Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Šéf Škody: Superb combi bude do dvou let

  1:24
Dobrá zpráva pro milovníky velkých kombíků. Oblíbenému Volkswagenu Passat a Fordu Mondeo přibude hlavně na tuzemském trhu tvrdá konkurence. Šéf mladoboleslavské automobilky Reinhard Jung ve středu MF DNES oficiálně potvrdil, že Škoda Auto začne vyrábět model Superb combi. V prodeji by měl být v roce 2009.

Jung má pověst řezníka nákladů a už si vyzkoušel i jednání s českými odboráři. | foto: Radek CihlaMF DNES

"Nebyli bychom dobří výrobci, kdybychom vypustili tuto možnost u superbu. Kombík bude," uvedl Jung (56), který zastává nejvyšší post ve Škodě Auto od počátku října.

Muž, který za volant škodovky usedl poprvé před deseti lety a momentálně si chce kvůli veteránským závodům pořídit felicii z padesátých let, nahradil ve funkci Detlefa Wittiga (65).

Jung má pověst řezníka nákladů a už si vyzkoušel i jednání s českými odboráři. Momentálně totiž mezi oběma stranami finišuje vyjednávání, které by v příštím roce mohlo přidat až čtyřicet pět mimořádných pracovních směn.

Automobilka totiž nestačí vyrábět. Kvůli tomu také přesouvá část produkce modelu Octavia do bratislavského závodu Volkswagenu. "Pro příští rok tam počítáme s výrobou pětadvaceti tisíc vozů," řekl Jung.

Octavia by podle něj měla do dvou let projít také omlazující kůrou, takzvaným face-liftem. Studie třetí generace modelu už prý má na stole šéfdesignér automobilky Jens Manske. Ten se naopak nedočká realizace své studie automobilu pro mladé Joyster, která je podle Junga zastavena.

Větší šance na výrobu má studie minivozu UP!, která by se mohla vyrábět v modernizovaném závodě Škodovky ve Vrchlabí. Pokud dostane UP! zelenou, což by se mělo vědět nejpozději v polovině příštího roku, má Česko podle Junga největší šance jeho výrobu získat.

Kromě modernizace závodů v Kvasinách a ve Vrchlabí se chystá také rozšíření motorárny v Mladé Boleslavi. Mluvčí automobilky Jaroslav Černý uvedl, že by se tam od příštího roku měl začít vyrábět nový čtyřválcový motor tuzemského původu s objemem 1,2 litru. V příštích čtyřech letech má do automobilky v Česku přitéct přes padesát miliard korun.

V roce 2003 jste byl prezidentem VW Mexiko. Tehdy tam po sedmdesáti letech skončila výroba legendárního Volkswagenu Brouk. Byl jste přímo vy jeho hrobařem?
Ano (smích). I to patří k úkolům manažera – rozloučit se s vozy, které mu přirostly k srdci. (Jung svého brouka před rokem prodal, pozn. red.) Ale bylo to nutné. Denně už se vyrábělo asi jen čtyřicet vozů, prakticky ručně. Nebylo to nákladově udržitelné.

Předchází vás pověst řezníka nákladů. Víte o tom?
Samozřejmě. V Německu i v Mexiku jsem šéfoval továrnám v době, kdy se tvrdě snižovaly počty zaměstnanců. Když dlouho sekáte náklady a zvyšujete produktivitu, získáte takovou pověst velmi snadno.

Jak ji budete naplňovat v Česku?
Situace je tady úplně jiná. Automobilka jde nahoru, meziročně rosteme dvouciferným tempem. Mým úkolem je zajistit dostatečnou výrobu. Musíme organizovat mimořádné směny, abychom uspokojili poptávku. A příští rok to bude stejné.

Už jste se o mimořádné výrobě domluvil s odbory? Hovoří se o 42 pracovních směnách navíc.
Jednání by měla být ukončena nejpozději na počátku příštího týdne. Těch směn může být až pětačtyřicet. Naším cílem je získat rámec, kam až bychom mohli jít, kdyby to bylo nutné. Směny chceme realizovat se stávajícím personálem.

Kvůli nedostatečné kapacitě přesouváte část výroby do Bratislavy. Kolik aut se tam bude dělat?
Pro příští rok počítáme s výrobou pětadvaceti tisíc octavií v bratislavském závodu Volkswagenu. Pak se uvidí.

Už vedení skupiny VW definitivně rozhodlo, zda bude Škoda Auto vyrábět minivůz UP! nebo auto pro mladé Joyster?
Jsou to úplně odlišné produkty. Studie Joyster sice získala velkou popularitu, ale bohužel veškeré konkrétní studie prokázaly, že by jeho výroba nebyla pro Škodu ekonomicky přínosná. Proto se zatím vyrábět nebude.

Jak to vypadá s konceptem UP!?
Ještě není definitivně rozhodnuto, zda se bude vyrábět. Jasno bude do poloviny příštího roku. Je to hlavně projekt Volkswagenu, který míří do segmentu těch nejmenších vozů. Primárně je vůz určen buď do města, nebo jako takzvaný startovní automobil pro nové řidiče. A pro Škodu je důležité, aby do této třídy také vstoupila.

Detailně znáte evropské produkční možnosti VW. Jaká je šance, že se UP! bude vyrábět v Česku?
Existující závody Volkswagenu mají plně vytíženou výrobu. Takže jen s přihlédnutím k možné kapacitě závodu ve Vrchlabí je Česko zcela vpředu. Plus má vrchlabský závod výhodnou geografickou polohu, dalším argumentem je nižší mzdová úroveň v Česku.

