Premium

Získejte všechny články mimořádně
jen za 49 Kč/3 měsíce

Octavia za cenu fabie aneb jak jezdí Hyundai i30

Vyzkoušeli jsme, jak jezdí "český korejec". Je velký jako Škoda Octavia, stojí ale přibližně stejně jako lépe vybavená fabia. Nošovický Hyundai i30 má velkou šanci uspět i na českém trhu. Začne se prodávat za pár týdnů.
Hyundai i30

Hyundai i30 | foto: iDNES.cz

Velvyslanec
Ike OH, prezident evropského Hyundaie, říká: "Vývoj budoucích klíčových modelů bude probíhat v Evropě."  I tak ale vypadá i30 víc korejsky než koncernové dvojče Kia cee´d. Proporce a základní tvary mají plechoví sourozenci díky stejné technice identické.

"Evropský hyundai (rozuměj model i30) má zlepšit vnímání značky," dodává Oh, má to být jakýsi velvyslanec automobilky.

Hans-Ulrich Goebel, který má u Hyundaie na starosti prodej, popisuje typického zákazníka i30 podle představ marketérů. Zacilují na 35-50 leté muže, manažery s průměrným platem 2600 eur měsíčně. Česká realita bude pravděpodobně poněkud odlišná.

Může se hodit

Nové i ojeté automobily Hyundai můžete koupit na www.automodul.cz

Díky velmi příznivé ceně se i30 stane stejně jako Kia cee´d jasnou volbou pro ty, kterým se nechce přeplácet desítky tisíc za VW Golf či Opela Astru. Velkou cílovou skupinou budou také rodiny, které před několika lety vlastně za stejné peníze kupovaly hůře vybavenou a menší fabii kombi, které s postupem let odrostly a která postupně dosluhuje.

Hyundai i30 v číslech
délka x šířka x výška x rozvor (mm) 4245 x 1775 x 1480 x 2650
objem kufru/nádrže (l) 340-1250/53
základní cena (1,4i) 344 900

"Kromě pětidveřového hatchbacku přijede také kombík, který bude k vidění i na autosalonu ve Frankfurtu. A do prodeje vyrazí na jaře příští rok," slibuje Goebel. Rádi by ročně prodali 100 tisíc "i-třicítek".

Prostor a kvalita
Líbí se vnitřek 4,25 metru dlouhého hatchbacku, je prostorný, vše je po evropsku tam, kde má být, nic nevrže, nepraská. Žádné laciné šedivé plasty. Ty v i30 jsou naopak příjemné na omak ruky i pro oko. Hezky tlustý volant padne dobře do ruky, všechno funguje, jak má, i hromada věcí, s kterou do auta nastupujeme, je kam odložit. Zaujmou pohledné budíky v kapličce pod všestranně nastavitelným volantem. Líbí se modré podsvícení displejů.

Uvnitř je hromada místa pro cestující vepředu i vzadu, za sebe si sednou i vysokánští hromotluci. Dobře přístupný kufr s hezky nízkou nákladovou hranou pojme 340 litrů věcí. Nejvíc to i30 sluší ve smetanově bílé, prakticky založeným majitelům budou chybět boční ochranné lišty, které zabrání městským zraněním karoserie.

Vybírejte pečlivě
V případě i30 se vyplatí dobře vybírat motor. Vyzkoušeli jsme dvě auta, která se lišila víc, než by kdokoliv čekal.

Nejdřív jsme chtěli vyzkoušet po závodnicku benzinový dvoulitr. Ten však přinesl velké rozčarování. Papírových 143 koní líného a hlučného motoru, kterému se nechce do otáček, maximálně vyklusávalo.

Ve snaze z motoru alespoň něco vydolovat nás občas musel zkrotit omezovač, v serpentinách do kopce by se nám možná hodila "minus jednička" ve skříni převodovky.

