Karosérie z plastu, malý dvoutaktní motor, řadicí páka pod volantem a bílý dým po nastartování. Všechno tohle patřilo k vozidlu, které bylo v Německé demokratické republice vyráběno bez větších změn přes třicet let.
Po pádu Berlínské zdi se na něj postupně zapomínalo, vzpomínky na něj oživovali fandové, kteří si z trabantů dělají limuzíny, džípy nebo třeba pick-upy.
Trabi možná čeká nová kariéra. Tu by měly přinést výrobní linky bavorské společnosti Herpa, která se zaměřuje na výrobu miniaturních vozů. Chce napodobit aktivity jiných automobilek, které už staré modely oživily.
Rozhodne veletrh
"Když existuje nový Beetle, nové Mini, je tu čas i pro nové Trabi," prohlásil mluvčí společnosti Daniel Stiegler.
Vozidla se už samozřejmě nebudou vyrábět z bakelitu, ale základní tvary by měly zůstat zachovány. "Přijetí našeho nápadu bylo fantastické," dodal Stiegler.
Herpa se chystá představit zmenšený model "Trabantu nové generace" příští týden na Mezinárodním motoristickém veletrhu ve Frankfurtu nad Mohanem. Vůz je dvoudveřový a uvnitř jsou čtyři místa.
Výroba bude zahájena až podle ohlasu ve Frankfurtu. "Zatím je pravděpodobná montáž edice čítající pět tisíc vozů," upřesnil Steigler záměr Herpy. Do automobilů by měly být použity motory BMW, výsledná cena vozidla se bude pohybovat kolem padesáti tisíc eur.
První prototyp Trabantu byl zkonstruován na konci padesátých let minulého století. S výrobou originálu se počítalo jen do roku 1967. Vedení komunistického státu však zakázalo jeho modernizaci z důvodu možného zdražení vozidla.