Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

7H3 PEPA: SPZ na přání koupíte za 15 tisíc

  11:14aktualizováno  11:14
Chcete mít na autě značku s čísly, která odpovídají datu vašeho narození nebo domu, ve kterém bydlíte? Praha navrhuje vybírat i písmena. Mohli byste pak mít značku 7H3 PEPA.
Ilustrační foto

Ilustrační foto | foto: Gabriela Dolenská

Příští rok byste si mohli na úřadě takovou SPZ legálně koupit. Ministerstvo dopravy totiž připravuje novelu zákona, která by mohla "obchod“ se značkami rozjet.

"Za deset až patnáct tisíc by si řidič koupil kombinaci posledního čtyřčíslí podle své představy," uvedl mluvčí ministerstva dopravy Karel Hanzelka. Doplnil, že novela se do Sněmovny dostane zřejmě příští rok.

Lidé by si mohli zvolit jen číselné kombinace. První tři znaky by zůstaly stejné jako dnes - tedy dvě čísla a písmeno označující kraj, ve kterém bylo vozidlo zaregistrováno. Hlavní město Praha jde však ve svých představách ještě dál. Chce navrhnout novelu zákona, která by motoristům umožnila vybírat si na svou značku nejen čísla, ale i písmena. "Na návrhu pracujeme," potvrdila náměstkyně primátora Markéta Reedová (SNK ED).

Úřady by nově vydávaly i duplikáty značek. Na českých silnicích by se tak mohly brzy objevit například značky 8E2 DNES nebo 7H3 PEPA.

Ministerstvo dopravy navíc uvažuje o tom, že by místo dvou značek dostávali motoristé na úřadech značky tři. "Dnes, když jednu značku na autě ztratí, nemohou s vozem vůbec na silnici. Takhle by měli jednu náhradní," vysvětlil Hanzelka.

Ministerstvo by také chtělo, aby úřady vydávaly duplikáty za ztracené značky. Dnes musí řidiči při ztrátě registrační značky zažádat o úplně novou. Oficiální prodej "espézetek" na přání funguje v řadě evropských zemí. V Dánsku stojí v přepočtu třiadvacet tisíc korun, v Bulharsku zaplatí motorista až sto tisíc, na Slovensku čtyři tisíce. To je však pakatel ve srovnání s řidičem ze Spojených arabských emirátů, který letos zaplatil 240 milionů korun za značku s jediným číslem - 1. Více o nejdražší SPZ světa čtěte tady.

Končí kšeft se značkami
S VIP značkami už nelze "obchodovat". Autům nyní v Praze čísla přiděluje počítač. Máte pocit, že se značkami s atraktivními číselnými řadami jezdí nápadně mnoho luxusních aut?  Od tohoto pondělí máte skutečnou naději, že třeba značku s řadou čísel 9A9 999 dostanete na své nové auto i vy. A bez všimného pro úředníka z magistrátního odboru dopravně správních agend, který značky přiděluje.

Bém jezdí v autě 2A1 1010
Přestože úředníci nesmějí s atraktivními čísly "kšeftovat", dosavadní zkušenosti Pražanů ukazují něco jiného. "Čekal jsem ve frontě na novou značku a pán, co stál přede mnou, se na mě otočil a řekl, že budu mít hezké číslo. On měl 1233. Jenže já dostal 1235," postěžoval si na jednom internetovém serveru Marek Kárný.

Na podobné praktiky upozorňovali motoristé i na protikorupční lince magistrátu. Značky se vydávají na šestašedesáti místech v Praze, kam se dodávají v krabicích. Pro referenty nebylo tak složité měnit pořadí a vybírat zajímavé značky. Dokazuje to i návštěva parkoviště před magistrátem. I tam stojí řada aut s takzvanými VIP značkami.

Například primátor Pavel Bém jezdí ve voze se značkou 2A1 10 10. Od pondělí je všechno jinak. "Již není možné získat značku pod rukou," tvrdí náměstkyně primátora Markéta Reedová (SNK ED). Jak je to možné? Odbor informatiky totiž vyvinul počítačový program, který přiděluje značky náhodně, aniž by do toho mohl referent zasáhnout.

"Referent na přepážce zažádá o značku, ale už ji nedostane jako dříve. Aplikace mu ji vybere náhodně ze značek, které jsou k dispozici. Vybranou značku už není možné dál nabízet," popisuje Reedová.

Praha se tak může stát vzorem i pro ostatní česká města, která se potýkají se stejným problémem.
"Pražský systém vítáme. Sice máme pokyn vydávat značky tak, jak jdou po sobě, ale co si budeme povídat, je to občas zneužívané. Náhodný výběr je jediná možnost, jak zabránit prodávání značek," říká mluvčí ministerstva dopravy Karel Hanzelka.

Autoři:






Nejčtenější

Potašový důl na těžbu kobaltu v americkém Utahu
Kobalt může nabourat velkolepé plány na elektrickou budoucnost aut

Češi se seznámili za posledních několik týdnů dopodrobna s lithiem, tento kov ovšem není jediným, po kterém pasou výrobci akumulátorů. Mnohem větší patálie...  celý článek

Sbírka starých škodovek trutnovského spolku Reincars.
Jejich vášní jsou staré škodovky, nadšenci jich obnovili už tři desítky

Je jich šest a spojuje je láska ke starým škodovkám. Členové trutnovského spolku Reincars dávají desítky let starým automobilům nový život.  celý článek

Toyota Tj Cruiser
Autofotka týdne: Toyota zkřížila SUV s dodávkou

Crossovery, to jsou dnes módní auta křížící SUV s kdečím. Obvykle to ovšem končí u vcelku konvenčně tvarovaných aut. U Toyoty se ale odvázali, jejich koncept...  celý článek

UAZ 469 Hunter
Hrdina lidové armády slaví 45 let, vyzkoušeli jsme nejnovější verzi

Zatímco americká armáda má své jeepy, sovětský blok v časech studené války spoléhal nejprve na slavný GAZ 69. Na vrcholu Brežněvovy éry přišel nový vojenský...  celý článek

Nejhorší je dát si dopředu nové zimní pneumatiky a vzadu nechat ojeté
VIDEO: Kdo šetří a kupuje jen dvě nové zimní gumy, měl by je dát dozadu

Doba přezouvání na zimní obutí začíná. Měníte jen dvě pneumatiky? Dejte je na zadní nápravu auta i přesto, že vaše auto má poháněná přední kola.  celý článek

Další z rubriky

Ford Fiesta
Prodeje malých aut rostou, Evropané si dopřávají dražší provedení

S 1,8 milionu prodaných vozů je kategorie malých aut v prvním pololetí letošního roku stále nejpopulárnější automobilovou třídou. Ale není tomu tak díky ceně,...  celý článek

Dětská sedačka s airbagy
VIDEO: Dětská autosedačka dostala airbagy, už se prodává

Každý den je podle světových statistik více než 5 500 dětí vážně zraněno při haváriích v silničním provozu. Děti mají v poměru k tělu větší hlavu než dospělí a...  celý článek

Polestar 1
Kupé od Volva je zpátky, má jiné jméno, elektromotor a koupit se nedá

Volvo představuje první model své nové značky Polestar. Doposud vozila toto jméno upravená volva, dnes se z ní ovšem stává značka specializovaná na elektrické...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.