Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

9. Motorku je třeba zamykat, ale i fotografovat

aktualizováno 
- Jestli automobily v Česku zle ohrožují zloději, platí to dvojnásob o motocyklech. Jejich park se v tuzemsku rok od roku vylepšuje, ovšem zajištění majetku - mnohdy značné hodnoty - tomu neodpovídá. Dluhy v tomto ohledu mají jak sami motocyklisté, tak i firmy, z nichž většina nabízí jen techniku pro auta a motorky opomíjí. »Zloději kradou motocykly třemi hlavními způsoby. Buď se strojem po zdolání více či méně jednoduchého zajištění docela jednoduše odjedou, nebo ho odvezou na vlečňáku. Další z možností je přepadení a loupež, kdy se vymění řidiči, aniž by zhasl motor,« vypočítává Michal Roček, který se v Praze zabývá bezpečnostní identifikací motorových vozidel.
Každý majitel motocyklu nejmodernějšího i docela obyčejného - by si měl připustit, že jeho stroj je v ohrožení. »Proto doporučuji mít fotografie motorky z obou stran. Při nalezení ukradeného stroje tak právoplatný majitel snadněji dokáže, že je opravdu jeho. Ještě lepší je svěřit fotografickou registraci přímo stanici technické kontroly, která spolupracuje s policií,« radí Michal Roček. Samo zabezpečení motocyklu je - stejně jako u automobilu mechanické, elektrické či elektronické, vhodná je kombinace aspoň dvou a lépe všech tří způsobů. »Mechanické zabezpečení to je především solidní řetěz v plastovém pouzdře nebo s oky přímo obalenými PVC. Doporučuji nepodcenit výběr zámku: lepší než s ouškem je verze s tyčkou, kde uchycení brání přeštípnutí zámku,« zdůrazňuje Michal Roček. Martin Kříž, pražský prodejce jetých motocyklů, upozorňuje, že stroje mají zámek řízení, ke kterému je dobré dokoupit nějaký další z celé palety zámků na kotouče. Mnohá motorka má pro takový doplněk místo pod sedačkou. »Takové zámky zpravidla mají v nabídce dealeři jednotlivých značek a motocyklista za ně zaplatí podle kvality a délky od čtyř set do zhruba čtyř tisíc korun,« říká Martin Kříž. Z elektrických zabezpečovacích zařízení je nejlacinější tajný vypínač. »Ten je vhodný zvláště mimo větší města, kde jsou motocyklisté důvěřivější a svoje stroje častěji nechávají na přístupných místech,« uvádí Michal Roček. Vypínač, který v elektrickém systému přerušuje některé z důležitých vedení, lze i s odbornou montáží pořídit za 200 až 300 korun. Svůj význam má i LED-dioda, která stojí zhruba 60 korun a blikáním imituje mnohem dražší imobilizér. »Z elektronických zařízení se na motocyklech nejčastěji uplatňuje jednoduchý alarm bez sirény, kterou nahrazuje klakson, s blokováním - rozpojením - jednoho elektrického okruhu a s dálkovým ovládáním,« vysvětluje Michal Roček. »Tuto techniku lze doplnit o čidlo, které reaguje na pohyb, naklonění či otřes motocyklu, stejně jako o pager, který dá na vzdálenost zhruba pěti set metrů až tří kilometrů majiteli signál, že s motocyklem kdosi manipuluje.« Martin Kříž k tomu dodává, že alarm y pro motocykly lze pořídit za částky už od dvou tisíc korun, originály pro známější značky se cenou blíží až k desetitisícové hranici. Podle Miloše Tischera, technika ostravské firmy, jež se věnuje elektronickému zabezpečení motocyklů, pro kvalitní motocykly plně postačí technika, kterou lze v tuzemsku pořídit i s montáží za něco málo přes šest tisíc korun. »Zájem motocyklistů o elektronické zabezpečení jejich strojů sice roste, ale pořád nepředstavuje víc než tři procenta z práce firmy, kterou tak nejpodstatněji zaměstnávají automobilisté,« říká Miloš Tischer. Předosti i nevýhody zmíněných zařízení se shodují s těmi, které jsme uvedli v předchozích dílech seriálu u zabezpečovací techniky pro automobily.

Příště se budeme věnovat opět čtenářským dotazům

Zámek na kotoučovou brzdu by neměl chybět ve výbave moderního motocyklu.

Autor:


Nejčtenější

Boj proti mamataxi začíná. Vídeňská škola jim dala stopku

Ilustrační snímek

Od září do začátku listopadu letošního roku probíhá před základní školou ve Vereinsgasse ve vídeňské čtvrti...

Děti se před školou bojí, rodiče ignorují dopravní předpisy, tvrdí sdružení

Klasická situace před jednou ze základních škol v Praze. Rodiče vezou děti do...

Děti v Praze vozí čím dál častěji do školy jejich rodiče, zjistilo občanské sdružení Pražské matky. Podle něj...



KVÍZ PRO ŘIDIČE: Zvládli byste závěrečný test v autoškole? Otestujte se

Ilustrační snímek

Vyzkoušejte si, zda byste obstáli při závěrečném testu v autoškole. V novém seriálu iDNES.cz postupně najdete dvanáct...

Autofotka týdne: Kalendář na třináct měsíců ozdobí dílnu

Kalendář Liqui Moly na rok 2019

Krásky z plakátů byly neodmyslitelnou ozdobou dílen a plechových šatnových skříněk. Dnes jich je o poznání méně. Nový...

Tři dětské sedačky v autě: ne každý rodinný vůz sveze pět lidí

Dětské autosedačky jsou od 1.7.2006 povinné na všech typech komunikací.

Rodiny se třemi dětmi musí při koupi auta ze svých přání hodně slevit. Ne každý rodinný vůz se třemi sedadly vzadu...

Další z rubriky

VIDEO: Stradivariho štětec udělal z Mini unikát, vydraží se na iDNES.cz

Unikátní Mini Cooper polepený podle návrhu architekta a designéra Lucy...

Luca Stradivari pomaloval Mini Cooper, pětidveřové provedení ikonického vozu mu posloužilo jako plátno. Jedinečný...

Evropa hlasuje o emisních limitech. Podle výrobců jsou mimo realitu

Měření emisí v laboratoři

Evropský parlament schválil cíle pro snižování emisí pro osobní automobily a lehká užitková vozidla. Výbor pro životní...

Půvabná Eliška je houslovou nadějí. Peníze z aukce jí pomohou studovat

Talentovaná houslistka Eliška Kukalová

Talentovaná Eliška Kukalová je označovaná za zázrak mezi současnými mladými houslisty. Podle slavného hudebníka Václava...

Najdete na iDNES.cz