Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

5. Plynové zařízení je nenáročné na údržbu a ještě přežije motor

  12:34aktualizováno  12:34
-

Jestli kdy byl v tuzemsku propanbutanový pohon příčinou exploze automobilu a případně i garáže a domku, nestalo se tak nikdy v případě homologovaného, odborně namontovaného a úředně schváleného zařízení. Všechny dostupné prameny konstatují, že maléry způsobily neodborné zásahy všeumělů, ale častěji škodily zakázané manipulace s plynem.
Kdo užívá či užívat teprve hodlá výhod propanbutanového pohonu vozidla, měl by za svaté vzít platné předpisy, podle nichž se nesmí tankovat plyn jinde než u oficiálních čerpacích stanic LPG. V tuzemsku plní plyn do tlakové nádrže vždy obsluha čerpadla, řidič jen odšroubuje krytku plnicího ventilu a po doplnění plynu jej opět uzavře. Mimochodem - to je velmi důležité, neboť při jízdě s nekrytým uzávěrem hrozí znečištění plnicího ústrojí a s tím dříve či později související jeho netěsnost.
Jestliže lze v Česku tankovat plyn jen u oficiálních čerpacích stanic LPG, znamená to, že je zapovězeno využívání propanbutanových bomb, z nichž někteří řidiči dostávají plyn pro domácnost do automobilových nádrží za pomoci různých čerpadel - ručních i motorových. Toto rizikové počínání však víc než zákazy omezuje situace na silnicích a na trhu s plynem. Čerpacích stanic totiž přibývá, v zemi jich už je ke třem stům padesáti. Jsou-li tedy i nejmenší plynové nádrže pětačtyřicetilitrové a garantujícící při osmdesátiprocentním plnění zhruba čtyři stovky kilometrů, je dojezd prakticky kamkoliv zaručen. Také ekonomika hovoří proti nebezpečnému snažení. Zatímco před časem stávala bomba s deseti kilogramy plynu pro domácnost sto a později sto padesát korun, nyní se cena vyšplahala ke dvěma stovkám. A ačkoliv si mnozí kupci představují, že ve zmíněném obalu získali dvacet litrů plynu, ve skutečnosti ho koupili jen osmnáct litrů. To znamená, že za litr dali přes jedenáct korun, tedy víc, než stejné množství stojí u čerpací stanice. Navíc kvalita plynu z bomb sice plně postačuje k využití v domácnosti, ovšem automobilovému pohonu různé oleje a nečistoty nesvědčí. "Užívání plynu z bomb v autech poškozuje multiventil plynového zařízení. Tento celý díl stojí kolem dvanácti set korun, oprava vyjde na pětistovku, " říká Milian Šmíd z firmy, která v zemi distribuuje jedno z nejrozšířenějších plynových zařízení.
Bomby s topným plynem tedy navzdory zákazům poslední dobou stále víc využívají jen motoristé zmíněných okolností neznalí a lidé z venkova, odkud je k oficiálním čerpacím stanicím LPG daleko. Čas však i v těchto případech přinese řešení. Čerpacích stanic LPG přibývá, do příštího roku se jich v zemi očekává už kolem čtyř set. A další zlepšení je na dohled. Jestliže v současnosti jezdí v tuzemsku zhruba sto padesát tisíc vozidel na plyn, do let 2003 až 2005 jejich počty podle názoru odborníků vzrostou až na tři sta tisíc.
Právě kvalita plynu je jedním z aspektů, které v autě ovlivňují funkci plynové techniky. Ta svou trvanlivostí přežije motor, samozřejmě při nezbytné údržbě, která není nijak náročná.

