Premium

Získejte všechny články mimořádně
jen za 49 Kč/3 měsíce

Češi chtějí na dálnicích zrychlit, Italové naopak

Zatímco český policejní prezident by rád zrušil dálniční limit 130 km/h a povolil až stosedmdesátikilometrovou rychlost, Evropa naopak zpomaluje. Italský ministr dopravy navrhuje snížit povolenou rychlost na autostrádách na 110-120 km/h. Jaká rychlost na dálnici je vůbec bezpečná?

Je dálniční limit 130 km/h překonaný? | foto: iDNES.cz

"Jsem přesvědčen o tom, a řekl jsem to už několikrát, že si myslím, že limit na dálnicích 130 je překonán," uvedl policejní prezident začátkem srpna v rozhovoru na Frekvenci 1. ČTĚTE...

Podle něj musí o vyšším limitu na dálnici rozhodnout odborníci, kteří určí, jakou rychlost je možné po dálnici jet. "Moderní komunikace, moderní vozidla a samozřejmě zkušený řidič tu stošedesátku, stosedmdesátku naprosto bez problémů zvládne," prohlásil Husák.

Stejný názor zastává primátor Teplic, senátor a odpůrce silničního zákona Jaroslav Kubera, 8. srpna řekl pro MF DNES: "Jezdit stotřicítkou je nuda, mám čas štelovat klimatizaci a podobně, což mě rozptyluje a mohu nabourat." Na dálnici chtěl Kubera umožnit až o třicet kilometrů vyšší rychlost.

Se zvýšením limitu na stošedesátikilometovou rychlost souhlasí 56 procent českých řidičů, jak ukázal průzkum MF DNES.

Odborníci však varují před populismem. Vůbec nejzatíženější česká komunikace, která spojuje Prahu s Brnem - dálnice D1 - byla původně stavěna pouze na stodvacetikilometrovou rychlost. Poloměry oblouků, délky rozhledu pro zastavení a předjíždění a další parametry jsou dimenzovány právě na tyto rychlosti.

Zvýšení maximálky by tak mohlo například znamenat, že za příliš prudkou zatáčkou řidič neuvidí překážku s dostatečným předstihem.

Je třeba si též uvědomit, že kinetická energie, která se v případě nehody uplatňuje, neroste lineárně s rychlostí, ale kvadraticky.

Stošedesátikilometovou rychlost vyzkoušelo na několika úsecích dálnic s úspěchem Rakousko. Tamější autoklub ÖAMTC je s výsledky spokojený; řidiči jezdili rychleji, ale zároveň také zodpovědněji a nehod ubylo. VÍCE ZDE...

Naopak italský ministr dopravy Alessandro Bianchi řekl pro agenturu Ansa, že jako optimální rychlost pro dálnice vidí stodvacítku. "Velké evropské státy mají jako maximální rychlost 110-120 km/h, nechápu, proč máme být evropskými závodníky," řekl Bianchi. "Rychlost je rizikový faktor nejen na dálnicích, ale také na silnicích a ve městech, měli bychom se tedy znovu zamyslet nad dopravními normami," dodal.

Itálie tak možná bude následovat ostatní evropské státy, které povolenou rychlost snižují. Uvažují o tom například v Německu, kde na dálnicích rychlost zatím omezena není. Ve Francii už limit snížili na 120 kilometrů v hodině.

Co říkají normy:

Při projektování silnic a dálnic má důležitou úlohu návrhová rychlost. Návrhová rychlost je maximální rychlost osamoceného vozidla, kterou lze bezpečně projet kterýmkoliv úsekem navrhované komunikace za normálních atmosférických podmínek a bez ovlivnění ostatních vozidel. Pro dálnice se navrhuje v rozmezí 80–140 km/h. (Pozn.: V předchozí verzi normy byly návrhové rychlosti 80-120 km/h.)

Návrhová rychlost slouží k odvození návrhových prvků pro projektování pozemní komunikace, určuje se na základě konkrétních geologických, klimatických, územních podmínek (území rovinaté, pahorkovité, horské), podle hospodářského, dopravního významu atp.

Podle návrhové rychlosti a kategorie komunikace se volí hodnoty pro směrové a výškové oblouky, sklony, délka rozhledu pro zastavení a předjíždění.