Na vině mohlo být i málo zajížděcích kilometrů zkoušeného exempláře. Ovšem stejné množství odjetých kilometrů měla i druhá testovaná čtrnáctistovka, která svým sympatickým projevem rozpaky z dvoulitru poslala do říše zapomnění.

Optimistická hodnota výkonu v tabulce specifikace 1,4i 80 kW (109 koní) zní možná velmi sebevědomě. Ale přesně takhle se má chovat lehkonohý motor sportovnějšího charakteru. Subjektivně se zdálo, že motor jede snad lépe než velkoobjemový příbuzný.

Zdobí ho sympatičtější zvukový doprovod, v nižších otáčkách se zdá i tišší, rád se žene do otáček. Pravda, nad nějakých sto čtyřicet a nad čtyřmi tisíci otáček mu dochází dech a začne lehce obtěžovat hlukem. Vyřešila by to šestka v převodové skříni.

Tento motor je nejžádanější u sbratřeného slovenského cee´du od Kie. Pro i30 se ukázal být dobrou volbou. Díky nižší hmotnosti motoru zatěžujícímu přední nápravu se také lépe cítil v zatáčkách.

Obě pohonné jednotky si při ostřejším testovacím provozu řekly o devět litrů benzinu na sto kilometrů. Po zajetí motorů a pod vedením zákonů dbalého řidiče by měly pít kolem šesti a sedmi litrů na sto kilometrů.

Dospělák
Zadní víceprvková náprava, kterou se nemůže chlubit leckterá renomovaná a mnohem dražší konkurence, odvádí svou práci na výbornou a pomáhá dobře vykroužit i razantně projetý oblouk. Podvozek drží stopu velmi statečně a rozhodně zvládne víc, než na kolik si troufne řidič.

Jako největší problém testovaných exemplářů se ukázaly šestnáctipalcové pneumatiky Kumho, obuté ovšem na nádherných litých kolech. Každý pokus o razantnější průjezd zatáčkou odměnily koncertem pískotu a jekotu a v červenci daly řidiči vzpomenout, jak to asi klouže na ledu.

Za pěkné peníze
Dospělé auto, které může směle konkurovat zavedeným evropanům. Takové je i30, za srdce pravděpodobně nechytne, racionálně uvažujícímu uživateli poslouží nadmíru dobře a udělá i parádu.

Kromě jedna-čtyřky a dvoulitru bude k mání ještě s motorem objemu 1,6. Turbodiesely mají objem 1,6 a dva litry. Kromě nejsilnějšího turbodieselu s šestistupňovou převodovkou motory spolupracují s pětistupňovými manuály. Kdo chce automat, dostane ho za 40tisícový příplatek čtyřstupňový a nebude moci mít 1,4.

Základní cena je postavena o pět tisíc výš než u cee´du, Hyundai 130 stojí s motorem 1,4i 344 900, za nejlevnější nafťák připlatíte 45 tisíc. Nejdražší český korejec vyjde na 589 900, připlatit pak už půjde jen 20 tisíc za střešní okno a necelých deset za metalízovaný lak.

V základní výbavě dostanete palubní počítač, centrální zamykání a elektricky ovládaná přední okna. Pěkně tvarovaný audiosystém na vrcholu středového panelu je možné ovládat také tlačítky na volantu (od základní verze), rozumí také jazyku MP3. Mladí ocení USB vstup, rozumní zase ABS a 6 airbagů. ESPčko je ale bohužel jen v nejvyšším stupni výbavy.

Manuální klimatizace je za 25 tisícový příplatek pouze k základní výbavě, ve všech vyšších je standardně automatická.

