Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Seznamte se: nová malá škodovka na vlastní kůži

Ještě před zahájením prodeje jsme vyzkoušeli novou fabii. Mezi prvními v Česku jsme s ní strávili celý týden a prozkoumali ji ze všech stran. Nejmenší škodovka je hezčí, větší a malinko výkonnější. Dobrý dojem kazí jen drobné chybičky.

Entschuldigen, promiňte, to je nová fabia? Neměl byste dvě minutky čas, abychom si ji mohli prohlédnout? Jaká to je výbava? Ambiente? Sehr schön, velmi pěkná... Takový zájem vzbudila mladoboleslavská novinka i u německých policistů, když nás zastavili kvůli kontrole.

Může se hodit

Nabídka nových i ojetých vozů Škoda Fabia www.automodul.cz

A jestliže tak zaujala automobilisticky náročné Němce, v Česku byl zájem až skoro nepříjemný – na každé benzinové pumpě se u auta sešel kordon obdivovatelů i kritiků.

Na tak malé auto slušný výkon. Češi (a nejen oni) ovšem nejdostupnější Škodovku milují: jen loni si ji novou v Evropě koupilo 244 tisíc lidí, v Česku pak 33 tisíc – nemluvě o ojetinách, mezi nimiž je jasnou jedničkou. Novou fabii si první zájemci začnou od dealerů Škody odvážet příští pátek 30. března.

Skvělé pohodlí, dobrá jízda, slabší motor

K testu jsme si vybrali auto s druhým nejslabším motorem, tříválcové 1,2 o výkonu 51 kilowattů. Bohužel nebyla k dispozici základní výbava (Classic), která bude nejprodávanější, takže nás těšil dvoubarevný interiér (od verze Ambiente), hýčkala klimatizace i rádio s mp3 a ovládáním pod volantem. To důležité ale budou mít všechny fabie: čtyři airbagy, protiblokovací systém brzd ABS, posilovač řízení i opravdu povedená sedadla.

Jaké pocity máme z jízdy fabií po bezmála tisíci kilometrech najetých na hrbolatých českých okreskách i hladké německé dálnici? Výborné stran pohodlí uvnitř, odhlučnění auta a jeho ovladatelnosti; dobré u jízdních vlastností a nastavení podvozku a jen průměrné u motoru.

Ten sice skvěle táhne už od nízkých otáček, ale s plně obsazeným autem už má více práce. Po městě do "padesátky" je vynikající – fascinuje pružností, táhne skvěle odspodu, i z minimální rychlosti se "chytnete" na trojku.

Ovšem dálniční závody nejsou jeho oblíbenou disciplínou, v táhlých kopcích ztrácí sílu – a motor přitom dostává nepříjemný dunivý zvuk.

A spotřeba? Hodně záleží na stylu jízdy: při ranní cestě do práce po okreskách a poté po Praze jsme naměřili dobrých 6,5 litru; na německých dálnicích už ale 8,6.

Motor byl ovšem ještě syrový, a my ho ani trochu nešetřili – dokázal, že opravdu pokoří papírovou maximální rychlost 165 km/hod.

Ještě při tachometrových 140 je v autě slušné ticho, samozřejmě v rámci třídy malých aut. Na druhou stranu, závodnické ambice spíše než základní tříválce uspokojí spíše další z mnoha nabízených motorů – od benzinové 1,6 až po oblíbené turbodiesely.

Výrazně příjemnější než dříve je řadicí páka s ergonomicky tvarovanou větší hlavicí: řazení je excelentně jemné, rychlosti tam "padají" lehce a čistě.

Je nová lepší než stará?

Při srovnávací jízdě s předchozí fabií (se slabším motorem 1,2 40 kW) se ukázalo, že konstruktéři nejvíce zapracovali na odhlučnění nového motoru, to je opravdu vynikající.

Při dálničních 140 kilometrech v hodině motor točí 4 500 otáček, ovšem mnohem více než on je slyšet aerodynamický hluk od zpětných zrcátek, která narozdíl od dřívějška nabobtala (což chválíme). Mnohem lépe se podařilo i odstranit vibrace motoru – u staré fabie se za bručivého zvuku na neutrál viditelně chvělo sedadlo, v nové o motoru ani nevíte.

