Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

6. Důkladné zabezpečení auta přináší slevy na pojistném

aktualizováno 
-
Vhodná kombinace mechanických a elektronických zabezpečovacích zařízení nejen snižuje riziko krádeže automobilu, ale také dává možnost třiceti až čtyřiceti procentních slev na pojistném. »Dokonce až šedesátiprocentní slevu z pojistného poskytují některé pojišťovny v případech, že vůz je chráněn elektronikou vyšší kategorie,« inform uje Martin Pajer,ředitel významné pražské firm y zaměřené na prověrky původu motorových vozidel a jejich zabezpečení. »K té patří vyhledávací a lokalizační systémy,které jsou ve spolupráci s dispečinky schopny monitorovat prakticky nepřetržitě pohyb kradeného auta a přispět tak k jeho vypátrání a policejnímu zajištění.«

Martin Pajer doplnil, že zmíněné systémy zaznamenávají boom, který je dám rozmachem sítí mobilních telefonů a miniaturizací příslušných elektronických zařízení. K hlavním představitelům uvedené techniky v tuzemsku patří radiové vyhledávání vozidel - systém Sherlog (původně Lo-Jack). »V autě je miniaturní vysílač,který v případě krádeže dává radiový signál. Ten zachytí a zpracují přijímače, jimiž je pokryto území Česka i Slovenska,« vysvětluje princip systém u Martin Pajer. Za jeho nevýhodu považuje fakt, že poskytne jen přibližnou polohu ukradeného vozu, který musí policisté za pomoci svých týmů a někdy i techniky dál hledat. »Výhodou je až šestadevadesátiprocentní úspěšnost,« říká Martin Pajer. Michal Roček, který se v Praze zabývá bezpečnostní identifikací motorových vozidel, upřesnil, že uvedené zabezpečení vůz nechrání před odcizením, jen přispívá k jeho hledání po krádeži. »Záporem je, že signál není kromě Slovenska v sousedních zemích. Při ceně kolem třiatřiceti tisíc korun je zařízení vhodné hlavně pro dražší auta,« tvrdí Michal Roček. Dokonalejší je vyhledávací systém GPS (satelitní Global Postition System, původně určený pro NA T O a pokrývající prakticky celý svět) spolu s GSM (Gobal System for Mobile communication, tedy sítí mobilních telefonů, v Česku EuroTelem a Paegasem). Přitom GPS za pomoci satelitní navigace určí polohu ukradeného auta a GSM pak s vozidlem kom unikuje a údaje přenáší do dispečinku. »Najít takové auto lze všude, kde je signál mobilních telefonů, a to i v zahraničí. Navíc zařízení dokáže nejenom vůz zaměřit s přesností až na deset metrů, ale také zastavit jeho jízdu v okamžiku, kdy alespoň na tři vteřiny stojí na místě,« konstatuje Michal Roček. »Operátor systému spolupracuje s komerční bezpečnostní službou i s policií, která v případě potřeby zakročí.« Technika umí zpětně vytisknout kompletní trasu ukradeného vozidla. Ústředně také dává signál hned v okamžiku neoprávněného startu vozidla a další důležité informace. V ětšímu rozšíření brání vyšší cena, která systém GPS-GSM opodstatňuje k využití prakticky jen v drahých autech. »Kompletní cena včetně poplatků za první rok se pohybuje mezi padesáti a šedesáti tisíci korun, za každý další rok se platí kolem sedmi tisíc korun,« dodal Michal Roček. Martin Pajer ovšem upozornil, že při všech výhodách a možnostech se systém pro skutečně rychlý zákrok uplatní hlavně v tuzemsku. Při zjištění ukradeného auta v cizině je totiž nutné oficiální cestou požádat o spolupráci tamní policii, což zákrok komplikuje a zdržuje. »Žádná privátní firma legálně nemůže zastavit vozidlo ani v případě krádeže, smí to udělat jen policie,« uvádí Martin Pajer. Existují i dokonalejší a samozřejmě dražší zařízení. »Do vozidla vybaveného systémem GPS-GSM lze například umístit i reproduktor s kamerou. V takovém případě není problém při krádeži monitorovat vnitřní prostor vozidla, sledovat řidiče a hovořit s ním. Kromě toho, že je možné automobil na dálku zastavit, dokáže operátor ovládat i jeho další funkce - světlomety, blikače a podobně,« říká Martin Pajer.




Autor:




Nejčtenější

Kdo peče s kým a kdo koho vlastní v automobilovém průmyslu?
Kdo komu patří: přehledný průvodce automobilkami

Letošní prodej Opelu společnosti PSA opět změnil situaci na poli automobilových koncernů a aliancí. Kdo peče s kým? A kdo koho vlastní? Připravili jsme velký...  celý článek

Yamaha Venture
Vzduchem chlazení obři od Yamahy couvají a popojíždí na elektřinu

Že by první důsledek odstoupení USA od klimatické dohody? Nová dvojice obřích cesťáků Yamaha Venture a Yamaha Eluder je zatím určena pouze pro americký trh....  celý článek

Test zimních pneumatik pro SUV
Suverenita SUV je v zimě zrádná. Pohon všech kol zimní gumy nenahradí

„Kvalitní zimní pneumatiky jsou bezpodmínečně nutné i u pohonu všech kol,“ varují odborníci, kteří otestovali pláště pro velká SUV v rozměru 235/55 R 17. Ty...  celý článek

Ford Fiesta
Prodeje malých aut rostou, Evropané si dopřávají dražší provedení

S 1,8 milionu prodaných vozů je kategorie malých aut v prvním pololetí letošního roku stále nejpopulárnější automobilovou třídou. Ale není tomu tak díky ceně,...  celý článek

(Ilustrační snímek)
Nová Dieselgate, tentokrát u kamionů. Německo loví podvádějící dopravce

Řada velkých nákladních aut podle všeho jezdí i na našich silnicích s odpojeným systémem čištění výfukových plynů. Stačí k tomu krabička z internetu za 80 eur....  celý článek

Další z rubriky

Volvo od roku 2019 nabídne pouze elektrická či hybridní auta
Evropa je pozadu ve výrobě baterií pro elektroauta

Evropská komise má zájem o vytvoření konsorcia typu Airbusu, které by spojilo přední evropské společnosti s cílem vyvíjet technologie pro baterie. V této...  celý článek

Veteránský závod Pražská noblesa
OBRAZEM: Pražská noblesa je závod, kde nevyhrává nejrychlejší

Rekordních 144 historických automobilů a motocyklů soutěžilo o uplynulém víkendu v pražské Jeremenkově ulici v závodě v pravidelnosti do vrchu. Na trať směly...  celý článek

Nissan Dayz Roox
Japonská aféra: výrobce hliníku lhal o kvalitě, automobilky mají poplach

Druhý největší výrobce oceli v Japonsku Kobe Steel se přiznal, že falšoval údaje o kvalitě některých produktů dodaných zhruba 200 společnostem. Mezi nejvíce...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.