Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

9. Motorku je třeba zamykat, ale i fotografovat

aktualizováno 
- Jestli automobily v Česku zle ohrožují zloději, platí to dvojnásob o motocyklech. Jejich park se v tuzemsku rok od roku vylepšuje, ovšem zajištění majetku - mnohdy značné hodnoty - tomu neodpovídá. Dluhy v tomto ohledu mají jak sami motocyklisté, tak i firmy, z nichž většina nabízí jen techniku pro auta a motorky opomíjí. »Zloději kradou motocykly třemi hlavními způsoby. Buď se strojem po zdolání více či méně jednoduchého zajištění docela jednoduše odjedou, nebo ho odvezou na vlečňáku. Další z možností je přepadení a loupež, kdy se vymění řidiči, aniž by zhasl motor,« vypočítává Michal Roček, který se v Praze zabývá bezpečnostní identifikací motorových vozidel.
Každý majitel motocyklu nejmodernějšího i docela obyčejného - by si měl připustit, že jeho stroj je v ohrožení. »Proto doporučuji mít fotografie motorky z obou stran. Při nalezení ukradeného stroje tak právoplatný majitel snadněji dokáže, že je opravdu jeho. Ještě lepší je svěřit fotografickou registraci přímo stanici technické kontroly, která spolupracuje s policií,« radí Michal Roček. Samo zabezpečení motocyklu je - stejně jako u automobilu mechanické, elektrické či elektronické, vhodná je kombinace aspoň dvou a lépe všech tří způsobů. »Mechanické zabezpečení to je především solidní řetěz v plastovém pouzdře nebo s oky přímo obalenými PVC. Doporučuji nepodcenit výběr zámku: lepší než s ouškem je verze s tyčkou, kde uchycení brání přeštípnutí zámku,« zdůrazňuje Michal Roček. Martin Kříž, pražský prodejce jetých motocyklů, upozorňuje, že stroje mají zámek řízení, ke kterému je dobré dokoupit nějaký další z celé palety zámků na kotouče. Mnohá motorka má pro takový doplněk místo pod sedačkou. »Takové zámky zpravidla mají v nabídce dealeři jednotlivých značek a motocyklista za ně zaplatí podle kvality a délky od čtyř set do zhruba čtyř tisíc korun,« říká Martin Kříž. Z elektrických zabezpečovacích zařízení je nejlacinější tajný vypínač. »Ten je vhodný zvláště mimo větší města, kde jsou motocyklisté důvěřivější a svoje stroje častěji nechávají na přístupných místech,« uvádí Michal Roček. Vypínač, který v elektrickém systému přerušuje některé z důležitých vedení, lze i s odbornou montáží pořídit za 200 až 300 korun. Svůj význam má i LED-dioda, která stojí zhruba 60 korun a blikáním imituje mnohem dražší imobilizér. »Z elektronických zařízení se na motocyklech nejčastěji uplatňuje jednoduchý alarm bez sirény, kterou nahrazuje klakson, s blokováním - rozpojením - jednoho elektrického okruhu a s dálkovým ovládáním,« vysvětluje Michal Roček. »Tuto techniku lze doplnit o čidlo, které reaguje na pohyb, naklonění či otřes motocyklu, stejně jako o pager, který dá na vzdálenost zhruba pěti set metrů až tří kilometrů majiteli signál, že s motocyklem kdosi manipuluje.« Martin Kříž k tomu dodává, že alarm y pro motocykly lze pořídit za částky už od dvou tisíc korun, originály pro známější značky se cenou blíží až k desetitisícové hranici. Podle Miloše Tischera, technika ostravské firmy, jež se věnuje elektronickému zabezpečení motocyklů, pro kvalitní motocykly plně postačí technika, kterou lze v tuzemsku pořídit i s montáží za něco málo přes šest tisíc korun. »Zájem motocyklistů o elektronické zabezpečení jejich strojů sice roste, ale pořád nepředstavuje víc než tři procenta z práce firmy, kterou tak nejpodstatněji zaměstnávají automobilisté,« říká Miloš Tischer. Předosti i nevýhody zmíněných zařízení se shodují s těmi, které jsme uvedli v předchozích dílech seriálu u zabezpečovací techniky pro automobily.

Příště se budeme věnovat opět čtenářským dotazům

Zámek na kotoučovou brzdu by neměl chybět ve výbave moderního motocyklu.

Autor:



Nejčtenější

Nohu z plynu! Policie bude ve středu měřit na každém rohu, víme kde

(Ilustrační snímek)

Policisté budou ve středu 18. dubna měřit rychlost na stovkách míst v celé České republice, která vybrali občané....

Všichni dealeři Opelu dostanou výpověď, jsou málo produktivní

Opel Grandland X

Opel chystá v Evropě rozsáhlou úpravu prodejní sítě. Všichni dealeři dostanou výpověď, týkat se to bude i České...



Tesla opět nevyrábí. Musk spí v továrně ve spacáku, zradili ho roboti

Majitel firmy Tesla Elon Musk.

Výroba Tesly 3 opět stojí. Elon Musk věnuje všechen čas tomu, aby jeho automobilka na elektromobily konečně rozběhla...

Kamufláž, která nefunguje: nálepky na SPZ proti radarům jsou vyhozené peníze

Facebookové stránky nabízejí polep na SPZ proti radaru, po osvícení bleskem...

Přelepte, posprejujte SPZ a zákon vás nedohoní. Internet je plný tipů, jak bez rizika zakrýt registrační značku, aby ji...

Test letních gum: české pláště z Číny srovnali se zavedenými značkami

Test letních pneumatik 2018

České pneumatiky s čínským rodným listem Tomket za sebou mají první nezávislý test. Značku, která sází na nízkou cenu,...

Další z rubriky

Evropský parlament schválil zpřísnění kontrol aut kvůli aféře Dieselgate

Zplodiny z výfuku automobilu s dieselovým motorem v německém Essenu.

Evropská komise by měla mít za dva roky pravomoc kontrolovat úřady pro schvalování vozidel v členských státech EU. Nově...

Nový systém pozná, že hrozí akvaplaning. Data předá ostatním motoristům

Continental vyvíjí systém varování před  akvaplaningem

Pozor na akvaplaning! Continental vyvíjí systémy, které řidiče varují před hrozícím smykem. Data ze senzorů a využití...

I v roce 2040 bude v Německu většina aut na spalovací motor

(Ilustrační snímek)

Ještě v roce 2040 budou v Německu navzdory současnému boomu alternativních pohonů jezdit dvě třetiny aut na spalovací...

Najdete na iDNES.cz