Lepší jsou i sedadla, a to přední i zadní – na ta se také mnohem lépe nastupuje a přibyly cenné tři centimetry pro kolena. Prostor pro nohy je tak už lepší než u předchozí generace o třídu větší octavie.

Nová fabie přidala i místa pro řidičovy končetiny, které už tolik neutiskuje široká středová konzola, na opačné straně pak najde větší prostor pro odložení "spojkové" nohy. Příjemné je, že řidič sedí výše než dříve, některým testovacím řidičům však vadilo, že nevidí ani kousek "čumáku", jiným zase příliš nízké přední sklo, které znemožňuje pohled na zavěšené semafory.

Schránky bez víka: trapas

Výborný dojem jsme měli z interiéru, který je stejný jako v roomsteru. Povedené ovladače ventilace i krásně čitelné budíky přístrojů jsou i v základní výbavě, stejně jako různé odkládací prostory – vybrání na lahve ve dveřích, gumička na uchycení dokumentů či prohlubně na kelímky pod rádiem.

Velmi příjemná dvoubarevná kombinace interiéru, dvě schránky před spolujezdcem i dobře umístěné autorádio už jsou bohužel vyhrazeny pro vyšší výbavy. Zvlášť u schránek je trapné, že v základní verze nebudou mít ani víka – k takovému nemístnému šetření se nesnížil žádný z konkurentů.

Jemnou výtku jsme měli k dílenskému zpracování interiéru – na hrbolaté okresce se uvolnily plastové díly obložení bočního sloupku a velmi nepříjemně chrastily; ve staré fabii drželo vše jako přibité.

Snad to byla jen nedokonalost předsériové výroby... Musíme se zmínit také o zavazadlovém prostoru, který narostl o 40 litrů. To díky šikovnosti inženýrů ve Škodovce, protože co do rozměrů a praktické využitelnosti je dost podobný staré fabii – pouze se zvýšila hrana okna, po kterou se měří jeho objem a přibyla nepříliš využitelná vybrání do boků. Kočárek do něj ale stále nenaložíte.

Podvozek i řízení zůstaly stejné

Co se týče podvozku a jízdních vlastností, moc se toho oproti minulé generaci nezměnilo – hlavně zůstal stejný podvozek.

Vzhledem k tomu, že auto je o téměř pět centimetrů vyšší a o zanedbatelné čtyři milimetry užší, změnilo se i těžiště vozu. Nutno však říci, že se s tím konstruktéři vypořádali se ctí, auto stále dobře sedí na silnici, neznejistí ani v zatáčkách.

Trochu tvrdší odpružení je dobře nastavené na rozbité české cesty, zajišťuje dostatek pohodlí, když dokáže dobře odfiltrovat rázy od kol. Podvozek vyvedou z míry jen podélné nerovnosti.

Na dobrých jízdních vlastnostech má zásluhu i dost přesné řízení. Přestože i zde je použit elektrický posilovač, narozdíl od mnohých konkurentů (Opel Corsa, Fiat Punto) mají kola slušnou zpětnou vazbu.

Důstojný nástupce

Nová fabia má velmi slušně našlápnuto k tomu, aby se stala dalším prodejním bestsellerem škodovácké produkce. To nejdůležitější, přijatelná základní cena (byť za cenu kompromisů), už je stanoveno. CENY zde...

Kupci nové fabie určitě nebudou nespokojeni, nezažijí ale takový šok, jako když přesedli z felicie do fabie I., spíše si užijí jen další vylepšení prodejně úspěšného modelu. Nač také měnit koně, dokud vyhrává?

Plusy

+ Více místa pro nohy na zadních sedadlech, lepší posez (jsou výše) a lepší nastupování díky širokému otvoru dveří.
+ Vynikající přední sedadla s dobrou boční oporou.
+ Silnější základní motory 1.2 HTP, které výborně táhnou a jsou skvěle odhlučněny.
+ Skvělé řazení včetně nové hlavice řadicí páky.
+ Výrazné a čitelné budíky
+ Výborné uspořádání palubní desky.

