Premium

Získejte všechny články mimořádně
jen za 49 Kč/3 měsíce

Legendární kachna slaví šedesátiny

  15:33
Francouzský automobil století nevozil prominenty, neporážel konkurenty v prestižních závodech, ba ani nenabízel mimořádné pohodlí. Byl "pouze" autem "pro všechny". Populární "kachna" neboli Citroën 2CV byla poprvé představena před šedesáti lety na pařížském autosalonu. A až do ukončení výroby v roce 1990 bylo těchto vozů vyrobeno přes pět milionů.
Citroën 2CV Hermés na autosalonu v Paříži

Citroën 2CV Hermés na autosalonu v Paříži | foto: Michal Šafránek, iDNES.cz

První prototyp lidového vozítka vznikl z iniciativy viceprezidenta společnosti Citroën Pierra-Julese Boulangera v roce 1937. Práci na něm zahájili konstruktér André Lefebvre a designér Flaminio Bertoni v létě 1936. Požadavek na nové lidové vozítko údajně zněl tak, že musí uvézt čtyři venkovany se slamáky na hlavě a pytel brambor přes zorané pole rychlostí 60 km/h, aniž by se rozbilo jediné vejce v ošatce.

Posléze bylo vyrobeno 250 prototypů, sériovou výrobu však překazila druhá světová válka. Myšlenka nenáročného vozu ale nezapadla, na oficiální představení si však musel počkat až do 7. října 1948.

Automobil netradičních tvarů sice nevzbudil svým vzhledem všeobecné nadšení, přinesl však řadu pokrokových konstrukčních řešení včetně nezávislého zavěšení kol. Zákazníci oceňovali hlavně praktické věci jako vysokou světlou výšku, která umožnila jízdu po nekvalitních polních cestách, nízkou spotřebu, pohodlné pérování a především jednoduchost, která umožňovala rozebrat vůz jen s pomocí nejzákladnějšího nářadí, minimálních znalostí a základní zručnosti, takže jej dokázal opravit takřka každý.

"Je to zvláštní auto. Lidi si získalo především svým tvarem a jednoduchostí. Technické parametry roli nehrají," řekl předseda sdružení 2CV Club Jesenice Tomáš Neruda.

Kachnaři si na svých miláčcích cení nenáročnou údržbu. "Cestuji s ním po celém světě. Mohu si ho opravit kdekoli sám. Žádnou cizí pomoc nepotřebuji," tvrdí Neruda. Odhalil i další přednosti. "Skýtá různé výhody. Po úpravě se v něm dá spát ve dvou nebo naložit spousta věcí. Má to i stahovací střechu," vypočítává přednosti. Sám prý tímto autem dojel až za polární kruh, procestoval Norsko i jih Itálie. "Auto je to spolehlivé a pohodlné," tvrdí.

Citroën 2CV byl označován za průlom v minimalizaci automobilů a v jeho zpřístupnění většině obyvatel, což samozřejmě umožnila hlavně nízká cena.

Citroën 2CV

Tomu odpovídaly také technické parametry vozidla. První verze byla osazena dvouválcovým motorem o objemu pouhých 375 cm3 a výkonu 6,6 kW, který bylo možné nastartovat pouze klikou. Postupně se objem motoru zvětšoval na 425, 435 a 602 cm3 o výkonu přes 20 kW.

Drobné kosmetické úpravy prodělala i karoserie. Kromě základní čtyřdveřové varianty bylo velmi populární i provedení pick-up. Existovala řada dalších úprav populárního vozítka. Kachna tak sloužila v pouští verzi (model Sahara poháněný dvojicí dvouválcových motorů o objemu 375 cm3 s pohonem všech čtyř kol), ve vojenské úpravě, jako elegantní kabriolet nebo jako malý náklaďáček. Na základě 2CV vzniklo několik dalších citroënů, například Dyane nebo víceúčelový lehký vůz Méhari.

Poslední "kachna" sjela z výrobní linky v portugalském městě Mangualde 27. července 1990. Ve Francii byla její výroba definitivně zastavena již na počátku roku 1988. V roce 1999 vůz Francouzi v anketě zvolili automobilem století.

Vozítko si získalo nesmírnou popularitu a dodnes má tisíce obdivovatelů, kteří historická auta udržují v původní podobě, ale také neustále vylepšují či přestavují. Na celém světě existují stovky klubů majitelů těchto vozů.

Přezdívka "kachna" je přitom pro Francouze velkou neznámou. Nejčastěji totiž používají "deux chevaux", tedy dva koně, což není o výkonu motoru, ale o propočtu zdanění. Autu se přezdívá také zkráceně deuche, ale i dodoche nebo "deux pattes" (dvě tlapky) a "deux lapins" (dva králíci).

Auto bylo také oblíbenou rekvizitou filmařů, nejznámější jsou zřejmě scény ze série o četnících ze Saint-Tropez.