Návrhová rychlost se skládá z jízdní rychlosti požadované, která zaručuje kvalitu provozu. Požadovaná jízdní rychlost pak bývá o 20 až 30 km/h nižší. (Návrhová rychlost je větší než požadovaná.)

Návrhová rychlost je tedy rychlost, na kterou dopravní inženýři konstruují dálnici. Požadovaná rychlost je ta, kterou poté řidiči po dálnici mohou jezdit; měla by tedy být nižší než návrhová. Tuto "bezpečnostní rezervu" tedy například nejfrekventovanější česká dálnice D1 nemá. Díky stotřicetikilometrovému zákonnému limitu ji naopak podkračuje.

Autoři: ,
  • Nejčtenější

Autofotka: Sen z plakátů v kotrmelcích. Mladíček v tunelu rozbil Ferrari F40

28. dubna 2024

Symbol italské nenažranosti se již skoro čtyři dekády pokouší zabít své řidiče. Jízda s Ferrari F40...

Test prodejců aut: Za hvězdy, exoty i nuly. Ani milion nezaručí respekt

26. dubna 2024

Premium I když automobilky odvážně plánují strategie, jak si podmaní české zákazníky, takříkajíc skutek...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Fiat 500X je tajný tip z bazaru. Když měníte olej, vydrží věčně

29. dubna 2024

Premium Kompaktní crossover je na trhu od roku 2014 a v roce 2018 prodělal facelift spolu s přechodem na...

Pražský vynález: dodávky ohlídá umělá inteligence, odpočítá jim parkování

27. dubna 2024

Časomíry, umělá inteligence, která umí číst poznávací značky a kamery. Radnice Prahy 1 dokončila...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Autosalon v Pekingu ukazuje, jak moc Čína ujela zbytku světa

30. dubna 2024

„Auto není mrtvé a autosalony také ne. Když vidíte, kolik stovek influencerů a moderátorů, převážně...

Plzeňská univerzita bude vychovávat inženýry elektromobility, je o ně zájem

2. května 2024

Fakulta elektrotechnická Západočeské univerzity v Plzni (FEL) rozšiřuje studijní programy, aby lépe...

Kozel zahradníkem: renomovaný znalec Porsche je u soudu za padělané veterány

2. května 2024

Krajský soudu v německých Cáchách od roku 2021 řeší případ tří obžalovaných, kteří se zodpovídají z...

Autozápisník: Tisíc koní pro Škodu, salámová alfa a ferrari, co jede jen 25 km/h

2. května 2024

Dubnové události v automobilové branži měly mnohdy až aprílový rozměr. Na nejzajímavější sériové...

Michelangelo špíny vystačí s málem. Zaprášená auta proměňuje v umělecká díla

1. května 2024

Žádná plátna, žádné barvy. Američan Scott Wade si vystačí se štětcem a špinavými auty. Na jejich...

Nespí vaše dítě? Přečtěte si, jak nespavost vyřešit
Nespí vaše dítě? Přečtěte si, jak nespavost vyřešit

Nespavost a problémy se spánkem se v různé míře objevují až u 30 % dětí. Mohou se projevovat častým buzením, problémy s usínáním, brzkým vstáváním...

Natáčení Přátel bylo otřesné, vzpomíná herečka Olivia Williamsová

Britská herečka Olivia Williamsová (53) si ve čtvrté sérii sitcomu Přátelé zahrála epizodní roli jedné z družiček na...

Byli vedle ní samí ztroskotanci, vzpomíná Basiková na muže Bartošové

Byly každá z jiného těsta, ale hlavně se pohybovaly na opačných pólech hudebního spektra. Iveta Bartošová byla...

Autofotka: Sen z plakátů v kotrmelcích. Mladíček v tunelu rozbil Ferrari F40

Symbol italské nenažranosti se již skoro čtyři dekády pokouší zabít své řidiče. Jízda s Ferrari F40 bez posilovače...

Ukaž kozy, řvali na ni. Potřebovala jsem se obouchat, vzpomíná komička Macháčková

Rozstřel Pravidelně vystupuje v pořadu Comedy Club se svými stand-upy, za knihu Svatební historky aneb jak jsem se nevdala se...

Do Bolívie jsem odešla kvůli smrti rodičů, přiznala sestra Romana Vojtka

Mladší sestra herce Romana Vojtka (52) Edita Vojtková (49) je módní návrhářkou a žije v Bolívii. Do zahraničí odešla...