Mínusy

– Auto je užší o 4 mm než stará fabia, vzadu jsou jen dvě plnohodnotná místa.
– Chybějící ochranné lišty na náraznících.
– V základní výbavě pouze otevřené schránky před spolujezdcem.
– Při výměně žárovky levého světla se bude muset vyndat baterie, je tam ještě méně místa než u staré fabie.
– Otvírání motoru bylo praktičtější u staré fabie pomocí táhla, tady se musí šmátrat pod kapotou, která bude špinavá.

Autoři: ,
  • Nejčtenější

Autofotka: Sen z plakátů v kotrmelcích. Mladíček v tunelu rozbil Ferrari F40

28. dubna 2024

Symbol italské nenažranosti se již skoro čtyři dekády pokouší zabít své řidiče. Jízda s Ferrari F40...

Test prodejců aut: Za hvězdy, exoty i nuly. Ani milion nezaručí respekt

26. dubna 2024

Premium I když automobilky odvážně plánují strategie, jak si podmaní české zákazníky, takříkajíc skutek...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Pražský vynález: dodávky ohlídá umělá inteligence, odpočítá jim parkování

27. dubna 2024

Časomíry, umělá inteligence, která umí číst poznávací značky a kamery. Radnice Prahy 1 dokončila...

Fiat 500X je tajný tip z bazaru. Když měníte olej, vydrží věčně

29. dubna 2024

Premium Kompaktní crossover je na trhu od roku 2014 a v roce 2018 prodělal facelift spolu s přechodem na...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Autosalon v Pekingu ukazuje, jak moc Čína ujela zbytku světa

30. dubna 2024

„Auto není mrtvé a autosalony také ne. Když vidíte, kolik stovek influencerů a moderátorů, převážně...

Kozel zahradníkem: renomovaný znalec Porsche je u soudu za padělané veterány

2. května 2024

Krajský soudu v německých Cáchách od roku 2021 řeší případ tří obžalovaných, kteří se zodpovídají z...

Autozápisník: Tisíc koní pro Škodu, salámová alfa a ferrari, co jede jen 25 km/h

2. května 2024

Dubnové události v automobilové branži měly mnohdy až aprílový rozměr. Na nejzajímavější sériové...

Michelangelo špíny vystačí s málem. Zaprášená auta proměňuje v umělecká díla

1. května 2024

Žádná plátna, žádné barvy. Američan Scott Wade si vystačí se štětcem a špinavými auty. Na jejich...

Tip pro autaře, na Prvního máje je veteránský závod s devadesátiletou tradicí

30. dubna 2024

Okruh Českobrodský, slavný závod s devadesátiletou tradicí odstartuje svůj jubilejní ročník už...

Allgemein öffentliches Krankenhaus Spittal/Drau
Ärztin/Arzt für Innere Medizin

Allgemein öffentliches Krankenhaus Spittal/Drau

nabízený plat: 172 000 - 273 000 Kč

Natáčení Přátel bylo otřesné, vzpomíná herečka Olivia Williamsová

Britská herečka Olivia Williamsová (53) si ve čtvrté sérii sitcomu Přátelé zahrála epizodní roli jedné z družiček na...

Byli vedle ní samí ztroskotanci, vzpomíná Basiková na muže Bartošové

Byly každá z jiného těsta, ale hlavně se pohybovaly na opačných pólech hudebního spektra. Iveta Bartošová byla...

Autofotka: Sen z plakátů v kotrmelcích. Mladíček v tunelu rozbil Ferrari F40

Symbol italské nenažranosti se již skoro čtyři dekády pokouší zabít své řidiče. Jízda s Ferrari F40 bez posilovače...

Ukaž kozy, řvali na ni. Potřebovala jsem se obouchat, vzpomíná komička Macháčková

Rozstřel Pravidelně vystupuje v pořadu Comedy Club se svými stand-upy, za knihu Svatební historky aneb jak jsem se nevdala se...

Do Bolívie jsem odešla kvůli smrti rodičů, přiznala sestra Romana Vojtka

Mladší sestra herce Romana Vojtka (52) Edita Vojtková (49) je módní návrhářkou a žije v Bolívii. Do zahraničí odešla...