podle typu do dvaceti minut,« tvrdí Michal Roček, který se v Praze zabývá bezpečnostní identifikací motorových vozidel. Nicméně ne každý zloděj je profesionál, a také čas zdolání alarm u není nejhorší. Vždyť jiná zařízení, o nichž jsme informovali v předchozích dílech seriálu, odolávají třeba jen vteřiny či pár minut. A utoalarm stojí od 3500 do 13 000 korun ve verzích v tuzemsku obvyklých. »Technika však jde rychle kupředu a nové výrobky svou složitostí, způsobem ovládání a komfortem různých funkcí již předběhly kapesní databanky a ovladače mají až šestnáct možností volby. Však také návod k použití může zahrnovat dvacet stran textu,« říká Michal Roček a upřesňuje, že cena takového zařízení se pohybuje kolem pětadvaceti tisíc korun. Jindřich Sojka, pražský obchodník s autodoplňky,ví, že nejlevnější autoalarm y kupují lidé, kteří původně měli zájem jen o dálkové ovládání centrálního zamykání vozu. »To stojí zhruba dva tisíce korun, zatímco za alarm, k němuž dálkové ovládání centrálu také patří, se platí jen zhruba o patnáct stovek víc,« podotýká Jindřich Sojka. Sám však doporučuje alarm y s plovoucím kódem, které lze pořídit od čtyř a půl tisíce korun. »Perspektivnější je nákup u značkových prodejců než na tržištích se zbožím nejistého původu,« dodává. Aktivním ochráncem automobilu, který v mnohém připomíná alarm, je pager. »Ten sice v autě nevydává zvukové ani světelné signály, ovšem prostřednictvím malého přijímače inform uje na vzdálenost pěti set metrů až tří kilometrů v nezastavěném prostředí o tom, že do vozidla někdo vnikl,« popisuje funkci zařízení Martin Pajer. Pager, který vůz střeží při parkování na ulici i v garáži, stojí od 3500 do 9000 korun. V olba typu je dána podmínkami, v nichž má zařízení pracovat. »Jestliže k alarm u v akci jsou mnozí lidé na ulici lhostejní, varuje pager při pokusu o krádež auta přímo jeho majitele,« zdůrazňuje hlavní přednost pageru Jindřich Sojka.


Autor:


Témata: Vězni


Nejčtenější

Kdo peče s kým a kdo koho vlastní v automobilovém průmyslu?
Kdo komu patří: přehledný průvodce automobilkami

Letošní prodej Opelu společnosti PSA opět změnil situaci na poli automobilových koncernů a aliancí. Kdo peče s kým? A kdo koho vlastní? Připravili jsme velký...  celý článek

Ford Fiesta
Prodeje malých aut rostou, Evropané si dopřávají dražší provedení

S 1,8 milionu prodaných vozů je kategorie malých aut v prvním pololetí letošního roku stále nejpopulárnější automobilovou třídou. Ale není tomu tak díky ceně,...  celý článek

Partisan One
Autofotka týdne: Nejdrsnější offroad Partisan je jako z české stavebnice

Pár dobrých věcí naše země v pupku Evropy světu přeci jen dala, jednou z nich je stavebnice Merkur. Juri Postnikov si s ní určitě musel hrát, jinak by ho...  celý článek

Turbodiesel V6 TDI koncernu Volkswagen
Podle kapitánů automobilového průmyslu není diesel žádná mrtvola

Diesely rozhodně nejsou ze hry, shodují se výrobci aut i jejich dodavatelé. Do vývoje naftových motorů v uplynulých letech investoval autoprůmysl obrovské...  celý článek

Yamaha Venture
Vzduchem chlazení obři od Yamahy couvají a popojíždí na elektřinu

Že by první důsledek odstoupení USA od klimatické dohody? Nová dvojice obřích cesťáků Yamaha Venture a Yamaha Eluder je zatím určena pouze pro americký trh....  celý článek

Další z rubriky

Volvo od roku 2019 nabídne pouze elektrická či hybridní auta
Evropa je pozadu ve výrobě baterií pro elektroauta

Evropská komise má zájem o vytvoření konsorcia typu Airbusu, které by spojilo přední evropské společnosti s cílem vyvíjet technologie pro baterie. V této...  celý článek

Kdo peče s kým a kdo koho vlastní v automobilovém průmyslu?
Kdo komu patří: přehledný průvodce automobilkami

Letošní prodej Opelu společnosti PSA opět změnil situaci na poli automobilových koncernů a aliancí. Kdo peče s kým? A kdo koho vlastní? Připravili jsme velký...  celý článek

Turbodiesel V6 TDI koncernu Volkswagen
Podle kapitánů automobilového průmyslu není diesel žádná mrtvola

Diesely rozhodně nejsou ze hry, shodují se výrobci aut i jejich dodavatelé. Do vývoje naftových motorů v uplynulých letech investoval autoprůmysl obrovské...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.