Premium

Získejte všechny články mimořádně
jen za 49 Kč/3 měsíce

Florencie obry nechce: NE pro SUV!

  10:42
Zastupitelstvo perly Toskánska v úterý schválilo vyhlášku "proti SUV". Do centra Florencie nebudou moci vjíždět auta těžší než 1800 kg a s průměrem kol větším než 700 mm. Je to reakce na vzrůstající množství aut typu SUV ve městě. Vyhláška vstoupí v platnost 1. ledna 2005, rezidenti budou omilostněni.

Od nového roku budou mít "teréňáky" v Itálii život o něco těžší.

Florencie je nechce pustit do svého starobylého centra.

S největší pravděpodobností se nepodívají ani do Říma ke Koloseu.

Florencie je prvním městem v Itálii, které se do boje proti velkým autům pustilo naplno.

Zastáncům tohoto opatření jsou největším trnem v oku off-roady a vozy sportovně-užitkové, známé jako "SUVčka".

Florentský radní zabývající se problematikou životního prostředí Claudio del Lungo doufá, že nová vyhláška rozpoutá diskuzi o "nevhodném využívaní těchto vozidel v obydlených centrech".

Čtěte také: Teréňáky, hybaj z města!
"Je známo, že ulice a chodníky městských center mají pro svůj historický původ omezené rozměry a proto jsou absolutně nevhodné pro provoz a parkování těchto vozidel," pokračuje del Lungo.

Podle italského serveru repubblica.it se v Itálii počet nově přihlašovaných terénních aut za posledních šest let zdvojnásobil. Dnes už tvoří prodeje off-roadů a "SUVček" více než 5 procent celkových prodejů aut v Itálii. V ČR je to 1,85 % z prodaných nových aut za první pololetí letošního roku.

Diskuzi na téma smysluplnosti terénně zaměřených aut rozpoutali pařížští radní, kteří o zákazu vjezdu SUV do města začali uvažovat v červnu letošního roku. Vzápětí si italská města vzpomněla, že jim velká a pro chodce nebezpečná auta, která zabírají hodně místa, také vadí.

Římská radnice zvažuje opatření, která budou k silničním obrům ještě tvrdší. Radní Mario Di Carlo navrhuje tři fáze "války". Za prvé: v určitých dnech týdne úplný zákaz jízdy všem SUV ve vymezené oblasti. Dalším opatřením má být absolutní zákaz vjezdu těchto aut do centra města, povolenky by měly být vydávány jen v omezeném množství a za nemalé peníze (návrh mluví o 1000 eurech ročně). Poslední omezení by se mělo dotknout rezidentů, kteří by měli za parkovaní svých "teréňáků" platit stejně jako návštěvníci města.

Alberto Fiorillo, jeden z ekologů, který do "SUV-boje" vytáhl, se odvolává na renomovaný italský motoristický časopis Quattroruote:"...řidič osobního automobilu je při bočním nárazu 30 krát více ohrožen na životě pokud se střetne s SUV." Pokračuje: "Při bočním nárazu SUV do normálního auta je nebezpečí usmrcení 5,6 krát větší než v případě střetu dvou "normálních" aut."

Americký úřadu pro bezpečnost a dopravu (NHTSA) ze svých statistik vypočítal, že nebezpečí převrhnutí SUV je třikrát větší, než v případě auta tradičního typu.

Největší hádka se strhla kolem spotřeby a znečišťování ovzduší. Ekologové tvrdí, že spotřebovávají více paliva, než obyčejná auta. Zastánci off-roadů a SUV zase říkají, že mají pod kapotami vesměs ty samé motory, které se montují do klasických aut. Ekologové vypočetli, že deset nejprodávanějších SUV spotřebovává o 60-70% paliva více než deset nejprodávanějších aut v Itálii.

Na internetových stránkách italského deníku La Repubblica proběhlo v říjnu hlasování čtenářů. O otázce: "Měl by podle Vás být omezen vjezd aut typu off-road a SUV do měst?" hlasovalo 50 tisíc čtenářů, 77% jich odpovědělo ANO, 22% nesouhlasilo, 1% je nerozhodnuté.

Do věci se poté vložil i italský ministr životního prostředí Altero Matteoli, reagoval slovy: "Je evidentní, že občané žádají konkrétní řešení." Italská vláda nyní zpracovává návrh na uvalení speciální daně na auta, která více znečišťují  životní prostředí a zabírají hodně místa. V tomto případě nejsou v ohrožení jen SUV, ale také supersportovní auta a velké limuzíny.

