Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Šéf Fiatu: Prostě už děláme kvalitní auta

  9:29
Luca De Meo, mladý šéf značky Fiat, obdivuje indického magnáta Ratana Tatu. Je to hrdina, říká o majiteli automobilky TataMotors, s níž chce Fiat motorizovat Indii. V Evropě by rád dobyl ztracené pozice novým "retro modelem" fiatu 500 a kvalitou aut.

Fiat 500 | foto: Fiat

Na trh uvádíte Fiat 500, který našel předlohu ve slavném vozítku z padesátých let, jež motorizovalo Itálii. Kdy se začne prodávat v Česku?
Světovou premiéru má zítra v Itálii a ve Francii. Pak se uvidí. Brzdí nás výrobní možnosti – poptávka je tak velká, že první den objednávek byla vyprodaná produkce na dva měsíce. Přišlo dvanáct tisíc zákazníků. Na českém trhu by auto mělo mít premiéru letos, nejpozději na začátku příštího roku.

popisek Autokatalog
VŠE O FIATECH

Pětistovka se vyrábí v Polsku. Neprotestovali Italové, že výroba takové italské ikony bude na Východě?
Co já vím, tak kolem toho nebyl žádný povyk. Alespoň jsme zůstali v Evropě. Rozhodnutí bylo jednoduché, potřebovali jsme částečně vyjít z platformy modelu Panda, který se tam už vyrábí. A nezapomeňte, že Fiat dělá auta v Polsku od roku 1926.

Jak funguje vaše spolupráce s indickou automobilkou Tata Motors?
Velmi dobře. V Indii máme společnou prodejní síť, což je samozřejmě pro nás výhoda. Fiat profilujeme jako vyšší a kvalitnější třídu, úkolem Taty je motorizovat indické masy. Tata je skvělá společnost i z pohledu firemní kultury. Pan Ratan Tata je místní hrdina.

Co spolupráce mezi Tatou a Fiatem na evropském trhu?
To je úplně jiná story. Zatím nejsme tak daleko, abychom se domluvili na nějakém konkrétním byznysu. Tata se teď soustředí na konsolidaci obchodu v Indii, pak zřejmě půjdeme společně do Jižní Ameriky a do Afriky. Nedávno padlo také rozhodnutí postavit společně továrnu na lehké náklaďáky v Argentině.

Jak silný je Fiat v Indii?
Moc ne. Dříve jsme tam neměli dobrou pověst kvůli různým finančním machinacím, což se spojením s Tatou zlepšilo. Fiaty každý zná, licenčně se tam vyrábějí již od poloviny padesátých let. Problém byl, že místní výrobce licenční Fiat 1100 z roku 1955 dělal ještě předloni. To nás v nástupu trochu brzdí.

Když mluvíme o reputaci. Co vaše pověst nekvalitních vozů v západní Evropě?
Nějaký čas jsme neměli tu nejlepší pověst, ale nemá smysl mluvit o kvalitě nahlas. Nemůžeme vykřikovat v reklamách: Haló, už vyrábíme kvalitní auta. Prostě ji teď děláme a bereme ji velmi vážně. Je to věc číslo jedna v naší strategii.

Ale získat zpět důvěru zákazníků trvá. Hlavně na trzích, jako je například Česko, kde prodáváme méně vozů. V Itálii už lidé vědí, jak jsme se zlepšili, protože tam jezdí fiatem každý. Jednoduše se tam zeptáte na referenci svého bratrance (smích).

Fiatu se daří, dostal se z červených čísel a jeho prodeje rostou. Minulý měsíc však opět vyšla do boje proti nejvyšším manažerům Margherita Agnelliová, dcera slavného pokračovatele značky Gianniho Angelliho, která se dožaduje více peněz z jeho dědictví. Může to ohrozit značku?
Na to se mě neptejte, já prodávám auta. Nemyslím si to, ale od takových sporů jsme ve výkonném managementu hodně vzdálení.

Vy jste symbolem nových manažerů, kteří po smrti Agnelliho řízení značky úspěšně převzali. Pomohlo odtržení managementu od vlastníků firmy?
Tak to bylo vždycky. Agnelliovi se stejně jako jiní zakladatelé starých evropských automobilek drželi stranou od operativního řízení. Dnes vedou rodinné spory, které nemají s řízením automobilky co dělat.

Jenže ještě před deseti lety měla rodina na management podstatně větší vliv než dnes.
To nemá smysl rozebírat. Akcionáři prostě najali v červnu 2004 Sergia Marchionneho jako výkonného ředitele Fiatu a dali mu velké pravomoci. Od té doby jdeme nahoru.

