Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

9. Motorku je třeba zamykat, ale i fotografovat

aktualizováno 
- Jestli automobily v Česku zle ohrožují zloději, platí to dvojnásob o motocyklech. Jejich park se v tuzemsku rok od roku vylepšuje, ovšem zajištění majetku - mnohdy značné hodnoty - tomu neodpovídá. Dluhy v tomto ohledu mají jak sami motocyklisté, tak i firmy, z nichž většina nabízí jen techniku pro auta a motorky opomíjí. »Zloději kradou motocykly třemi hlavními způsoby. Buď se strojem po zdolání více či méně jednoduchého zajištění docela jednoduše odjedou, nebo ho odvezou na vlečňáku. Další z možností je přepadení a loupež, kdy se vymění řidiči, aniž by zhasl motor,« vypočítává Michal Roček, který se v Praze zabývá bezpečnostní identifikací motorových vozidel.
Každý majitel motocyklu nejmodernějšího i docela obyčejného - by si měl připustit, že jeho stroj je v ohrožení. »Proto doporučuji mít fotografie motorky z obou stran. Při nalezení ukradeného stroje tak právoplatný majitel snadněji dokáže, že je opravdu jeho. Ještě lepší je svěřit fotografickou registraci přímo stanici technické kontroly, která spolupracuje s policií,« radí Michal Roček. Samo zabezpečení motocyklu je - stejně jako u automobilu mechanické, elektrické či elektronické, vhodná je kombinace aspoň dvou a lépe všech tří způsobů. »Mechanické zabezpečení to je především solidní řetěz v plastovém pouzdře nebo s oky přímo obalenými PVC. Doporučuji nepodcenit výběr zámku: lepší než s ouškem je verze s tyčkou, kde uchycení brání přeštípnutí zámku,« zdůrazňuje Michal Roček. Martin Kříž, pražský prodejce jetých motocyklů, upozorňuje, že stroje mají zámek řízení, ke kterému je dobré dokoupit nějaký další z celé palety zámků na kotouče. Mnohá motorka má pro takový doplněk místo pod sedačkou. »Takové zámky zpravidla mají v nabídce dealeři jednotlivých značek a motocyklista za ně zaplatí podle kvality a délky od čtyř set do zhruba čtyř tisíc korun,« říká Martin Kříž. Z elektrických zabezpečovacích zařízení je nejlacinější tajný vypínač. »Ten je vhodný zvláště mimo větší města, kde jsou motocyklisté důvěřivější a svoje stroje častěji nechávají na přístupných místech,« uvádí Michal Roček. Vypínač, který v elektrickém systému přerušuje některé z důležitých vedení, lze i s odbornou montáží pořídit za 200 až 300 korun. Svůj význam má i LED-dioda, která stojí zhruba 60 korun a blikáním imituje mnohem dražší imobilizér. »Z elektronických zařízení se na motocyklech nejčastěji uplatňuje jednoduchý alarm bez sirény, kterou nahrazuje klakson, s blokováním - rozpojením - jednoho elektrického okruhu a s dálkovým ovládáním,« vysvětluje Michal Roček. »Tuto techniku lze doplnit o čidlo, které reaguje na pohyb, naklonění či otřes motocyklu, stejně jako o pager, který dá na vzdálenost zhruba pěti set metrů až tří kilometrů majiteli signál, že s motocyklem kdosi manipuluje.« Martin Kříž k tomu dodává, že alarm y pro motocykly lze pořídit za částky už od dvou tisíc korun, originály pro známější značky se cenou blíží až k desetitisícové hranici. Podle Miloše Tischera, technika ostravské firmy, jež se věnuje elektronickému zabezpečení motocyklů, pro kvalitní motocykly plně postačí technika, kterou lze v tuzemsku pořídit i s montáží za něco málo přes šest tisíc korun. »Zájem motocyklistů o elektronické zabezpečení jejich strojů sice roste, ale pořád nepředstavuje víc než tři procenta z práce firmy, kterou tak nejpodstatněji zaměstnávají automobilisté,« říká Miloš Tischer. Předosti i nevýhody zmíněných zařízení se shodují s těmi, které jsme uvedli v předchozích dílech seriálu u zabezpečovací techniky pro automobily.

Příště se budeme věnovat opět čtenářským dotazům

Zámek na kotoučovou brzdu by neměl chybět ve výbave moderního motocyklu.

Autor:


Témata: přepadení


Nejčtenější

Ford Fiesta
Prodeje malých aut rostou, Evropané si dopřávají dražší provedení

S 1,8 milionu prodaných vozů je kategorie malých aut v prvním pololetí letošního roku stále nejpopulárnější automobilovou třídou. Ale není tomu tak díky ceně,...  celý článek

Kdo peče s kým a kdo koho vlastní v automobilovém průmyslu?
Kdo komu patří: přehledný průvodce automobilkami

Letošní prodej Opelu společnosti PSA opět změnil situaci na poli automobilových koncernů a aliancí. Kdo peče s kým? A kdo koho vlastní? Připravili jsme velký...  celý článek

Partisan One
Autofotka týdne: Nejdrsnější offroad Partisan je jako z české stavebnice

Pár dobrých věcí naše země v pupku Evropy světu přeci jen dala, jednou z nich je stavebnice Merkur. Juri Postnikov si s ní určitě musel hrát, jinak by ho...  celý článek

Kia Carens - front
Autocentral: Test Kia Carens 1.7 CRDi

Značka Kia se těší čím dál tím větší oblibě. Jaká je Kia Carens 1.7 CRDi, ohlodávaná tři roky zubem času?   celý článek

Yamaha Venture
Vzduchem chlazení obři od Yamahy couvají a popojíždí na elektřinu

Že by první důsledek odstoupení USA od klimatické dohody? Nová dvojice obřích cesťáků Yamaha Venture a Yamaha Eluder je zatím určena pouze pro americký trh....  celý článek

Další z rubriky

Turbodiesel V6 TDI koncernu Volkswagen
Podle kapitánů automobilového průmyslu není diesel žádná mrtvola

Diesely rozhodně nejsou ze hry, shodují se výrobci aut i jejich dodavatelé. Do vývoje naftových motorů v uplynulých letech investoval autoprůmysl obrovské...  celý článek

Podívejte se na riskantní chování českých řidičů
VIDEO: Plná čára se nepřejíždí, řidiči na to ale kašlou

Předjíždění je jedním z nejriskantnějších manévrů. Je třeba odhadnout rychlost protijedoucího vozidla a být si stoprocentně jistý, že máme dost prostoru na...  celý článek

Volvo od roku 2019 nabídne pouze elektrická či hybridní auta
Evropa je pozadu ve výrobě baterií pro elektroauta

Evropská komise má zájem o vytvoření konsorcia typu Airbusu, které by spojilo přední evropské společnosti s cílem vyvíjet technologie pro baterie. V této...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.