Inspirovat se mohou u Francouzů, kteří budou od nového roku majitele "špinavých" (více znečišťujících) aut trestat vyššími poplatky a to až do výše 3200 euro, naopak řidiči aut k životnímu prostředí přátelských dostanou slevu.

Na kahánku mají SUV i v Americe, kde jsou podrobovány stále větší kritice. Téměř pětinu vozového parku Američanů tvoří tyto hybridy mezi autem do terénu, užitkovým autem a luxusní limuzínou a polovina prodejů tří největších amerických automobilek připadá na terénní auta (Ford, GM a Chrysler), píše la Repubblica.

Co si o opatřeních florentské radnice myslí dovozce legendárních terénních automobilů Land Rover?

"Jde o populistická opatření, která nabízí pouze na pohled efektní, nikoliv efektivní řešení problémů. Teď jde o SUV, příště půjde třeba o vany. Přitom na znečištění v centrech měst se podílí zejména staré automobily a zbožím přetížené dodávky. Znemožní zastupitelé Florencie zásobování obchodů ve městě nebo začnou vydávat desítky výjimek? Diskriminace jedné skupiny obyvatel nic neřeší," říká Michal Janoušek, CEO Land Rover v ČR.

Autoři: ,
  • Nejčtenější

Italové zadrželi zásilku fiátků z Maroka. Budou strhávat nálepky s vlajkou

20. května 2024

Italská policie zabavila víc než 130 vozů značky Fiat dovezených z Maroka na základě podezření, že...

Všechna Kabaňova auta. Poznejte výtvory génia, kterého ulovili Číňané

16. května 2024,  aktualizováno  9:46

Čtyřlístek, české sklo, kubismus, poštovní obálka, iPhone. Tím vším se při tvorbě svých aut...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Umělá inteligence obchoduje s auty líp než člověk. Umí i mluvit se zákazníky

20. května 2024

AURES Holdings překonává třicetileté prodejní rekordy díky nasazení umělé inteligence do svého...

Nejprodávanější Škoda nemá tříválec a dostala funkci, kterou si snad ještě rozmyslí

16. května 2024

Octavia je nejúspěšnější škodovkou všech dob, ve čtyřech novodobých generacích jich od roku 1996...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Auta dnes může prodávat každý lúzr, říká k testu autosalónů novinář

14. května 2024

Rozstřel Investigativní tým MF DNES a iDNES.cz opět po roce otestoval české autosalóny. Průzkumníci ve...

Distingovaní gentlemani táhli Prahou, jízdu vedl prezident Pavel

20. května 2024

Už po jedenácté projela Prahou Distinguished Gentleman’s Ride, tedy jízda distingovaných...

Italové zadrželi zásilku fiátků z Maroka. Budou strhávat nálepky s vlajkou

20. května 2024

Italská policie zabavila víc než 130 vozů značky Fiat dovezených z Maroka na základě podezření, že...

Umělá inteligence obchoduje s auty líp než člověk. Umí i mluvit se zákazníky

20. května 2024

AURES Holdings překonává třicetileté prodejní rekordy díky nasazení umělé inteligence do svého...

Román pro ferraristy. Příběh Čecha, který si psal s Enzem a jel ho navštívit

20. května 2024

Premium Enzo Ferrari je bezesporu největší legendou motorsportu, možná automobilismu vůbec. Kolem...

byt s terasou
byt s terasou

Velvarská, Horoměřice, okres Praha-západ
7 450 000 Kč

Bohužel nám to nevyšlo, oznámili manželé Pagáčovi rozchod po šesti letech

Herečka Patricie Pagáčová (35) a dramaturg Tibor Pagáč (32) se rozešli po pěti letech manželství. Žádost o rozvod zatím...

Zemřel Vlastimil Harapes. Baletní mistr Národního divadla i českých filmů

Ve věku 77 let zemřel tanečník a herec Vlastimil Harapes. Dlouhá léta byl sólistou baletu Národního divadla. Zahrál si...

Anální sex je výzva. Nejvíc tabu je však v Česku jiná praktika, říká průzkum

Erotické hračky nepředstavují podezřelou exotiku, v ložnicích jsou jako doma. Ostatně jako masturbace. I orální sex....

Svěrák se na mě nedíval jen jako na hezkou buchtu, říká Radka Pavlovčinová

Jan Svěrák ji vidí jako robotku. Radka Pavlovčinová v nové hře filmového a teď už i divadelního režiséra hraje umělou...

Plné divadlo i bazilika. Nad rakví Postlerové mluvila dcera, Töpfer i Šťastný

S herečkou Simonou Postlerovou se v prostorách Divadla na Vinohradech rozloučili kolegové i veřejnost. Nad rakví...