Luca De Meo (40)

Šéf Fiatu Luca De Meo

MLADÝ A ÚSPĚŠNÝ. Luca de Meo začal Fiatu šéfovat v 37 letech, předtím byl v Renaultu a Toyotě.

Milánský rodák řídí italskou automobilku od podzimu 2004 – je výkonným ředitelem Fiat Automobiles. Předtím několik let pracoval pro Renault a Toyotu. Ke čtyřicetinám dostal od kolegů Fiat 500 z padesátých let. Jeho novou verzi zítra uvádí na evropský trh. Když chce Luca de Meo reprezentovat, vezme si z firemních garáží Maserati Quattroporte.
 

  • Nejčtenější

Autofotka: Sen z plakátů v kotrmelcích. Mladíček v tunelu rozbil Ferrari F40

28. dubna 2024

Symbol italské nenažranosti se již skoro čtyři dekády pokouší zabít své řidiče. Jízda s Ferrari F40...

Test prodejců aut: Za hvězdy, exoty i nuly. Ani milion nezaručí respekt

26. dubna 2024

Premium I když automobilky odvážně plánují strategie, jak si podmaní české zákazníky, takříkajíc skutek...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Tatra má nejmladšího šéfa vývoje v historii, třicetiletého veteránistu

23. dubna 2024

Od počátku března nově zastává pozici ředitele výzkumu a vývoje společnosti Tatra Trucks Jakub...

Slovenská superstar Kabaň namaluje auta pro Číňany. Dohlédne i na tvary MG

23. dubna 2024

Premium Na otázku, co bude s designérem Jozefem Kabaněm poté, co skončil v odkladišti stylistů Volkswagenu...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Exota z bazaru se není třeba bát, SsangYong Korando postavili festovně

22. dubna 2024

Premium Když se řekne SsangYong Korando, mnoho lidí sice ví, že je to nějaké auto, ale vlastně ani nevědí,...

Seat jede dál, přijdou facelifty a větší odlišení od značky Cupra

29. dubna 2024

Evropské automobilky se možná až příliš shlédly ve velkých vozech, na kterých je větší marže, a...

Sdílení aut není jen doménou mladých. Zájem mají i padesátníci

29. dubna 2024

Carsharing je alternativou ke klasickému vlastnictví automobilu, na kterou sází města i...

Autofotka: Sen z plakátů v kotrmelcích. Mladíček v tunelu rozbil Ferrari F40

28. dubna 2024

Symbol italské nenažranosti se již skoro čtyři dekády pokouší zabít své řidiče. Jízda s Ferrari F40...

Čína udává v autoprůmyslu směr, pekingskému salonu vládnou elektromobily

27. dubna 2024

Elektromobily a digitální konektivita jsou hlavním tématem největšího čínského autosalonu, který...

Samoživitelka skončila v nemocnici a čtvrt roku nemohla pracovat
Samoživitelka skončila v nemocnici a čtvrt roku nemohla pracovat

Téměř deset miliard korun – tolik jen za loňský rok poslaly pojišťovny lidem za úrazy, závažná onemocnění či úmrtí. Životní pojištění pomohlo za...

Bývalý fitness trenér Kavalír zrušil asistovanou sebevraždu, manželka je těhotná

Bývalý fitness trenér Jan Kavalír (33) trpí osmým rokem amyotrofickou laterální sklerózou. 19. dubna tohoto roku měl ve...

Tenistka Markéta Vondroušová se po necelých dvou letech manželství rozvádí

Sedmá hráčka světa a aktuální vítězka nejprestižnějšího turnaje světa Wimbledonu, tenistka Markéta Vondroušová (24), se...

Horňáci versus dolňáci. Víme, čemu muži dávají přednost, a je to překvapení

Ženské tělo je pro muže celkově velmi atraktivní a nabízí jejich očím mnoho zajímavých partií. Největší pozornosti se...

Hello Kitty slaví padesátiny. Celý svět si myslí, že je to kočička, jenže není

Kulatý obličej se dvěma trojúhelníkovýma ušima, drobný čumáček, vousky a červená mašle na uchu. Taková je Hello Kitty,...

KOMENTÁŘ: Z Davida Černého se stal parazit. O umění už dávno nejde

Premium Když se David Černý v televizi pohádal s kurátorkou Marií Foltýnovou, spory o jeho plastiku na obchodním domě Máj...