Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

4. Autoalarm burcuje ulici a někdy také vězní zloděje

aktualizováno 
- Autoalarm je v žebříčku elektronických ochranných systém ů prvním z aktivních. Na rozdíl od pasivní techniky, která vůz jenom mlčky zamyká, vyřazuje z provozu či jinak blokuje, se alarm staví zloději tváří v tvář.
Autoalarm je v žebříčku elektronických ochranných systém ů prvním z aktivních. Na rozdíl od pasivní techniky, která vůz jenom mlčky zamyká, vyřazuje z provozu či jinak blokuje, se alarm staví zloději tváří v tvář. V jednodušších verzích spustí rámus a varovně bliká, dokonalejší provedení vžene do kabiny plyn či s pobertou zastaví a zamkne všechny dveře v okamžiku prvního sešlápnutí brzdy. Zní to slibně,ale je poctivé přiznat, že ve lhostejném Česku má obyčejnější alarm zásadní handicap: troubící a blikající auto u chodníku málokoho vzruší a přiměje k ochraně cizího majetku.

Přesto alarm zaslouží respekt. »Ve většině případů bývá jednookruhovým, ale i tříokruhovým imobilizérem, takže po uvedení do pohotovosti rozpojí v autě až tři elektrické okruhy,« upozorňuje Martin Pajer, ředitel pražské firm y zaměřené na prověrky původu motorových vozidel a jejich zabezpečení. »Alarm střeží všechny vstupy do vozidla dveře i víka motoru a zavazadlového prostoru. Lze k němu připojit řadu čidel a rozšířit tím funkci. Například náklonové čidlo reaguje na pokus o naložení auta na odtahový vůz, otřesové čidlo zaznamená snahu o rozbití okna, prostorové čidlo chrání vnitřní prostor vozidla a podobně.« Protože profesionální zloději umějí napodobit kód dálkového ovládání, doporučují experti alarm s plovoucím - proměnným kódem, který nepovolané odjištění systému komplikuje. »Z praxe plyne,že zkušený zloděj si s alarmem poradí podle typu do dvaceti minut,« tvrdí Michal Roček, který se v Praze zabývá bezpečnostní identifikací motorových vozidel. Nicméně ne každý zloděj je profesionál, a také čas zdolání alarm u není nejhorší. Vždyť jiná zařízení, o nichž jsme informovali v předchozích dílech seriálu, odolávají třeba jen vteřiny či pár minut. A utoalarm stojí od 3500 do 13 000 korun ve verzích v tuzemsku obvyklých. »Technika však jde rychle kupředu a nové výrobky svou složitostí, způsobem ovládání a komfortem různých funkcí již předběhly kapesní databanky a ovladače mají až šestnáct možností volby. Však také návod k použití může zahrnovat dvacet stran textu,« říká Michal Roček a upřesňuje, že cena takového zařízení se pohybuje kolem pětadvaceti tisíc korun. Jindřich Sojka, pražský obchodník s autodoplňky,ví, že nejlevnější autoalarm y kupují lidé, kteří původně měli zájem jen o dálkové ovládání centrálního zamykání vozu. »To stojí zhruba dva tisíce korun, zatímco za alarm, k němuž dálkové ovládání centrálu také patří, se platí jen zhruba o patnáct stovek víc,« podotýká Jindřich Sojka. Sám však doporučuje alarm y s plovoucím kódem, které lze pořídit od čtyř a půl tisíce korun. »Perspektivnější je nákup u značkových prodejců než na tržištích se zbožím nejistého původu,« dodává. Aktivním ochráncem automobilu, který v mnohém připomíná alarm, je pager. »Ten sice v autě nevydává zvukové ani světelné signály, ovšem prostřednictvím malého přijímače inform uje na vzdálenost pěti set metrů až tří kilometrů v nezastavěném prostředí o tom, že do vozidla někdo vnikl,« popisuje funkci zařízení Martin Pajer. Pager, který vůz střeží při parkování na ulici i v garáži, stojí od 3500 do 9000 korun. V olba typu je dána podmínkami, v nichž má zařízení pracovat. »Jestliže k alarm u v akci jsou mnozí lidé na ulici lhostejní, varuje pager při pokusu o krádež auta přímo jeho majitele,« zdůrazňuje hlavní přednost pageru Jindřich Sojka.


Autor:



Nejčtenější

Tesla opět nevyrábí. Musk spí v továrně ve spacáku, zradili ho roboti

Majitel firmy Tesla Elon Musk.

Výroba Tesly 3 opět stojí. Elon Musk věnuje všechen čas tomu, aby jeho automobilka na elektromobily konečně rozběhla...

Tesla Model S je méně ekologická než diesely, ukázala analýza ADACu

auto, spaliny, diesel (ilustrační snímek)

Německý autoklub se ve svém aktuálním testu nesoustředil jen na emise, které vznikají při provozu, ale i na výrobu...



Kamufláž, která nefunguje: nálepky na SPZ proti radarům jsou vyhozené peníze

Facebookové stránky nabízejí polep na SPZ proti radaru, po osvícení bleskem...

Přelepte, posprejujte SPZ a zákon vás nedohoní. Internet je plný tipů, jak bez rizika zakrýt registrační značku, aby ji...

Škoda nestíhá vyrábět, část produkce stěhuje do Německa

Montáž zadních dveří na vůz Škoda Superb.

Česká značka patřící do koncernu Volkswagen dlouhodobě bojuje s vytížeností svých továren. Šéf automobilky Bernhard...

Test padělaných kapot na škodovku: jsou měkčí, nepasují a reznou

Senior ve škodovce nepřežil náraz do autobusu ve Vratimově. (21. července 2012)

S více či méně zdařilou napodobeninou se setkal každý. Ať už šlo o padělek značkového trička, bot, hodinek či šperků....

Další z rubriky

VIDEO: Co se děje v muzeu Porsche po zavíračce

LEGO Speed Champions Porsche

Když vyženou poslední návštěvníky a uklízečky vše důkladně vysmýčí, přikryje tma automobilové perly muzea v...

Na co si dát pozor při koupi ojetiny? Varováním je vycíděný motor i exekuce

Ilustrační snímek

Při koupi staršího auta si musíte dávat pozor nejen na jeho technický stav. Stále častějším problémem jsou vozy,...

Nedostatek umělého semiše pro auta. Výrobce nestíhá vyrábět alcantaru

Česká premiéra sportovního SUV Lamborghini Urus

Italská firma Alcantara, která vyrábí stejnojmennou syntetickou náhradu semiše, hlásí nedostatek výrobních kapacit, aby...

Najdete na iDNES.cz