V Česku se první "kachny" objevily už v 50. letech. "Bylo to ale spíš náhodné. Před rokem 1989 tady bylo jen 36 těchto vozů. Ve velkém se dovážely až v 90. letech," uvedl předseda 2CV Clubu Jesenice Tomáš Neruda. V současnosti mají čeští "kachnaři" asi 650 aut. Nejde jim však prý o výhodnou investici.

"Je to auto, které si koupíte pro potěšení. Když ho zrenovujete, peníze se nevrátí. Je tam nulový zisk. Renovace převyšuje cenu," říká Neruda. Upozorňuje zároveň, že jsou i "kachny", kterých si sběratelé cení. Jde o malosériová auta, která stojí zhruba 1,5 milionu korun. "V Česku se ale nevyskytují," doplňuje.

Jedinečnou příležitost pohladit i ty nejvzácnější "kachny" budou mít čeští fanoušci v příštím roce. Od 27. července do 2. srpna by se na Hipodrom Most mělo sjet asi 6 000 těchto vozů. Jde o vůbec první mezinárodní sraz přátel 2CV v Česku. "Bude to poprvé a pravděpodobně naposled. Je to jakási olympiáda. Koná se každé dva roky. Další šance uspořádat ji bude asi až za dvacet let. Nedokážu si představit, jaká bude v té době kachní scéna," uzavírá Tomáš Neruda.

Citroën 2CV

Autoři: ,
  • Nejčtenější

Autofotka: Sen z plakátů v kotrmelcích. Mladíček v tunelu rozbil Ferrari F40

28. dubna 2024

Symbol italské nenažranosti se již skoro čtyři dekády pokouší zabít své řidiče. Jízda s Ferrari F40...

Fiat 500X je tajný tip z bazaru. Když měníte olej, vydrží věčně

29. dubna 2024

Premium Kompaktní crossover je na trhu od roku 2014 a v roce 2018 prodělal facelift spolu s přechodem na...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Autosalon v Pekingu ukazuje, jak moc Čína ujela zbytku světa

30. dubna 2024

„Auto není mrtvé a autosalony také ne. Když vidíte, kolik stovek influencerů a moderátorů, převážně...

Hračka do terénu CFMOTO v akci. Novinku roku jsme zkusili jako první z Česka

30. dubna 2024

Exkluzivně Největší novinka letošního roku je tady. Enduro CFMOTO 450MT jsme vyzkoušeli mezi prvními na světě....

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Francouzský kodiaq se otočí na pětníku. Nabídne však milionové svezení?

3. května 2024

Vpředu tříválcová dvanáctistovka, vzadu větší „batoh“. Slavné jméno Renault Espace se vrací v nové...

Autovideo týdne: Kupte si Sennův „služebák“, který právě před 30 lety osiřel

5. května 2024

První květnový den uplynulo přesně třicet let od chvíle, kdy Ayrton Senna přišel na okruhu v Imole...

Nadšenci nastartovali své poklady a pádí z Prahy. Cílem je dojet do Atén

4. května 2024  13:35

V druhém ročníku akce Oldtimer Express vyrazilo v sobotu ráno z Prahy 43 posádek veteránů,...

Po Okruhu Českobrodském uháněli autodědečci i veteránský dorost

4. května 2024

Okruh Českobrodský, slavný závod s devadesátiletou tradicí, odstartoval svůj jubilejní ročník ve...

Před sto lety potkal Rolls Royce, aby postavili nejlepší auta světa

4. května 2024

Na den přesně před 120 lety se v Manchesteru poprvé setkali Henry Royce a baronet Charles Stewart...

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!

Dara Rolins je po další plastice. Kritiku fanoušků nechápe, cítí se svěží

Zpěvačka Dara Rolins (51) se na čas stáhla z veřejného života. V tom období prodělala „estetický zákrok“ a na sociální...

Natáčení Přátel bylo otřesné, vzpomíná herečka Olivia Williamsová

Britská herečka Olivia Williamsová (53) si ve čtvrté sérii sitcomu Přátelé zahrála epizodní roli jedné z družiček na...

Byli vedle ní samí ztroskotanci, vzpomíná Basiková na muže Bartošové

Byly každá z jiného těsta, ale hlavně se pohybovaly na opačných pólech hudebního spektra. Iveta Bartošová byla...

Ukaž kozy, řvali na ni. Potřebovala jsem se obouchat, vzpomíná komička Macháčková

Rozstřel Pravidelně vystupuje v pořadu Comedy Club se svými stand-upy, za knihu Svatební historky aneb jak jsem se nevdala se...

Je to šílený, hodnotily firmy práci řemeslníků, kteří opravili střechu

Po zimě se často ukážou mnohé „vady na kráse“ domu, střechy nevyjímaje. Někdy nezbývá nic jiného než kompletní výměna....