Když nebude Joyster, na čem teď pracuje šéfdesignér Škody Auto Jens Manske?
Práce je na už představených projektech, něco se dokončuje na modelu Yeti. Připravuje se samozřejmě omlazení stávajících modelů. Octavia by jím měla projít do dvou let. Pokud uvažujeme o modelu UP!, tak i ten bude mít design Škoda.

Už jste viděl skici nebo modely Octavie třetí generace?
Novou generaci mají designéři už rozpracovanou, ale návrhy zatím nejsou určeny pro další oddělení. Neviděl jsem je ještě ani já.

Můžete potvrdit informaci, že budete vyrábět nový model Superbu také jako kombi?
Polovina octavií se prodává jako kombi, nová Fabia Combi právě získala v Německu ocenění pro vůz s nejlepším poměrem cena/užitek. Nebyli bychom dobří výrobci, kdybychom vypustili tuto možnost u superbu. Kombík bude.

Bude představen už v březnu společně s novou limuzínou superbu?
Ne. Příští rok je zcela ve znamení limuzíny. Kombi přijde na trh v roce 2009.

Kdy se na českém trhu objeví škodovka s pohonem na stlačený zemní plyn CNG?
Kdyby tady byla hustší síť čerpacích stanic CNG, už bychom ji prodávali. Rozhodli jsme se, že s maximálním nasazením rozjedeme vývoj. Ještě ale není přesně určený termín uvedení na trh.

To je jako hádanka, zda byla dřív slepice, nebo vejce. RWE totiž tvrdí, že nebudou pumpy na zemní plyn, protože na trhu chybějí auta.
V Německu se říká, že se kočka kouše do ocasu, protože chodí kolem horké kaše. Je to obtížný krok pro ně i pro nás. Každý nakládá se svými zdroji obezřetně. Vláda sice ještě zemní plyn nepodporuje, ale rozhodli jsme se, že jeden model CNG na trh uvedeme. Dál se uvidí podle reakcí zákazníků.

Šéf Úřadu práce: Umělá inteligence vše mění. Za mě už AI píše dopisy ministrům

  • Nejčtenější

Hello Kitty slaví padesátiny. Celý svět si myslí, že je to kočička, jenže není

25. dubna 2024  11:25

Kulatý obličej se dvěma trojúhelníkovýma ušima, drobný čumáček, vousky a červená mašle na uchu....

Číst iDNES.cz se vyplatí. Megahra o statisíce korun pro věrné čtenáře vrcholí

15. března 2024  15:02,  aktualizováno  24.4 9:32

Na portálu iDNES.cz vrcholí Megahra o peníze. Do pondělí 29. dubna může každý čtenář s registrací...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Z prodejen mizí košíky do ruky. Hodily se na malý nákup, skuhrají zákazníci

1. května 2024

Z českých obchodů začínají mizet malé příruční nákupní košíky. Zákazníci se tak často musí spokojit...

Německá atomová kauza pokračuje. Opozice hledá viníky za odklon země od jádra

26. dubna 2024

Německem v posledních dnech hýbe kauza zveřejněných dokumentů německého měsíčníku Cicero týkající...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Boom prodejů kol opadl. Prodejci mají plné sklady, zákazníci čekají na slevy

28. dubna 2024

Trh s jízdními koly a cyklovybavením se v Česku propadl o třetinu. Může za to ochlazení covidového...

Protonová léčba už pomohla tisícům pacientů

2. května 2024

Advertorial Dvanáct let působí v Praze Protonové centrum. Za tu dobu jím prošly tisíce onkologických pacientů....

Evropa se opatrně vrací k ekonomickému růstu. Rizikem je kondice Německa

2. května 2024

Premium Evropské ekonomiky se zotavují z kritických let, kdy je dusil energetický cenový šok, inflace i...

Lesníci se zlobí, stát nakonec miliardy na klima v rozpočtu nenašel

2. května 2024

Přes dva roky stát sliboval peníze na dotace pro lesníky, nakonec je ale nenašel a program na...

Hallstatt brojí proti turistům. Omezuje počty autobusů, zastavuje reklamu

1. května 2024

Rakouské oblíbené místo Hallstatt dlouhodobě bojuje s velkým náporem turistů. Místním s návštěvníky...

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!

Natáčení Přátel bylo otřesné, vzpomíná herečka Olivia Williamsová

Britská herečka Olivia Williamsová (53) si ve čtvrté sérii sitcomu Přátelé zahrála epizodní roli jedné z družiček na...

Byli vedle ní samí ztroskotanci, vzpomíná Basiková na muže Bartošové

Byly každá z jiného těsta, ale hlavně se pohybovaly na opačných pólech hudebního spektra. Iveta Bartošová byla...

Autofotka: Sen z plakátů v kotrmelcích. Mladíček v tunelu rozbil Ferrari F40

Symbol italské nenažranosti se již skoro čtyři dekády pokouší zabít své řidiče. Jízda s Ferrari F40 bez posilovače...

Ukaž kozy, řvali na ni. Potřebovala jsem se obouchat, vzpomíná komička Macháčková

Rozstřel Pravidelně vystupuje v pořadu Comedy Club se svými stand-upy, za knihu Svatební historky aneb jak jsem se nevdala se...

Do Bolívie jsem odešla kvůli smrti rodičů, přiznala sestra Romana Vojtka

Mladší sestra herce Romana Vojtka (52) Edita Vojtková (49) je módní návrhářkou a žije v Bolívii. Do zahraničí odešla...