Premium

Získejte všechny články mimořádně
jen za 49 Kč/3 měsíce

Automobilky snižují emise prý jen pomalu, nejvíce se snaží Němci

  10:42
Automobilky mají stále ještě daleko k naplnění emisních cílů, které chce v blízké budoucnosti stanovit Evropská unie. EU si představuje, že v roce 2012 by nesměla průměrná úroveň emisí u nově vyrobených automobilů přesáhnout hranici 130 gramů oxidu uhličitého na kilometr.
Ilustrační foto.

Ilustrační foto. | foto: Profimedia.cz

Za celý loňský rok však automobilky snížily úroveň škodlivin jen o 1,7 procenta, tedy ze 160 g/km na 158 g/km. Vyplývá to z nové studie bruselské ekologické organizace Transport and Environment.

Poměrně překvapivý je údaj, že boj s emisemi CO2, které jsou z velké části zodpovědné za globální klimatické změny, zatím nejúspěšněji vedou německé automobilky.

Ty přitom dosud sklízely kritiku, že jejich auta jdou špatným příkladem, protože mají většinou silné motory, s nimiž jsou spojeny i vyšší emise a vyšší spotřeba.

Premiantem je automobilka BMW, jíž se podařilo v roce 2007 snížit spotřebu pohonných hmot u nově vyrobených v průměru o 7,3 procenta, což v případě emisí CO2 znamená pokles ze 184 g/km na 170 g/km.

Druhé místo patří korejské automobilce Hyundai a třetí Daimleru, který vyrábí automobily Mercedes-Benz.

Studie neobsahuje data za mladoboleslavskou automobilku Škoda Auto, ale podle Centra pro dopravu a energetiku snížila emise za poslední rok ze 150 na 148 g/km.

"Škoda Auto před dvěma lety veřejně slibovala dosáhnout v roce 2007 emise 140 gramů, a přitom dokázala za dvouleté období snížit emise prodávaných aut pouze o čtyři gramy, tedy na 148 g CO2/km. To je naprosto nedostatečný pokrok," tvrdí Jiří Jeřábek z Centra pro dopravu a energetiku.

Poměrně překvapivý je špatný výsledek francouzských automobilek, které doposud byly dávány za příklad celé Evropě.

Jejich auta se totiž vyznačují jednou z nejnižších úrovní emisí, což je dáno především jejich velikostí a poměrně nízkou spotřebou. Za celý loňský rok ovšem emise u francouzských automobilek Peugeot a Renault poklesly o méně než jedno procento.

Bruselská organizace nedostatek pokroku vysvětluje tak, že výrobcům se stále nedaří snižovat váhu automobilů, která výrazně ovlivňuje spotřebu pohonných hmot, a tím i úroveň emisí. V roce 2007 se váha automobilů znovu v průměru zvýšila, tentokrát o deset kilogramů.

Emisní cíl u automobilů by se měl stát závazný někdy začátkem roku 2009, alespoň pokud projde bez problémů hlasováním v Evropském parlamentu a získá souhlas členských států. Není také vyloučeno, že se může změnit, a nemusí tak odpovídat 130 gramům CO2 na kilometr, jak je tomu v původním návrhu.

Například ekologické organizace tlačí, aby činil 120 g/km.

"Pokud chceme snižovat emise CO2, pak je efektivita motorů a s ní spojené snižování spotřeby pohonných hmot daleko vhodnějším nástrojem než využívání biopaliv. Snížit emise můžeme pohodlně s dnešními technologiemi a bez vedlejších ekologických a sociálních dopadů," řekl Ondřej Rut z organizace Zelený kruh.

Autoři: ,
  • Nejčtenější

Autofotka: Sen z plakátů v kotrmelcích. Mladíček v tunelu rozbil Ferrari F40

28. dubna 2024

Symbol italské nenažranosti se již skoro čtyři dekády pokouší zabít své řidiče. Jízda s Ferrari F40...

Test prodejců aut: Za hvězdy, exoty i nuly. Ani milion nezaručí respekt

26. dubna 2024

Premium I když automobilky odvážně plánují strategie, jak si podmaní české zákazníky, takříkajíc skutek...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Fiat 500X je tajný tip z bazaru. Když měníte olej, vydrží věčně

29. dubna 2024

Premium Kompaktní crossover je na trhu od roku 2014 a v roce 2018 prodělal facelift spolu s přechodem na...

Pražský vynález: dodávky ohlídá umělá inteligence, odpočítá jim parkování

27. dubna 2024

Časomíry, umělá inteligence, která umí číst poznávací značky a kamery. Radnice Prahy 1 dokončila...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Autosalon v Pekingu ukazuje, jak moc Čína ujela zbytku světa

30. dubna 2024

„Auto není mrtvé a autosalony také ne. Když vidíte, kolik stovek influencerů a moderátorů, převážně...

Škoda stále roste, šampionkou prodejů je octavia. Spalováky neodepsala

2. května 2024

Škoda Auto zvýšila v prvním čtvrtletí dodávky vozů zákazníkům o 5,2 procenta na 220 500 aut....

Plzeňská univerzita bude vychovávat inženýry elektromobility, je o ně zájem

2. května 2024

Fakulta elektrotechnická Západočeské univerzity v Plzni (FEL) rozšiřuje studijní programy, aby lépe...

Kozel zahradníkem: renomovaný znalec Porsche je u soudu za padělané veterány

2. května 2024

Krajský soudu v německých Cáchách od roku 2021 řeší případ tří obžalovaných, kteří se zodpovídají z...

Autozápisník: Tisíc koní pro Škodu, salámová alfa a ferrari, co jede jen 25 km/h

2. května 2024

Dubnové události v automobilové branži měly mnohdy až aprílový rozměr. Na nejzajímavější sériové...

Nespí vaše dítě? Přečtěte si, jak nespavost vyřešit
Nespí vaše dítě? Přečtěte si, jak nespavost vyřešit

Nespavost a problémy se spánkem se v různé míře objevují až u 30 % dětí. Mohou se projevovat častým buzením, problémy s usínáním, brzkým vstáváním...

Natáčení Přátel bylo otřesné, vzpomíná herečka Olivia Williamsová

Britská herečka Olivia Williamsová (53) si ve čtvrté sérii sitcomu Přátelé zahrála epizodní roli jedné z družiček na...

Byli vedle ní samí ztroskotanci, vzpomíná Basiková na muže Bartošové

Byly každá z jiného těsta, ale hlavně se pohybovaly na opačných pólech hudebního spektra. Iveta Bartošová byla...

Autofotka: Sen z plakátů v kotrmelcích. Mladíček v tunelu rozbil Ferrari F40

Symbol italské nenažranosti se již skoro čtyři dekády pokouší zabít své řidiče. Jízda s Ferrari F40 bez posilovače...

Ukaž kozy, řvali na ni. Potřebovala jsem se obouchat, vzpomíná komička Macháčková

Rozstřel Pravidelně vystupuje v pořadu Comedy Club se svými stand-upy, za knihu Svatební historky aneb jak jsem se nevdala se...

Do Bolívie jsem odešla kvůli smrti rodičů, přiznala sestra Romana Vojtka

Mladší sestra herce Romana Vojtka (52) Edita Vojtková (49) je módní návrhářkou a žije v Bolívii. Do zahraničí odešla...