Premium

Získejte všechny články mimořádně
jen za 49 Kč/3 měsíce

BMW M3 sedan – rodinný tryskovýlet

  13:50
Po několikaleté přestávce, během níž labužníci nakládali rodinu do své nové M3 přes sklopená přední sedadla, se vrací na scénu čtyřdveřové provedení, které skončilo s výrobou druhé M3, vyčarované z tehdejší generace E36. UVNITŘ: VIDEO
BMW M3 sedan

BMW M3 sedan | foto: BMW

Svět se propadá do hlubší a hlubší inflace výkonů, co před pěti lety ohromilo, dnes vyvolá sotva mírný zájem.

Takové to je i s civilními sporťáky, jakým je BMW M3. Donedávna vyráběný šestiválec 3,3 l ve své době vyhrával ankety s výkonem 252 kW, dnes je ovšem potřeba daleko více, aby si svět vůbec všiml.

Proto již před časem padlo v Mnichově rozhodnutí provést již druhou radikální změnu v historii BMW M3 a stejně jako v roce 1992 znovu přidat dva válce.

Srdce z hliníku
Krátkozdvihový monoblokový osmiválec s nevšedními parametry vznikl, zjednodušeně řečeno, ubráním dvou válců z desetiválce M5.

Oproti konstrukčně zcela odlišným civilním osmiválcům se chová výrazně sportovněji a maximální otáčky předvádí s lascivní lehkostí. Zatímco větší desetiválec vyvíjí jmenovitý výkon při 8250 otáčkách, menší "vé-osmička“ dokonce až při 8300.

Výkon dosahuje hodnot, jakými ještě donedávna oslňovalo například Ferrari 360 Modena, a litrový výkon zastiňuje i fenomenální mateřský desetiválec. 309 kW a 400 Nm znamená nárůst o 22 % proti minulé M3 a především dočasný náskok před AMG, které zatím silnější motor pro konkurenční Mercedes-Benz C nepředstavilo.

V dostizích o absolutní čísla momentálně vede Audi RS4 se shodným výkonem a mírně větším krouticím momentem, ovšem potřebovala k tomu dvě deci zdvihového objemu navíc.

Technologie snů pomáhají nejen dosahovat, ale především bezpečně užívat špičkových výkonů. Každý válec kontroluje samostatná škrtící klapka, spolu s ostatními parametry ovládaná extrémně výkonnou řídicí jednotkou.

Čtveřice nezávisle elektricky poháněných olejových čerpadel je aktivně regulována podle zrychlení automobilu a konstrukce s tzv. úložnou deskou (bedplate), kterou do sériové výroby zavedla před třemi roky právě M5, zlepšuje tepelné podmínky pro ložiska klikové hřídele a tím omezuje jejich deformace při špičkové zátěži.

Písty jsou chlazené olejem a usazené na lehkých ojnicích, dělených lomem. Na rozdíl od evropské specifikace větší M5/M6, dočkali se entuziasté tentokrát i ručně řazené převodovky a zanedlouho se mohou těšit na dvouspojkovou sekvenční skříň ZSG, pracující na podobném principu jako konkurenční DSG.

Nechybí samozřejmě diferenciál se 100% svorností, stabilizační systém s dvoustupňovým účinkem a celá paleta elektronických asistenčních systémů.

K dispozici je i trojstupňově nastavitelná tuhost tlumičů EDC, avšak na rozdíl od M5 za příplatek. Objednat zvlášť je třeba i M Drive – dávkový spínač všech sportovních nastavení, včetně tlačítka Power, které sice nepřidává výkon jako v M5, ovšem zrychluje reakce na sešlapávání plynového pedálu a ztužuje posilovač řízení.

Sedan podruhé
Je to podobné jako před třemi lety po premiéře desetiválcového přízraku jménem M5. Svět se ještě nestačil probrat z šoku, a už je tu další karosářská verze.

Po temně rudé M3 coupé, která již oslnila motoristický svět, přichází mírněji vyhlížející sedan. Rozdíly oproti dvoudveřové verzi víceméně odpovídají odlišnostem mezi běžným kupé a sedanem trojkové řady.

Dovnitř se tedy opět vejde pětice cestujících i se zavazadly, blatníky nejsou vytaženy o takový kus, příď a hlavně záď působí daleko civilněji a především odpadla karbonová střecha, která M3 coupé snižuje hmotnost a těžiště.

