Premium

Získejte všechny články mimořádně
jen za 49 Kč/3 měsíce

Daihatsu Ai: nejmenší z nejmenších

  22:02
Krabička od sirek na čtyřech kolech jménem Ai bude podle všeho brzo brázdit ulice japonských velkoměst. Při pohledu na čtyřmístné "skoroauto" pozorovatel neví, jestli se po něm má pídit v autosalonu, nebo v hračkářství.

Při pověstné šikovnosti obyvatel země vycházejícího slunce by možná ani nebylo s podívem, kdyby Daihatsu Ai figurovalo jako skládačka v katalogu zásilkových obchodních domů. Další variantou je, že jej automobilka bude "přibalovat" jako bonus k největšímu modelu sirion.

Nejstarší japonská automobilka (založená již v roce 1907) bohužel před několika lety tuzemský trh opustila, a proto na tohoto skřítka na našich ulicích nespatříme. Mimochodem jeho jméno Ai má naznačovat, že jde o vůz Atraktivní & Inteligentní.

Příznivci miniaturizace, které toto přibližovadlo chytne za srdce, budou muset vyrazit obhlédnout, pro Evropana nadmíru exotický, japonský automobilový svět.

Ai je malé vozítko pro městský provoz, jeho největší devizou je neuvěřitelná "skladnost" a manévrovatelnost (sám za sebe mluví už průměr otáčení 6,8 metru). Největší překvapení však na diváka čeká uvnitř - čtyři místa v interiéru by při pohledu na vnější rozměry čekal jen málokdo.

Pro potvrzení, že se Daihatsu Ai opravdu otočí doslova "na pětníku" dodejme minimální a maximální povolenou šířku jednoho jízdního pruhu: minimum je 3,0 metru, maximum pak 3,5 metru.

Vozítko pro dojíždění do práce a za nákupy je 2 650 mm dlouhé, 1 475 mm široké a 1 550 mm vysoké. Ai je pravděpodobně prostorově nejefektivněji řešený automobil na světě. Autíčko je ideální pro dva dospělé, kteří se relativně pohodlně usadí na předních sedadlech. Dozadu se pak vejdou pohodlně maximálně dvě děti.

Zadní sedadla však mohou být též úplně sklopena do podlahy - vznikne tak absolutně rovné dno zavazadelníku, které je 373 mm nad vozovkou. Pohodlné nastupování usnadňují posuvné boční dveře.

Motory (nebo minimotory?)
V nabídce autíčka jsou maloobjemové motory benzinové i dieselové, všechny mají stejný objem 660 kubických centimetrů. První je zážehový tříválec  EF-SE: 36 kW maximálního výkonu při 6 400 otáčkách, max. kroutící moment 56 Nm při 4 800 otáčkách - jeden z nejoblíbenějších motorů v Japonsku, především díky zajímavým výkonům a nízkým nárokům na údržbu.

Dalším je dieselový dvouválec  skrývající se pod "šifrou" TOPAZ 2CDDI (max. výkon 40 kW, max. kroutící moment 130 Nm). Třetím je hybridní motor, který se chlubí téměř neuvěřitelnou spotřebou 2,2 litru na 100 kilometrů. Posledním v pořadí je opět benzinový motor TOPAZ DI. Všechny motory jsou spřaženy s třístupňovou automatickou převodovkou.

Otázkou je, jak si Daihatsu Ai povede v oblasti bezpečnosti posádky.  

Daihatsu Ai v číslech:

Délka (mm) 2 650
Šířka (mm) 1 475
Výška (mm) 1 550
Rozvor (mm) 1 750
Rozchod vpředu/vzadu (mm) 1 320/1 310
Hmotnost (kg) 570
Průměr otáčení (m) 6,8
Pohon kol přední
Převodovka 3 stupňová automatická
Přední náprava typu McPherson
Zadní náprava tuhá
Brzdy přední/zadní kotoučové/bubnové
Pneumatiky 135/60 R13
Objemy motorů (ccm) 659
Max. výkon zážehového motoru EF-SE (kW) 36 při 6 400 ot./min
Max. kroutící moment zážehového motoru EF-SE (Nm) 56 při 4 800 ot./min
Max. výkon vznětového motoru TOPAZ 2CDDI (kW) 40
Max. kroutící moment vznětového motoru TOPAZ 2CDDI (Nm) 130
Spotřeba zážehového motoru EF-SE na 100 km (l) 3,8
Spotřeba vznětového motoru TOPAZ 2CDDI na 100 km (l) 2,4
Spotřeba vznětového motoru TOPAZ DI na 100 km (l) 2,4
Spotřeba hybridního motoru na 100 km (l) 2,2

 

Ai je malé vozítko pro městský provoz, jeho největší devizou je neuvěřitelná manévrovatelnost (- sám za sebe mluví už průměr otáčení 6,8 metru).

