V současnosti auta vypouštějí do ovzduší průměrně kolem 160 gramů CO2 na kilometr.
Podle člena představenstva Škody Auto by prosazení plánů komise vedlo ke zdražení vozů o čtyřicet až sedmdesát tisíc korun a stěhování automobilek.
„V takovém případě bychom zvažovali přesun výroby směrem na východ, abychom kompenzovali růst nákladů,“ řekl Jahn Hospodářským novinám.
Podporou biopaliv a povinným snižováním emisí chce Evropská unie zakročit proti globálnímu oteplování. Konkrétní návrh příslušných legislativních norem by měl spatřit světlo světa ještě letos, nejpozději začátkem příštího roku.
Bude zřejmě obsahovat limit dokonce 120 gramů CO2 na kilometr. Podle komisaře Günthera Verheugena by snížení o dalších 10 g/km emisí mělo zajistit například používání biopaliv, povinné požadavky na účinnost klimatizace a další požadavky, které se už ale nebudou vztahovat přímo na automobilky.
Proti plánu se důrazně postavilo Německo. Tamní automobilky tvrdí, že je plán na snížení emisí postihne nejvíc. Německý průmysl se totiž specializuje na větší vozy vyšší třídy. Německých automobilových výrobců se zastala i kancléřka Angela Merkelová, za což sklidila kritiku od zástupců francouzských a italských automobilek.
Verheugen nevyloučil, že by v konečném znění mohly platit různé limity pro různé typy aut. Vozy s vyššími emisemi by například mohly dostat předepsané relativně větší škrty než úspornější menší auta.
Verheugen také zdůraznil, že o konkrétní legislativní podobě návrhu se zatím nerozhodlo. Evropští komisaři nediskutovali zatím ani o sankcích pro automobilky, které by stanovený cíl nesplňovaly.