Motory max. výkon (kW/k) max. kroutící moment (Nm) max. rychl (km/h) zrychlení 0-100 km/h (s) prům. spotřeba (l/100 km)
1,4 benzin 80/105 137 187 11,7 6,1
1,6 benzin 90/115 154 192 11,0 6,2
2,0 benzin 105/143 186 205 10,6 7,1
1,6 nafta 85/115 255 188 11,6 4,7
2,0 nafta 103/140 304 205 10,3 5,5

Autor:
  • Nejčtenější

Autofotka: Sen z plakátů v kotrmelcích. Mladíček v tunelu rozbil Ferrari F40

28. dubna 2024

Symbol italské nenažranosti se již skoro čtyři dekády pokouší zabít své řidiče. Jízda s Ferrari F40...

Fiat 500X je tajný tip z bazaru. Když měníte olej, vydrží věčně

29. dubna 2024

Premium Kompaktní crossover je na trhu od roku 2014 a v roce 2018 prodělal facelift spolu s přechodem na...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Pražský vynález: dodávky ohlídá umělá inteligence, odpočítá jim parkování

27. dubna 2024

Časomíry, umělá inteligence, která umí číst poznávací značky a kamery. Radnice Prahy 1 dokončila...

Autosalon v Pekingu ukazuje, jak moc Čína ujela zbytku světa

30. dubna 2024

„Auto není mrtvé a autosalony také ne. Když vidíte, kolik stovek influencerů a moderátorů, převážně...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Hračka do terénu CFMOTO v akci. Novinku roku jsme zkusili jako první z Česka

30. dubna 2024

Exkluzivně Největší novinka letošního roku je tady. Enduro CFMOTO 450MT jsme vyzkoušeli mezi prvními na světě....

Po Okruhu Českobrodském uháněli autodědečci i veteránský dorost

4. května 2024

Okruh Českobrodský, slavný závod s devadesátiletou tradicí, odstartoval svůj jubilejní ročník ve...

Před sto lety potkal Rolls Royce, aby postavili nejlepší auta světa

4. května 2024

Na den přesně před 120 lety se v Manchesteru poprvé setkali Henry Royce a baronet Charles Stewart...

Tesla kvůli kopírování ochranné známky žaluje indického výrobce baterií

3. května 2024

Americká automobilka Tesla zažalovala indického výrobce baterií za porušení ochranné známky. Firma...

Francouzský kodiaq se otočí na pětníku. Nabídne však milionové svezení?

3. května 2024

Vpředu tříválcová dvanáctistovka, vzadu větší „batoh“. Slavné jméno Renault Espace se vrací v nové...

Nespí vaše dítě? Přečtěte si, jak nespavost vyřešit
Nespí vaše dítě? Přečtěte si, jak nespavost vyřešit

Nespavost a problémy se spánkem se v různé míře objevují až u 30 % dětí. Mohou se projevovat častým buzením, problémy s usínáním, brzkým vstáváním...

Dara Rolins je po další plastice. Kritiku fanoušků nechápe, cítí se svěží

Zpěvačka Dara Rolins (51) se na čas stáhla z veřejného života. V tom období prodělala „estetický zákrok“ a na sociální...

Natáčení Přátel bylo otřesné, vzpomíná herečka Olivia Williamsová

Britská herečka Olivia Williamsová (53) si ve čtvrté sérii sitcomu Přátelé zahrála epizodní roli jedné z družiček na...

Byli vedle ní samí ztroskotanci, vzpomíná Basiková na muže Bartošové

Byly každá z jiného těsta, ale hlavně se pohybovaly na opačných pólech hudebního spektra. Iveta Bartošová byla...

Autofotka: Sen z plakátů v kotrmelcích. Mladíček v tunelu rozbil Ferrari F40

Symbol italské nenažranosti se již skoro čtyři dekády pokouší zabít své řidiče. Jízda s Ferrari F40 bez posilovače...

Ukaž kozy, řvali na ni. Potřebovala jsem se obouchat, vzpomíná komička Macháčková

Rozstřel Pravidelně vystupuje v pořadu Comedy Club se svými stand-upy, za knihu Svatební historky aneb jak jsem se nevdala se...