Podvozek z velmi lehkých slitin je poněkud jinak naladěn, ovšem na sportovnosti to sedanu příliš neubralo. Vyšší pohotovostní hmotnost sice přidala ke zrychlení 0-100 km/h jednu desetinu vteřiny na výsledných 4,9 s, ovšem stále se jedná o bezesporu vynikající hodnotu.

Nejvyšší rychlost samozřejmě činí omezených 250 km/h, průměrná spotřeba 12,4 l/100 km se nezměnila, příjemný je pokles ceny proti kupé na 64 750 eur, tedy o celých 1900 méně.

Je vysoce pravděpodobné, že se dočkáme i kabrioletu, vyloučeno není ani kombi.

Ovšem představa zlověstného kombi s českými RZ na devatenáctipalcových kolech, nad jehož čtveřicí začernalých výfuků se rýsuje "vězeňská" odpočtová mříž, je přímo odporná.

Autoři:
  • Nejčtenější

Autofotka: Sen z plakátů v kotrmelcích. Mladíček v tunelu rozbil Ferrari F40

28. dubna 2024

Symbol italské nenažranosti se již skoro čtyři dekády pokouší zabít své řidiče. Jízda s Ferrari F40...

Fiat 500X je tajný tip z bazaru. Když měníte olej, vydrží věčně

29. dubna 2024

Premium Kompaktní crossover je na trhu od roku 2014 a v roce 2018 prodělal facelift spolu s přechodem na...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Pražský vynález: dodávky ohlídá umělá inteligence, odpočítá jim parkování

27. dubna 2024

Časomíry, umělá inteligence, která umí číst poznávací značky a kamery. Radnice Prahy 1 dokončila...

Autosalon v Pekingu ukazuje, jak moc Čína ujela zbytku světa

30. dubna 2024

„Auto není mrtvé a autosalony také ne. Když vidíte, kolik stovek influencerů a moderátorů, převážně...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Hračka do terénu CFMOTO v akci. Novinku roku jsme zkusili jako první z Česka

30. dubna 2024

Exkluzivně Největší novinka letošního roku je tady. Enduro CFMOTO 450MT jsme vyzkoušeli mezi prvními na světě....

Po Okruhu Českobrodském uháněli autodědečci i veteránský dorost

4. května 2024

Okruh Českobrodský, slavný závod s devadesátiletou tradicí, odstartoval svůj jubilejní ročník ve...

Před sto lety potkal Rolls Royce, aby postavili nejlepší auta světa

4. května 2024

Na den přesně před 120 lety se v Manchesteru poprvé setkali Henry Royce a baronet Charles Stewart...

Tesla kvůli kopírování ochranné známky žaluje indického výrobce baterií

3. května 2024

Americká automobilka Tesla zažalovala indického výrobce baterií za porušení ochranné známky. Firma...

Francouzský kodiaq se otočí na pětníku. Nabídne však milionové svezení?

3. května 2024

Vpředu tříválcová dvanáctistovka, vzadu větší „batoh“. Slavné jméno Renault Espace se vrací v nové...

Dara Rolins je po další plastice. Kritiku fanoušků nechápe, cítí se svěží

Zpěvačka Dara Rolins (51) se na čas stáhla z veřejného života. V tom období prodělala „estetický zákrok“ a na sociální...

Natáčení Přátel bylo otřesné, vzpomíná herečka Olivia Williamsová

Britská herečka Olivia Williamsová (53) si ve čtvrté sérii sitcomu Přátelé zahrála epizodní roli jedné z družiček na...

Byli vedle ní samí ztroskotanci, vzpomíná Basiková na muže Bartošové

Byly každá z jiného těsta, ale hlavně se pohybovaly na opačných pólech hudebního spektra. Iveta Bartošová byla...

Autofotka: Sen z plakátů v kotrmelcích. Mladíček v tunelu rozbil Ferrari F40

Symbol italské nenažranosti se již skoro čtyři dekády pokouší zabít své řidiče. Jízda s Ferrari F40 bez posilovače...

Ukaž kozy, řvali na ni. Potřebovala jsem se obouchat, vzpomíná komička Macháčková

Rozstřel Pravidelně vystupuje v pořadu Comedy Club se svými stand-upy, za knihu Svatební historky aneb jak jsem se nevdala se...