Vozítko pro dojíždění do práce a za nákupy je 2 650 mm dlouhé, 1 475 mm široký a 1 550 mm vysoký. Ai je pravděpodobně prostorově nejefektivněji řešený automobil na světě.

Autíčko je ideální pro dva dospělé, kteří se relativně pohodlně usadí na předních sedadlech. Dozadu se pak vejdou pohodlně maximálně dvě děti.

Zadní sedadla mohou být úplně sklopena do podlahy - vznikne tak absolutně rovné dno zavazadelníku, které je 373 mm nad vozovkou. Pohodlné nastupování usnadňují posuvné boční dveře.

Autoři:
  • Nejčtenější

Autofotka: Sen z plakátů v kotrmelcích. Mladíček v tunelu rozbil Ferrari F40

28. dubna 2024

Symbol italské nenažranosti se již skoro čtyři dekády pokouší zabít své řidiče. Jízda s Ferrari F40...

Test prodejců aut: Za hvězdy, exoty i nuly. Ani milion nezaručí respekt

26. dubna 2024

Premium I když automobilky odvážně plánují strategie, jak si podmaní české zákazníky, takříkajíc skutek...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Fiat 500X je tajný tip z bazaru. Když měníte olej, vydrží věčně

29. dubna 2024

Premium Kompaktní crossover je na trhu od roku 2014 a v roce 2018 prodělal facelift spolu s přechodem na...

Pražský vynález: dodávky ohlídá umělá inteligence, odpočítá jim parkování

27. dubna 2024

Časomíry, umělá inteligence, která umí číst poznávací značky a kamery. Radnice Prahy 1 dokončila...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Autosalon v Pekingu ukazuje, jak moc Čína ujela zbytku světa

30. dubna 2024

„Auto není mrtvé a autosalony také ne. Když vidíte, kolik stovek influencerů a moderátorů, převážně...

Škoda stále roste, šampionkou prodejů je octavia. Spalováky neodepsala

2. května 2024

Škoda Auto zvýšila v prvním čtvrtletí dodávky vozů zákazníkům o 5,2 procenta na 220 500 aut....

Plzeňská univerzita bude vychovávat inženýry elektromobility, je o ně zájem

2. května 2024

Fakulta elektrotechnická Západočeské univerzity v Plzni (FEL) rozšiřuje studijní programy, aby lépe...

Kozel zahradníkem: renomovaný znalec Porsche je u soudu za padělané veterány

2. května 2024

Krajský soudu v německých Cáchách od roku 2021 řeší případ tří obžalovaných, kteří se zodpovídají z...

Autozápisník: Tisíc koní pro Škodu, salámová alfa a ferrari, co jede jen 25 km/h

2. května 2024

Dubnové události v automobilové branži měly mnohdy až aprílový rozměr. Na nejzajímavější sériové...

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!

Natáčení Přátel bylo otřesné, vzpomíná herečka Olivia Williamsová

Britská herečka Olivia Williamsová (53) si ve čtvrté sérii sitcomu Přátelé zahrála epizodní roli jedné z družiček na...

Byli vedle ní samí ztroskotanci, vzpomíná Basiková na muže Bartošové

Byly každá z jiného těsta, ale hlavně se pohybovaly na opačných pólech hudebního spektra. Iveta Bartošová byla...

Autofotka: Sen z plakátů v kotrmelcích. Mladíček v tunelu rozbil Ferrari F40

Symbol italské nenažranosti se již skoro čtyři dekády pokouší zabít své řidiče. Jízda s Ferrari F40 bez posilovače...

Ukaž kozy, řvali na ni. Potřebovala jsem se obouchat, vzpomíná komička Macháčková

Rozstřel Pravidelně vystupuje v pořadu Comedy Club se svými stand-upy, za knihu Svatební historky aneb jak jsem se nevdala se...

Do Bolívie jsem odešla kvůli smrti rodičů, přiznala sestra Romana Vojtka

Mladší sestra herce Romana Vojtka (52) Edita Vojtková (49) je módní návrhářkou a žije v Bolívii. Do zahraničí odešla...