Plynové zařízení vyžaduje pravidelnou kontrolu
Po pěti tisících kilometrech by měla přijít kontrola, zda se v regulátoru neusadily kaly ze znečištěného plynu. Jde o nenáročný úkon, který zvládne řidič sám.
Po deseti tisících kilometrech je třeba měnit běžné zapalovací svíčky, jinak hrozí nepravidelný chod motoru, zvýšená spotřeba a poškození - zpětným elektrickým šlehem - sacího ústrojí. Odborníci doporučují využití speciálních zapalovacích svíček pro plynový pohon, které mají stříbrnou elektrodu a jsou označeny písmenem "S". Kus stojí kolem sedmdesáti korun.
Po deseti tisících kilometrech nebo jednou ročně je také vhodné svěřit odbornému servisu kontrolu těsnosti spojů a nízkotlakých hadic, elektrického zařízení, kontrolu tlaku výparníku a samozřejmě celkové seřízení. Ostatně - jedenkrát ročně je celková kontrola plynové techniky předepsána u automobilů, u kterých bylo zařízení schváleno na základě hromadného povolení. Vozidla s plynovou technikou individuálně schvalovanou mají tuto praxi jednou za dva roky, leč zmíněné kontroly těsnosti se seřízením jsou rok co rok vhodné i v tomto
případě.
Po padesáti tisících kilometrech nebo po třech letech provozu je předepsána generální revize výparníku a elektromagnetických ventilů. Do rámce této práce spadá kupříkladu výměna filtru přívodního ventilu a výměna těsnících dílů reduktoru.
Po deseti letech je předepsaná kontrola tlakové nádoby - nádrže plynu, což stvrzuje oficiální osvědčení.

Autor:




Nejčtenější

Dětská sedačka s airbagy
VIDEO: Dětská autosedačka dostala airbagy, už se prodává

Každý den je podle světových statistik více než 5 500 dětí vážně zraněno při haváriích v silničním provozu. Děti mají v poměru k tělu větší hlavu než dospělí a...  celý článek

Polestar 1
OBRAZEM: Kupé od Volva je zpátky, má jiné jméno, pohon a koupit se nedá

Volvo představuje první model své nové značky Polestar. Doposud vozila toto jméno upravená volva, dnes se z ní ovšem stává značka specializovaná na elektrické...  celý článek

Škoda Rapid Spaceback ScoutLine
VW dál plánuje levné auto pro Čínu. Indii má na starost Škoda

Navzdory zmrazení jednání s indickou Tata Motors pokračuje Volkswagen v plánu na vstup do segmentu levných aut. Do roku 2020 chce mít dvě nové modelové...  celý článek

Opel Insignia první generace
Ojetý Opel Insignia boduje cenou. Minusem je prostor a kila

Insignia na trhu s ojetými automobily prodejní rekordy netrhá. To se přirozeně projevuje na cenách vozů. Jako ojetina tak přijde levněji i o desítky tisíc ve...  celý článek

Tatra 600 Tatraplan
První prototypy Tatraplanu byly fiaskem. Musel pomoci vězněný Ledwinka

První poválečný aerodynamický osobní automobil z Kopřivnice se měl jmenovat Autoplan. Za jeho úspěšným dotažením do stavu vhodného pro sériovou výrobu stál i...  celý článek

Další z rubriky

Pražská taxikářka Kateřina Šenkeříková
Ženy za volantem: Milí řidiči, chceme vám říct...

Jedenadevadesátiletá královna Alžběta II. celý život jezdí autem, aniž by měla řidičák, Eliška Junková by strčila spoustu mužů za volantem do kapsy, první...  celý článek

Volkswagen Golf sedmé generace prošel faceliftem.
VW upraví strategii, aby si Volkswagen, Škoda a Seat nekonkurovaly

Koncern VW chce, aby se její tři značky pro masový trh více odlišily, omezilo se tak překrývání a potlačilo napětí v rámci skupiny. Prohlásil to generální...  celý článek

Turbodiesel V6 TDI koncernu Volkswagen
Podle kapitánů automobilového průmyslu není diesel žádná mrtvola

Diesely rozhodně nejsou ze hry, shodují se výrobci aut i jejich dodavatelé. Do vývoje naftových motorů v uplynulých letech investoval autoprůmysl obrovské...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.